- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 07:55
Wspaniale! Kiedy ruszą opłaty za Podwalem Przedmiejskim?;)
- 3 8
-
2020-09-15 07:57
a gdzie opcja w ankiecie ,, nie pojawiam się już na starówce ,, ? (3)
ja już tam nie pojade , knajpy mogą zapomnieć że przyjde na kawke czy ciasto , bye !
- 50 3
-
2020-09-15 15:32
we wszystkich miastach, w których powiększano liczbę ulic wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów (2)
na tych ulicach liczba klientów i obroty sklepów i lokali gastronomicznych rosły. Samochody nie są klientami. Sklepy i lokale gastronomiczne zarabiają na ludziach a nie na pojazdach.
- 0 7
-
2020-09-15 18:41
Tak, tak a pojazdy są samobieżne
Tak, tak a pojazdy są samobieżne i faktycznie nie chodzą na pizze.
- 5 0
-
2020-09-15 18:42
to życzę powodzenia bo pojazdami przyjeżdżali ludzie do tych lokali...ale spoko ;)
- 5 0
-
2020-09-15 07:59
Gdzie najbardziej oczywista opcja w ankiecie? /przestałem jeździć docentrum/ (1)
W moim wypadku odpowiedź brzmi zaprzestałem "podróży: do centrum. Nie jeżdżę do centrum miasta. Opłaty są wygórowane.
- 47 1
-
2020-09-15 08:34
Kiedyś zdarzało mi się po prostu zjechać do centrum i powłóczyć tu i tam, siadając w róznych miejscach. Teraz - wpadam, załatwiam sprawę i znikam... /Szym
- 15 2
-
2020-09-15 08:02
Tak tak, niech SM uszczelni cwaniakowanie z unikaniem opłat!!!
"Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście."
- 2 9
-
2020-09-15 08:09
komunikacja miejska?
W czasie pandemii i koniecznosci zachowania odleglosci - Miasto w godzinach szczytu upycha mieszkancow w autobusach i tramwajach, niech szybciej przechorują Covida. Kierowcy autobusów mają ponaklejane kartki na pijazdach, że 50% lub 107 osób, ale nic z tym nie mogą zrobić,bo ludzie do pracy i szkoły nie dojadą jak nie wpuszczą więcej. Nast. pojazd za 10min.
Skoro tyle dobra wpłynęło za parkingi, niech część pójdzie na wypłaty dla kierowców GAiT! Bo pojazdy w zajezdniach stoją i czekają!- 34 3
-
2020-09-15 08:16
Dojechać blachosmrodziarzy! (5)
- 7 33
-
2020-09-15 10:10
Nie mozecie sie skrzyknac na jakims fejsiku i przeprowadzic sie wszyscy antysamochodziaze do jakiegos jednego miasta? Wielu was nie ma, wiec pewnie wystarczy jakies obecne 50tys miasto. Zalozcie sobie tam komune bez samochodow i zyjcie tam sobie a my bedziemy sie nadal truli spalinami bo tak lubimy.
- 9 1
-
2020-09-15 12:31
O tym tu pisałem jakieś 12 lat temu (3)
Gdańsk zostanie miastem komunistycznym:
Zero aut na ulicach, wszyscy w roz...ebanym zbiorkomie ściśnięci w maskach jak sardynki albo jak Chińczycy na rowerach w jednakowych uniformach czyt. kamizelkach odblaskowych. Reszta czyt. 50% na piechotę. Właśnie do tego doprowadzi władza darmozjadów i nierobów przez 30 lat.
Przypomnijmy sobie i zapamiętajmy na zawsze jaka była jakość powietrza w Gdańsku podczas obostrzeń. Wtedy jasno było widać że to nie samochody zatruwają powietrze.
Dlatego przestań zaogniać sztucznie wykreowany konflikt między kierowcami i rowerzystami bo to zwykłe bicie piany i uciekanie od realnego zagrożenia jak Port Service, Fosfory i Szadółki.- 7 1
-
2020-09-15 12:53
Jakie zero auto na ulicach? Są i będą zawsze, tak samo jak korki. Opłaty za parkowanie w centrum, które wymuszają rotację to przecież jeszcze więcej samochdów, a nie mniej. Poza tym jak jest alternatywa? Brak opłat? I tak już więcej samochodów do centrum nie wjedzie, opłaty odstraszają tych co nie muszą i dają szansę tym, co muszą samochodem. A że to kosztuje? Miasto nie jest z gumy, taniej już było.
- 0 2
-
2020-09-15 15:34
miasta komunistyczne były i są miastami zorientowanymi na samochody nomenklatury komunistycznej (1)
wiedza niektórych zarażonych samochodozą o historii i o komunizmie jest porównywalna z wiedzą słoni o życiu w Arktyce.
- 1 2
-
2020-09-16 08:33
Komunizm to nie tylko ten rodem z PRL i lat minionych.
W obecnym komuniźmie miejsce samochodów zajęły rowerki, miejsce rdzennych mieszkańców zajęło multikulti a miejsce rodziny wszelkie inne nowoczesne twory.
- 2 0
-
2020-09-15 08:18
Supcio. (4)
W sam raz na dofinansowanie Lechii. Może jednak dać Władcom Pól-Nocy trochę więcej niż 12 milionów rocznie?
- 11 5
-
2020-09-15 10:12
(2)
Nie powinni nic dostawac, nawet gdyby byli mistrzami swiata. Jesli ktos chce uprawiac sport i na tym zarabiac to nie powinien byc w zaden sposob dotowany z publicznych pieniedzy. Jesli potrzebuja stadion to niech go sobie wybuduja za wlasne pieniadze na wlasnej ziemi i utrzymuja z biletow albo z kasy od prywatnych sponsorow.
- 2 2
-
2020-09-15 10:34
(1)
zgadzam się! nie powinno się również budować ścieżek rowerowych, chcesz jeździć na ścieżce mając rower to sobie ją zbuduj...tyle
- 3 1
-
2020-09-15 15:36
ulice były budowane w XIX wieku z inicjatywy towarzystw rowerowych
rowery mają prawo poruszać się po jezdni. Im jest ich w mieście więcej, tym wyższa jakość życia w tym mieście: cicho, spokojnie i bez korków. Samochody owszem, ale do wyjazdów poza miasto.
- 1 2
-
2020-09-15 13:31
tym bumelarzom?
- 0 0
-
2020-09-15 08:28
Nieroby i złodzieje urzędnicy bedą mogli sobie wypłacić premie.
- 24 2
-
2020-09-15 08:29
To może drogi zaczną remontować ? (1)
? ... bo od 4 lat g@#$ robią.
Nic nie remontują.
Nie ma miasta z paskudniejszymi drogami.- 15 6
-
2020-09-15 15:37
dlaczego kłamiesz? ile ci za to płacą, trollu?
- 0 2
-
2020-09-15 08:33
Reklamacje (3)
ZDiZ niech najpierw zajmie się systemem reklamacji. Jakieś dwa miesiące temu zostałem ukarany opłatą dodatkową za brak opłaty za postój. Za parkowanie miałem zapłacone poprzez aplikację i za szybą była kartka MobiParking. Na blankiecie zauważyłem, że kontroler wpisał mój numer rejestracyjny bez ostatniej litery. Złożyłem zgodnie z instrukcją odwołanie poprzez stronę internetową. Była ona aktywna przez 2 tygodnie i przez ten czas mój wniosek był "w trakcie rozpatrywania". Po tym czasie, zgodnie z regulaminem ZDiZ, strona wygasła a ja zostałem bez informacji co z moją sprawą ...
- 23 2
-
2020-09-15 08:43
nie zostawiaj sprawy nierozwiązanej, tylk uderzaj ze skargą i opisem sytuacji do instytucji, która tym bajzlem zarządza.
- 8 1
-
2020-09-15 09:10
z abonamentami też ściemniają czekam od 15 dni na wydanie i co w d... mają. Coś co załatwic można było na miejscu od ręki trwa teraz wieki. Zdiz to skostaniała instytucja w której myślą, że wiedzą lepiej.
- 4 1
-
2020-09-15 10:15
To jest robione z premedytacja. Wiedza, ze jedynie znikomy odsetek ludzi bedzie sie dobijac bo nikt nie ma tyle czasu i pieniedzy zeby walczyc o kilkadziesiat zl. Gdyby kary dla nich zaczynaly sie od miliona zl to zaraz zabraliby sie do pracy.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.