Fakty i opinie

Zawinili kierowcy, stracili piesi

artykuł czytelnika
Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: więcej światła na przejściu przy PPNT

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

zakończona Łącznie głosów: 1399
Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski.
Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie.

Opinie (192) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak zwykle. (4)

    • 48 19

    • tam spokojnie można było podczas ostatniego remontu, dołożyć w kierunku z i na obwodnicę (2)

      i pas do zjazdu i pas rozpędowy ... a przystanek autobusowy przenieść o 50m dalej pod samo przejście podziemne...

      • 3 6

      • Zlikwidować zielone strzałki !

        • 1 0

      • jak zwikle jak zykle

        3 osoby i rowerzysta mają ku.... problem.
        Gdyby tutaj była pogoda jak np w Hiszpanii to rower przez cały rok ma sens (szczególnie elektryczny) żeby szybko i bez potu dojechać do i z pracy.
        Niestety jak ktoś jedzie o np 6 rano, a na zewnątrz zimno i pada to jak żyć bez samochodu lub sprawnej i czystej komunikacji miejskiej??? Ciągle tylko pier. o rowerach i komunikacji miejskiej. Zróbcie coś żeby była czysta i punktualna, bo pogody to nie zmienicie.

        • 1 1

    • I bardzo dobrze.

      • 3 8

  • Ten co to wymyślił pewnie ma takie poedejście do pieszych: (9)

    Ruszać się małpy szybciej!

    • 114 28

    • Nie rozumiesz tloku (8)

      Że rezygnując że strzałki w czasie trwania zielonego światła dla pieszych trzeba było podzielić ten właśnie czas na 2 grupy? Czy twoim zadufanym zdaniem dla samochodów wogole nie powinno być zielonej strzałki?

      • 9 17

      • (6)

        Może nie powinno jeśli palanty nie umiecie z niej korzystać. Zwykle widok był taki z góry zapiep**a i**ota 80 na godzinę i z impetem wpada na ludzi na przejeździe rowerowym a przecież i**ota widzi z daleka jakie sygnały są wyświetlane i**ota w samochodzie nie wie że czerwone i strzalka to stój matole? Że to jest tylko jazda pod pewnymi warunkami? Nie wy d**ile w samochodach uważacie że przejazd można sobie taranem wymuszac

        • 32 10

        • (5)

          Od kiedy czerwone to stoj?

          • 0 6

          • (2)

            A niby co? Jedź? I jeszcze znajomość ortografii się kłania.

            • 3 1

            • A gdzie tu błąd ortograficzny?

              • 0 2

            • Zawsze, jak widzisz coś czerwonego, to stoisz?

              • 0 0

          • Od zawsze !!! (1)

            • 1 1

            • Nigdy !!!!

              • 0 1

      • kierowcy nie potrafią jeździć z zieloną strzałką

        TAK, należny ją usunąć!

        • 32 2

  • Widać że władze poruszają się służbowymi limuzynami (1)

    nie mają pojęcia o problemach pieszych.

    • 121 22

    • Trzech pieszych

      vs naście aut w tym czasie

      • 5 12

  • Czasami nie rozumiem naszych przepisów. (7)

    NP: Sygnalizując skręt w lewo z lewego pasa, jako pierwszy pojadz musze zwrócic uwage czy ktoś mnie nie wyprzedza za mną i mu ustąpić. Czemu ten kierowca wyprzedzający nie ma obowiązku przepuszczenia mnie ?

    • 13 35

    • Żebyś nie wymuszał odszkodowań, ale zazwyczaj w mieście w takich miejscach jest podwójna ciągłą

      no i zakaz wyprzedzania. po za miastem musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim poruszającym się odmiennym pasem ruchu czyli innym niż ty się poruszasz.

      • 12 1

    • (1)

      Jak skręcasz z lewego pasa w lewo to jak ktoś ma Cię wyprzedzać?

      • 9 1

      • Karetka lub pojazd uprzywilejowany ma do tego prawo

        Wielokrotnie widziałem filmiki na Youtube jak ktoś skręca z lewego pasa w lewo nie zwracając uwagi na auto, które jedzie na sygnale i mamy dzwon np. z karetką ratującą komuś życie.

        • 0 1

    • To nie tak... (2)

      Jak skręcasz w lewo, pojazd jadący za Tobą nie może Cię wyprzedzać z lewej strony. Przynajmniej tak jest zapisane w art. 24, pkt 5 ust. PoRD, ale z tego co słyszałem, sądy i policja rożnie do tego podchodzą.

      • 4 1

      • Bo kierunkowskaz nie daje Ci pierwszeństwa.

        To jest tylko sygnalizator zamiaru. Nie możesz komuś zakazać wyprzedzania Cię włączeniem kierunkowskazu. Także w PoRD jest napisane, że przed wykonianiem manewru musisz się upewnić, że wykonanie go nie stwarza niebezpieczeństwa. Jeśli jesteś wyprzedzany i de facto zajedziesz osobie wyprzedzajacej drogę , znaczy że nie dochowałeś tejże ostrożności, a po drugie zająłeś pas już zajęty przez kogoś innego. Jeśli chodzi o orzeczenia sądów to można śmialo powiedzieć że w 9/10 przypadkach sąd i policja orzeknie winę osoby skręcającej. Jednakże wykładnia prawa ostatnio zmieniła się dla przypadku gdy skręt odbywa się na skrzyżowaniu. Tutaj Sąd Najwyższy stwierdził, że zgodnie z zasadą ograniczonego zachowania kierowca skręcający w lewo ma prawo nie obawiać się że ktoś łamie przepisy wyprzedzając na skrzyżowaniu. Tak, czy siak zawsze lepiej pamiętać jest żeby patrzeć gdzie się jedzie i że kierunkowskaz to tylko sygnalizator zamiaru, a nie pierwszeństwa.

        • 2 3

      • To nie tak. Jak *skręcasz* to nie może, ale jak *sygnalizujesz* zamiar skrętu to może i to Twoim obowiązkiem jest upewnienie się, że możesz skręcić.

        Kilka lat temu też o tym nie wiedziałem i wydawało mi się to dziwne, ale ma to sens, bo skręcającemu łatwiej wypatrzyć w lusterku bocznym czy ktoś nie wyprzedza, niż wyprzedzającemu ocenić czy ktoś mu nagle nie wyjedzie bokiem auta przed maskę.

        • 2 1

    • Bo to ty wjeżdżasz na pas ktorym on się porusza

      Prostsze być nie może

      • 0 0

  • Tania sensacja (7)

    Czytajcie do końca. Piesi zyskali, w podziale czasu mają więcej niż kierowcy.

    • 58 75

    • Bzdura (1)

      Trojmiasto.pl schodzi z poziomu i szuka taniej sensacji.

      • 20 23

      • Z czego schodzi??? hahahaha
        Poziomu to nigdy nie trzymali.

        • 15 3

    • Nic nie zyskali

      • 18 5

    • No przeczytaliśmy

      Samochody mają zielone jak miały dotychczas, a przycięto im zieloną strzałkę. Z której mogli korzystać w niewielkim stopniu z uwagi na ruch poprzeczny. A pieszym ucięli połowę ogólnego czasu, który mogli wykorzystać w 100%. Ciekawa definicja zysku.

      • 43 4

    • (1)

      Każdy stracił tylko piesi mniej. Nikt tam nic nie zyskał.

      • 8 15

      • A po co pieszy ma tracić? Przecież i tak żeby pokonać jakąkolwiek relacje na tym skrzyżowaniu traci mnóstwo czasu? Nie ma opcji żeby pokonać przejście przez morska po stronie zachodniej za jednym razem bliżej kościoła to wymaga naprawdę szybkiego chodzenia wręcz podbiegania

        • 11 1

    • jak zyskali jak się dłużej stoi i czeka na zielone

      • 4 0

  • (13)

    Znowu wywody frustrata. Nienawisc do ludzi ktorych stac na auto az z niego kipi. Te zwroty typu" "Zeby kierowcy mieli wygodniej".

    Nie wiem, kto ma tam wygodniej, ale widze, ze najlepiej zebys mial wygodnie ty pieniaczu.

    • 98 130

    • Sam codziennie jeżdżę do pracy samochodem i uważam, że gościu ma 100% racji. (2)

      Wolę cierpieć jako kierowca, żeby czuć się bezpieczniej jako pieszy. Każdy z nas jest przede wszystkim pieszym (nie mówiąc nawet o dzieciach), dopiero potem rowerzystą czy kierowcą. A frustratem jesteś niestety ty. Zdajesz sobie z ego sprawę? Mamm nadzieję, że pomogłem...

      • 50 10

      • Ma bezpieczniej

        • 0 5

      • Bredzisz, typie..

        • 0 9

    • Mają wygodniej i to dlatego że są i**otami których prosta zasada czerwone znaczy stój przerastala wystarczyło tylko się zatrzymać przed skretem w prawo jak nakazują przepisy i nie potracac ludzi ale po co hamować czcigodne klocki hamulcowe zużywać. Przez palanterie w samochodach na bardzo krótkim dystansie człowiek jadący na rowerze spotyka mnóstwo utrudnień. d**ile nie znają przepisów jeżdżą po chodnikach więc trzeba rozpieprzyc ścieżki rowerowe słupkami które utrudniają swobodny przejazd. Przez paru buraków człowiek jadący przepisowo musi pokonać tor przeszkód na wąskiej ścieżce. Paru d**ili nie umiało nawet w prawo skręcić więc ofiarom wypadków skrócono zielone no brawo. I co ma z tym wspólnego zazdroszczenie komuś? Chłopie to nie lata 90 20 letnie graty z demobilu w Niemczech nie są powodem do zazdrości naprawdę. Mowa jest o faktach i zmianach jakie w ciągu tego roku zaszły na odcinku 400 m zmian wybitnie uciążliwych.

      • 34 4

    • Co za cep. Stać na auto? kogo nie stać ? szroty jakie jeżdżą głównie u nas na ulicy to mozna kupić za kilka tysięcy. Weź cepie lepiej do książek czegoś się naucz a nie tu się uzewnętrzniasz

      • 31 7

    • (1)

      Serio myślisz, że w tych czasach kogoś jeszcze nie stać na samochód?
      A jak wysiądziesz już ze swojego grata to kim się stajesz? Bo może właśnie pieszym?

      • 28 0

      • Nie, wtedy latam

        • 1 4

    • "Znowu wywody frustrata" (3)

      Mam rower warty więcej niż twój samochód.

      • 14 0

      • (2)

        Od kiedy rower kupujesz za 370 tysięcy?

        • 0 9

        • Taki Butterfly Trek Madone kosztuje $500,000. (1)

          • 6 1

          • Z pewnością taki masz, a najdroższy samochód świata Rolls-Royce Sweptail za 11 200 000 euro i co z tego?

            • 3 2

    • Dzisiaj kazdego stac na auto. (1)

      Za jedną średnia wypłatę budowlanca kupisz auto którym do pracy smigasz aż miło.

      • 2 0

      • To nie samochód, to ruina..samochód zaczyna się od 200 tysięcy.

        • 0 1

  • kierowcom sie to po prostu należało ;) (6)

    chodniki, trawniki wszystko ich.

    • 81 25

    • (1)

      Frustrat.

      • 3 16

      • nie uzywaj słów którego znaczenia nie znasz

        • 12 1

    • (3)

      A dlaczego wszystkich wrzucasz do jednej grupy nieudacznych kierowców??

      • 0 1

      • Bo nie lubi ludzi ma do tego pełne prawo.

        • 2 1

      • Właśnie! Wszystkich do jednego wora a przecież tylko 90% łamie przepisy!

        • 4 1

      • przepraszam że te 3% porządnych kierowców obraziłem.

        • 4 1

  • Kiedy będzie w Polsce szanowany pieszy? (4)

    Kierowców zwolnij.
    Zobacz co się dzieje na drodze.
    Ile codziennie wypadków i stłuczek.

    • 69 30

    • Największy idi.otyzm to łykanie haczyka (3)

      że jesteśmy za "cywilizowaną europą" "sto lat za murzynami" itd. Nie trzeba gonić każdego rozwiązania z innego kraju, tylko dlatego, bo jest po zachodniej stronie granicy. Tym bardziej, że wiele przepisów jest u nas dających większą swobodę pieszym czy rowerzystom. Pojedźcie, sprawdźcie, lecz przede wszystkim myślcie.

      • 2 9

      • Więcej swobody pieszym czy rowerzystom? U nas? Raczysz żartować. (2)

        U nas obowiązuje postsowiecka mentalność, że samochód może wszystko, a inni uczestnicy ruchu niech się pilnują. Bo przecież zawsze może jechać potencjalny zabójca, a cmentarze są pełni ludzi przechodzących na zielonym i ludzi z pierwszeństwem.

        • 8 2

        • Ehh kompleksy małości (1)

          • 0 3

          • Powinieneś przemyśleć swoją wypowiedż,

            i przeprosić przedmówcę. A na marginesie dodam, że zielone strzałki powinni zlikwidować na cały rok. Może to nauczyć wielu kierowców do przestrzegania prawa.

            • 3 0

  • Winter is coming

    Ale piesi mogą poczekać ;)

    • 43 13

  • Niech Pan Piotr nie marudzi (13)

    To jest przemysłowa część Gdyni, tutaj priorytetem jest sprawny transport, zwłaszcza ciężarowy. Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Pan Piotr w tym czasie może sobie pooglądać śmieszne kotki w internecie jak tak mu zależy na straconych sekundach swojego życia.

    • 76 73

    • (5)

      Ciężarowy transport idzie górą

      • 20 0

      • Tylko? (1)

        • 0 2

        • A nie widać?

          • 2 0

      • Piotr to Ty?

        • 0 2

      • To jest zjazd z estakady, która prowadzi z obwodnicy (1)

        Tu ruch jest bardzo wzmożony. Pieszy może być ważniejszy w centrach miast, osiedlach mieszkalnych, ale nie w tym miejscu. Rusz Pan głową, Panie Pjoter.

        • 2 6

        • ruch jest wzmożony tylko w pewnych godzinach 7-8 rano potem jest umiarkowany a w wielu porach mały tam jadą tylko samochody skręcające w Morską i nauki jazdy zawracające pod estakadą nic więcej

          • 4 0

    • Strzałka nie dotyczy transportu przemysłowego (5)

      Tiry jeżdżą dalej do portu, a nie skręcają w Morską.

      • 13 0

      • Czyli korek w dół nie ma wpływu na ruch na estakadzie? (4)

        • 0 2

        • żadnego (3)

          • 1 0

          • (2)

            Śmiechłem. Co Ty wiesz dzieciaku.

            • 0 2

            • korek przed 8 rano jest wart robienia problemów przez 24h 7 dni w tygodniu?

              • 2 0

            • Więcej od ciebie..smiechlem? Szkoda, że nie zdechlem..

              • 1 0

    • w ZSRR była zasada: "dawaj dorgou transportu" samochodów prywatnych prawie nie bylo

      a samochód ciężarowy na 100% był "państwowy", więc "prywatny" pieszy miał ustępować "państwowemu środkowi transportu". Czy nadal tęsknisz za takimi rozwiązaniami?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.