• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za ostre światło, zakaz przewozu akwarium. Na co skarżą się pasażerowie?

Szymon Zięba
15 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Każdego roku pasażerowie komunikacji miejskiej wysyłają setki pism do organizatora przewozów. Czego dotyczyły te najbardziej nietypowe? Każdego roku pasażerowie komunikacji miejskiej wysyłają setki pism do organizatora przewozów. Czego dotyczyły te najbardziej nietypowe?

Rodzic był zdziwiony, że jego dziecko nie mogło podróżować autobusem z akwarium na kolanach. Inny napisał skargę, że kierowca wyprosił go z pojazdu, gdy wiózł niezabezpieczone pokrowcem narty biegowe. Kolejny domagał się w komunikacji... automatów z napojami. Każdego roku do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wpływają setki skarg. Sprawdziliśmy, jak wyglądały te najbardziej nietypowe.



Czy zdarzyło ci się napisać skargę/pismo z uwagami do urzędów?

Każdego dnia z autobusów i tramwajów w Gdańsku korzystają tysiące osób. Zdarza się, że niektórzy z pasażerów mają wątpliwości w kwestii tego, co mogą przewozić w komunikacji, czują się poszkodowani zachowaniem kierowcy czy nie podoba im się stan taboru. Niektórzy z nich decydują się wówczas na wysłanie skargi lub pisma z sugestiami do ZTM, czyli organizatora przewozów.

Tylko w 2019 roku do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wpłynęło około 650 spraw od pasażerów. Rok później było ich ponad 200 więcej - aż 880. W tym roku, do końca kwietnia, już 300.

Większa liczba skarg może dziwić, zwłaszcza że w ostatnim czasie - w związku z pandemią koronawirusa - zdecydowanie mniej osób korzystało z komunikacji miejskiej.

Tymczasem jak się okazuje, wspomniane zjawisko można wiązać właśnie z epidemicznymi obostrzeniami.

Pisali zwolennicy i przeciwnicy maseczek



- Ostatnie miesiące obfitowały w e-maile od osób skarżących się na współpasażerów podróżujących bez maseczek, ale były także, na szczęście pojedyncze, e-maile od osób protestujących przeciwko zasłanianiu nosa i ust w komunikacji miejskiej - tłumaczy Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego.
Sporo skarg i pism od pasażerów dotyczyło maseczek w komunikacji miejskiej. Sporo skarg i pism od pasażerów dotyczyło maseczek w komunikacji miejskiej.
W jakich sprawach do ZTM najczęściej piszą pasażerowie? Od pracowników organizatora komunikacji miejskiej w Gdańsku usłyszeliśmy, że dużo pytań dotyczy przewozu rowerów czy hulajnóg.

Często zdarzają się także pisma, w których jedni pasażerowie skarżą się na zbyt "nagrzane" pojazdy. Inni narzekają, że w autobusach i tramwajach jest za zimno. Były także osoby wskazujące na to, że w tramwaju jest zbyt ostre światło i nie mogą się zrelaksować podczas podróży.

- Pasażerowie nie tylko skarżą się na realizację jakiegoś konkretnego kursu, ale także przekazują swoje sugestie dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej - mówi Dagmara Szajda.

Zostali wyproszeni przez akwarium i narty biegowe



Wśród setek opinii, skarg i próśb zdarzają się jednak dość nietypowe. Pracownicy ZTM wspominają:

Zapytania pasażerów dotyczą m.in. przewozów rowerów i hulajnóg. Zapytania pasażerów dotyczą m.in. przewozów rowerów i hulajnóg.
- Ktoś kiedyś był zdziwiony, że jego dziecko zostało wyproszone z autobusu, bo chciało
na kolanach przewieźć akwarium. Lepiej nie wyobrażać sobie, co mogłoby się wydarzyć w
przypadku gwałtownego hamowania... - słyszymy.

Wyprosił z autobusu dziecko z hulajnogą. Bo mógł



W ZTM krąży również historia o skardze jednego z pasażerów, który poczuł się pokrzywdzony tym, że został wyproszony z autobusu, gdy przewoził narty biegowe. Bez pokrowca.

Automaty z jedzeniem sprawdzają się w poczekalniach. Jeden z pasażerów chciał, by stały także w komunikacji miejskiej. Automaty z jedzeniem sprawdzają się w poczekalniach. Jeden z pasażerów chciał, by stały także w komunikacji miejskiej.
Wśród setek pism znalazł się także wniosek o umieszczenie w autobusach i tramwajach automatów z napojami.

Pies w kagańcu w autobusie? Ale on jest łagodny!



Pies w środkach komunikacji miejskiej musi mieć założony kaganiec oraz być trzymany na smyczy. Pies w środkach komunikacji miejskiej musi mieć założony kaganiec oraz być trzymany na smyczy.
- Zdarzają się też przypadki, gdy pasażer jest oburzony, że jego pies musi być w kagańcu w autobusie, "a przecież jest taki łagodny". Owszem, dla właściciela tak, ale dla obcych osób już niekoniecznie. Oczywiście małe zwierzęta (jak na przykład koty, niewielkie psy) można przewozić, umieszczając je w odpowiednim opakowaniu (w koszach, skrzynkach, klatkach), i kaganiec jest wówczas niepotrzebny - mówi Dagmara Szajda.

Relacje z podróży i ocena jazdy kierowców



Pracownicy ZTM wspominają także pasażera, który kilka razy dziennie relacjonował swoje podróże tramwajem i oceniał styl jazdy motorniczych.

- Zazwyczaj według niego jeździli za szybko, choć nie brakowało też pochwał - opowiada Dagmara Szajda.

Co wolno, a czego nie wolno przewozić w komunikacji?



Przedstawiciele ZTM podkreślają, że na każdy sygnał pasażerów odpowiadają.

Na koniec jednak warto przypomnieć, że w pojazdach gdańskiej komunikacji pasażerowie mogą bezpłatnie przewozić bagaż ręczny, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia go, aby nie zagrażał bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie, nie utrudniał przejścia, nie zasłaniał widoczności kierującemu.

Nie może on także stwarzać zagrożenia dla podróżnych albo wpływać na komfort ich jazdy.

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • Ceny drogie (4)

    I tyle.
    Dodatkowo mało kursów na niektórych liniach.

    • 36 6

    • Ceny za bilety jak z kosmosu dulkowskiego! Parkingi płatne prawie 5 zł/h przez 7 dni w tygodniu, skandal wladzunia przeciw mieszkańcom!

      • 9 1

    • (2)

      Po ile ma byc bilwt skoro za 99zl jezdzisz caly miesiac do woli?

      • 3 4

      • Głupi komentarz

        • 1 0

      • Jak ktoś nie jeździ na co dzień to po co mu okresowy.

        • 1 0

  • Na

    kanarów? Antyszczepionkowców?

    • 9 8

  • Czystość, klima, ceny

    Czystość autobusów i tramwajów, notoryczny brak włączonej klimatyzacji latem, ceny biletów!

    • 44 5

  • Na co się skarżą...

    ... na komunikację która zamiast być poprawiana to pogarsza się ruch drogowy uprzykrzając życie kierowcom. Zamiast zachęcić tanią dobrze działającą komunikacja zbiorowa to upadła się ruch drogowy, aby nie trzeba było nic konstruktywnego robić, toż to przekracza ciasny umysł urzędników.

    • 27 5

  • Komunikacja miejska w Gdańsku to żart... (4)

    Częstotliwości pojazdów są tak zachęcające, że wolę samochód. Jakbym miał planować wycieczkę na zakupy z ZTM to nie wiem czy soboty by mi nie zabrakło.

    Przykładowo chciałbym odwiedzić Designer Outlet, CH Osowa i Galerię Przymorze oraz wrócić na Orunię, wyobrażacie sobie wygląd takiej podróży z ZTM?

    Przykładowo ruszamy z przystanku Rejtana, do wyboru mamy przepełnione linie z Pruszcza oraz pełną 189, linia 113 ma pierwszy kurs dopiero o 10:19 czyli już za późno, jedziemy do Dworca, musimy wsiąść w tramwaj linii 10 lub 12, wysiadamy na Siedlcach i czekamy na autobus 156 (w soboty nie kursuje) albo 174 (raz na 90 minut!!!), ale niestety wsiadamy w 175 i musimy się przesiąść przy Cm. Łostowickim na 115 (raz na 20 minut, przepełniony), dojeżdżamy pod samo centrum
    (189->10/12->175->115) - cztery przesiadki

    Punkt 2 wyprawy jedziemy do ch osowa
    Wsiadamy do 115/174 i dojeżdżamy do Ujeścisko, przesiadamy się na 12 i na Warneńskiej przesiadamy się do 210 i na przystanku Nowa przesiadka na 169/171/179

    (115/174->12->210->169/171/179) - cztery przesiadki

    Punkt 3 wyprawy jedziemy do Galerii Przymorze
    Wsiadamy do 169/171/179 i jedziemy do Oliwy, wsiadamy do 117 (co 40 min. to jakiś żart...), następnie wsiadamy w tramwaj linii 2/5/8 i jedziemy do celu:

    (169/171/179->117->2/5/8) - trzy przesiadki

    Punkt 4 powrót do domy

    Wsiadamy do linii 2 lub 8 jedziemy do Dworca i przesiadka do czegokolwiek co jedzie na Rejtana czyli aż linia 132 i 189, przy okazji przepychamy aby dostać się do środka bo linie kursują za rzadko, a większość to pasażerowie Pruszcza i mieszkańców okolicy Starogardzkiej.

    Zastanawiam się czy nie zabrakłoby dnia na coś takiego jak wypisałem.
    (

    • 57 11

    • Rozkład jazdy

      A stojąc na przystanku i czytając rozkład częstotliwość autobusów w stronę Szadółek jest co 10 minut. Więc żebyś był/a zadowolony/a co ile ma jeździć? Przecież to jest nierealne by autobus danej linii jeździł co 2-3minuty. Nigdzie na świecie nie funkcjonuje tak komunikacja. Komunikacja miejska nie funkcjonuje również na zasadzie objazdowej po centrach handlowych. Ludzie czy Wy macie z głową ok?

      • 10 5

    • Tylko po co to napisałeś?

      • 3 3

    • Są i problemy pierwszego świata.

      Wystarczy jednego dnia odwiedzić ten cały designer outlet, który był budowany w polu przy obwodnicy, a następnego ch osowa i przymorze, co nie stanowi problemu żadnego.

      • 2 3

    • Dokladnie tak komunikacja miejska jest w tym miescie tylo by była i by robic sztuczne stanowiska dla kolesiów znajomych

      czy rodzinki polityków.

      • 6 1

  • (3)

    A ja bym poskarżył się na pasażerów. Niektórzy nie wiedzą co to jest woda, dezodorant, czy perfumy.

    • 46 7

    • a co to panie za szatanskie wynalazki?

      ja mam panie paste bhp i trociny.

      • 5 1

    • Z perfumami i kosmetykami z zapachem bardzo ostrożnie

      Wiele osób jest uczulonych na zapachy perfum i trzeba wziąć to pod uwagę. I nie ma znaczenia czy używamy drogich czy tanich kosmetyków. Pracuję w open space, często w trybie pair programming. Używamy wyłącznie kosmetyki bezzapachowe.

      • 1 3

    • czyścioch

      Ja dodałbym jeszcze mydło;)

      • 2 0

  • Myślę że awarie częste

    I słabo z pkm z Gdyni do wrzeszcza częstotliwośc po za tym ok

    • 9 5

  • Mnie się nie podoba że trzeba kupować bilety drogie i kasować bo skoro jesteśmy podatnikami i płacimy podatki na zkm to jeszcze nam zabierają na bilety po 4-40/h i żeby wolno było piwsko walić bezstresowo i w zwiasku z tym WC powinno byc

    • 10 7

  • Żeby kierowcy i motorniczowie (3)

    byli jeszcze na tyle odważni, by wyprosić z pojazdów pijących alkohol, bo bardziej przeszkadza im dziecko z hulajnogą, albo pasażer z nartami, niż ochlapus

    • 51 6

    • (1)

      To rusz d*pe a nie czekasz na rozwój sytuacji

      • 4 1

      • W sumie racja

        Za śmieci kasuje się krocie, każe sortować i najlepiej samemu jeszcze dostarczyć na wysypisko. To dlaczego nie miał bym płacić za bilet i odpowiadać za porządek w autobusie. Może pasażerowie powinni na zmianę prowadzić. A ty leżał byś bykiem w domu i kasę na koncie liczył.

        • 1 1

    • widzisz patolę zadzwoń na 112 a nie przecież odważny jesteś anonimowy w necie brawo

      • 2 2

  • Kierowcy autobusow (7)

    Mnie tam wkurza jak kierowcy widząc osobę biegnącą na autobus zamykają chamsko drzwi przed samym nosem i odjeżdżają. Nie twierdzę że wszyscy tak robią ale ciągle niestety się to zdarza.

    • 61 18

    • Nie wono biegać, drzwi zamykają się same.

      • 8 7

    • Niby tak, ale

      gdyby tak nie robili to np. spod dworca tramwaj by czasami nigdy nie ruszył. Oni jadą tak żeby być zgodnie z rozkładem na przystanku końcowym i ma to sens.

      • 6 4

    • Pasazer spozniony jest pasazerem nastepnego autobusu. Jakby kierowca czekal to zawsze ktos kolejny bedzie biegl i tak caly dzien

      • 13 4

    • (2)

      kiedyś było takie stare powiedzenie, pasażer biegnący jest pasażerem następnego autobusu, przyjdź punktualnie na przystanek nie opóźniaj odjazdu

      • 6 2

      • Oczywiście,pojazd opóżniony,ciągłe korki,brak przerwy,muszę iść do toalety,kiedy,i jeszcze mam na jakiegoś roztrzepańca czekać?wysika się za mnie i jeszcze zje za mnie śniadanie.

        • 4 1

      • A skąd pomysł, że pasażer biegnący wyszedł z domu niepunktualnie? Często jest tak, że na przystanku przesiadkowym wysiada się z tramwaju, biegnie się do autobusu stojącego przed tramwajem, a ten zamyka drzwi i odjeżdża. A następny za pół godziny albo jeszcze później.

        • 1 0

    • Tramwaj to nie taxi

      Sprawdź rozkład i czekaj na tramwaj a nie tramwaj na ciebie

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane