• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie

Maciej Naskręt
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa. Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa.

Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.



Firma Budimex - wykonawca 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zakończył nasuwanie wiaduktu kolejowego nad torami dalekobieżnymi.

- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.

Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.

Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.

Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.

Przy wspomnianym wiadukcie prowadzone jest teraz betonowanie przyczółków i najazdu dla pociągów od strony Wrzeszcza. Nie powstaje tam nasyp z uwagi na brak miejsca między torem dalekobieżnym a linią SKM. Po drugiej stronie konstrukcji wiaduktu należy uformować teraz nasypy przy przyczółku, zagęszczając go przy tym.

Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.

Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.

Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (86) 5 zablokowanych

  • Bez szydery i prowokacji... (7)

    GRATULUJE! Zawsze podziwialem takie akcje, zakonczone sukcesem. Pozdrawiam!

    • 53 7

    • Broawoooo! Podziwiam nasuwanie wiaduktu przez Budynia (6)

      • 1 23

      • Mozesz szydzic... (5)

        ale zapewne wiesz jaka to odpowiedzialnosc, ile osob na to ciezko pracowalo. Wspolczuje ludziom, ktorzy musza padajacy snieg sprowadzic do polityki. Szczerze, wspolczuje.

        • 21 2

        • (4)

          dyskutujesz z typowa pisowska szuja.

          • 15 2

          • (3)

            POmyje są aktywne

            • 2 17

            • Nie bede cie obrazac... (2)

              wspolczuje tobie, twojemu wodzowi i ogolnie wam wszystkim, ciagle szukacie afer, plujecie jadem, ciagle smutek, zlosc. Zero miejsca na normalne zycie. Mozna i tak. Polacy na szczescie od wielu lat dostrzegaja to, wiedza, ze raz popelnili blad i...nigdy wiecej. Nigdy sie was nie zadowoli.

              • 17 1

              • Do tej pory myślałem, że tylko PiSiory żyją w przekonaniu (1)

                że kto nie jest z nami ten przeciwko nam.
                Wiedz, że nie każdy popiera PiS kto nie zgadza się z taką polityką jaką mamy.
                Zauważ, że Rząd chętnie wydaje grube miliardy a nie robi praktycznie nic dobrego w dziedzinach nie związanych z funduszami unijnymi. Nie reformuje ZUSu, NFZ. Za to chętnie wydaje i wydaje. Problem w tym, że większość tych "zainwestowanych" pieniędzy trzeba będzie oddać wraz z odsetkami. Mowa tu o "wkładzie własnym" którego nie ma żadna gmina bo jest zadłużona po uszy ale nie przeszkadza to w pozyczaniu na procent kolejnych milionów. Skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak źle? OFE, zamrożone od 2009 roku progi podatkowe. Kolejki w ostatnim roku do opieki medycznej wzrosły o około 10%. Nie jestem Pisiorem ale nie popieram PO. Uważam ich za oszustów bo wydawać cudze pieniądze to nie jest metoda na reformowanie kraju.

                • 2 4

              • a jaka władza wydaje swoje pieniądze?

                • 1 0

  • Tylko klapa

    to i tak skonczy sie klapa, jednotorowe polaczenie do lotniska i finito. A z Gdyni to sabie moga latac z Kosakowa. Bo nad Rebiechowem jest tylko mgla i i zacmienie

    • 2 0

  • JEDEN BILET dla 3miasta! (1)

    Panie, Macieju kochany, a co z jednym biletem? Przecież cała opłacalność tej inwestycji opiera się na 3 filarach: dogodnie rozlokowane przystanki (to jest różnie), częste połączenia (tu też jest różnie) oraz prostej i taniej możliwości nabycia biletu.

    Żeby komuś z Moreny opłacało się jechać do Obłuża albo chociaż do Gdyni Głównej, to musi być 1 bilet....

    Myślę, że moment jest już właściwy, żeby naszym włodarzom zacząć zadawać niewygodne pytania.

    Czekamy na artykuł poświęcony temu tematowi

    • 18 0

    • Moment był właściwy przed wyborami i w trakcie...cenzura usuwa wpisy więc nie rozwinę tego tematu tylko zaznaczę by sprawdzić udziały skarbu państwa i pomyśleć komu zależy na utrzymaniu niepotrzebnie kilku zarządów i biletów zamiast jednego? Jedyna droga do zmiany to skarga na zmowę cenową przewoźników bo ceny w 3miescie są wyższe niż w Warszawie?

      • 1 0

  • Opóźnienie (1)

    "... wiadukt ... opóźnia zakończenie budowy PKM. ...
    Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 ... Zmieniona została ... technologia budowy ... Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące."

    To jak w końcu?

    • 4 3

    • A co się dzieje z tunelem pod Wisłą? Chyba przecieka albo robota idzie jak krew z nosa. Taka cisza zwiastuje dalsze opóźnienia na budowie.

      • 2 5

  • ???

    "Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM."

    Czy to znaczy, że wiadukt betonowy, który miał być w miejscu stalowego był za darmo a czas jego zbudowania był dłuższy od pracochłonnego betonowego?
    Ciekawe, bardzo ciekawe.

    • 4 1

  • Czy Pogórze i Obłuże doczekają się (8)

    przedłużenia PKM z Gdyni Głównej, praktycznie gotowym torem biegnącym nad ulicą Unruga i dalej wąwozem przez las?

    • 37 9

    • (2)

      Niestety, dla władz Gdyni północne dzielnice już się nie liczą... A my nadal jak staliśmy tak będziemy stać w korkach na Kwiatkowskiego.

      • 12 4

      • a jak sie wprowadzaliscie, to nie wiedzieliscie o tych korkach? (1)

        • 6 9

        • to znaczy ze jak byly albo sie zwiekszyly to juz nic z tym nie zrobimy? najlepiej co roku remontowac estakade i robic sajgon w tej czesci miasta.. walke o tunel pod pucka to jeszcze moje dzieci pewnie beda obserwowac.. a nie.. zapomnialem ze nastepne pokolenie nawet sie nie bedzie zastanawiac czy emigrowac czy nie tylko wyjedzie do normalnosci

          • 2 3

    • Nie

      • 0 1

    • W życiu.

      U nas kolei się nie buduje, jeśli nie dojdzie do dziwnych zbiegów okoliczności. A tym były ME 2012. Zapomnij. Jest mania budowania trajtków i tramwajów, których miastotwórcza i pracotwórcza moc to pikuś przy kolei miejskiej.

      • 3 2

    • zostaw wąwóz, na spacerki i lodziki

      • 11 3

    • a po co? ten tor to biegnie tam tylko teoretycznie.

      • 4 3

    • Nie.

      • 12 3

  • "Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r."

    Nie wierzę piosence!

    • 4 4

  • Nooo brawo wiadomość dnia - "nasuwanie wiaduktu" (5)

    W końcu dajecie dobrą wiadomość o naszej działalności bo już myślałem, że uciekliście nam z kieratu

    My płacimy za reklamy i my wymagamy

    • 23 48

    • tysiąc pięćset sto dziewięćsetny

      artykuł o PKM a ty ciagle nie wiesz, że to nie budowa miejska czyli Budynia.

      • 8 2

    • (2)

      no wlasnie, bo lepiej byloby gdyby wiadukt spadl na pedzacy pociag, a budimex zbankrutowal. typowe marzenie malego zawistnego pislamskiego separatysty.

      • 31 9

      • czemu zaraz pchacie w to polityke

        na swiecie jest cos wiecej niz tylko PO i PiS.

        • 11 1

      • he he dokladnie

        udało się na złość jaworskiemu i jego słoikom co Gdańska nienawidzą.

        • 12 5

    • My płacimy za reklamy my wymagamy

      • 1 8

  • Kiedy zaczną budować gdyńskie przystanki?

    Obawiam się, że już może być na to trochę za późno. No chyba, że z kontenerów będą jak infobox ;p

    • 8 0

  • W październiku a miało być w czerwcu?!

    Ej o co chodzi?

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane