Fakty i opinie

Z obwodnicy do IKEA na jej koszt?

Czy inwestor ma obowiązek stworzyć i modernizować dojazd do swojego obiektu? Wiadomo, że łatwy dojazd wpływa na zadowolenie klientów i częstotliwość odwiedzin. Czy jednak pozostawianie w gestii właściciela obiektu handlowego zagospodarowania wszystich dojazdów i dróg w okolicy nie grozi wycofaniem się przytłoczonego podmiotu z planów rozbudowy? Wybudowanie centrum handlowego zdejmuje z miasta obciążenia związane z modernizacją i przebudową okolicznych dróg. Wydaje się to sprawiedliwym rozwiązaniem w początkowej fazie budowy, kiedy konieczny jest bezpieczny dojazd do powstającego obiektu. Trójmiejska historia zna przypadki, kiedy to inwestor zatroszczył się o klienta, który nigdy do niego nie dojedzie - tak było w przypadku budowy Makro Cash & Carry na Zaspie, gdzie sfinansowno remont wiaduktu na ul. Kościuszki a protesty mieszkańców wstrzymały budowę.

Centrum Matarnia, w skład którego wchodzi m.in IKEA, do tej pory finansowało znaczną część modernizacji pobliskich dróg, m.in. projekt techniczny przebudowy ulicy Słowackiego od Złotej Karczmy do ulicy Budowlanych, modernizacja ulicy Złota Karczma i dostosowanie jej do wjazdu na teren kompleksu. W tej chwili miasto wymaga również od Centrum Matarnia uczestnictwa w modernizaci węzła Matarnia. Co więcej, IKEA nie otrzyma pozwolenia na rozbudowę swego kompleksu jeśli nie dofinansuje dróg dojazdowych. Rozbudowa kompleksu IKEA ma objąć sklep ogólnospożywczy oraz trzy sklepy przemysłowe. W centrum handlowym znajdą się też kawiarnia, restauracja i bar. Być może powstaną również dwie sale kinowe na 150 i 300 miejsc, kręgielnia i garaż podziemny dla personelu i klientów.

Obowiązująca Ustawa z 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz ocenach oddziaływania na środowisko obliguje urzędników miasta do udzielenia strategicznych informacji osobom zainteresowanym, np. organizacjom ekologicznym. Ustawa jest tak sformuowana, że może być nadużywana przez tych, którzy głoszą hasła ekologiczne, które faktycznie służą szantażowaniu inwestorów! Nowe prawo może sparaliżować inwestycje. Uzyskanie pozwolenia na budowę, uzgodnienie warunkoów budowy, walka z ekologami i protestami zajmuje u nas dwa razy więcej czasu niż sama budowa.

Przygotowano już program modernizacji węzła Matarnia. Wskazano potrzebę budowy nowego wiaduktu i węzłów łączących go z Obwodową i ul. Słowackiego. Powstanie węzła Matarnia ułatwiłoby dojazd do kompleksu IKEA od strony obwodnicy. Jednak nie rozładuje to ogromnych korków na ulicy Słowackiego. Dużo więcej zmieni tu modernizacja dolnego odcinka tej ulicy. Czy tej modernizacji również będzie musiała podjąć się IKEA, w końcu tymi drogami nie jeżdżą tylko i wyłącznie jej klienci?

Opinie (18)

  • Bez jaj

    Miasto jak zwykle idzie na latwizne - gigantycznym deficytem w budzecie probuja sie wymigac od inwestycji. Zenada...

    • 0 0

  • wszystko z umiarem.

    Nie mam nic przeciwko temu aby "hipermarkety" partycypowały w kosztach rozbudowy okolicy , w której są usytuowane . A już jeśli chodzi o drogi to wogóle nie ma o czym mówić . Jest to tylko w ich interesie . Jeżeli mam z Moreny jechać do IKEA 0,40h (wliczjąc stanie w korkach) , potem wkurzony robic pośpieszne zakupy i znowu to samo w drodze powrotnej to... nie jadę. Nie litujmy sie nad hipermarketami .Już "nasz" Rząd się nad nimi ulitował zwalniając ich na długie lata z podatku. Tak więc niech trochę zrobią dla miasta , środowiska , dla nas , którzy zostawiamy u nich swoje ciężko zarobione pieniążki. Ale zgadzam sie , że wszystko trzeba robic z umiarem.

    • 0 0

  • BANDA PAJACÓW.

    proponuję jeszcze obciążyć makro w Gdyni kosztem budowy autostrady północ - południe, aby był lepszy dojazd i nie niszczono zwykłych dróg, Rafinerię Gdańską - nie określonym bliżej narzutem od ilości przejeżdżających cystern, a ikeę wogóle zlikwodować, bo za mało daje pieniędzy.
    popieram przedmówcę - ŻENADA. w ten sposób to my wszystkich inwestorów od siebie przepłoszymy.

    • 0 0

  • węzeł Matarnia

    Przecież Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych mówiła, że w całości sfinansuje inwestycje? Czyżby się już wycofała?

    • 0 0

  • Ale jaja

    To dopiero pomysł zablokować realizację projektu, który da nowe miejsca pracy. Luuuudzie przecież mamy z*******e bezrobocie, teraz władze miasta powinny uchwalić ustawe nakładającą obowiązek płacenia za zużyte powietrze, kto się nie podporządkuje nie oddycha.

    • 1 0

  • Bardzo Dobrze

    Prawidlowo- jesli chca rozbudowywac centrum handlowe to na swoj koszt powinni zmodernizowac wezel drogowy to chyba logiczne, poza tym zdaje sie ze takie przepisy sa w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.

    • 0 0

  • No i bardzo dobrze...czas najwyzszy

    To samo powinno zostac wegzekwowane wobec innych gigantow takich jak Geant i Auchan. I nieprawda jest ze urzad miasta idzie na latwizne. Cieszy mnie mysl o tym ze czesc pieniedzy, ktore zostawie u "grubych ryb" pojdzie na modernizacje drog. Niech Polska nie bedzie krajem postrzeganym przez zachodnich cwaniakow jako taki, w ktorym mozna n****c, zgarnac pieniadze i miec reszte w dupie. Pewnie tak obecnie to wyglada i obojetne im jest ze konsument po zostawieniu mamony wyladuje na najblizszym drzewie przez to ze nie wylozylo sie pieniazkow na modernizacje dojazdu.

    • 0 0

  • HA HA HA!

    tak bardzo i niesamowicie rozbudowala sie ikea ze naprawde trzeba nowy wezel zbudowac! proponuje na okolicznosc powstania nowego hipermarketu w "blizej-nieznanej-dziurze" zacząć szantażować inwestora nakazem budowy mostu w "bliżej-nieokreślonym-miejscu-na-drugim-końcu-miasta"

    • 0 1

  • TRZY GROSZE

    Szanowni dyskutanci, stawianie hipermarketów, to - z punktu widzenia ekonomii regionu - nie jest inwestycja. Tu niczego się nie wytwarza. Tu nastepuje jedynie transwer pieniędzy z lokalnych kieszeni do kieszeni "osób trzecich". O takich "inwestorów" nie trzeba walczyć, zawsze będą. A tak poza tym, to zadziwiające są ścieżki myślowe nas Polaków: bardziej martwi nas ciężki los zagranicznego biznesu niż własna kieszeń. Tak, tak, kieszeń miasta, to nasze pieniądze. Że średnio zarządzane, to prawda, ale może Platforma Obywatelska to zmieni. (Napewno nie SLD, które wraz ze swoimi przodkami wykończyło polską gospodarkę tak dokładnie, że taraz bez cudów - a tych przecież nie ma - nie można jej doprowadzić do jako takiego poziomu.) Tym nie mniej: spokojnie z popędzaniem zarządu miasta do wydawania naszych pieniędzy.

    • 0 0

  • Z obwodnicy do IKEA na jej koszt?

    Pewni, że byłoby lepiej, gdyby każdy inwestor finansował wyłącznie własną inwestycję, a państwo (tu: władze Gdańska) zadbałoby o całą infrastrukturę, ale po stokroć wolę, by IKEA wydała te pieniądze na budowę dróg dojazdowych, niż na łapówki dla władz Gdańska!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.