- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (175 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (251 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (723 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (65 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (150 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (104 opinie)
- Mając na uwadze bezpieczeństwo energetyczne państwa chcemy wykorzystać wiedzę niezależnych ekspertów oraz potencjał województwa pomorskiego - mówi poseł Anna Zielińska-Głębocka.
Gazoport to temat ciągle aktualny. W kwietniu br. PGNiG wyłoniło konsorcjum, w którego składzie znajdują się: PricewaterhouseCoopers Polska, PricewaterhouseCoopers LLP, ILF Consulting Engineers Polska i ELF Bertrande Ingenieure oraz kancelaria Chadbourne & Parke-Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy. Do końca grudnia konsorcjum zobowiązane jest przedstawić studium, na bazie którego podjęte zostaną ostateczne decyzje. Decyzje jednak nie należą do łatwych, bowiem koszt terminalu, którego zdolność szacuje się na 3-5 mld m3 gazu/rok, wynosi ok. 400 mln EUR, a PGNiG planuje również związać przyszłego dostawcę gazu z procesem finansowania budowy terminalu.
Równolegle PGNiG prowadzi prace pozwalające rozpoznać sytuację i różne aspekty proponowanych lokalizacji. Gdańskie argumenty wydają się być mocne. To m.in. fakt, że Port Północny w Porcie Gdańsk nie wymaga prac pogłębiarskich, może bowiem przyjmować statki o zanurzeniu do 15 m, a zatem największe, które mogą wpływać na Bałtyk. Ta lokalizacja umożliwia wykorzystanie istniejącej w tym rejonie zaawansowanej infrastruktury. Port Gdańsk ma także bardzo dobre połączenia z krajową siecią gazowniczą - konieczna jest jedynie budowa gazociągu o długości zaledwie 32 km. Dodatkowo połączenie to umożliwia wprowadzenie gazu z terminalu LNG do gazociągu jamalskiego i jego dalszy eksport do Europy Zachodniej. Port Północny ma łatwość dostępu do podziemnych zbiorników w Mogilnie (woj. kujawsko-pomorskie) o pojemności 700 mln m3 oraz do zaplanowanych zbiorników w Kosakowie pod Trójmiastem o pojemności 300 mln m3 (łącznie - 1 mld m3 gazu).
Argumenty są mocne, mimo to nie wszystkich przekonują, więc podejmowane są inicjatywy wspierające lokalizację Gazoportu w Gdańsku. Wojewoda pomorski, Piotr Ołowski, powołał, spośród przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarki morskiej, zespół ekspertów pracujących na rzecz wsparcia decyzji lokalizującej Gazoport w Porcie Gdańsk. 17 lipca br. powstał Pomorski Zespół Wsparcia Budowy Gazoportu. W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA spotkali się: Anna Zielińska-Głębocka, posłanka PO, Piotr Karczewski, wicewojewoda pomorski, Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska, Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej, Andrzej Tyszecki, dyrektor firmy doradczej Eko-Konsult oraz Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu ZMPG SA. Celem zespołu jest rzetelna i merytoryczna prezentacja Pomorza jako miejsca optymalnie spełniającego kryteria budowy terminalu do przeładunku gazu LNG.
Opinie (17)
-
2006-07-20 23:32
Wezcie przykład z Sejmu
Msza w intencji gazoportu w Gdańsku.
- 0 0
-
2006-07-20 23:56
bądźmy altruistami i odstąpmy projekt biedniejszym braciom
z zachodniopomorskiego.
Poza tym - przecież turyści będą sie bali wybuchu i nas opuszczą (tak jak ze styrenem było) :)- 0 0
-
2006-07-21 00:03
Zgadzam się z przedmówcą! logika i bezpieczeństwo naszego wybrzeża
sugeruje aby tankowce-gazowce jak najszybciej docierały do naszego portu na bałtyku, pokonując jak najkrótszą drogę; no i jak najdalej od naszego ulubionego, wielkiego sąsiada...no bo przecież zachodni sąsiad jest bardziej przewidywalny;) -taaaaaaaki cywilizowany
- 0 0
-
2006-07-21 00:04
Niestety, PIS nie pozwoli na inwestycje w Trójmieście:(
- 0 0
-
2006-07-21 00:45
Niestety nasz wspanialy minister gospodarki morskiej juz decyzje podjal
- 0 0
-
2006-07-21 07:32
Gazoport Szczecin-Świnoujście
Gazoport powstanie na zachodnich rubieżach. PiS i minister z LPR wywodzący się ze Szczecina już tego dopilnują. Pokrzyczeć można, ale sprawy są pewnie przesądzone. O ile w ogóle P9olska ma tyle środków, żeby tego typu port wybudować. Na teraz to wirtualne rozważania, jak wiele polskich i gdańskich projektów, np. piękna Wyspa Spichrzów czy tzw. Nowe Miasto w Gdańsku. Dużo ględzenia, zero konkretów.
- 0 0
-
2006-07-21 07:36
minister-kibol już dawno załatwił gazoport w Szczecinie
a teraz będzie drużbą na weselu swego "pana" - tow. Jarosława.- 0 0
-
2006-07-21 08:07
Gazoport
To jest inwestycja księżycowa , nikomu nie potrzebna , gazu mamy dość w Polsce tylko trzeba uruchomic wydobycie .
- 0 0
-
2006-07-21 08:12
Kolejny komitet
Jak widzę skład tego komitetu, to nie jestem pewien, czy to przypadkiem nie będzie przeciwskuteczne!!
Gazoport powstanie tam, gdzie jego lokalizacja będzie lepsza z punktu widzenia strategicznego interesu naszego kraju.
Bajdurzenie, że ma on pomóc danemu regionowi, jest tylko wtórnym zyskiem tej lokalizacji, więc nie można z tego robić głównego argumentu.
PiS w przeciwieństwie do poprzednich rządów, które lizały tyłek Rosjanom podjęło decyzję o jego budowie. A inwestuycja warta 1mld PLN nie będzie zależna od okręgu wyborczego ministra z koalicyjnej LPR.
Gazoport to nie fabryka osocza, albo inne "inwestycje" "Fachowców" z SLD...- 0 0
-
2006-07-21 09:32
Pisuary za przewagę PO w Trójmieście zemszczą się lokalizując gazoport w Świnoujściu.Merytoryczne argumenty to dla PiS żaden problem tak jak i cała gospodarka. Ciekawe jak zachowają się lokalne pisuarczyki
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.