• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Utrzymanie techniczne 26 mln? (2)

    48 autobusów na 8 lat. Śmiem twierdzić, ze przez pierwsze 5lat nic się w nich nie zepsuje. Wg prostych rachunków na jeden autobus przypada ok 500tys zł kosztów utrzymania. Oczywiście nie liczy się tutaj kosztów paliwa, mycia. Jak dobrze rozumuje wlicza się ubezpieczenie oraz naprawy. Poprawcie mnie jakby co.
    Co do samego pomysłu dzierżawy jest to dobry pomysł, nie tylko Gait na to wpadł, ale i Uber, kurierka itp.

    • 20 7

    • Biezace wymiany

      Dolicz wymiane oleju klockow itp itd bus robia sporo km w msc

      • 3 3

    • tylko,że w tym koszcie jest również konieczność podstawienia innego autobusu w razie awarii. Trzymanie takiej rezerwy tez kosztuje. Obsługa, podatki, to nic nie jest za darmo.

      • 1 0

  • (2)

    Sven bucu zdecyduj się na coś raz piszesz że pracujesz w gdyni i spuszczasz samochodem innym razem ze w Kościerzynie pracujesz i jedziesz pkm a teraz w Gdańsku i autobusem obstawiam że jesteś przykuty do wózka inwalida z paranoja i do tego analfabeta

    • 11 8

    • zapomniałeś o balonie)

      • 4 1

    • Sven z

      Red.Akcji 3 miasto pozdrawia zapewne :)

      • 1 1

  • jak się ma ta ekonomia Lisickiego do loży na stadionie?

    wyjaśnione?

    • 37 5

  • (2)

    Znowu przetarg ustawiony pod Merca?

    • 21 5

    • (1)

      d**il i tyle

      • 0 1

      • no trudno...ale może chociaż jesteś przystojny, co? to często idzie w parze...ładny d**il :)

        • 0 0

  • (1)

    46 autobusów kupionych za 79 milionów złotych, a 48 autobusów wydzierżawionych na 8 lat za 117 milionów złotych? 40 milionów złotych za serwis? Ktoś może mi powiedzieć, o co tu chodzi? Z tego co widzę na dodatek, wśród tych kupionych więcej jest droższych przegubowych, a wydzierżawionych większość będą stanowiły standardowe.

    • 52 6

    • Dokladnie, po co kupowac/dzierzawic nowego passata wartego 150 tys.

      Kiedy można kupic b5 za 1,5 tysiąca? No po co?

      • 0 0

  • nie kupią autobusów za to dadzą miliony na ECS i biuro dla bolka. (2)

    • 42 16

    • Dokładnie (1)

      Biuro powinno być udostępnione spółce Srebrna

      • 4 9

      • Bo jej się należy

        • 0 0

  • Niezły wałek...

    • 36 4

  • Kupię halogeny do nocnika

    • 6 6

  • czekaj czekaj panie Lisicki (5)

    "Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy."

    To jak się zepsuje to co ? naprawią się za pomocą pstryknięcia palcami ? a potem odwrócicie kota ogonem i powiecie przecież mamy umowy na naprawe to nie my to oni.
    hahahahahah pożyjemy zobaczymy

    • 42 2

    • I tak źle i tak nie dobrze. Jak się popsują naprawy się będą ciągnęly jeszcze bardziej i będą ponoszone koszty mimo że GAiT ma swój serwis. Jak się nie będą psuły to cała impreza będzie sporo przepłacona.

      • 1 0

    • autobus zastępczy (1)

      Witam, nie znam się więc się wypowiem - zakładam, że w przypadku awarii pojazdu na czas jego naprawy firma EvoBus podstawi pojazd zastępczy.

      • 3 0

      • chyba Lisobus

        • 3 2

    • podstawia zastępczy autobus, w ramach umowy...

      • 0 0

    • Może dlatego, że muszą się wyprowadzić z zajezdni a na nowej nie będą musieli budować warsztatów bo nie będą naprawiać.

      • 0 0

  • Za 125 mln solaris dostarczył 46 autobusów do MPK Łódź, nie w dzierżawę na 8 lat, ale na zawsze... (7)

    Ale gdańszczanie wolą formułować kryteria przetargu tak, żeby dyskwalifikować polskich producentów.

    • 57 9

    • solaris nie jest polski (5)

      Hiszpańska grupa CAF objęła we wtorek 100 proc. udziałów w spółce........

      • 14 3

      • Przykro to słyszeć. Kolejna polska firma przejęta... (4)

        Może nie było zamówień i nie było za co prowadzić dalej firmy? może przegrane zamówienia na dostawy autobusów miały na to przejęcie decydujący wpyw?

        • 3 1

        • sr*ris (3)

          Silaris paliły się jeden po drugim. Nie dziwie się że to G sprzedali

          • 2 3

          • (2)

            Nowe solarisy miały już system detekcji ognia, który uaktywniał system gaszenia komory silnika.
            Jeśli nie dasz się rozwinąć firmie, to ona upadnie, oczywiste jest, że Mercedesy czy Many są o wiele dłużej na rynki więc i o wiele lepiej sie sprawują. Ale to nie oznacza, że masz przelewać od razu kasę na niemieckie konta. Daj naszym producentom szansę, inaczej updaną jak Tonsil, Ammono, Optimus ... czy Solaris.

            • 2 0

            • (1)

              Po co polskie jak są niemieckie

              • 0 0

              • mogłeś chociaż w podpisie dac wzmianke ze to ironia bo zaraz d**ile będą Cie minusowac...

                • 0 0

    • Solaris już nie jest Polski. Rodzina postanowiła sprzedać firmę Hiszpanom.

      jw.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane