• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • No i super (1)

    Teraz pora na kolejne nowe tramwaje

    • 6 8

    • Nowe awaryjne tramwaje*

      • 4 3

  • (1)

    Interes życia, w ubiegłym roku zakupiono tyle samo autobusie za 80 mln

    • 23 1

    • Staroci, bez wyliczonej obsługi?

      • 0 0

  • A ile kosztuje jeden?

    Że trzeba płacić 117 milionów za 48 szt

    • 12 3

  • Czyli za zakup 46 autobusów zapłaciliśmy 79 milionów a..... (3)

    A za wynajęcie 48 autobusów to zapłacimy 117 milionów ...... kto to podpisał ?

    • 45 3

    • Ktos kto widzial w tym korzhsc dla kilku podmjotow ale nie dla mieszkanckw...

      Prawnik i lobbysta cwana gapa?

      • 1 0

    • Pewnie Maciej L.

      Mam nadzieję, że wkrótce tak o nim będzie się pisać...

      • 2 0

    • Uzywane i nowe to dla Ciebie to samo?

      Uzywane, które od momentu zakupu trzeba za ciężkie pieniądze naprawiac, choć na rynku nie ma mechanikow, którzy sa gotowi pracować za pieniądze, które GAiT jest w stanie im placic, porownujesz z najmem pojazdow zupełnie nowych, za serwisowanie których nie zapłacisz w ciągu osmiu lat ani zlotowki więcej.

      • 0 0

  • 1 218 075 zł miesięcznej raty (2)

    Ile kosztuje 1 autobus?

    • 15 4

    • (1)

      Kilka baniek

      • 2 2

      • No kilka dobre...

        Nie więcej niż 2 bańki co widać z ogółem sumy kontraktu

        • 0 0

  • Wyjątkowa głupota.

    • 23 4

  • (1)

    Drogo wyszlo,średnio ponad 2,4 mln za sztukę,i to tylko najem na 8 lat,gdy taki autobus ma trwałość 12-15 lat

    • 19 3

    • Właśnie, dobrze gadasz. Takiego 8 latka można jeszcze odsprzedać, z tego co pamiętam ostatnio miasto kupowało takie używki z Niemiec. Może Gdynia by odkupiła, albo Słupsk.

      • 5 0

  • Następny przetarg będzie na obsługę biurową w GAIT

    Łącznie z prezesem i główną księgową. Będzie taniej.

    • 42 0

  • Troche drogo.... (3)

    Wychodzi 2.5miliona za autobus na 8 lat. Zdaje sie ze mozna kupic nowy za 1.5-2 miliona.

    • 24 1

    • (2)

      Ale trzeba go serwisowac opłacać ubezpieczenia itd

      • 0 5

      • (1)

        A wiesz że istnieje coś takiego jak gwarancja? I servis gwarancyjny. Prawda jest taka że jak kupujesz nowe auto to masz przynajmniej 4-6 lat spokoju bez większych nakładów finansowych bo wymiana oleju czy klocków też nie jest robiona co miesiac. Ale tego nie wiesz bo pewnie nigdy nowego auta nie miałeś i nie będziesz miał bo jedyne jakie auto miałeś to 15 letni passat tdi z niemiec z "przebiegiem 200000km" XD

        • 0 0

        • A ile nowych autobusow miales, ze sie wymadrzasz?

          • 0 0

  • Bardzo ciekawi mnie czas reakcji i oczywiście czas naprawy.

    O tym ani słowa, a to mega istotne z pkt widzenia GAiT. Jeśli nagle się zepsuje 50% taboru z umowy to co? Pożyczenie taboru od Gdyni, Poznania, Łodzi?
    Niech nikt mi nie mówi, że to niemożliwe, żeby połowa taboru została uszkodzona - drogi w Gdańsku masakra, ludzie często chamy (biją kierowców i wybijają szyby) itp.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane