• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Dawno nie zaokrąglana cena

    Czy ta ankieta to nie dowcip? Tak jak nie ma darmowych obiadów, tak nie ma darmowych napraw.
    Wszystko zostanie zawarte w cenie biletu.

    • 9 0

  • Przed ogłoszeniem przetargu było wiadomo że będzie Mercedes

    Pić na wodę z tym wszystkim

    • 8 0

  • Przecież to się nie opłaca

    Ale bzdura płacą drożej za dzierżawę, niż sami by kupili!!!!

    • 10 0

  • Przestańcie pisać, że się nie opłaca. Jest drożej, ale za serwis będzie odpowiadać firma wynajmująca.

    A serwis autobusu nie kosztuje tyle, co Golfa TDi.

    • 4 11

  • "Snda" jak zwykle na bardzo wysokim poziomie :)
    Jedna z "odpowiedzi na pytanie:
    "Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?"
    I odpowiedź:
    "tak, ponieważ odpadają koszty ich napraw, a serwis wykonają pracownicy producenta"
    Pragnę zauważyć, że producent, nie zajmuje się wynajmem, a pośrednik między producentem a nabywcą, czyli tak zwany "diler" autobusów.
    Taka sytuacja, cytując klasyka i czy taka sytuacja nie jest obciążona jakimiś błędami prawnymi ?

    • 8 0

  • Jakim trzeba być ignorantem żeby pisać że przy wynajmie odpadną koszty napraw, no bo przecież wynajmujacy będzie robił to charytatywnie. Głupków z ludzi robią ale po wynikach ankiety widać że stanowią oni większość. Zalosne

    • 11 2

  • Gait 230 autobusów dobre dobre

    A wpełni sprawnych może Max 50 !!!

    • 11 0

  • Tylko nie niemieckie....

    ...

    • 3 2

  • Dlaczego nie od polskich producentów

    No właśnie przecież władze miasta tylko redystrybułują środki z budżetu centralnego to dlaczego nie zamawiają u producentów krajowych?Dobrze że ta epoka przemija

    • 5 2

  • Szef GAITU

    A może szefa tego GAiT też sobie wylizyngujemy? Może będzie taniej i skupi się tylko na tym jak zrobić dobrze pasażerom

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane