• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • Urzędników zagnac do komunikacji miejskiej

    Specjalnie wydłużone światła przy Toruńskiej... można skrócić czas wyjazdu to sami się przesiądą do komunikacji miejskiej

    • 1 1

  • (23)

    Problem w tym, że Forum Gdańsk to taki potworek. Miejsce skazane na porażkę i pustkę.

    • 225 69

    • Zobaczycie, za kilka lat będziemy wyburzać Forum Radunia. (1)

      • 17 16

      • Tam będzie fryzjer, tatu, lidl i rury z pvc.

        • 0 0

    • Chyba (2)

      Skazane na młodą chołotę która tam spędza większość dnia....

      • 20 9

      • Idż lepiej... (1)

        ...się przewietrzyć staruszku.

        • 3 6

        • Ty pierwszy, baranku.

          • 1 1

    • to czemu tam codziennie tłumy, pomimo pandemii (7)

      możesz się rozwinąć?

      • 4 3

      • (3)

        Jest zimno i idą się ogrzać,dlatego takie tłumy.

        • 10 4

        • (2)

          nie dziwie sie, pis = podwyzki, coraz wiecej niedozywionych i zziebnietych

          • 4 2

          • Aleś wytłoczył. Czacha dymi, co nie?

            Przyjdzie Budka zrobi obniżki.

            • 1 1

          • Znowu opiłeś się szaleju?

            • 0 1

      • lol

        A gdzie on napisał, że są tam teraz pustki?

        • 0 0

      • Przecież tam są tłumy patologicznej młodzieży z Orunii. Nie jednego g*wniarza już tam pobili. (1)

        • 2 8

        • Chyba ciebie...

          ...dlatego takie pierdoły wypisujesz...

          • 4 1

    • (3)

      jakoś tłumy w tym obiekcie tego nie potwierdzają.

      • 46 15

      • Tłumy nastolatków? Bo tylko takie tłumy tam widać. Ewentuanie przyjezdnych zza obwodnicy. (2)

        A dla nich chyba nie trzeba było budować tego w samym centrum miasta?

        • 7 8

        • O co masz przepraszam... (1)

          ...do przyjezdnych zza obwodnicy klocku ?

          • 5 4

          • Nic. Klocku.

            • 2 2

    • To jest nieudane dziecko Bielasia (3)

      • 14 11

      • Początek z wieloletniego zgodnego związku z Budyniem, który tak skrzywdził to miasto. (2)

        • 8 7

        • A co mówią lekarze ? (1)

          .

          • 4 4

          • Twoi?

            Nie mam pojęcia:)

            • 2 2

    • Taa akurat

      .

      • 1 1

    • prawie tak samo jak ecs...

      to samo o ecs mowila owczesna pr-owka dulkiewicz

      "Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów,"

      wedlug niej mialo pobic centrum nauki kopernik ;)

      • 7 4

  • (5)

    Dla mnie i naprawdę wielu znajomych Forum Gdańsk jest super. Chodź muszę przyznać, że jest kilka niedoróbek i bałagan przed Galerią. Wszyscy też czekamy na Kunszt Wodny!

    • 4 9

    • (4)

      A możesz uściślić pod jakim względem jest super? Architektonicznym, handlowym, towarzyskim, czy może jeszcze innym? Osobiście dla mnie nie do przyjęcia jest pod względem architektonicznym. Zwłaszcza ten biały namiot i karton zwany kinem. Pasują do otoczenia, jak przysłowiowej świni siodło. O reszcie się nie wypowiadam, bo tam nie chodzę.

      • 3 3

      • Wyluzuj.

        Nie oczekuj od trolla merytorycznej dyskusji.

        • 3 1

      • (2)

        Kunszt Wodny i teatr szekspirowski są czarne i straszą

        • 5 3

        • masz delirium? (1)

          • 2 4

          • Nie pamiętasz? Razem żłopaliśmy tę berbeluchę:)

            • 2 1

  • (1)

    Zrobiono tramwaj i pętlę tramwajowa przy Lawendowym Wzgórzu budując Al.Adamowicza. przedłużono o jeden przystanek tramwajowy w stronę Zakoniczyna. Efekt jest taki że tramwaj traci czas by robić pętlę i jechać w dół w stronę Zakoniczyna a potem znów musi w to samo miejsce wrócić. Powinna ta pętla być dwa przystanki niżej bliżej zbiornika Świętokrzyska 1. Wystarczyłoby przedłużyć nie o jeden ale o dwa przystanki w stronę Zakoniczyna i mieszkańcy osiedli bliżej zbiornika Świętokrzyska by skorzystali i nie wiadomo ile lat będą czekać na krótki łącznik. Będzie przy Jabłoniowej zajezdnia i teraz budują Nowa Warszawska z tramwajem. Tez będzie tramwaj musiał z pętli zjechać w dół i jeszcze wrócić i zahaczyc o zajezdnię. Ma być Nowa bulonska południową z tramwajem przy zbiorniku Świętokrzyska 1, a tam jest wąwóz gdzie wiadukt trzeba byłoby zrobić. I to piękne miejsce zostanie zniszczone. Mamy złych planistów. Szadółki miały mieć tramwaj a będą się przesiadać na pętli przy Adamowicza. Nowa Świętokrzyska miała mieć tramwaj i mieszkańcy będą się przesiadać jak teraz z autobusu na pętlę Lostowice Świętokrzyska. Proponuję zrobić trasę turystyczną wszystkimi pętlami i przesiadać się na każdej pętli. To jest marnowanie czasu i potencjału.

    • 8 2

    • Dobrze prawisz

      • 3 1

  • Zrównoważony rozwój (1)

    Zrównoważony rozwój - lewackie hasło które nie ma nic wspólnego z rozwojem

    • 11 6

    • Słowo - wytrych. Oznacza wszystko i nic.

      • 2 1

  • Jaka księżna (3)

    Taki dwór

    • 163 36

    • (1)

      Masz mózg wyprany przez TVP info dokumentnie. Więcej nie ma sensu pisać o Twojej miłości do mafii Nowogrodzkiej.

      • 5 8

      • Masz mózg wyprany przez TVN dokumentnie. Więcej nie ma sensu pisać o Twojej miłości do mafii POwskiej.

        • 4 2

    • to jest MIŚ na skalę naszych możliwości!

      i to nie jest nasze ostatnie słowo xD

      • 6 2

  • Forum Radunia (16)

    To największa porażka tego miasta.

    Ciekawe kiedy to zburzą i postawia coś godnego tego miejsca.

    • 205 50

    • mieszkaniec (6)

      Najbardziej wyludnione Śródmieście w Polsce.

      • 33 7

      • Na twój widok wszyscy uciekają... (1)

        ...to się nie dziw.

        • 1 2

        • Spójrz w lustro, a szybko zmienisz zdanie.

          • 1 0

      • Taaaa, nazwa jest nieadekwatna jeśli chodzi o przystanek. Powinno być przystanek forum. (2)

        A Śródmieście czyli stare Miasto niedługo to tylko turyści będą, bo mieszkańcy są rugowani różnymi sposobami.

        • 18 2

        • Co to za bełkot ? (1)

          Mieszkam tu 50 lat i nikt mnie nie ruguje.

          • 3 5

          • Widać przez 50 lat się przyzwyczaiłeś, że miasto ma cię głęboko.

            I nawet jak wybuduje peron kolejki, to każe ci drałować naokoło.

            • 3 2

      • pojedź na rynek do Krakowa, Warszawy, czy Zamościa zobaczysz to samo

        słyszałeś o pandemii ?

        • 2 2

    • Zapewne twój pomnik ci sie marzy cooo ? (1)

      .

      • 1 1

      • Masz dzisiaj dyżur, chłopaku?

        • 1 0

    • (4)

      Porażka to chyba twoje drugie imię. Forum jest ok. Jedna z najładniejszych Galerii handlowych w Polsce.

      • 19 41

      • (2)

        A idź w piz*** z tym twoim gustem.

        • 22 7

        • Zmień kanał... (1)

          .

          • 1 2

          • Ty pierwszy.

            • 1 0

      • Jako klientka mam inne zdanie. Część sklepów jest gorzej zaopatrzona niż w bałtyckiej.

        Zestaw sklepów też jest słabszy, wielu marek nie ma. W sumie na konkretne zakupy jeżdżę do bałtyckiej, a do forum na spacer bo blisko.
        Może dla turystów jest bardziej atrakcyjne oraz dla młodzieży, żeby się poszwędać. Zauważcie, że na schodach i przy fastfoodach młodych jest full. To miejsce spotkań, jak kiedyś krewetka i okolice.

        • 21 4

    • W Paryżu sterta poskręconych blach stała się jego symbolem mimo że w żaden sposób nie pasowała do otoczenia

      • 3 4

    • Np. parking dla urzędasów, hotel czy biurowiec?

      • 13 6

  • (3)

    Ten wezel nie zacheca do wysiadania tam pieszych. To tak jakby wysiasc na srodku autostrady i aby gdziekolwiek dosc trzeba przechodzic przez kilometry jezdni

    • 33 6

    • W dodatku, z peronu SKM trzeba się wydobywać na powierzchnię bardzo stromymi schodami,

      ewentualnie windami działającymi lub nie. Kto to projektował i kto odebrał????

      • 2 1

    • Dokładnie. Tam nic nie ma oprócz forum. Wielkie skrzyżowania dróg, mnóstwo przejść dla pieszych.

      Najgorsze możliwe miejsce na węzeł przesiadkowy. Dlatego brama ciągle rules. Blisko, szybko. Przejście podziemne bez świateł i czekania

      • 6 1

    • Podziękujmy Bielasiowi

      • 6 1

  • Ten węzeł wielkości lotniskowca to prawdopodobnie największy i najbardziej antyludzki gniot w całym Gdańsku. Do tego fatalnie wykonany, przez lata sztukowali to tu to tam żeby pozakrywać ziejące dziury i szczeliny w ścianach i sufitach w przejściu od peronu w stronę FG, a i tak cały czas cieknie woda na łeb. Z perspektywy pieszego to miejsce to dramat, z perspektywy właściwie kogokolwiek z oczami w sumie też. Wolałem już krzaczory zamiast tego całego FG, teraz tandeta została utrwalona na dekady. O kanale to już nawet nie wspominam...

    • 9 4

  • To całe niby forum to jedna z największych porażek tego miasta

    Atrakcyjny kawałek Gdańska sprzedany deweloperowi i środkowy palec pokazany mieszkańcom.
    Całość estetycznie gorzej niż marnie, nawet nowe przejście podziemne wygląda tandetnie i byle jak.
    Jak tam włodarze Gdańska - nie wstyd Wam?

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane