• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Maciej Korolczuk
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.
  • Od roku na węźle zatrzymują się tylko tramwaje i przejeżdżają auta jadące na i z Trasy WZ.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Przebudowa Podwala skonczy sie za KILKA lat , FRAG co roku chce przebudowywac jedno skrzyzowanie

    a pozostalo jeszcze trzy . Znow będą obiecywać czas robot dwa miesiące ( jak Chmielna) a realnie pół roku . A wiec kilka lat będziemy czekac na uruchomienie tego wezła .

    • 12 4

  • (3)

    A ja proponuje aby autobus linii 168 zamiast jechac na pętlę Siedlce skręcał od razu z ulicy Nowolipie w prawo w ulice kartuska. Od petli siedlce jest do przystanku Emaus 200 metrow. Nikomu korona z glowy nie spadnie ze sie kawalek przejdzie a znacząco skróci to czas przejazdu autobusow 168 w obu kierunkach. Objechanie petli w 2 strony to strata rzędu 7-8 minut.

    • 22 2

    • Pętla (1)

      Najgorsze, że dla jasienia pętla siedlce to utrudnienie przez które straciliśmy 2 autobusy. Super rozwój południa zabrać autobusy dla pętli door2door która nie działa bo kierowcy jeżdżą jak chcą

      • 11 3

      • Ale jest kasa z dotacji.

        Bo wezly przesiadkowe sa "na fali". Co z tego, ze w rozumieniu Unii, powinny byc one na przedmiesciach, z pojemnymi parkingami i wieloma srodkami komunikacji.
        W gdanskim wydaniu sa praktycznie w centrum, integruja autobus z tramwajem i wymuszaja wyzsze koszty podroz.

        • 9 1

    • Przecież tak było dopóki nie powstała pętla. Zeby uzasadnić jej istnienie zajezdza tam każdy autobus mimo że to bez sensu.

      • 10 1

  • Osoby które...

    ... zaprojektował układ drogowy wokół forum powinny być leczone na nogi (na głowę jest za późno).
    P. S. Zadaniem przystanku jest zwożenie klientów, a nie poprawa sprawności komunikacji publicznej. Przy okazji pubkom pogarsza przejazd samochodom, co lubią deweloperzy, którzy widzą całą okolicę poprzecinaną 4-pasmowymi deptakami i DDR-ami.

    • 20 5

  • (2)

    g*wn¤ prawda z tymi negatywnymi ocenami mieszkańców/dzielnic. Nikt nie jest przeciw, a urzędasy powinny iść na rękę ludziom, w przeciwnym razie srogie kary finansowe za głupotę.

    • 9 5

    • Wielu jest przeciw.
      Ale skoro są przeciw to będą przeciw co ma do tego skrzyżowanie przy Dolnej Bramie?

      • 0 0

    • Pewnie są przeciw głupim pomysłom ZTM. Ilość propozycji od mieszkańców to dowodzi. Zmiany w linii 210 też są zasadne.

      • 0 1

  • kiedy zacznie działać winda na tym nieczynnym fragmencie dla autobusów ?

    • 15 0

  • i**otyczny pomysł

    Przystanek SKM Śródmieście jak sama nazwa wskazuje, to przystanek SKM. Węzeł przesiadkowy utrudni i wydłuży dojazd do Dworca Głównego PKP. Ale o tym nikt nie pomyślał.
    Już mamy przymusowe przesiadki na Węźle Emaus, teraz z dobieganiem np. do 115, która nie wjeżdża na Węzeł.
    Mamy praktycznie pusty Węzeł przesiadkowy na Chełmie ( tylko tramwaj nr 3).
    Marnuje się pieniądze i utrudnia życie mieszkańcom, wydłuża czas przejazdu komunikacją miejską. A potem krokodyle łzy, nad zwiększającym się ruchem samochodów.
    FRAG to nie opinie mieszkańców.

    • 23 4

  • mieszkańcy głupsi od urzędników (1)

    Czy na odwrót. Cały Gdańsk i stan jego społeczeństwa

    • 9 3

    • Mieszkancy maja swoj punkt widzenia

      A urzednicy maja punkt widzenia swoich mecenasow, zainteresowanych wyciagnieciem kasy z budowy i przemieszczania ludzkich mas.
      Ma byc "efektywnie" a nie wygodne.

      • 2 1

  • Bylo zabetonowac tory do Zaroslaka

    Gora puscic droge i wyprostowac ten makaron. Przy okazji ten przeskalowany wiadukt bylby niepotrzebna.
    Dlaczego on taki duzy?

    • 16 2

  • To nie jest miasto dla mieszkańców ja ucieklem 3mce temu, syf, bród, zero komunikacji, drogi jak ser i korupcja won!!!!

    • 8 7

  • musi być coś szybkiego - poki co autobus - co połączy Lawendowe i Ujeścisko z SKM Śródmieście (2)

    Obecnie oznacza to 3 przesiadki

    • 17 7

    • Tam musi być gorszy dojazd bo bylo taniej.

      • 1 1

    • no nie wiem. a od kiedy komunikacja miejska ma w pierwszym rzędzie czynić zadość fantazjom deweloperów i naiwności ich klientów?

      budują wam już linię tramwajową w pobliżu. ale nie ma bata, żeby robić specjalne busy osiedlowe. widziały gały, gdzie brały.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane