• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomnijcie o podziemnych parkingach w centrum Gdańska

Katarzyna Moritz
28 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc. 


Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc.

Gdańscy radni nie zgodzili się, by miasto dopłacało, wraz z kredytem, 80 mln zł do budowy podziemnych parkingów na 555 miejsc. Tym samym po raz kolejny wizja budowy parkingów w centrum miasta odwleka się.



Czy masz problemy z parkowaniem, gdy przyjeżdżasz do centrum Gdańska?

Gdańscy radni na czwartkowej sesji jednomyślnie zagłosowali przeciwko przyjęciu zmian w wieloletniej prognozie finansowej miasta, która pozwoliłaby na budowę parkingów podziemnych w Śródmieściu. Z ofertą ich budowy, w ramach konkursu organizowanego przez Gdańsk, zgłosiła się pod koniec marca tylko jedna firma - Immo Park z Krakowa.

Po analizie oferty, Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska podkreślał, że nie jest ona korzystna, bo miasto zakładało, że poza gruntami wyłoży maksymalnie 40 mln zł i powstanie ponad 1176 miejsc parkingowych, a tymczasem złożona oferta mówi o 74 mln zł i jedynie 550 miejscach. Ostateczną decyzję mieli podjąć właśnie radni.

Kwoty te nieco się różnią od tych przedstawionych radnym w wieloletniej prognozie finansowej. Koszt wybudowania parkingów zgodnie z ofertą ImmoPark wyniósł netto aż 79,5 mln zł (brutto 97,8 mln zł.). W związku z tym oferent wydałby na inwestycje jedynie 19,1 mln zł, a Gdańsk resztę.

- Wobec złożonej oferty musielibyśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 60 mln zł. Koszty zaciągnięcia tego kredytu wynosiłyby ok. 20 mln zł. Więc to przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę dopłatę miasta i koszty kredytu, nie jest dla miasta przedsięwzięciem opłacalnym - tłumaczyła radnym podczas sesji skarbnik Teresa Blacharska.

Ponadto krakowska firma spośród wskazanych czterech lokalizacji wybrała tyko dwie, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (ta był obligatoryjna) i Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Oferent nie wykorzystał też potencjału tych lokalizacji, bo zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów, co - jak już wiadomo - zmniejszyło liczbę miejsc parkingowych z 1176 do 555.

Kolejny problem jest taki, że krakowska firma zaoferowała czas trwania umowy koncesji na 40 lat (w tym 3 lata budowy i 37 lat eksploatacji). Miasto zakładało ten okres na 30 lat, więc oznaczałoby to, że wybudowane parkingi powróciłyby do miasta o 10 lat później.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Gdańsk nie ma szczęścia do tej inwestycji. Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. Projekt budowy parkingów w formule koncesji na roboty budowlane ogłaszany był dwukrotnie.

Pierwsze podejście z 2010 roku też zakończyło się fiaskiem, gdyż jedyny kandydat, który się zgłosił do negocjacji, ostatecznie - z powodu braku finansowania - nie złożył oferty.

Drugie, czyli obecne podejście, rozpoczęło się w grudniu 2012 roku. W przeciwieństwie do pierwszego, zrezygnowano z lokalizacji parkingu pod placem Kobzdeja, ze względu na ryzyko archeologiczne. Do negocjacji, które trwały od maja 2013 do stycznia 2014 roku, zaproszono sześć firm. Ostatecznie 31 marca wypłynęła obecnie odrzucona oferta od Immo Park.

Z czwartkowej decyzji radnych wynika więc, że przez kolejnych kilka lat możemy zapomnieć o realizacji tego przedsięwzięcia. Niewątpliwie brak nowych miejsc parkingowych w centrum będzie coraz większym problemem. Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys.

Miasto jednak liczy, że problem parkowania w Śródmieściu częściowo rozwiąże budowa centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, przy którym ma powstać 1100 miejsc parkingowych od strony ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Jednak ta inwestycja jeszcze nie wyszła z ziemi. W przyszłym tygodniu na terenie budowy ma być wmurowany kamień węgielny, centrum ma być otwarte najwcześniej w 2017 roku.

Opinie (157) 2 zablokowane

  • parkingi podziemne

    az nie chce sie tego komentowac. musza powstac wielopoziomowe parkingi podziemne w centrum Gdańska wiadomo ,że ta inwestychja nie jest tania ale nie ma wyjscia.a tak naprawde co to za koszt w posrownianiu do kosztow ECS, stadionu na Letnicy czy innych dziwacznych budowli pomnikow jedynej slusznej partii

    • 10 1

  • Im mniej parkingow tym mniej ludzi odwiedzajacych!

    taka prawda i czas, zeby wladze to zrozumialy

    • 6 2

  • Zrobić parkingi przy Nowej Wałowej (1)

    Miejsca tam od groma

    • 7 2

    • Przecież jest i stoi pusty bo trzeba 2 zł zapłacić.

      • 4 0

  • stare miasto wymaga innego rozwiązania niż nowe osiedla

    Potrzebna jest tu zdecydowana strategia miasta. Wizja, misja.Konieczna jest estetyzacja podwórek na starówce. Blokada turystycznego wjazdu prywatnym samochodem na starówkę powinna być bezwzględna.
    Samochody zostawiamy poza starą strefą. Ruch tylko dla mieszkańców, działalności gospodarczej,uprzywilejowanych, ratunkowych,p.poż, TAXI, itd.Tamże przygotowuje się duże miejsca parkingowe lub piętrowe podziemne. Z czasem na starówce trzeba wyburzyć sukcesywnie wszystkie szałerki, budy,
    stare, okropne,parterowe, prywatne garaże.Do tego programu całościowego ochrony środowiska powinno być dofinansowanie z ogólnych funduszy, może część z UE.Na podwórkach wspólnoty przy pomocy kasy miasta wybudują sobie podziemne , dużej ilości, prywatne garaże proporcjonalnie do ilości mieszkańców. W kilku miejscach już takie spore parkingi podziemne się pojawiły i oby stały się powszechne.

    • 4 1

  • nie ma się co łudzić, że prywatna firma będzie chciała dołożyć do interesu - dobrze policzą każdy grosz (2)

    a miasto jak wiadomo jest od kilku lat na krawędzi bankructwa i gdyby nie radosne przeksięgowanie długów na specjalnie potworzone spółki to ustawowo Budyń z zostałby odwołany ze swej funkcji. Sytuację pogarszają jeszcze uznaniowe, kosmiczne wydatki jakie miasto poniosło w ostatnich latach na stadion, ecs, tear szekspirowski i nadmierną rozbudowę sieci komunikacyjnej wymuszoną przez fatalne zarządzanie i planowanie przestrzenią miejską, przez co miasto pomimo wielu nieużytków rozrasta się w odległych dzielnicach przed i za obwodnicą.

    • 18 6

    • Że się miasto rozrasta w tamtym kierunku to chyba nie jest złe,ale tam także powinny powstawać zakłady pracy żeby wszyscy nie musieli jechać do centrum.Władze miasta upychają w centrum jeden biurowiec za drugim jakby istnienie czegoś takiego na przedmieściu było obciachem.

      • 0 0

    • 40milonów co roku doplaty za straty stadionu wiec kase maja dodatkowo spłata kredytu

      Kase maja na wszelkie polityczne idiotyczne projekty które zrealizowali dla popularności własnej partii i kolesiów ale jak nigdy nie mają kasy na co kolwiek co poprawi standard życia mieszkańców!!

      • 3 2

  • ROWERY MIEJSKIE (1)

    Fantastycznym rozwiązaniem byłyby rowery miejskie. A nie, stop. Chyba już takie są..Tylko gdzie ich szukać i kiedy?

    • 3 3

    • na razie można je znaleźć w planach BRG i obietnicach zarządu miasta

      • 1 0

  • na ECS mogli wybudować parking albo zamiast (1)

    • 8 2

    • Za 10 lat przebuduja na parking, bo sie kasa z ministerstwa skonczy, a podatnicy wyjda na ulice.

      • 2 1

  • 7 poziomów... (1)

    ... tyle minimum powinno miasto nakazać wybudowania developerowi pod każdą inwestycją typu centrum handlowe. To przecież nikt inny jak właśnie nowo powstałe inwestycje biurowo-usługowe zabierają miejsca.

    • 4 6

    • i po 7 pasów

      w każdą stronę

      żeby tam dojechać

      • 6 0

  • Mandaty (1)

    wjazd tylko dla mieszkańców taksówek służba zdrowia itd a niech turyści parkują poza starym miastem i będzie spokój mamy dzierżawę na podwórko i oznakowanie ze teren prywatny ale nowobogacki burak w powypadkowym BMW seria 7 w gazie ma to gdzies....... Szkoda mu pare zł .. Mandaty mandaty i jeszcze raz mandaty 800 Zł i spokój by był

    • 26 6

    • Czlowieku ale musza miec gdzie parkowac poza starym miastem! Maja zajmowac miejsca parkingowem mieszkancom poza starym miast? Z jednego problemu do drugiego?

      • 1 1

  • Parking wielopoziomowy obok dawnych zakładów mięsnych (2)

    Tyle pustych terenów. Tylko zrobić elewację tak aby od strony starówki wyglądało na spichlerz, kamienicę. Jak do tego dojdzie kładka nad Motławą na wysokości ołowianki to tak źle nie będzie. Lub bliżej Kanału, Szafarni itp.

    • 27 11

    • Pomysl rzeczywiscie ciekawy, ewentualnie poziomowy parking zrobic przy teatrze sekspirowskim. Tylko czy bedzie sie chcialo to komus zabudowywac na wzor spichlerza? Zobaczcie jak pieknie wyglada parking poziomowy na jana z kolana...

      • 2 2

    • Ale teren należy już do prywatnej firmy!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane