• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • solaris (2)

    widac jak rzadzi to PO ,zamast nasze polskie autobusy brac to Merkiel dorabiają ,gratuluje rzaddów

    • 8 2

    • Solaris ma zamówienia na 5 lat do przodu (1)

      • 1 0

      • i nie jest polski.

        • 1 0

  • A kto będzie je naprawiać??
    Po pierwsze nie ma tylu mechaników,
    Po drugie nie ma podstawowych części w magazynie, a jak są to tanie chińskie zamienniki,
    Po trzecie nie ma narzędzi.

    • 5 2

  • Edukacja dla ignorantow

    Wyobraź sobie że masz firmę która ma stalego platnika i ilość zleceń (generalnie 99 procent firm może sobie tylko o tym pomarzyć) i to czego potrzebujesz żeby się wywiązać z tych zleceń to maszyny i ludzie do ich obslugi. Więc co robisz? słabo płacisz pracownikom, nie kupujesz nowych maszyn do których dostajesz gwarancje i w pakiecie szkolenie pracowników do ich serwisowania tylko za dodatkową opłatą je podnajmujesz, dodatkowo szukasz oszczędności w pierwszej kolejności dokonując zmiany nazwy firmy i kolorystyki maszyn. No i oczywiscie chcąc znaleźć dodatkowe źródło finansowania znosisz pobieranie opłat od kolejnej grupy klientów. Widzicie w tym absurd? Czy hasło że podążamy za nowymi trendami wyłącza wam myślenie?

    • 9 0

  • Typowy Niemiecki gdansk

    Zamiast kupić od solarisa nowe autobusy i to lepsze i Polskie to wolą od Niemców wypożyczyć hehe Gdansk zawsze był za Niemcami i był niemiecki tffuuu. Gdynia kupuje nowe solarisy i wspiera Polską gospodarkę nie to co sr*ńsk

    • 3 3

  • A podobno diesel jest niemodny

    Nie mozna na cng?

    • 3 0

  • Objazdowy Cyrk Lisickiego.

    Gramy tylko do konca sezonu.

    • 8 0

  • Najwazniejszy tu jest interes.posrednika,prawnikow,dewelopera..mieszkancy niech sie ciesza , ze uklad gdanski nie kaze im chodzic piechota.

    • 10 0

  • Lisicki jakis Stefan chcial z toba gadac. (1)

    • 9 0

    • Zwariowałeś?co piszesz !

      Tak nie wolno

      • 3 0

  • solaris (1)

    widać kto rzadzi w gdansku sprzedawczyki z PO ,donaldino,i reszta bolków

    • 8 2

    • Widac zes nie stad i pojecia nie masz.Jaki Donaldinio?

      Oj dniowka nie wpadnie chyba za takie slabe trolowanie..

      • 1 0

  • Aha, czyli zajezdnia... (1)

    ... będzie niepotrzebna... Jakiś chętny na grunt?

    • 13 0

    • Chętny? Odpowiednie osoby już wiedzą kto ten grunt kupi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane