• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Może wkoncu dyspozytor bez głupich gadek że 100lat stażu trzeba mieć da normalny wóz ale to tylko Marzenie dalej będzie jak było jak w du.. Nie wlazisz jedziesz starym wiecznie psujacym się rumplem i jeszcze usłyszysz że pracować się nie chce i się wymyśla...

    • 7 0

    • (2)

      Jest kilku normalnych dyspozytorow ale cześć to poprostu koszmar. Nie ociekasz wazelina, nie chwalisz inteligencji, urody etc = jeździsz 22 letnim zlomem :)

      • 3 0

      • (1)

        Zgadzam się z Tobą kolego

        • 1 0

        • firma sie nie zmieni gdy część ludzi pozostaje mentalnie, jak dotychczas w "innym, poprzednim systemie". Boją się zmian, czerpią przyjemność w udowadnianiu swojej władzy, nieomylności... a sa tylko dyspozytorami, i to jest ich "sufit" a dla wielu to tylko "podłoga"...

          • 1 0

  • A Solaris w 2018 sprzedany Hiszpanom.

    Polska firma produkującą jedne z najlepszych autobusów na świecie sprzedana w 2018 roku.
    Polskie miasta kupują bądź dzierżawią produkty zagranicznego pochodzenia.

    Gdzie tu logika? Brak.
    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kase "pod stołem".

    • 0 0

  • jak zwykle pomyje nie artykuł! (1)

    Najłatwiej napisać ile kosztuje kontrakt, i że nie było kontrofert- ciekawe ( ! ? ! )
    Nie pisze sie ile kosztuje nowy pojazd i jaki jest bilans takiego przedsięwziecia.
    Po co pisać gdańszczanom ,że to kolejny przekręt, niech mają radośc że bedą jeździć mercedesami.
    Wstyd redakcjo-WSTYD, gdzie wasza niezleżność i opisywnie prawdy!

    • 3 1

    • A czy przypadkiem jak jest rozpisywany przetarg na jakąś usługę i znajdzie się tylko 1 zainteresowany czy przetarg nie powinien być na nowo rozpisany?

      • 1 0

  • Proste pytanie: (3)

    Zna ktoś jakąś osobę prywatnę albo firmę, której bardzie j opłaca dzierzawa za wyższą cenę od zakupu auta nowego?

    Mówiąc prościej: kupisz sobie na własność auto za 100 tys. czy pożyczysz na 8 lat za 150 tys?

    Oprócz tego kompletnie nie znamy warunków umowy: zuto zastepcze, okres reakcji, czas napraw itd itp.

    • 6 0

    • W firmach kurierskich to zwykła sprawa. (1)

      Płacą właścicielom za transport. Utrzymanie auta w stanie używalności to już zmartwienie podwykonawcy.

      • 1 1

      • Tylko jest taka różnica że firmy zatrudniają podwykonawców którzy zapewniają kompleksową usługę czyli auto plus pracownik a nie że wynajmują tylko sam pojazd. A kto będzie prowadził te wynajmowane pojazdy?

        • 0 0

    • Wynajem jest opłacalny ale krótkoterminowy np. Masz możliwość świadczyć usługę transportową ale tylko przez 1 rok wtedy nie opłaca Ci się brać leasingu tylko robisz wynajem ale jak auto wiesz że będzie pracować przez 8lat to żaden prywaciaz nie weźmie wynajmu długoterminowego tylko leasing. Ale jak to UM nie za swoje kupuje to ich ekonomia i to co się bardziej opłaca poprostu nie interesuje

      • 0 0

  • (4)

    "używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania". d**ilizm najwyższej klasy. Czyli bardziej się opłaca płacić za autobus 2,43 mln niż 1,7 mln.

    • 5 0

    • odwrotnie napisałeś im sie opłaca 1,7 miliona płacić z po 8 latach zostac z niczym niż mieć za 2,43 na własność i używac przez (3)

      a koszty serwisu pokrywa gwarancja przez pierwsze 2 lata a potem to i tak mają od tego w końcu kadrę i warsztaty - co oni beda robić nudzić się?

      • 1 0

      • (2)

        Gwarancje możesz przedłużyć do 5 lat nawet

        • 0 0

        • (1)

          Ale za dodatkowy geld

          • 0 0

          • Przy zakupie takiej ilości możesz ja wynegocjować za darmo ale pewnie um nie potrafi tego zrobić. Kupowałem 10ciagnikow siodlowych scania z 30% wkładem własnym i jakoś sami mi zaproponowali przedłużenie gwarancji o 1rok nie musiałem prosić o nic sami zaproponowali. Więc wydaje mi się że przy zakupie ponad 40 autobusów nie było by problemu z dodatkową 2 letnia gwarancja

            • 0 0

  • Czyli kasacja wszystkich Mercedesów 0405 oraz najstarszych Solarisów! (9)

    W końcu!

    • 19 32

    • Mechanicy zbędni... (3)

      Idąc tokiem myślenia włodaży firmy GAiT...
      To dobrze SIĘ włada nie swoją kasą!!bo to nie GAiT zapłaci za wynajem tylko miasto...a Oni bendą TYLKO użytkownikiem..
      Po drugie...Pan Lisiecki będzie mógł SIĘ pozbyć Tych co Najwięcej oatatnio krzyczeli...czyli mechaników...bo przecież serwisy bendą zajmować SIĘ awariami...
      I po
      trzecie???
      Pytanie ogólne??!!
      skoro taki układ jest najlepszy???to dlaczego my...kupujemy ssmochody!!!zamiast jeżdzic taksówkami???

      • 7 7

      • (1)

        to dobry kierunek. To za PRLU każdy, kto miał samochod musial mieć swój prywatny warsztat do naprawy. Czasy się zmienily, modele biznesowe tez. Na lepsze. Wynajem długoterminowy wśród prywatnych aut tez jest coraz bardziej popularny.

        • 1 3

        • super model biznesowy

          nie wiedziałem że zakład komunikacyjny ma jeden autobus i to jeszcze w leasingu.
          Jeżeli zarządzanie polega na pozbywaniu się majątku, to mamy wokół geniuszy biznesu.

          • 1 0

      • Bo my mamy po jednym, przecietnie, a oni maja ponad dwiescie.

        Ale nie klopocz sie takimi zagadnieniami, to bendziesz szczenslifszy.

        • 1 2

    • (2)

      Taki autobus kupuje się na 20-25 lat użytkowania, więc na pewno nie będą złomowane.

      • 1 0

      • Po 20 latach to jest zlom, tylko zgniesc i do Bangladeszu jakims przerdzewialym greckim kutrem. (1)

        • 1 1

        • Przecież to właśnie napisał.

          • 0 0

    • zastanów się co piszesz! przecież to mowa nienawiści.... (1)

      • 10 2

      • Mercedesy i Solarisy czeka reinkarnacja (recycling).

        • 1 1

  • Zróbcie tak by Niemcy byli zadowoleni

    • 4 0

  • Budyniowe lody, ciąg dalszy..?

    • 5 0

  • nie kupią autobusów za to dadzą miliony na ECS i biuro dla bolka. (2)

    • 42 16

    • Dokładnie (1)

      Biuro powinno być udostępnione spółce Srebrna

      • 4 9

      • Bo jej się należy

        • 0 0

  • (6)

    Cwaniaki kosztem podatków, miernoty, wstyd,w Polsce można robić autobusy,nie sponsorowac niemcow,jak ogrzewanie z lipskq

    • 100 34

    • Właśnie ! (3)

      Dlaczego inwestują w Niemieckie Mercedesy a czemu nie kupią Polskich solarisów IV generacji ?!!! Bo nie wolą sprzedawczyki kupić od Niemca bo wiadomo za kim są...

      • 10 7

      • (2)

        Jak to jest, że gdy Janusz kupuje poniemieckiego mercedesa, to spryciarz, a
        gdy Gdańsk kupuje poniemieckiego mercedesa, to zdrajca narodu?

        • 5 8

        • (1)

          to ze Ty gdańszczaninie Januszu kupujesz wypierdzianego niemieckiego merca i uważasz się przy tym za spryciarza...to nie znaczy ze każdy tak o Tobie myśli...skąd w ogole ten pomysł ze ktoś uznaje takich tępaków za spryciarzy?

          • 0 1

          • Ja akurat nie kupiłem sprowadzanej niemieckiej używki, tylko auto z kajowej sprzedaży, ale wystarczy się przejść po ulicy i widać, czym Naród jeździ... Bynajmniej nie salonowymi, tylko własnie kombinują, jak by tu mieć tak samo dobre, a taniej. Skoro upują, to znaczy, że to uważają za sprytny zakup bez przepłacania

            • 1 0

    • to dlaczego kupujemy vw lub mercedesy (stare) zamiast wspaniałych polskich polonezów? ;-)

      • 1 0

    • Otwórz firmę, zrób konkurencyjny autobus to pogadamy. Nie mówiąc o tym że politycy przyjdą do Ciebie aby się pochwalić Twoim sukcesem. (dotyczy każdej partii)

      Nie mówiąc o tym że MAJĄC autobusy to po 8 latach trzeba wydawać rocznie X na utrzymanie techniczną, załogę techniczną oraz mieć bazy serwisowe

      • 8 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane