• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Stare,dobre stopiątki (1)

    Mimo,że nie jestem ich wielkim fanem tak jednak jak do każdego tramwaju czy autobusu czuję sentyment. Na pewno niektórzy będą za nimi tęsknić tak jak mi nadal brakuje Ikarusów. Szkoda, bo pewna epoka się kończy. Obowiązkowe tutaj zostawienie jakiegoś zabytku. Wypada pożegnać stopiątki i z chęcią przyjąć świeży tabor.

    • 5 4

    • jaasne, szczególnie brakuje czarnej chmury spalin z takiego Ikasia..

      i hałasu silnika jak wył pod górkę

      • 1 2

  • Po co to złomować (1)

    W Gdyni nie ma nawet takich 105Na. Gdyby oddać im te tramwaje nawet za darmo to byłby zalążek nowoczesnej komunikacji szynowej w tym mieście

    • 14 0

    • w Gdyni zrobiliby z nich trolejbusy

      jako emanacja polskości, modernizmu i boskości Gdyni

      • 2 0

  • mogliby sprzedać je do Korei Płn. albo Aleksandrii w Egipcie (6)

    • 63 4

    • no to masz pomysl na biznes (1)

      odkup od zlomu te tramwaje i sprzedaj sam

      latwo jest rzucac "dobre" pomysly kiedy sie nic nie wie
      raz koszt transportu tych tramwaji na inny kontynent
      dwa stan
      trzy oplacalnosc tego interesu jest nizsza niz oddanie na zlom

      • 3 2

      • "tramwaji"? boszsz, kto cię uczył języka polskiego...

        a może w miasteczku gdzie mieszkałeś, nie było tramwajÓW i stąd nie wiesz, jak się odmienia to "trudne i obce" słowo?

        • 3 1

    • do Korei sprzedają czeskie Tatry T3. (3)

      Bo są naprawdę konstrukcją nie do zarżnięcia. Stopiątek nieopłacałoby się tam słać.

      • 9 1

      • akwarium (105 inaczej) to kopia Tatry (2)

        podobno ył nawet dym za ten plagiat

        • 6 1

        • (1)

          Kopią Tatry był wagon typu 13N."13" kursowały w Warszawie do 2013 roku i w Katowicach do 1980(4szt).Kilka do dziś jest zachowanych jako zabytki w Warszawie i jeden w Chorzowie(ex warszawski).Pochodną 13N były 102N i 102Na przegubowe,które były w Gdańsku do lat 80tych XXw

          • 7 1

          • Sprostowanie

            Tatra T1 jest na licencji amerykańskiego tramwaju PCC
            13N jest wierną kopią Tatry T1
            Tatra T3 jest wersją rozwojową T1
            105N jest wersją rozwojową 13N

            102N jest konstrukcją bez kluczowego rozwiązania PCC czyli rozrusznika bębnowego, za to wózki ma bardzo podobne (ale nie identyczne, PCC ani żadne z wymienionych pochodnych nie miały wózka tocznego). Kształt przypominający 13N (czoło wagonu) jest rozwiązaniem rozwojowym zastosowanym w 102Na.

            • 11 0

  • a u was w gdansku slyszalem ze ikarusy jeszcze sa :D (27)

    komedia :D

    • 26 194

    • skąd słyszałeś? (7)

      Ikarów nie ma od 2009 roku, a wcześniej już też były rzadkością. Gdańsk jest pierwszym miastem w PL, który wprowadził autobusy niskopodłogowe (w 1994 r.), a dziś cała flota tak wygląda.

      • 68 4

      • (6)

        Tylko, że ikarusy jeździły w Gdańsku do 2011 roku, gdy inne miasta pozbyły sie ich znacznie wcześniej a tabor na niskopodłogowy wymieniono w latach 96-97 w innych miastach

        • 5 57

        • (3)

          Ikarusy jeżdżą jeszcze w Katowicach, a Warszawa wycofała je dopiero w zeszłym roku. Gdańsk ma całkowicie niskopodłowy tabor autobusy od 2009 r, podczas gdy w Gdyni normą są jeszcze stare zdezelowane merce ze schodami w tylnej części.

          • 53 5

          • (2)

            Za młody jesteś, żeby wiedzieć, że te merce to pierwsze NOWE autobusy jakie pojawiły sie w trójmiescie po 89 roku. W tym czasie w Gdańsku niepodzielnie rządził ikarus

            • 8 20

            • było tak:

              Po 1989 roku, zarówno Gdynia i Gdańsk kupowały jeszcze Ikarusy. Pierwsze (15szt) niskopodłogowych fabrycznie nowych Mercedesów O405N kupił Gdańsk w 1994 roku, natomiast Gdynia kupiła 60 nowych Jelczów M122/Mercedes O405N2 w 1995 roku. Gdynia jako pierwsza wycofała z ruchu Ikarusy (2006) w Gdańsku znikły z ulic w lutym 2009 roku. Gdańsk za to pierwszy miał 100% autobusów niskopodłogowych, podczas gdy w Gdyni wciąż jeszcze jeździły używane niemieckie średniopodłogowe Mercedesy O405G.

              • 3 1

            • Nowe z odzysku..

              jak golf od niemieckiego lekarza... też NOWY!! :D

              • 6 1

        • DUŻE miasta nie pozbyły się znacznie wcześniej (1)

          bo DUŻE miasta potrzebują DUŻO autobusów i wymiana wszystkich ikarów zabiłaby budżet. Stąd w Warszawie jeździły do 2013 r., we Wrocławiu do 2014. poczytaj też o innych miastach.

          • 31 1

          • On nie wie, co to duże miasto. Myśli, że wszystkie miasta wyglądają jak Gdynia i Radom.

            • 61 3

    • lolo

      Słabo słyszysz umyj się albo idź do laryngologa na płukanie .... mózgu.

      • 0 0

    • Są, jako zabytki. ;D

      • 2 0

    • Tak, jeden co wyjeżdża na paradę jako zabytek.

      • 6 0

    • Czep się trolejbusa śledziu z gdyńskiej wsi koło Gdańska!

      • 7 3

    • (2)

      może czas kupić bilet z gdyni i zobaczyć, jaki tabor ma Gdańsk. Albo nie, lepiej nie przyjeżdżaj i żyj marzeniami, że gdynia jest najlepsza.

      • 96 7

      • Jak wygra w totka to przyjedzie.

        • 13 0

      • Ale o czym ty piszesz wogóle? Czasami lepiej jest milczeć niż głupoty wypisywać

        • 10 21

    • (1)

      a tam u siebie macie ciepla wode

      • 7 0

      • U nich zupę się je widelcem

        • 5 0

    • pisze się TABOR

      • 6 0

    • nie ma ikarusów. a tabór (a nie tobór...) mamy najnowocześniejszy w Polsce. (1)

      nie ma ikarusów. a tabór (a nie tobór...) mamy najnowocześniejszy w Polsce.

      • 10 5

      • Ani tabór ani tobór

        Po prostu : tabor

        • 12 2

    • A, ja słyszałem...

      ...że u Ciebie jeszcze konie sr*...ą na ulicach

      • 7 4

    • nie ma, wyslalismy wszystkie na bary szybkiej obslugi do Gdyni

      • 24 0

    • W Gdyni jak w rosji

      mówi się wam, że to najlepsze miejsce do życia, miejsce z marzeń itp.

      Żałosne.
      Wystarczy zobaczyć ile i gdzie się inwestuje, w Gdańsku oczywiście dużo więcej. Sam budżet Gdańska też dużo bogatszy od Gdyńskiego (w przeliczeniu na głowę).
      W Gdańsku przyrost ludności dodatni w Gdyni ujemny, pewnie dla tego, że tak wspaniale się żyje w gdyni.

      • 39 5

    • to chyba byłeś w Gdańsku ze 20 lat temu
      pewnie "gdyniak" się odzywa ... Gdynia miasto z tradycjami że hoho nie pogadasz

      • 18 3

    • to chyba byłeś w gdańsku ze 20 lat temu...
      i pewnie wielki "gdyniak" się wypowiada... Gdynia miasto z tradycjami że hoho

      • 26 3

    • ktoś kompleksy leczy :p

      • 20 1

    • i tramwaje konne !

      • 32 0

  • tramwaje

    Zniszczono zajezdnie na Łąkowej i nic w zamian.Dopóki będzie obecny Prezydent to wszystko w mieście pada.Czemu nie można puścić tramwaju Toruńską i dalej na Orunię itd.Ale nic się nie da zrobić w Gdańsku przy obecnym Prezydencie.Zobaczcie jak cenne zabytki w mieście idą w ruinę i co ? i nic.!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • Nie zwiedzam zbyt wiele, ale po niedawnych podróżach tramwajem po Rzymie i Krakowie stwierdzam, że mamy w Gdańsku komunikacyjną Europę. Pewnie Budyń pokraśnieje z zachwytu, ale niech tam....

    • 4 2

  • ojej jaka szkoda......... gdzie teraz będzie nam tak bardzo zimno i tak bardzo ciepło ..........jak w 3 i 5.

    • 2 3

  • 105 lepsza od Dortmunda

    Każdy wie, że 105 jest wygodniejszy i ma więcej miejsca od tych Kassel z Dortmundu... Wymiana beznadziejna...

    • 5 1

  • układarkami

    a nie podnośnikami panie redaktorze.

    • 0 2

  • piękne były te 105

    Łza się kręci

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane