Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. fot. Piotr Hukało / Trojmiasto.pl

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Zobacz wyniki (864)
Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk
Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk graf. Trojmiasto.pl

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. graf. Trojmiasto.pl
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska graf. Trojmiasto.pl
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Za to betonowe forum i kanał Raduni ktoś odpowiedzial? Jaka dostał karę? (15)

    • 157 53

    • a z czego miało być forum? Z gliny i sitowia, rynsztokami? (1)

      Średniowiecze dawno się skończyło, ale niektórym w głowach pozostało.

      • 34 42

      • No, tak

        Zamek w Malborku też jest z gliny i sitowia. Bazylika Mariacka w Gdańsku podobnie. Najpierw dowiedz się czegoś na temat Średniowiecza a później się wypowiadaj.

        • 7 5

    • w tej sitwie nikomu włos z głowy nie spadnie. bastion teczowej PO (6)

      • 26 16

      • podobnie by było, gdyby PISuary rzadziły Gdańskiem (1)

        i się nie wypieraj.

        • 19 17

        • Jak by rządziły PiSiory w miejscu Forum mielibyśmy drugi Stary Licheń z ogromną bazyliką - złotą, ale skromną.

          • 17 8

      • Arciszewski za palenie zabytków też nie odpowiedział (1)

        • 9 1

        • On chyba się zhelikopterowal

          • 9 0

      • (1)

        Tęczowy pampers chciałby mieć tu swoją Sycylię jak kurdupla na Nowogrodzkiej. Ale nie wyszło i kwiczy, kwik kwik kwik

        • 9 6

        • ty nie masz za bardzo kontaktu z rzeczywistością, co? lata propagandowej karmy robią swoje.

          • 1 1

    • Krówka woli lans na kontrze do rządu (1)

      Testamenta realizuje i pieniactwo uprawia. Gdzie tu czas, aby zajac sie na poważnie zarządzaniem miastem?

      • 12 8

      • No nie, z panną im nie wychodzi, to teraz z krówką próbują..

        • 1 3

    • wszystkiemu winien Pan Niedaś

      niedasie wykonać prac zgodnie z planem
      niedasie dojść do kompromisu
      niedasie nikogo ukarać

      jedyne co sie da sie to wziąć cudzą kasę lub kredyt na koszt wszystkich i opłacić z niego kolesi

      • 5 2

    • Pod dywan w końcu Dulka jest od Adamowicza :)

      • 3 3

    • (1)

      Beton wynaleźli rzymianie, czy byś chciał powrócić do czasów kamienia łupanego?

      • 1 1

      • Beton w budownictwie największe tryumfy święcił w PRL-u. Brzydki i tani budulec.

        Chciałoby się wyższe standardy w historycznym centrum miasta niż prefabrykowane elewacje centrów handlowych i apartamentowców. Sorry za zbyt wysokie standardy. Ale wiesz, chociaż coś dla Gdańska.

        • 1 1

  • Taki urzednik to jest super (5)

    Niektorzy dochodza w minute a taki urzednik dochodzi po 2 latach...

    Gorzej jak tuz przed stwierdzi, ze to nie ma sensu :D

    • 63 18

    • A ludzie ich wybieraja (3)

      Wszyscy narzekają na wladze Gdańska do czasu jak nie powiesz że to trzeba zmienić. Kiedy ktoś usłyszy słowo PiS wtedy dostaje szału i zapomina o całej krytyce która wcześniej wypowiedział. Ciekawe zjawisko

      • 7 4

      • Bowiem nie leczy sie dzumy cholera.

        • 2 1

      • Ten węzeł był z myślą o powrocie autobusów na Armii Krajowej (1)

        • 0 1

        • ten węzeł od początku był bez myśli innej niż alibi i wygoda uczynione budyniowemu forum.

          wszystkie pomysły podawane przez urzędników są kompletnie głupawe. ten węzeł będzie wydłużał jedynie przejazd autobusów miejskich na tym odcinku.

          • 0 0

    • Jak chcesz dochodzić w minutę, to spytaj partnerkę, czy jej to odpowiada. W sprawach miejskich to też jest niewskazane....

      • 1 4

  • (5)

    Zajazdy autobusów do Pruszcza na węzeł są bez sensu. Raczej nie ma ludzi którzy pracują na Chełmie i dojeżdżają do Pruszcza.

    • 63 15

    • (4)

      Czubek swojego nosa.

      Na pewno nie ma też ludzi, którzy mieszkają na Chełmie i mogliby się na węźle integracyjnym przesiąść na SKM, a tym bardziej nie ma takich ludzi w Pruszczu, którzy dojeżdżają do Gdańska i jadą dalej SKM... Obudź się.

      • 22 6

      • (1)

        Ludzie z Chełmu przecież przesiadają się na SKM - mają tramwaj pod nosem. A ludzie z Pruszcza albo jadą Regio do Gdańska albo przesiadają się na Dworcu Głównym - to szybciej niż manewrować po Śródmieściu

        • 16 2

        • na przystanku Toruńska się przesiadają na SKM

          • 0 0

      • Ale tam na pętlę jest zajazd tylko w jedną stronę (1)

        Popatrz na mapkę. Poza tym też uważam za bezsens bo to dodatkowy czas dla autobusów i dodatkowe 2-3 miejsca że światłami. Tam czasem się ten rejon korkuje. Takie poświęcenie dla garstki ludzi to bezsens. Tym bardziej że jest kawałek dalej przystanek toruńska. Nie jest daleko do SKM.

        • 11 2

        • Do tego, jak ktoś jedzie z Wrzeszcza do Pruszcza i chce się przesiąść na autobus to przesiądzie się przy dworcu.

          A jak jedziesz np. z Łostowic do Pruszcza, to przesiadasz się na sandomierskiej albo gościnnej.

          • 9 2

  • To kolejny zmarnowany potencjal po dworcu we wrzeszczu.

    • 78 8

  • wybudowali coś kompletnie niepotrzebnego (3)

    Żeby uzasadnić budowę galerii handlowej. Za to powinien ktoś odpowiadać karnie. Napiszcie temu ministrowi Z. co tak lubi karać.

    • 116 35

    • Gdańsk nie umie w komunikację, to widać na każdym kroku. Stąd taka popularność Mevo. Może jeszcze machniecie kolejny węzeł zaraz obok, czerwony most mu było? Proszę państwa, darmowa rada - węzły przesiadkowe robi się przy dworcach i wywala stamtąd samochody.

      • 16 4

    • A słyszałeś żeby urzędas kiedyś za coś odpowiadał?

      Chyba że dyscyplinarnie nie dostanie ciasteczek do kawusi... Tym darmozjadom już lepiej by było płacić żeby nic nie robili bo tak nam przychylają nieba że zaraz nam na łby runie. Oczywiście najlepiej ich by było rozpędzić ale jak to? miejsca pracy? W takiej Gdyni kto jest największym pracodawcom? Stocznia? A guzik! Chlew Miasta przy którym pasą się i tuczą całe pokolenia. Jak odbierzecie swoje odcinki wynagrodzeń to pomyślcie chwilę nad różnicą między netto a brutto i zastanówcie się na co idzie wasza krwawica...

      • 9 1

    • Ten, który

      podobno samodzielnie/nie pytając nikogo podjął decyzję o budowie FORUM, nie żyje.

      • 4 1

  • Mieszkańcom centrum miasta przeszkadza komunikacja? (4)

    To może czas zmienić miejsce zamieszkania. Co za dzbany.

    • 51 58

    • Mieszkańcom nie przeszkadza. To jest tłumaczenie się urzędników, żeby ukryć swoją nieudolność.

      • 17 5

    • Gdyby Deweloperom przeszkadzało, to miałoby wpływ. A z mieszkańcami urzędnicy od dawna się nie liczą

      • 9 3

    • Mieszkańcy powinni się wyprowadzić jak im przeszkadza

      Komunikacja powinna jeździć pusta by urzędnicy byli zadowoleni

      • 4 1

    • Za kazde uzycie slowa dzban befzie minus, chocby nie wiem, jak trafna opinia byla.

      • 1 1

  • nawet na Sycylii nie marnują tak pieniędzy. (6)

    • 88 34

    • oo, obsesjonat sycylijski już na zmianie (1)

      ile dziś płacą?

      • 16 14

      • schetyna płaci dwa szekle, odbijemy Gdańsk i będzie tu rządził młody bolek

        • 7 15

    • sycylijczyk co słychać na Krymie? pozdrów innych brownoców (1)

      • 11 7

      • Dzięki. Jak u was w Izraelu? Kiedy wpadacie po mienie bezdziedziczne?

        • 6 9

    • Jest i obowiązkowy komentarz sycylijski

      • 3 1

    • a można by jaką bazylikę wybudować...

      • 1 0

  • (2)

    Tak, akurat w tej sytuacji opinia mieszkańców jest dla miasta ważna, lol.

    To ja bym chciał ałtobus spod biedronki u mnie prosto pod pracę, bez przystanków, da się?

    • 60 9

    • Nie da się bo jeszcze nikt nie wymyślił takiego pojazdu.

      • 5 1

    • Ałtobus! A to dobre. Muszę przyznać, że jesteś kreatywny :)

      • 3 0

  • (6)

    Generalnie ten węzeł to pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 92 23

    • Testament świętego Pawła

      • 9 6

    • a co konkretnie proponujesz wzamian? (3)

      • 4 2

      • (2)

        Nic, tego węzła nie powinno być.
        Każdy kto jedzie od strony Gdyni może przesiąść się na autobus/tramwaj przy Dworcu Głównym. Podróżujący od strony Chełmu/Stogów/Św. Wojciecha przesiada się przy Bramie/Dworcu Głównym.
        Węzeł Śródmieście jest d*plikacją Głównego, która ma wydłużać czas przejazdu autobusów, gdzie tu atrakcyjność takiego rozwiązania?
        Podsumowując, Środmieście to punkt przelotowy a nie rozgałęzienie.

        • 13 2

        • Spójrz dalej niż czubek własnego nosa. (1)

          Podróżujący od strony Chełmu na Stogi (i odwrotnie) na chwilę obecną muszą tracić czas na dojazd do i od Bramy Wyżynnej w celu przesiadki. Ewentualnie mogą wybrać się w podróż pomiędzy Śródmieściem a Okopową, co wiąże się ze stanem na 2 światłach i dreptaniem w śmierdzącym tunelu przy Okopowej. Proponowane połączenie usprawniłoby komunikację - przynajmniej od strony Chełmu.

          • 1 5

          • Jeśli jest rzeczywiście taki problem,to wystarczy zrobić tramwaj/autobus łączący Chełm ze Stogami. Węzeł jest dalej bez sensu.

            • 2 0

    • węzeł jest na uboczu głównej nitki, toć wymyślili, pewnie sami z komunikacji nie korzystają

      • 1 0

  • (2)

    Żadnych przejść naziemnych na podwalu

    • 61 36

    • Przejścia na Podwalu w każdym możliwym miejscu!

      • 6 5

    • Dokładnie, niech chodzą jak szczury w kanałach!!!!1111jedenjedenjedn

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.