• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • (26)

    Piękne te Mercedesy-prestiż i elegancja.Zaimponuję dziewczynie jak powiem, że dojeźdżam Mercedesem do pracy w swej stróżowce.Oczywiście pominę to, że w towarzystwie 150 mi podobnych wybrańców.Co szyk to szyk moi najmilsi.

    • 191 50

    • Jan Pietrzak kiedyś w skeczu powiedział : (1)

      Polskich ekonomistów wysłać na Saharę to po trzech miesiącach piachu tam zabraknie . Nic dodać nic ująć !!! A kto zapłaci za te eksperymenty ? Ja i Ty w cenie biletu - bardzo proste .

      • 0 0

      • Czy to nie jest antypolska mowa nienawiści?

        • 0 0

    • czyli będą zwolenienia skoro nie trzeba obsługi? (3)

      • 17 0

      • Zwolnienia kogo?

        Gdyby byli w GAiT kompetentni mechanicy, a wiec przyzwoicie opłacani, to nie byłoby takiej ruiny.

        • 0 0

      • nie zwolnienia tylko reorganizacja (1)

        • 6 0

        • poczynając od zarządu?

          • 5 0

    • Wez kocie banana i zawies kumpla na ciecowanie .A nie pierdalisz glupoty jak najedzony glodnemu .Sam biegasz lirzesz d*pe onowe auto i trzymaszsie szczura jak stolec papieru krecie?

      • 0 1

    • I dlatego powinnes jezdzic starym bananem a nie czaic sie na nawe auto ten ze strurzowki by sie ucieszyl ze jest z toba w zarąbistym wozie i morze nawet cosi pitolnie wnim po drodze i fajnie temu k*tasowi comial problem zawiesc jego zad nowym mercem.A teraz idz do wodza pobanana i powiedz jak masz jaja ze solarisa masz w miejscu gdze slonce nie dochodz krecie?

      • 0 1

    • to ściema (1)

      ja osobiście uważam, że portal trojmiasto.pl wynajmuje jakiegoś trolla który co juakiś dłuższy czas zmienia nicki tylko po to, żeby ludzie mieli z tego bekę i swoją falę hejtu przerzucali na tego typu "żenujące postacie". g@llux, forum radunia, agnieszka, the bill, szpilek, sven s...sen. gdzieś tam jeszcze po drodze parę ksyw bym sobie przypomniał, ale szkoda mi czasu. Taka jest prawda

      • 12 0

      • Jeszcze

        Janusz Ch. też ostro trolluje

        • 1 0

    • (7)

      Ciekawe jest to że bardziej się opłaca wynająć 48 autobusów za 90 milionów niż kupić na własność 46 za 80 milionów.

      • 18 4

      • 48 nowych z serwisem a 46 używanych, których serwis będzie sporo kosztował/

        • 4 0

      • chciałem zapytać o to samo. Trzeba pamietać że dożucili jeszcze naprawy za 62000 zł miesiecznie (4)

        • 6 10

        • Dziwne, że analfabeci mają w ważnych tematach najwięcej do powiedzenia.

          • 5 0

        • Dorzucili. (1)

          Brak oczytania widoczny jak na dloni

          • 8 2

          • Znajdź 46 używek pasujących pod zamawiającego to nie takie proste jak by było to by wzięli i się nie zastanawiali :)

            • 2 0

        • Serwis to jak zdzierca tylko oryginalne części nie wolno zamienników nawet zamiennego oleju bo nie pojedzie wiem co mówię. Ten sam klocek z logo 1000zł a ta sama produkcja tylko inne logo 500zł i gdzie taniej tylko w serwisie

          • 3 1

      • Wybitne POsuniecie wybitnego samorządowca

        • 7 8

    • (2)

      popieram ale daję minusa , tak dla zasady: Sven = -

      • 20 17

      • Dziwne że tam gdzie PO rzadzi tam zaplacili (1)

        A komu?

        • 4 8

        • Przecież pisze wyraźnie

          że jedna firma się zgłosiła do przetargu to mu zapłacili

          • 5 0

    • jesteś skompromitowany, daj już sobie spokój

      • 0 0

    • Nie masz dziewczyny. (1)

      • 6 4

      • Mam chłopaka

        • 5 1

    • Zaimponujsz dziewczynie jak kupisz taki Mercedes a nie że dojeźdżasz nim.

      • 2 3

    • zapomniałeś dodać ,,kochani,,

      • 14 1

  • Lisicki taki sam jajak..... (2)

    Kiedy go wywalą i rozliczą w końcu za wszystkie dokonania w pracy.

    • 9 2

    • (1)

      Widzę że masz do niego coś osobistego. co jeździć się nie chciało i na zbity pysk Cię wyrzucił...? to nie 500+ tu trzeba pracowac

      • 1 3

      • Wytrzyj usta bo coś białe masz na nich po ostatniej wizycie w biurze

        • 0 0

  • Aha, czyli zajezdnia... (1)

    ... będzie niepotrzebna... Jakiś chętny na grunt?

    • 13 0

    • Chętny? Odpowiednie osoby już wiedzą kto ten grunt kupi

      • 0 0

  • Miało być taniej a wyszło jak zawsze

    Komu się to opłaciło? Czemu tylko jedna firna się zglosila?

    • 3 0

  • czekaj czekaj panie Lisicki (5)

    "Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy."

    To jak się zepsuje to co ? naprawią się za pomocą pstryknięcia palcami ? a potem odwrócicie kota ogonem i powiecie przecież mamy umowy na naprawe to nie my to oni.
    hahahahahah pożyjemy zobaczymy

    • 42 2

    • Może dlatego, że muszą się wyprowadzić z zajezdni a na nowej nie będą musieli budować warsztatów bo nie będą naprawiać.

      • 0 0

    • podstawia zastępczy autobus, w ramach umowy...

      • 0 0

    • autobus zastępczy (1)

      Witam, nie znam się więc się wypowiem - zakładam, że w przypadku awarii pojazdu na czas jego naprawy firma EvoBus podstawi pojazd zastępczy.

      • 3 0

      • chyba Lisobus

        • 3 2

    • I tak źle i tak nie dobrze. Jak się popsują naprawy się będą ciągnęly jeszcze bardziej i będą ponoszone koszty mimo że GAiT ma swój serwis. Jak się nie będą psuły to cała impreza będzie sporo przepłacona.

      • 1 0

  • (19)

    To trochę jak wynajem mieszkania, płacisz płacisz a na koniec nie masz nic. Lepiej kupić bo po 8 latach masz swoje pojazdy które dalej mogą zarabiać

    • 145 42

    • (6)

      mieszkanie to nie autobu8s głabie, po 8 latach jeżdzenia nie jest wiele wart

      • 34 31

      • (4)

        A sam pewnie jeździsz 15 letnim passatem

        • 29 15

        • Pietnastoletni passat ma przecietnie 200 tys przebiegu. (1)

          Pietnastoletni autobus miejski ma przeciętnie 1,5 miliona km przebiegu i jest to pojazd, który nigdy nie był w "dluzszej trasie", tylko jazda miejska, ciagle niskie biegi, ogromne momenty, ruszanie, hamowanie, brak możliwości ominiecia dziury w drodze itp. itd
          Ale pewnie, co tam, porównajmy taki autobus z paserati, przecież to dobry punkt odniesienia.

          • 3 2

          • 200 tys. przebiegu to ma pięcioletni passat. A nie piętnastoletni.
            Aha, zapomniałem dodać, że te z autohandli się nie liczą ;)

            • 3 0

        • nie (1)

          chodzę pieszo, bo kocham swoje rurki

          • 19 5

          • Po co odpowiadasz

            "on" pisał do głąba używając mowy nienawiści zamiast mózgu:(

            • 3 1

      • racja, tylko po co ten "głąb" ?

        • 4 0

    • To już nawet nie chodzi o sens wynajmu, ale o cenę! (6)

      Przecież te 2,5mln to więcej niż te autobusy kosztują nowe!!! Czyli mniej by GAiT wydal na kupno niż wynajem ...

      • 14 4

      • to się nazywa

        prywatyzacja publicznego grosza!

        • 0 1

      • (4)

        A ile by wydał na serwis?

        • 0 4

        • A gait baranie nie ma zajezdni i mechaników? No tak baranie nie ma bo mechanicy muszą zastępować kierowców w ciągu dnia i nie ma komu nocą serwisowac taboru. No ale to trzeba by ludziom zapłacić tyle i aż tyle a taki gnoj lisicki myśli wynajmę sobie autobusy z serwisem w pip kilometrów od Gdańska ale swoim pracownikom nie dam grosza. z****** się a nie dam

          • 2 1

        • Nowe autobusy o ile mi wiadomo obięte są gwarancją, więc znowu pytanie na co tyle kasy? (1)

          Tutaj masz jakieś pół miliona na serwisowanie przewidziane. Jakim cudem ma być wydane pół miliona na serwis ? 60 tys. rocznie?
          Poza tym po co w ogóle utrzymywać GAiT skoro i tak ktoś im obsługuje pojazdy? Zaraz okaze sie, ze jeszcze umowe na wynajem kierowcow bedzie.

          • 5 0

          • Pewnie sprawa nie jest taka prosta jak Ci się wydaje. Gwarancja gwarancą, ale autobus to nie osobówka i nie robi 20tys. km rocznie. Gwarancja nie obejmuje więc zużycia eksploatacyjnego: zawieszenie, łożyska, ogumienie, silniki elektryczne (wytarte szczotki, pierścienie). Zadziwiające jest również to że części do takiego autobusu są znacznie droższe i roboty przy tym znacznie więcej a godzina serwisanta od ciężkiego sprzętu też nie taka najtańsza.

            • 4 1

        • Myślę że nic

          Pożyczać po stanie używanego taboru

          • 0 0

    • Jasne ze tak...moha zarabiac po osmiu latach. (1)

      Ale jak Lisicki wytlumaczyl by sprzedaz hal naprawy taboru na Hallera..a tak prosze ma podkladke...nie trzeba serwisowac ,hale garaze nie potrzebne ..sprzedajmy Robygowi....Taki jest plan.Ludzie na bruk a kasa do kieszeni dla kancelari prawnej...Bezprawie i Nieaprawiedliwosc.

      • 18 2

      • Specjalista z pisu?

        • 1 3

    • oczywiście też tak uważam

      • 0 0

    • (1)

      Po co komu autobus nadający się tylko do generalnego remontu?

      • 11 9

      • Przecież kupowali szroty z Berlina i wtedy było ok? , właśnie po to żeby sprzedać na wschód.

        • 20 7

  • CBA się wami zajmie za takie bzdurne i bardzo kosztowne pomysły (1)

    jak może wypożyczenie z serwisem kosztować przez 8 lat niewiele więcej od kupna a po kupnie nie 8 a 20 lat można używać a co do serwisu przez 8 lat to 2 pierwsze (albo więcej) daje gwarancja i tylko płaci sie za płyny wiec to tylko 6 lat serwisu. Dla osobówek sa i 7 letnie gwarancje od producentów (KIA) wiec i od poważnych producentów można by kupic rozszeszoną gwarancje...

    • 4 0

    • Guzik się znasz, a zabierasz głos.
      A gwarancja na KIA jest kija warta. Tylko ładnie wygląda jako hasło reklamowe na szybie.

      • 0 0

  • Jedźcie wszyscy z Gdańska i Gdyni do Krakowa. I zobaczcie jak wygląda prawdziwa komunikacja! (5)

    Kraków jest miastem numer 1 w Polsce jeśli chodzi o komunikację. Najnowocześniejsze tramwaje i autobusy. Ciągle się kupuje nowe i to te najnowsze modele full opcja. Tramwaje są specjalnie projektowane dla Krakowa. W każdym tramwaju, autobusie czy na przystanku. Można kupić bilet w super nowoczesnych automatach. Wszystkie full digital. Trójmiasto jeśli chodzi o komunikację to 3 świat, dosłownie. Kraków - Gdynia tylko Pendolino.
    Mówię to bez złośliwości w stosunku to mieszkańców Gdańska i Gdyni. Bo fajni z was ludzie.
    Ale dziwię się, że tyle czasu tak elementarne rzeczy jak komunikacja są pomijane w Trójmieście.
    Wiem, wiem zaraz wyjedziecie z powietrzem w Krakowie. Ale już śpieszę z updatem. Jako pierwsze miasto w Polsce Kraków walczy na prawdę ze smogiem i paleniem w piecach. Są cały czas kontrole domów. Naloty nad osiedla z dronem wyposażonym w specjalistyczne kamery i czujniki. To nie SF to Kraków. Straż miejska ma prawo wejść wam do domu i skontrolować czym palicie. Wysokie kary. Miasto dofinansowuje wymianę pieców. Kraków docelowo ma mieć wszystkie autobusy elektryczne. Dziś wszystkie spełniają normę emisji spalin EURO 6. I jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziło strefę dla aut tylko z napędem elektrycznym i hybrydowym na Kazimierzu. Tak, że za 2-3 lata jest spora szansa, że wszyscy którzy mają stare auta czy to benzyna czy ropa. Nie wjadą do centrum miasta.
    Miłego dnia mieszkańcy Trójmiasta. Zaglądam tu często i czytam wasze komentarze. Bo mieszkam 50/50 Kraków - Gdynia

    • 18 11

    • Syn i synowa przeprowadzili się do Krakowa

      Więc jestem tam częstym gościem. Niestety tylko tam znaleźć mogli wspólnie pracę. Potwierdzam w całej rozciągłości. Autobusy hybrydy albo elektryczne jak linia 537 którą często jeżdżę. Spóźnienie rzadkie i co najwyżej kilka minut. Z przykrością stwrerdzam, że są to dwie różne epoki. Mieszkam w Gdańsku od 30 lat (przedtem w Gdyni) ale chciałbym mieć w Gdańsku komunikację miejską taką jak w Krakowie a nawet lepszą bo Gdańsk na to zasługuje

      • 1 0

    • Zgadza się

      Kraków ma super komunikacje publiczna. Teraz mieszkam w Gdańsku i byłem po auto w Olsztynie. Komunikacja również na wysokim poziomie, nowe tramwaje, autobusy. W Gdańsku nie tylko komunikacja z lat 70, ale stan dróg również. Szczegolnie Hallera od Brzeźna do Wrzeszcza, koła można urwać przy prędkości 50 km/h.

      • 2 0

    • To jedź i tam zostań.

      • 2 7

    • jezu co to za bzdury?

      wymiana taboru następuje falami - ja pamiętam czasy, gdy w Gdyni (nie w Gdańsku) jeździły nowoczesne niskopodłogowe autobusy i trolejbusy, a w Warszawie tłukli się jeszcze Ikarusami

      co do smogu - wybacz ale nie rozśmieszaj mnie - są dane - twarde fakty - rzeczywistość - można każdego dnia sprawdzić jaki smog truje wam umysły w centusiowie - mozna tez zrobić porównania z ostatnich 100 dni - więc nie ośmieszaj się

      straż miejska ma takie same prawa chyba w każdym mieście, nie podniecaj się - problem w tym, że u was pewnie z 80% to piece a w Trójmieście pewnie z 20% - cała reszta to ekologiczne ogrzewanie miejskie - już od czasów PRLu

      a w Trójmieście od kiedy jest wsparcie UE powszechne jest docieplanie budynków, co wy dopiero odkrywacie

      jesteście jak ci barbarzyńcy, którzy chcą pouczać Rzymian

      • 2 9

    • z tymi autami to mnie nie rozśmieszaj bo nie wiem czy wiesz ale ich transport zrobi więcej smogu niż te diesle stare robią, a dodatkowo za 15 lat ciekawe kto to wszystko i za ile zutylizuje te akumulatory itp.

      • 2 6

  • Za 125 mln solaris dostarczył 46 autobusów do MPK Łódź, nie w dzierżawę na 8 lat, ale na zawsze... (7)

    Ale gdańszczanie wolą formułować kryteria przetargu tak, żeby dyskwalifikować polskich producentów.

    • 57 9

    • solaris nie jest polski (5)

      Hiszpańska grupa CAF objęła we wtorek 100 proc. udziałów w spółce........

      • 14 3

      • Przykro to słyszeć. Kolejna polska firma przejęta... (4)

        Może nie było zamówień i nie było za co prowadzić dalej firmy? może przegrane zamówienia na dostawy autobusów miały na to przejęcie decydujący wpyw?

        • 3 1

        • sr*ris (3)

          Silaris paliły się jeden po drugim. Nie dziwie się że to G sprzedali

          • 2 3

          • (2)

            Nowe solarisy miały już system detekcji ognia, który uaktywniał system gaszenia komory silnika.
            Jeśli nie dasz się rozwinąć firmie, to ona upadnie, oczywiste jest, że Mercedesy czy Many są o wiele dłużej na rynki więc i o wiele lepiej sie sprawują. Ale to nie oznacza, że masz przelewać od razu kasę na niemieckie konta. Daj naszym producentom szansę, inaczej updaną jak Tonsil, Ammono, Optimus ... czy Solaris.

            • 2 0

            • (1)

              Po co polskie jak są niemieckie

              • 0 0

              • mogłeś chociaż w podpisie dac wzmianke ze to ironia bo zaraz d**ile będą Cie minusowac...

                • 0 0

    • Solaris już nie jest Polski. Rodzina postanowiła sprzedać firmę Hiszpanom.

      jw.

      • 2 0

  • (2)

    Znowu przetarg ustawiony pod Merca?

    • 21 5

    • (1)

      d**il i tyle

      • 0 1

      • no trudno...ale może chociaż jesteś przystojny, co? to często idzie w parze...ładny d**il :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane