• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Porządne wiaty w Centrum - obecne to wstyd

    • 1 1

  • Zamiast likwidować zbędne przystanki oni je chcą wydłużyć! (16)

    Zróbcie zatrzymanie co 100 metrów i potem się zastanawiajcie czemu wszystkie tramwaje w Gdańsku są wolniejsze niż rower... Światła to już w ogóle odrębna kwestia, choć i tu jest pole do zmian - np. powinno się rozważyć zmianę położenia przystanku względem świateł w kilku miejscach - szczególnie Przymorze ma bardzo źle rozmieszczone przystanki. Przykładowo jeśli Czerwony Dwór w kierunku centrum byłby za skrzyżowaniem a nie przed to tramwaj nie stałby na czerwonym na tym skrzyżowaniu bo jadąc od Jagiellońskiej zawsze trafiałby na zielone razem z cyklem dla samochodów. To by mogło przy okazji skrócić drogi dojścia dla pieszych bo akurat po stronie falowca więcej ludzi mieszka.

    • 85 15

    • (9)

      To prawda, czas przejazdu niemal w połowie zależy od liczby przystanków. W Gd jest ich po prostu zbyt wiele, by osiągnąć lepsze prędkości przejazdowe.

      • 23 2

      • Nieprawda, w wielu europejskich miastach jest nawet większa ilość przestanków. (8)

        Na atrakcyjność komunikacji wpływ ma dobrze zaplanowana trasa przejazdu, uprzywilejowane komunikacji kosztem transportu indywidualnego a także odpowiednio zaprojektowana infrastruktura drogowa. No i oczywiście częstotliwość kursowania komunikacji i koordynacja między różnymi środkami komunikacji (autobus, tramwaj, pociąg).

        • 4 11

        • (6)

          Godzinna jazda tramwajem nie jest atrakcyjna. Nie gadaj bzdur

          • 19 0

          • To nie jest problem przystanków a organizacji tras.. (3)

            Poza tym trzeba umieć projektować drogi. Jak zlikwidujesz połowę przestanków to nic nie zmieni bo tramwaj i tak będzie stał na światłach albo woził ludzi po całym mieście i w końcu mała ilość przestanków spowoduje mniejszą liczbę pasażerów. Pojedź zagranicę do miast z dobrą komunikacją to zrozumiesz co mam na myśli. Tam komunikacja nie musi być punktualna bo częstotliwość kursowania jest duża, nawet jak wypadnie autobus to tego nie odczujesz. No i na koniec, tam kierowcy są lepiej wyszkoleni i autobusy jeżdżą zdecydowanie szybciej przy nawet większej ilości przestanków.

            • 1 5

            • (2)

              Każdy przystanek wydłuża kurs o jakies 1-2 minuty. Można dzięki temu zdążyć na poprzedni układ świateł. Pozostałe czynniki o których wspominasz nie mają tu wiele do rzeczy.

              • 3 1

              • Mało przystanków oznacza więcej aut ma drodze i duży problem dla starszych i chorych osób. (1)

                Nikt nie będzie biegał dwóch lub czterech kilometrów aby pojechać tramwajem. A zapomniałem Polin to kraj dla bogatych i zdrowych. Polacy tylko udają dobrych i życzliwych...

                • 2 5

              • Co za durnoty... Zróbmy przystanki co 30metrów a wtedy na pewno nikt autem nie będzie jeździć. Każdy marzy o dwugodzinnej jeździe przez pół miasta co nie?

                • 3 1

          • Kup sobie Porsche nie będziesz miał takich problemów. (1)

            • 0 3

            • Kup sobie mózg to nie będziesz gadał takich głupot

              • 3 0

        • Nie chodzi o liczbę przystanków

          Tylko ich lokalizację i rozstaw. W Gd jest sporo przystanków dla kilku domów (ot patrz Nowa Bulońska). Na zachodzie na Nowej Bulońskiej byłby co najwyżej jeden postój.

          • 5 3

    • Zamiast likwidowac tramwaje to marnują kase na nich kolejną!A tramwaje wystarczy zastapic autopbusami i kasa za oszczedzona (3)

      Tramwaj to ogromne koszty według wyliczen urzędu miasta Gdańska kosztuje nas 3 razy więcej niż autobus!

      • 4 16

      • Tramwaj w cyklu życia (50lat) (2)

        Jest ponad 2x tańszy od autobusu.

        • 6 5

        • (1)

          Tymbardziej ze wiecej stoi niz jezdzi!

          • 2 2

          • Pojazd na siebie zarabia jak jeździ.

            Tak samo tramwaj

            • 0 2

    • Dokładnie!

      Odcinki między przystankami są na tyle niewielkie, że jak mam czekać z 8-10 minut na przystanku, to po prostu idę na kolejny, albo jeszcze następny. Jest to odczuwalne zwłaszcza na odcinku od pętli w Oliwie do Uniwersytetu.

      • 16 1

    • Dokładnie ulic też jest za dużo dlatego jest więcej korków.

      Mniej ulic mniej korków

      • 11 2

  • Niech wydłuża, co z tego że przystanki wykonano ze środków z UE? Niech sobie je zabiorą i wynocha z Polski

    • 3 1

  • Można też zmodyfikować rozkład. (5)

    Bo teraz przy Dworcu tramwaje jeżdżą seriami - te jadące przy stoczni jadą jeden po drugim a potem te przez Zwycięstwa/Grunwaldzką.

    • 111 6

    • Dla Robyg jakos dalo sie zmienic - jak sie chce to mozna! (2)

      Fundusze unijne to nie problem - wyglada na to ze to tylko wymowka

      dla robyg jakos dalo sie zmienic przebieg chodnika ze sciezka rowerowa - osiedle robyg naprzeciw galerii morena, miasto zrobilo z pomoca funduszy unijnych chodnik ze sciezka rowerowa, a nastepnie specjalnie dla robyg zrobiono dodatkowy wjazd dla samochodow - skrocono przez to chodnik i sciezke rowerowa: dokonano zmian w inwestycji finansowanej z funduszy unijnych
      czyli jak sie chce to mozna

      a teraz slyszymy od urzednikow ze jezeli chodzi o perony to Nie Da Sie!
      Dla robyg Da Sie
      Dla pasazerow Nie Da Sie

      O co tu chodzi? Pytanie retoryczne ;-)

      • 9 0

      • (1)

        Takich kwiatków jest więcej. Remont ostatnio na Potokowej dla kogo (plus budowa zwrotki, której się nie dało kiedyś)? A stary Słowak? Od Reymonta w górę koleiny i dziury były straszne ale nie dało się przez tyle lat wyremontować choć droga się zużyła w czasie budowy nowej Słowackiego. A teraz proszę da się. Dlaczego? A bo nikt nie kupi lokalu przy takiej zdezelowanej drodze. I pewnie takich inwestycji jest w Gdańsku więcej. Czy kogoś to jeszcze dziwi?

        • 9 0

        • Dziwi mnie, że jeszcze ich wybieracie i popieracie.

          • 2 1

    • widzisz, al po co. Urzędnik nie myśli ja ułatwić podróż pasażerowi tylko jak zrzucić z siebie problem. Przystanek na Warneńskiej jest długi by zmieścił się tramwaj i autobus, jak jadą oba na raz, a zwłaszcza jak odjeżdża jeden to jest niezła gonitwa pasażerów za pojazdem bo nikt nie wiem gdzie on się zatrzyma:)

      • 4 0

    • Zgadzam się! W kierunku Oliwy to samo, 12 i 6 jedna po drugiej. Próżno szukać logiki w tych rozkładach jazdy.

      • 14 1

  • Tram door to door good

    Obecne usytuowanie przystanków to rozwiązania przed lub za skrzyżowaniem. Nieraz widać, że kolejny tramwaj czeka na zielonych światłach, bo nie ma miejsca na przystanku na, którym stoi już tramwaj, aby poprawić częstotliwość linii, takie rozwiązanie z rozbudową przyda się na hubach przesiadkowych w mieście.

    • 1 0

  • może w godzinach szczytu zapędzić głupków z UM

    na długi przystanek pod dworcem? Niech sobie dowolnie powybierają pierwszy lub drugi tramwaj. Odechce się głupawych pomysłów

    • 5 0

  • (1)

    Brama Żuławska po kiego ??? Ja się pytam... Aż takiego ruchu tam nie ma, chyba że w dni rynkowe dla emerytów z pisu...

    • 0 4

    • potrójne się nie mieszczą

      • 0 0

  • Wprowadzccie tramwaje ekspresowe ktore zatrzymują sie na gora 5 przystankach np jelitkowo petla,oliwa (4)

    • 10 4

    • tak kolejny nawiedzony dzban od tramwajów beda wyprzedzac buspasami :) hahah

      • 2 0

    • A jak przewidujesz wyprzedzanie "zwykłych" tramwajów? (2)

      Tak z ciekawości.

      • 10 2

      • Kierunkowskaz i na lewy tor xD

        • 6 0

      • Przesiadka na Rydwan POmoże.

        • 2 3

  • licencjat..

    pasjonat tramwajów robi licencjat i zarządza komunikacja miejską...niech wróci na motorniczego,może nowego olśnienia dostanie :)))

    • 5 1

  • (1)

    Po co wszystkie tramwaje jadą przy dworcu? nie można części puścić przez 3 Maja?

    • 15 0

    • Niby da się ale chyba nie dla pasażerów. Wystarczy zobaczyć ile ludzi z 4 przesiada się na Bramie na coś co jedzie przed dworcem. Po południu pusto na 3 maja.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane