• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zalew Wiślany ożył (choć nie dla wszystkich)

Kuba Łoginow
29 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć żegluga powróciła na Zalew Wiślany, polski rząd wciąż planuje budowę przekopu przez mierzeję. Nz. miejsca, w którym miałby powstać kanał. Choć żegluga powróciła na Zalew Wiślany, polski rząd wciąż planuje budowę przekopu przez mierzeję. Nz. miejsca, w którym miałby powstać kanał.

Trójmiejscy armatorzy mają powody do zadowolenia: rok po podpisaniu polsko-rosyjskich umów, przywracających żeglugę na Zalewie Wiślanym, akwen ożył. Jednak żeglarze wciąż natykają się na problemy.



Przypomnijmy: Rosjanie jednostronnie i bez wypowiedzenia wstrzymali żeglugę po Zalewie Wiślanym w lecie 2006 roku, co z kolei stało się dla polskiego rządu impulsem do ogłoszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Jednak 1 września 2009 w obecności premierów Putina i Tuska podpisano w Sopocie nową umowę o żegludze. Pierwsze statki wypłynęły jednak dopiero niedawno - umowa została ratyfikowana dopiero pod koniec listopada ubiegłego roku, a następnie żeglugę uniemożliwiała ostra zima, która w tym roku trwała wyjątkowo długo (lód utrzymywał się na Zalewie do kwietnia).

- Po czteroletniej przerwie pierwsza barka z węglem z Kaliningradu do Elbląga przypłynęła 1 czerwca tego roku. Od tego czasu przywieziono ponad 10 tys ton tego paliwa. Po raz pierwszy zaczęto wywozić do Kaliningradu towary drobnicowe. Przedmiotem eksportu są głównie materiały budowlane, przywożone do portu samochodami ciężarowymi przez dostawców z głębi Polski - mówi Portalowi Trojmiasto.pl Julian Kołtoński, dyrektor portu morskiego w Elblągu. Jak twierdzi transport wodą do Rosji cieszy się coraz większa popularnością, ponieważ jest tańszy i pozwala uniknąć wielogodzinnych korków na granicy. - Odprawa celno - graniczna trwa krótko i już po ok. 10 godzinach rejsu towar znajduje się w Kaliningradzie - zaznacza Kołtoński.

Z nowej umowy cieszą się również armatorzy statków pasażerskich, którzy planują uruchomić rejsy bezwizowe do Kaliningradu. Nieco gorzej jest z żeglarzami - biurokratyczne procedury narzucone przez Rosję są tak skomplikowane, że dla zwykłego śmiertelnika przepłynięcie jachtem z Trójmiasta na Zalew Wiślany nadal graniczy z cudem. Wyjątkiem są jedynie zorganizowane polsko-rosyjskie imprezy żeglarskie, które w ostatnim czasie dość regularnie odbywają się na tym akwenie.

Jak się dowiedzieliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, wznowienie żeglugi po Zalewie nie oznacza wcale wycofania się rządu z budowy niezależnej drogi wodnej Zalew-Zatoka, składającej się z kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz pogłębionych torów wodnych na Zalewie i rzece Elbląg.

- Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace niezbędne do złożenia wniosku o nowelizację Programu w zakresie urealnienia terminu jego realizacji. Obecnie prowadzone są badania środowiskowe, związane z tą inwestycją - informuje Piotr Pastuszak z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury. W tym roku wykonano ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego oraz podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską - przewidywany czas wykonania opracowania to listopad 2010 r. Wszczęto również postępowanie dla projektu pod nazwą "Inwentaryzacja ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską" - umowa obejmuje okres 3-letni.

Badania te są niezbędne, ponieważ inwestycja jest realizowana na obszarach NATURA 2000 i wiąże się z wieloma kontrowersjami. Otwarcie kanału jest planowane na 2017 rok.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Opinie (86) 7 zablokowanych

  • a wystarczy przekopać... i nagle Elbląg jak i cały region ożyje (15)

    • 113 21

    • (2)

      A co uwazacie o pospolitym ruszeniu, zebraniu paru tysiecy obywateli i kazdy "zacznie sobie kopac dziurke"?

      • 11 9

      • Tak zbudowano kanał kaszubski

        • 16 0

      • Pomnik głupoty

        W porcie Kąty Rybackie jest dyżurna łopata (pomnik)
        Tylko używać.

        • 4 1

    • Nie ożyje. (1)

      A stałe pogłębianie toru wodnego kosztować będzie fortunę. Ta inwestycja to studnia bez dna.

      • 14 19

      • Jak nie ma dna, to co pogłębiać?

        • 1 0

    • Niektórzy nie wiedzą gdzie tkwi problem (3)

      Oczywiście dwa mosty zwodzone rozwiązały by cały problem, ale moim zdaniem wystarczył by jeden szybki hydrauliczny zwodzony.
      Na tyle o ile znam zapotrzebowanie na ładunki drobnicowe to zwolennicy z Elbląga zdziwią się. Kto by przeładowywał kontenery na statki skoro 70 km pokonają na samochodach bez kilkukrotnego załadunku. PKP też na tym wyszło jak Zabłocki na mydle.
      Zwierzęta i tak potrafią pokonywać przeszkody wodne więc nie są to problemy.
      Dziki, daniele wspaniale pływają.

      JEST WIĘKSZY PROBLEM
      Nie sztuka zbudować. Sztuka utrzymać w pełnej sprawności. Ta inwestycja nie zarobi na siebie nigdy. Czyli kto ma dokładać. Wojewoda? Marszałek czy powiat?
      Tor wodny będzie zamulany (ruch wody w poprzek toru) po wewnętrznej stronie.
      Wejście zewnętrzne też. Patrz Władysławowo. Prąd przybrzeżny stworzył mierzeję która jest zasilana urobkiem z Wisły.
      Nie wspomnę o urządzeniach tam będzie musiało pracować ze 12 osób w systemie zmianowym.

      To se ne ołaci. Jak mawiają Czesi

      • 12 10

      • Nie wszystko musi sie oplacic bezmyslny czlowieku (1)

        Mierzeja powinna miec dostep do morza i koniec.

        • 5 9

        • Mierzeja ma już dostęp do morza, i to z dwóch stron, nieuku!

          Spójrz na mapę i sam zobacz.

          • 10 4

      • Tak to już jest, że niektóre rzeczy są po prostu KOSZTEM - "nie opłacają się", gdyż nie zwracają się bezpośrednio - jednak dzięki ich wykonaniu, zyskuje reszta regionu. Tak często jest z liniami kolejowymi - często nie przynoszą zysku, a wręcz są deficytowe - ale dzięki nim zyskuje cały region.
        I tak samo jest z przekopami, mostami, pogłębianiem torów wodnych, itd.

        • 0 0

    • Już w średniowieczu Elbląg przestał być portem morskim (5)

      sama przyroda tak chciała i nie ma co kombinować, nakłady na zmiany są za duże wobec zysków. Bilans ujemny to wystarczający ekonomiczny hamulec. Zresztą, zalew jest priorytetowym siedliskiem Natura 2000 i na łapy patrzeć wam będzie Komisja Europejska. Jeden mały przekręt i zapłacimy za to my wszyscy.

      • 10 7

      • Zalew siedliskiem Natura 2000 (1)

        Polecam przejechać się nad tę N2k. Kąpiel jest w tej naturze wzbroniona, ryb też byś nie zjadł gdybyś zobaczył to z bliska. Ale stempel N2k jest.

        • 3 3

        • Znam Zalew li organizmy w nim żyjące epiej od Ciebie

          stąd wiem, że żeby go w pełni zregenerować trzeba jeszcze mnóstwa zabiegów i niejednej oczyszczalni ścieków. Przekop Mierzei w tym nie pomoże.

          • 2 3

      • Przyznawanie statusu obszaru Natura2000 (2)

        W Polsce odbywało sie na pale, nikt nie zdawal sobie sprawy z konsekwencji takiej decyzji a wszyscy ludzili sie ze dostana za to wiecej srodkow z UE

        W ten sposob zasmiecony zagajnik przy ruchliwej krajowce, miejsce godowe tirowek stal sie obszarem o wybitnych walorach przyrodniczych, wymagajacy bezwglednej ochrony... a masa obrotnych cwaniaczkow, zaczela zakladac pozarzadowe organizacje ekologiczne po to by wymuszac na potencjalnych inwestorach haracze... za spokoj

        • 0 1

        • Zalewy przymorskie są siedliskiem priorytetowym w całej UE

          i z uchwalaniem polskich obszarów nie ma to wiele wspólnego poza tym, że my też mamy takie siedliska i zobowiązani jesteśmy do ich ochrony.

          • 0 0

        • paranoja

          Skoro tak uważasz, to mógłbyś podać przykłady takich terenów i korupcyjnych organizacji?

          Byłbym wdzięczny za odpowiedź

          • 0 1

  • rosja=rajasiwia

    przekopać, uniezależnić się od cara

    • 52 20

  • rosjanie robią co chcą

    dlatego trzeba zorganizować się samemu i przekopać. Ciekawe czy przekop będzie trwał tak długo jak budowa autostrad?

    • 39 15

  • Ile to juz razy rosjanie pokazali nam figę z makiem? (1)

    • 41 7

    • 5?

      tyle było głosów na "nie" o 9:20

      BIPP!!!

      • 1 0

  • Przekop ma swoje plusy, ale pomyście np. o mieszkańcach Krynicy Morskiej, którzy do domu musieliby DOPŁYWAĆ (5)

    • 20 40

    • A słyszałeś kiedyś... (2)

      ... o czymś takim jak most?

      • 16 2

      • (1)

        zwodzony, albo na znacznej wysokości. a tam mostu raczej nie planują z wiadomych względów.

        • 2 3

        • zalew z zatoką połączy najprawdopodobniej śluza, czyli bedziemy mieli 2ie sztuki wrót. Rozwaza sie wprowadzic taką konstrukcję, ktora umozliwia przejazd po niej. Zawsze jedne z wrót muszą być zamknięte, wieć bedzie to swojego rodzaju most zwodzony, a w zaleznosci od aktualnego stanu zeglugi na sluzie, transport bedzie prowadzony przez jedne albo drugie wrota

          • 7 1

    • (1)

      a dlaczego nie mogą zrobić przekopu np. za miejscowością Piaski ? , tam już z tego co pamiętam dalej nikt nie mieszka.

      • 6 2

      • Demonizowanie problemów

        Oczywiście dwa mosty zwodzone rozwiązały by cały problem, ale moim zdaniem wystarczył by jeden szybki hydrauliczny zwodzony.
        Na tyle o ile znam zapotrzebowanie na ładunki drobnicowe to zwolennicy z Elbląga zdziwią się. Kto by przeładowywał kontenery na statki skoro 70 km pokonają na samochodach bez kilkukrotnego załadunku. PKP też na tym wyszło jak Zabłocki na mydle.
        Zwierzęta i tak potrafią pokonywać przeszkody wodne więc nie są to problemy.
        Dziki, daniele wspaniale pływają.

        JEST WIĘKSZY PROBLEM
        Nie sztuka zbudować. Sztuka utrzymać w pełnej sprawności. Ta inwestycja nie zarobi na siebie nigdy. Czyli kto ma dokładać. Wojewoda? Marszałek czy powiat?
        Tor wodny będzie zamulany (ruch wody w poprzek toru) po wewnętrznej stronie.
        Wejście zewnętrzne też. Patrz Władysławowo. Prąd przybrzeżny stworzył mierzeję która jest zasilana urobkiem z Wisły.
        Nie wspomnę o urządzeniach tam będzie musiało pracować ze 12 osób w systemie zmianowym.

        To se ne ołaci. Jak mawiają Czesi

        • 3 4

  • Jestem za przekopem. Kapryśni Rosjanie raz nas obejmują (jak Putin posłusznego płemieła Tuska), raz pakują nam kule w potylice. (2)

    • 49 29

    • bo obejmuja nieszczerze. np. kiedy chca cos zatuszowac i maja w tym interes.

      • 8 2

    • jestem za slipem

      precz z kanalem

      • 0 6

  • Wszyscy otwarcie narzekają na Rosjan (6)

    a kiedy ś.p. Lech Kaczyński podchodził do nich z dystansem i brakiem zaufania (pomimo, iż fascynowała go kultura wschodnioeuropejska) był wyzywany od rusofobów .................................................. Przykre.

    • 48 40

    • co innego podchodzenie z dystansem a co innego czerwona choroba psychiczna

      • 9 11

    • (2)

      "dystans".... bardzo dyplomatycznie powiedziane, raczej wrodzona nieufność do wszystkiego i wszystkich poza lustrzanym odbiciem

      • 11 9

      • (1)

        wuja, a ty wszystkich kochasz?

        • 8 2

        • oczywiście że tak! szczególnie brunetki :)) dodałbym jeszcze sympatię do zimnego browara

          • 2 5

    • wielka racja !

      • 5 2

    • Świetej Pamięci Józef Stalin też podchodził do Rosjan z nieufnością

      ale nikt nie śmiał go wyzywać publicznie

      • 2 0

  • nie mam zdania na ten temat (2)

    • 4 10

    • (1)

      właśnie czemu większość (tak wynika z z ujemnego wsparcia tego pomysłu w komentarzach) jest przeciwna przekopaniu? czyżby pragnęli powrotu do być pod władzą Moskwy-a może to ruskowie siedzą za kompach co?

      • 4 5

      • Napisz jak przeprowadziłeś analizę pt.: "z ujemnego wsparcia tego projektu w komentarzach"? Zwykły rzut oka wystarczy aby mieć odmienne zdanie na temat poparcia tego pomysłu wśród komentujących.
        Ps
        (czyli jednak kaczor)

        • 1 0

  • Kopac i nie oglądac sie na tymczasowe zgody sąsiadów

    • 18 9

  • Stalin złośliwie poprorwadził tę granicę. (2)

    Byłoby łatwiej, gdyby północny kawałek Prus dał Litewskiej SRR.

    • 15 3

    • to by było za proste...

      • 0 0

    • To teraz KUPIĆ RESZTĘ MIERZEJI JAK ALASKĘ

      Zapłacić Rosjanom za resztę mierzei i może wyjcie taniej niż budowa kanału.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane