• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    "używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania". d**ilizm najwyższej klasy. Czyli bardziej się opłaca płacić za autobus 2,43 mln niż 1,7 mln.

    • 5 0

    • odwrotnie napisałeś im sie opłaca 1,7 miliona płacić z po 8 latach zostac z niczym niż mieć za 2,43 na własność i używac przez (3)

      a koszty serwisu pokrywa gwarancja przez pierwsze 2 lata a potem to i tak mają od tego w końcu kadrę i warsztaty - co oni beda robić nudzić się?

      • 1 0

      • (2)

        Gwarancje możesz przedłużyć do 5 lat nawet

        • 0 0

        • (1)

          Ale za dodatkowy geld

          • 0 0

          • Przy zakupie takiej ilości możesz ja wynegocjować za darmo ale pewnie um nie potrafi tego zrobić. Kupowałem 10ciagnikow siodlowych scania z 30% wkładem własnym i jakoś sami mi zaproponowali przedłużenie gwarancji o 1rok nie musiałem prosić o nic sami zaproponowali. Więc wydaje mi się że przy zakupie ponad 40 autobusów nie było by problemu z dodatkową 2 letnia gwarancja

            • 0 0

  • CBA się wami zajmie za takie bzdurne i bardzo kosztowne pomysły (1)

    jak może wypożyczenie z serwisem kosztować przez 8 lat niewiele więcej od kupna a po kupnie nie 8 a 20 lat można używać a co do serwisu przez 8 lat to 2 pierwsze (albo więcej) daje gwarancja i tylko płaci sie za płyny wiec to tylko 6 lat serwisu. Dla osobówek sa i 7 letnie gwarancje od producentów (KIA) wiec i od poważnych producentów można by kupic rozszeszoną gwarancje...

    • 4 0

    • Guzik się znasz, a zabierasz głos.
      A gwarancja na KIA jest kija warta. Tylko ładnie wygląda jako hasło reklamowe na szybie.

      • 0 0

  • Proste pytanie: (3)

    Zna ktoś jakąś osobę prywatnę albo firmę, której bardzie j opłaca dzierzawa za wyższą cenę od zakupu auta nowego?

    Mówiąc prościej: kupisz sobie na własność auto za 100 tys. czy pożyczysz na 8 lat za 150 tys?

    Oprócz tego kompletnie nie znamy warunków umowy: zuto zastepcze, okres reakcji, czas napraw itd itp.

    • 6 0

    • Wynajem jest opłacalny ale krótkoterminowy np. Masz możliwość świadczyć usługę transportową ale tylko przez 1 rok wtedy nie opłaca Ci się brać leasingu tylko robisz wynajem ale jak auto wiesz że będzie pracować przez 8lat to żaden prywaciaz nie weźmie wynajmu długoterminowego tylko leasing. Ale jak to UM nie za swoje kupuje to ich ekonomia i to co się bardziej opłaca poprostu nie interesuje

      • 0 0

    • W firmach kurierskich to zwykła sprawa. (1)

      Płacą właścicielom za transport. Utrzymanie auta w stanie używalności to już zmartwienie podwykonawcy.

      • 1 1

      • Tylko jest taka różnica że firmy zatrudniają podwykonawców którzy zapewniają kompleksową usługę czyli auto plus pracownik a nie że wynajmują tylko sam pojazd. A kto będzie prowadził te wynajmowane pojazdy?

        • 0 0

  • Ważne - rubcie tak by Niemcy byli zadowoleni bo to jest najważniejsze w tej sprawie

    • 3 0

  • na Boga! Kiedy będzie sieć tramwajowa obejmująca całe trójmiasto? (1)

    Czy ktoś się w końcu nad tym pochyli?

    • 1 0

    • Jak Peło odejdzie raz na zawsze...

      • 2 0

  • Miało być taniej a wyszło jak zawsze

    Komu się to opłaciło? Czemu tylko jedna firna się zglosila?

    • 3 0

  • Budyniowe lody, ciąg dalszy..?

    • 5 0

  • jak zwykle pomyje nie artykuł! (1)

    Najłatwiej napisać ile kosztuje kontrakt, i że nie było kontrofert- ciekawe ( ! ? ! )
    Nie pisze sie ile kosztuje nowy pojazd i jaki jest bilans takiego przedsięwziecia.
    Po co pisać gdańszczanom ,że to kolejny przekręt, niech mają radośc że bedą jeździć mercedesami.
    Wstyd redakcjo-WSTYD, gdzie wasza niezleżność i opisywnie prawdy!

    • 3 1

    • A czy przypadkiem jak jest rozpisywany przetarg na jakąś usługę i znajdzie się tylko 1 zainteresowany czy przetarg nie powinien być na nowo rozpisany?

      • 1 0

  • Zróbcie tak by Niemcy byli zadowoleni

    • 4 0

  • A Solaris w 2018 sprzedany Hiszpanom.

    Polska firma produkującą jedne z najlepszych autobusów na świecie sprzedana w 2018 roku.
    Polskie miasta kupują bądź dzierżawią produkty zagranicznego pochodzenia.

    Gdzie tu logika? Brak.
    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kase "pod stołem".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane