• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Lisicki taki sam jajak..... (2)

    Kiedy go wywalą i rozliczą w końcu za wszystkie dokonania w pracy.

    • 9 2

    • (1)

      Widzę że masz do niego coś osobistego. co jeździć się nie chciało i na zbity pysk Cię wyrzucił...? to nie 500+ tu trzeba pracowac

      • 1 3

      • Wytrzyj usta bo coś białe masz na nich po ostatniej wizycie w biurze

        • 0 0

  • Teatr

    Teatr polega w tym przypadku na tym,ze widzowie widza tylko to co co chce aktor.Widzimy tylko czesc przedstawienia.Ktos wylizingowal autkbusy i to wszystko mozna by bylo pomyslec..Rezyserzy natomiast obmyslaja i modyfikuja nastepne scenariusze..

    • 2 0

  • Koszty

    A jakie są koszty utrzymania przez 8 lat autobusu i ile jest on wart po 8 latach? Redaktorze trochę więcej zaangażowania!

    • 2 0

  • Brawo Mercedes (1)

    I w taki o to sposób Mercedes zarobił z 50 baniek przez 8 lat. A wystarczylo tylko dac jednemu baranowi troche Zlotych naszych Polskich

    • 5 0

    • CBA sie nimi zajmie

      • 0 0

  • Jestem ciekawy kto zyska

    Czy GAIT czy firma wypożyczająca? Jasne jest że ktoś musi zyskać a ktoś musi stracić. Proste. To jak w naczyniach połączonych.

    • 6 0

  • Niezłe "lody".

    • 3 0

  • Kiedyś WPK miało swoją szkołę a nawet dwie.

    Gdy już nie będzie mechaników, bazy itp to inaczej zaśpiewać przy kolejnych przetargach tego typu...

    Będziecie a raczej to MY - właściciele gminy - wówczas będziemy pod ścianą...

    Proponuję Pana Lisickiego a raczej kolejnego dyrektora też wziąć w Leasing Sharing Economy... No bo czemu nie skoro wychodzi taniej ?

    • 4 0

  • Ty lisicki a jak już wszystko w leasing to może zajezdnie też wynajmować nie? I mechaników też na 8 lat co? Sharing economy zlodzieju

    • 6 0

  • Niezły wal (1)

    Prawie 30 tyś za mc wynajmu szok...leasing ciągnika środkowego to ok 5 tyś A co autobus w zakupie jest 6 razy droższy...nie pachnie mi to uczciwoscia

    • 9 0

    • Nowy ciagnik kosztuje 400 tys zl, nowy autobus miejski kosztuje 2 miliony.

      • 0 2

  • Dziekujemy ekipie budynia i przyszłej prezydent za niemiecki złom trujacy nas spalinami!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane