Fakty i opinie

Za gazoportem w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów

Powstał Pomorski Zespół Wsparcia Budowy Gazoportu. Jego celem jest umożliwienie gremiom, które podejmą ostateczne decyzje, "uzyskanie obiektywnych argumentów dotyczących lokalizacji gazoportu".

- Mając na uwadze bezpieczeństwo energetyczne państwa chcemy wykorzystać wiedzę niezależnych ekspertów oraz potencjał województwa pomorskiego - mówi poseł Anna Zielińska-Głębocka.

Gazoport to temat ciągle aktualny. W kwietniu br. PGNiG wyłoniło konsorcjum, w którego składzie znajdują się: PricewaterhouseCoopers Polska, PricewaterhouseCoopers LLP, ILF Consulting Engineers Polska i ELF Bertrande Ingenieure oraz kancelaria Chadbourne & Parke-Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy. Do końca grudnia konsorcjum zobowiązane jest przedstawić studium, na bazie którego podjęte zostaną ostateczne decyzje. Decyzje jednak nie należą do łatwych, bowiem koszt terminalu, którego zdolność szacuje się na 3-5 mld m3 gazu/rok, wynosi ok. 400 mln EUR, a PGNiG planuje również związać przyszłego dostawcę gazu z procesem finansowania budowy terminalu.

Równolegle PGNiG prowadzi prace pozwalające rozpoznać sytuację i różne aspekty proponowanych lokalizacji. Gdańskie argumenty wydają się być mocne. To m.in. fakt, że Port Północny w Porcie Gdańsk nie wymaga prac pogłębiarskich, może bowiem przyjmować statki o zanurzeniu do 15 m, a zatem największe, które mogą wpływać na Bałtyk. Ta lokalizacja umożliwia wykorzystanie istniejącej w tym rejonie zaawansowanej infrastruktury. Port Gdańsk ma także bardzo dobre połączenia z krajową siecią gazowniczą - konieczna jest jedynie budowa gazociągu o długości zaledwie 32 km. Dodatkowo połączenie to umożliwia wprowadzenie gazu z terminalu LNG do gazociągu jamalskiego i jego dalszy eksport do Europy Zachodniej. Port Północny ma łatwość dostępu do podziemnych zbiorników w Mogilnie (woj. kujawsko-pomorskie) o pojemności 700 mln m3 oraz do zaplanowanych zbiorników w Kosakowie pod Trójmiastem o pojemności 300 mln m3 (łącznie - 1 mld m3 gazu).

Argumenty są mocne, mimo to nie wszystkich przekonują, więc podejmowane są inicjatywy wspierające lokalizację Gazoportu w Gdańsku. Wojewoda pomorski, Piotr Ołowski, powołał, spośród przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarki morskiej, zespół ekspertów pracujących na rzecz wsparcia decyzji lokalizującej Gazoport w Porcie Gdańsk. 17 lipca br. powstał Pomorski Zespół Wsparcia Budowy Gazoportu. W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA spotkali się: Anna Zielińska-Głębocka, posłanka PO, Piotr Karczewski, wicewojewoda pomorski, Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska, Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej, Andrzej Tyszecki, dyrektor firmy doradczej Eko-Konsult oraz Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu ZMPG SA. Celem zespołu jest rzetelna i merytoryczna prezentacja Pomorza jako miejsca optymalnie spełniającego kryteria budowy terminalu do przeładunku gazu LNG.

Opinie (17)

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.