• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Pytanie jakie są koszty ponoszone miesięcznie na serwis. Trzeba przeliczyć i można stawiać zakłady czy wejdzie CBA czy nie wejdzie.

    • 10 1

  • A kiedy rozkłady zostaną dopracowane tak aby nie trzeba było czekać 30 minut na przesiadkę?

    • 4 1

  • (3)

    Może wkoncu dyspozytor bez głupich gadek że 100lat stażu trzeba mieć da normalny wóz ale to tylko Marzenie dalej będzie jak było jak w du.. Nie wlazisz jedziesz starym wiecznie psujacym się rumplem i jeszcze usłyszysz że pracować się nie chce i się wymyśla...

    • 7 0

    • (2)

      Jest kilku normalnych dyspozytorow ale cześć to poprostu koszmar. Nie ociekasz wazelina, nie chwalisz inteligencji, urody etc = jeździsz 22 letnim zlomem :)

      • 3 0

      • (1)

        Zgadzam się z Tobą kolego

        • 1 0

        • firma sie nie zmieni gdy część ludzi pozostaje mentalnie, jak dotychczas w "innym, poprzednim systemie". Boją się zmian, czerpią przyjemność w udowadnianiu swojej władzy, nieomylności... a sa tylko dyspozytorami, i to jest ich "sufit" a dla wielu to tylko "podłoga"...

          • 1 0

  • Matematyka się nie zgadza...

    Koszt zakupu nowego to 1.7mln ( trzeba doliczyć koszty serwisu), koszt wypożyczenia nowego na 8 lat to 2.43 mln (tu nie ma kosztów napraw i serwisów). Różnica to 0,73 mln = 730 tys. Dzielimy na 8 lat, co daje nam 91 tys kosztów serwisu na rok na każdy bus.
    Naprawdę utrzymanie (oleje, smary, przeglądy ), każdego nowego fabrycznie busa kosztuje 91 tysięcy/rok?
    Dodatkowo za 8-10 lat nie będzie można ich sprzedać dalej , np. na wschód, bo to.. nie sa nasze autobusy.
    Czuję wałek ...i to gruby. ktoś z przytulił kasę pod stołem.

    • 7 0

  • Gdynia kupiła nowe trolejbusy i autobusy :), a Gdańsk nie może kupić tylko wypożycza stare złomy?

    • 4 0

  • POtologia to to

    • 4 0

  • Cel jest jeden (1)

    Kolejny krok do położenia firmy na łopatki i wyprzedaży atrakcyjnych gruntow. Tutaj konsekwentnie krok po kroku realizuje się ten plan. A lemingi łykają teksty o nowoczesnych trendach i car charingu. Decyzja całkowicie nieuzasadniona ekonomicznie. Jeżeli ktoś ma stuprocentowe obłożenie taboru z własnym zapleczem serwisowym nigdy ale to nigdy nie wynajmuje sprzętu długoterminowo, no chyba że chce wyprowadzić kasę z firmy. Dziękuję za uwage. Ps. Generalnie Wam i tak wszystko pasuje, jest super a w marcu tylko to potwierdzicie.

    • 12 0

    • Dokladnie

      Teraz Lisicki uwiarygodni bajeczke jak to bardzo potrzebna jest zajezdnia na Jabloniowej...bo mamy tyle taboru ,ze na Hallera sie nie zmiesci...Moim zdaniem musi ktos kiedys wywrocic ta osmiornice kopytami do gory ale nie zrobi tego zaden Pis zadna PLatfirma ..widac dealu ciag dalszy...wy przymykacie oczy na wierzowce na Srebrnej...my prYmykamy na to co sie dzieje w Gdansku.

      • 5 0

  • No i dobrze,teraz wszyscy leasinguja (1)

    tylko dlaczego to sa disle a nie elektryki...

    • 4 1

    • Bo elektryki są 3 razy droższe, i po 2 kursach muszą zjeżdżać do bazy na 12 godzinne ładowanie

      • 1 1

  • Prywatyzacja

    Grunty się sprzeda, intratny interes sprywatyzuje i prowizje sowitą przytuli. Jak to w Sycylii bywa. By by

    • 7 0

  • To nie jest leasing

    Tu jest dodatkowy pośrednik, który musi zarabiać. Jak myślisz z czyich pieniążków bedzie pokryty jego zarobek?

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane