• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • (26)

    Piękne te Mercedesy-prestiż i elegancja.Zaimponuję dziewczynie jak powiem, że dojeźdżam Mercedesem do pracy w swej stróżowce.Oczywiście pominę to, że w towarzystwie 150 mi podobnych wybrańców.Co szyk to szyk moi najmilsi.

    • 191 50

    • (2)

      popieram ale daję minusa , tak dla zasady: Sven = -

      • 20 17

      • Dziwne że tam gdzie PO rzadzi tam zaplacili (1)

        A komu?

        • 4 8

        • Przecież pisze wyraźnie

          że jedna firma się zgłosiła do przetargu to mu zapłacili

          • 5 0

    • zapomniałeś dodać ,,kochani,,

      • 14 1

    • Nie masz dziewczyny. (1)

      • 6 4

      • Mam chłopaka

        • 5 1

    • (7)

      Ciekawe jest to że bardziej się opłaca wynająć 48 autobusów za 90 milionów niż kupić na własność 46 za 80 milionów.

      • 18 4

      • chciałem zapytać o to samo. Trzeba pamietać że dożucili jeszcze naprawy za 62000 zł miesiecznie (4)

        • 6 10

        • Dorzucili. (1)

          Brak oczytania widoczny jak na dloni

          • 8 2

          • Znajdź 46 używek pasujących pod zamawiającego to nie takie proste jak by było to by wzięli i się nie zastanawiali :)

            • 2 0

        • Serwis to jak zdzierca tylko oryginalne części nie wolno zamienników nawet zamiennego oleju bo nie pojedzie wiem co mówię. Ten sam klocek z logo 1000zł a ta sama produkcja tylko inne logo 500zł i gdzie taniej tylko w serwisie

          • 3 1

        • Dziwne, że analfabeci mają w ważnych tematach najwięcej do powiedzenia.

          • 5 0

      • Wybitne POsuniecie wybitnego samorządowca

        • 7 8

      • 48 nowych z serwisem a 46 używanych, których serwis będzie sporo kosztował/

        • 4 0

    • czyli będą zwolenienia skoro nie trzeba obsługi? (3)

      • 17 0

      • nie zwolnienia tylko reorganizacja (1)

        • 6 0

        • poczynając od zarządu?

          • 5 0

      • Zwolnienia kogo?

        Gdyby byli w GAiT kompetentni mechanicy, a wiec przyzwoicie opłacani, to nie byłoby takiej ruiny.

        • 0 0

    • Zaimponujsz dziewczynie jak kupisz taki Mercedes a nie że dojeźdżasz nim.

      • 2 3

    • to ściema (1)

      ja osobiście uważam, że portal trojmiasto.pl wynajmuje jakiegoś trolla który co juakiś dłuższy czas zmienia nicki tylko po to, żeby ludzie mieli z tego bekę i swoją falę hejtu przerzucali na tego typu "żenujące postacie". g@llux, forum radunia, agnieszka, the bill, szpilek, sven s...sen. gdzieś tam jeszcze po drodze parę ksyw bym sobie przypomniał, ale szkoda mi czasu. Taka jest prawda

      • 12 0

      • Jeszcze

        Janusz Ch. też ostro trolluje

        • 1 0

    • jesteś skompromitowany, daj już sobie spokój

      • 0 0

    • I dlatego powinnes jezdzic starym bananem a nie czaic sie na nawe auto ten ze strurzowki by sie ucieszyl ze jest z toba w zarąbistym wozie i morze nawet cosi pitolnie wnim po drodze i fajnie temu k*tasowi comial problem zawiesc jego zad nowym mercem.A teraz idz do wodza pobanana i powiedz jak masz jaja ze solarisa masz w miejscu gdze slonce nie dochodz krecie?

      • 0 1

    • Wez kocie banana i zawies kumpla na ciecowanie .A nie pierdalisz glupoty jak najedzony glodnemu .Sam biegasz lirzesz d*pe onowe auto i trzymaszsie szczura jak stolec papieru krecie?

      • 0 1

    • Jan Pietrzak kiedyś w skeczu powiedział : (1)

      Polskich ekonomistów wysłać na Saharę to po trzech miesiącach piachu tam zabraknie . Nic dodać nic ująć !!! A kto zapłaci za te eksperymenty ? Ja i Ty w cenie biletu - bardzo proste .

      • 0 0

      • Czy to nie jest antypolska mowa nienawiści?

        • 0 0

  • Kiedy Lisicki odejdzie? (9)

    Czy władze miasta miasta nie widzą, że przez przyjściem Lisickiego komunikacja działała dużo lepiej, Gdańsk jako jeden z pierwszych miał niskopodłogowe tramwaje i autobusy, a teraz tylko awaria goni awarię?

    • 201 26

    • dulkiewicz to jego koleżanka, da mu jeszcze podwyżkę :)! (1)

      • 49 2

      • Musiałby zalać autobusy

        • 2 1

    • a kto ma go zwolnić? kumple?

      przecież to ta sama ferajna, teraz podpierająca się dziedzictwem PA

      • 40 4

    • masz racje Lisicki jest poto zeby roz****dolic ZKM juz nie ma poplecznika

      • 12 2

    • A niby skad pomysł na dzierżawę, klakierku? (2)

      Przecież chcemy jeździć nowymi, sprawnymi i przede wszystkim bezpiecznymi autobusami. Serwis ewidentnie kosztuje znacznie więcej niż sobie wyobrażasz. Tu nawet nie trzeba znać liczb, wystarczy wyobraźnia, naprawiaj sobie stara flotę dwustu autobusów.

      • 4 10

      • (1)

        No pewnie po co mechaników zatrudnić i im godnie zapłacić

        • 3 0

        • Wlasnie po to, ze firma pozera wlasny ogon.

          Przechodzac na najem nie musi konkurować z fabryka/serwisem autobusow Mercedesa o pracowników.

          • 1 0

    • jak wróble po 1kg. będą ważyły

      • 2 1

    • W d*pie byles stolec widziales .

      • 0 0

  • Dobra decyzja, w końcu zastąpią te stare Mercedesy z lat 90tych. (8)

    • 54 35

    • Jakie?

      • 6 9

    • ciągle Diesel w modzie, a inne miasta CNG, Elektryki. Coś słabo wygląda ten europejski Gdansk (3)

      • 17 9

      • Niemieckie musi być (2)

        Porządek musi być

        • 8 2

        • (1)

          Przecież Niemcy są u siebie dlatego Niemieckie autobusy zapomniałem tramwaje też bo z Dortmundu

          • 7 3

          • Szczerze?

            Im dłużej żyję (a już kilka dekad się zebrało) tym bardziej skłaniam się, że lepszy niemiecki ordnung od polskiego piekiełka.
            Gdyby nie rodzina, biznes i przywiązanie do miejsca (jak to mówią Niemcy: heimatu, w przeciwieństwie do ojczyzny/vaterlandu) to bym stąd spieprzał.

            Ale może lepiej odciąć się od piekiełka i powołać do życia (trzecie już z kolei) Miasto-Państwo Gdańsk? Polski pozostałby język, ale mentalność gdańska, otwarte umysły, zamiłowanie do wolności, nowoczesności?

            • 2 3

    • One są najwygodniejsze.
      100 razy lepsze niż solarisy z drewnianym zawieszeniem.

      • 11 8

    • Stare będą jeździć dalej a nowe na parkingu będą miały przez 8 lat serwis

      • 8 3

    • stare tureckie mietki zastapią nowszymi tureckimi mietkami oba dokladnie ta sama przestarzała zacofana technologia

      Dlaczego zaden z nich nie jeżdzi w europie zachodniej? A bo tam zostały uznane za wyjatkowo szkodliwe dla środowiska a w szczególności dla ludzi! Skoro wymagaja by obywatele złomowali własne prywatne diesle to niemogą byc hipokrytami i kupowac trujace diesle do komunikacji dla mieszkanców w miescie!! Ale w gdańsku zatruwanie mieszkanców maja gdzie liczy sie ze niemie płakał jak sprzedawał .lakał ze szczescia ze znalazł frajerów kto kupi od niego jandrozej ten trujacy złom i jeszce podziekuje!

      • 3 6

  • Lisicki z radości chyba sobie drugą lożę wynajmie! (1)

    • 135 13

    • dulkiewicz płaci lisicki się bawi.

      • 29 2

  • (5)

    Super sie czyta, zwlaszcza siedzac w zepsutym i zimnym dortmunderze. Czy jest dzien bez awarii tych poniemieckich strucli? No sluchamy panie Lisicki!

    • 115 13

    • To chyba źle ze stawiaja na autobusy a nie tramwaje - dortmundy dalej.

      • 1 1

    • Jak przyjechały te strucle z Niemiec... (3)

      to jeździły cichutko, nic nie waliło, nie hałasowało. Wystarczyło kilka miesięcy aby nasi specjaliści dobili tramwaje. Podobnie jest z PESAmi.

      • 13 3

      • Dlatego dobrze, ze nie będą tego ich fachowcy „naprawiać” (2)

        • 2 4

        • (1)

          Haha baranku w tym Evo busie myślisz że inni pracują jak nie Ukraina to inne wynalazki

          • 1 1

          • A kogo to obchodzi?

            GAiT ma mieć w tym czasie sprawne autobusy gotowe do uzycia, kto będzie naprawial te zepsute w ogole nas nie obchodzi. Jak dla mnie mogą je nawet po pierwszej usterce zlomowac, a w zamian kupować nowe. Owieczko zblakana.

            • 0 0

  • (19)

    To trochę jak wynajem mieszkania, płacisz płacisz a na koniec nie masz nic. Lepiej kupić bo po 8 latach masz swoje pojazdy które dalej mogą zarabiać

    • 145 42

    • (6)

      mieszkanie to nie autobu8s głabie, po 8 latach jeżdzenia nie jest wiele wart

      • 34 31

      • (4)

        A sam pewnie jeździsz 15 letnim passatem

        • 29 15

        • nie (1)

          chodzę pieszo, bo kocham swoje rurki

          • 19 5

          • Po co odpowiadasz

            "on" pisał do głąba używając mowy nienawiści zamiast mózgu:(

            • 3 1

        • Pietnastoletni passat ma przecietnie 200 tys przebiegu. (1)

          Pietnastoletni autobus miejski ma przeciętnie 1,5 miliona km przebiegu i jest to pojazd, który nigdy nie był w "dluzszej trasie", tylko jazda miejska, ciagle niskie biegi, ogromne momenty, ruszanie, hamowanie, brak możliwości ominiecia dziury w drodze itp. itd
          Ale pewnie, co tam, porównajmy taki autobus z paserati, przecież to dobry punkt odniesienia.

          • 3 2

          • 200 tys. przebiegu to ma pięcioletni passat. A nie piętnastoletni.
            Aha, zapomniałem dodać, że te z autohandli się nie liczą ;)

            • 3 0

      • racja, tylko po co ten "głąb" ?

        • 4 0

    • (1)

      Po co komu autobus nadający się tylko do generalnego remontu?

      • 11 9

      • Przecież kupowali szroty z Berlina i wtedy było ok? , właśnie po to żeby sprzedać na wschód.

        • 20 7

    • oczywiście też tak uważam

      • 0 0

    • To już nawet nie chodzi o sens wynajmu, ale o cenę! (6)

      Przecież te 2,5mln to więcej niż te autobusy kosztują nowe!!! Czyli mniej by GAiT wydal na kupno niż wynajem ...

      • 14 4

      • (4)

        A ile by wydał na serwis?

        • 0 4

        • Myślę że nic

          Pożyczać po stanie używanego taboru

          • 0 0

        • Nowe autobusy o ile mi wiadomo obięte są gwarancją, więc znowu pytanie na co tyle kasy? (1)

          Tutaj masz jakieś pół miliona na serwisowanie przewidziane. Jakim cudem ma być wydane pół miliona na serwis ? 60 tys. rocznie?
          Poza tym po co w ogóle utrzymywać GAiT skoro i tak ktoś im obsługuje pojazdy? Zaraz okaze sie, ze jeszcze umowe na wynajem kierowcow bedzie.

          • 5 0

          • Pewnie sprawa nie jest taka prosta jak Ci się wydaje. Gwarancja gwarancą, ale autobus to nie osobówka i nie robi 20tys. km rocznie. Gwarancja nie obejmuje więc zużycia eksploatacyjnego: zawieszenie, łożyska, ogumienie, silniki elektryczne (wytarte szczotki, pierścienie). Zadziwiające jest również to że części do takiego autobusu są znacznie droższe i roboty przy tym znacznie więcej a godzina serwisanta od ciężkiego sprzętu też nie taka najtańsza.

            • 4 1

        • A gait baranie nie ma zajezdni i mechaników? No tak baranie nie ma bo mechanicy muszą zastępować kierowców w ciągu dnia i nie ma komu nocą serwisowac taboru. No ale to trzeba by ludziom zapłacić tyle i aż tyle a taki gnoj lisicki myśli wynajmę sobie autobusy z serwisem w pip kilometrów od Gdańska ale swoim pracownikom nie dam grosza. z****** się a nie dam

          • 2 1

      • to się nazywa

        prywatyzacja publicznego grosza!

        • 0 1

    • Jasne ze tak...moha zarabiac po osmiu latach. (1)

      Ale jak Lisicki wytlumaczyl by sprzedaz hal naprawy taboru na Hallera..a tak prosze ma podkladke...nie trzeba serwisowac ,hale garaze nie potrzebne ..sprzedajmy Robygowi....Taki jest plan.Ludzie na bruk a kasa do kieszeni dla kancelari prawnej...Bezprawie i Nieaprawiedliwosc.

      • 18 2

      • Specjalista z pisu?

        • 1 3

  • (6)

    Cwaniaki kosztem podatków, miernoty, wstyd,w Polsce można robić autobusy,nie sponsorowac niemcow,jak ogrzewanie z lipskq

    • 100 34

    • Otwórz firmę, zrób konkurencyjny autobus to pogadamy. Nie mówiąc o tym że politycy przyjdą do Ciebie aby się pochwalić Twoim sukcesem. (dotyczy każdej partii)

      Nie mówiąc o tym że MAJĄC autobusy to po 8 latach trzeba wydawać rocznie X na utrzymanie techniczną, załogę techniczną oraz mieć bazy serwisowe

      • 8 16

    • Właśnie ! (3)

      Dlaczego inwestują w Niemieckie Mercedesy a czemu nie kupią Polskich solarisów IV generacji ?!!! Bo nie wolą sprzedawczyki kupić od Niemca bo wiadomo za kim są...

      • 10 7

      • (2)

        Jak to jest, że gdy Janusz kupuje poniemieckiego mercedesa, to spryciarz, a
        gdy Gdańsk kupuje poniemieckiego mercedesa, to zdrajca narodu?

        • 5 8

        • (1)

          to ze Ty gdańszczaninie Januszu kupujesz wypierdzianego niemieckiego merca i uważasz się przy tym za spryciarza...to nie znaczy ze każdy tak o Tobie myśli...skąd w ogole ten pomysł ze ktoś uznaje takich tępaków za spryciarzy?

          • 0 1

          • Ja akurat nie kupiłem sprowadzanej niemieckiej używki, tylko auto z kajowej sprzedaży, ale wystarczy się przejść po ulicy i widać, czym Naród jeździ... Bynajmniej nie salonowymi, tylko własnie kombinują, jak by tu mieć tak samo dobre, a taniej. Skoro upują, to znaczy, że to uważają za sprytny zakup bez przepłacania

            • 1 0

    • to dlaczego kupujemy vw lub mercedesy (stare) zamiast wspaniałych polskich polonezów? ;-)

      • 1 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Popieram

    • 42 74

    • B D (1)

      też popieram

      • 3 7

      • Jak fajnie sie popieracie koledzy.

        • 2 0

  • (3)

    Niewazne co bedzie jezdzilo wazne tylko zeby jezdzilo zgodnie z rozkladalem.
    Niby maja same dobre autobusu a czesto sie zdarza ze nic nie kursuje normalnie

    • 13 26

    • (1)

      furmanka ci pasuje?

      • 3 2

      • jesli punktualnie to tak. na co mi piekny autobus, ktory nie przyjechal?

        • 4 4

    • Mam pomysła.

      Powiedz swojej rodzinie aby zrezygnowała z jazdy samochodami a tych będzie mniej i wtedy ruch zmaleje i autobusy powinny jeździć punktualnie.

      • 5 3

  • Czyli kasacja wszystkich Mercedesów 0405 oraz najstarszych Solarisów! (9)

    W końcu!

    • 19 32

    • zastanów się co piszesz! przecież to mowa nienawiści.... (1)

      • 10 2

      • Mercedesy i Solarisy czeka reinkarnacja (recycling).

        • 1 1

    • Mechanicy zbędni... (3)

      Idąc tokiem myślenia włodaży firmy GAiT...
      To dobrze SIĘ włada nie swoją kasą!!bo to nie GAiT zapłaci za wynajem tylko miasto...a Oni bendą TYLKO użytkownikiem..
      Po drugie...Pan Lisiecki będzie mógł SIĘ pozbyć Tych co Najwięcej oatatnio krzyczeli...czyli mechaników...bo przecież serwisy bendą zajmować SIĘ awariami...
      I po
      trzecie???
      Pytanie ogólne??!!
      skoro taki układ jest najlepszy???to dlaczego my...kupujemy ssmochody!!!zamiast jeżdzic taksówkami???

      • 7 7

      • Bo my mamy po jednym, przecietnie, a oni maja ponad dwiescie.

        Ale nie klopocz sie takimi zagadnieniami, to bendziesz szczenslifszy.

        • 1 2

      • (1)

        to dobry kierunek. To za PRLU każdy, kto miał samochod musial mieć swój prywatny warsztat do naprawy. Czasy się zmienily, modele biznesowe tez. Na lepsze. Wynajem długoterminowy wśród prywatnych aut tez jest coraz bardziej popularny.

        • 1 3

        • super model biznesowy

          nie wiedziałem że zakład komunikacyjny ma jeden autobus i to jeszcze w leasingu.
          Jeżeli zarządzanie polega na pozbywaniu się majątku, to mamy wokół geniuszy biznesu.

          • 1 0

    • (2)

      Taki autobus kupuje się na 20-25 lat użytkowania, więc na pewno nie będą złomowane.

      • 1 0

      • Po 20 latach to jest zlom, tylko zgniesc i do Bangladeszu jakims przerdzewialym greckim kutrem. (1)

        • 1 1

        • Przecież to właśnie napisał.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane