• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawinili kierowcy, stracili piesi

Piotr
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?

Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski. Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (192) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    "Kierowcy stracili więcej" (5)

    To nie jest kwestia tego, ile czasu trwa zielone dla pieszych, tylko ile trzeba na nie czekać (podpowiedź: o 50 sekund więcej niż dotychczas).

    Poza tym jednak pieszemu przejście przez pasy zajmuje jednak znacząco więcej niż samochodowi przejechanie przez skrzyżowanie.

    • 125 16

    • mam pomysł (4)

      jako, że w Gdyni jest już czerwona fala, likwiduje się miejsca parkingowe a zamiast łatania mega dziur w jezdniach stawia się napisy dla dresiarni, ławki usb też już chyba są, wyciąg orczykowy na kamienną górę dla gardzących potem i przedtem - proponuję - uwaga! skrzyżowania z czerwonym światłem dla wszystkich!!!

      • 18 7

      • Ale w Japonii tak jest i spisuje się świetnie (3)

        Są fazy samochodów i potem jest faza wyłącznie pieszych - wszyscy mają czerwone światło a piesi mogą bezpiecznie przez kilka minut przechodzić przez całe skrzyżowanie w dowolnym miejscu, także po skosie. Przykłady: Shibuya Crossing, Shinjuku Crossing i inne, nie tylko w Tokio.

        • 13 3

        • TAM to są wyjatkowe rozwiązania w centrach (2)

          do których i tak tiry i ciężarówki nie wjeżdżają

          • 5 0

          • I słusznie, że nie wjeżdżają. Cywilizowany kraj. (1)

            • 1 1

            • w Holandii sam widziałem

              Ciężarówką z zaopatrzeniem do ścisłego centrum nie wiedziesz - i to nawet przed godz 5-6:00... właściciele sklepów przeładowują wszystko z TiRów na specjalne wózki i ciągną te wagoniki po 400-800m!!!
              tam można.... a TU w Gdańsku i Gdyni nie można?

              • 1 0

  • Czasami nie rozumiem naszych przepisów. (7)

    NP: Sygnalizując skręt w lewo z lewego pasa, jako pierwszy pojadz musze zwrócic uwage czy ktoś mnie nie wyprzedza za mną i mu ustąpić. Czemu ten kierowca wyprzedzający nie ma obowiązku przepuszczenia mnie ?

    • 13 35

    • Bo to ty wjeżdżasz na pas ktorym on się porusza

      Prostsze być nie może

      • 0 0

    • To nie tak... (2)

      Jak skręcasz w lewo, pojazd jadący za Tobą nie może Cię wyprzedzać z lewej strony. Przynajmniej tak jest zapisane w art. 24, pkt 5 ust. PoRD, ale z tego co słyszałem, sądy i policja rożnie do tego podchodzą.

      • 4 1

      • To nie tak. Jak *skręcasz* to nie może, ale jak *sygnalizujesz* zamiar skrętu to może i to Twoim obowiązkiem jest upewnienie się, że możesz skręcić.

        Kilka lat temu też o tym nie wiedziałem i wydawało mi się to dziwne, ale ma to sens, bo skręcającemu łatwiej wypatrzyć w lusterku bocznym czy ktoś nie wyprzedza, niż wyprzedzającemu ocenić czy ktoś mu nagle nie wyjedzie bokiem auta przed maskę.

        • 2 1

      • Bo kierunkowskaz nie daje Ci pierwszeństwa.

        To jest tylko sygnalizator zamiaru. Nie możesz komuś zakazać wyprzedzania Cię włączeniem kierunkowskazu. Także w PoRD jest napisane, że przed wykonianiem manewru musisz się upewnić, że wykonanie go nie stwarza niebezpieczeństwa. Jeśli jesteś wyprzedzany i de facto zajedziesz osobie wyprzedzajacej drogę , znaczy że nie dochowałeś tejże ostrożności, a po drugie zająłeś pas już zajęty przez kogoś innego. Jeśli chodzi o orzeczenia sądów to można śmialo powiedzieć że w 9/10 przypadkach sąd i policja orzeknie winę osoby skręcającej. Jednakże wykładnia prawa ostatnio zmieniła się dla przypadku gdy skręt odbywa się na skrzyżowaniu. Tutaj Sąd Najwyższy stwierdził, że zgodnie z zasadą ograniczonego zachowania kierowca skręcający w lewo ma prawo nie obawiać się że ktoś łamie przepisy wyprzedzając na skrzyżowaniu. Tak, czy siak zawsze lepiej pamiętać jest żeby patrzeć gdzie się jedzie i że kierunkowskaz to tylko sygnalizator zamiaru, a nie pierwszeństwa.

        • 2 3

    • (1)

      Jak skręcasz z lewego pasa w lewo to jak ktoś ma Cię wyprzedzać?

      • 9 1

      • Karetka lub pojazd uprzywilejowany ma do tego prawo

        Wielokrotnie widziałem filmiki na Youtube jak ktoś skręca z lewego pasa w lewo nie zwracając uwagi na auto, które jedzie na sygnale i mamy dzwon np. z karetką ratującą komuś życie.

        • 0 1

    • Żebyś nie wymuszał odszkodowań, ale zazwyczaj w mieście w takich miejscach jest podwójna ciągłą

      no i zakaz wyprzedzania. po za miastem musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim poruszającym się odmiennym pasem ruchu czyli innym niż ty się poruszasz.

      • 12 1

  • Zielone strzałki stwarzają zagrożenie

    W głównej mierze Zielone strzałki stwarzają zagrożenie na drodze. Były dobre może 30 lat temu jak nie było takiego ruchu jak teraz

    • 0 0

  • Zielone strzałki do likwidacji

    Na większości skrzyzowaniach z zielonymi strzałkami powinno one zostać zlikwidowane bo stwarzają bardzo duże zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Przykład czarny dwór/Dabrowszczakow kierowcy poprostu nie zatrzymuja się przed strzałka co powoduje wymuszanie pierwszeństwa na pieszym a to jest konsekwencją potrąceń. Wybierz sobie dowolne skrzyżowanie z zieloną strzałka... Sprawdź Ile kierowców się przed tą strzałka zatrzyma?

    • 2 0

  • (1)

    "Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?"

    Serio? A gdzie takie przejście jest? jeszcze nie widziałem

    • 1 0

    • Odpowiedź: tak, pod warunkiem że do przejścia nie zbliża się samochód. A wystarczyłoby zrobić strzałki wzbudzane pętlą po 5 sekundach postoju.

      • 0 0

  • czy tak wsamo bedziecie tytulowac artykul o kazdym ograniczeniu kolo szkoly?

    kiedys przed szkolami bylo 50 dzieci nieuwaznie wbiegaly na ulice wpadaly pod samochody i ktos stwierdzil ze jak sie ograniczy predkosc kolo szkol do 30 to wypadkow bedzie znacznie mniej
    okazalo sie ze faktycznie licbza wypadkow spadla o 90%

    czyli jak powinien brzmiec tytul?
    zawinily dzieci stracili kierowcy?

    • 1 1

  • Alex (1)

    Piesi i rowerzyści to święte krowy na drodze/ulicy, która jest dla samochodów. Piesi i rowerzyści są goścmi na tej drodze, przecinając ja w poprzek (przejścia dla pieszych/rowerzystów). Do póki nie zacznie się karać za przewinienia również ich, dotąd nie będzie porządku. Do tej pory karze się tylko kierowców, bo uznano, że na drodze ważniejszy jest pieszy niż auto, co jest absolutną bzdurą. Sam chodzę i jeżdżę rowerem, ale jeżdżę też autem i widzę co sie dzieje. Nie ukrywam, że i wśród kierowców jest mnóstwo prostaków i wiecznie się spieszących.

    • 6 5

    • Wolisz rowerzystów na ulicy ?

      • 0 0

  • Ten co to wymyślił pewnie ma takie poedejście do pieszych: (9)

    Ruszać się małpy szybciej!

    • 114 28

    • Nie rozumiesz tloku (8)

      Że rezygnując że strzałki w czasie trwania zielonego światła dla pieszych trzeba było podzielić ten właśnie czas na 2 grupy? Czy twoim zadufanym zdaniem dla samochodów wogole nie powinno być zielonej strzałki?

      • 9 17

      • (6)

        Może nie powinno jeśli palanty nie umiecie z niej korzystać. Zwykle widok był taki z góry zapiep**a i**ota 80 na godzinę i z impetem wpada na ludzi na przejeździe rowerowym a przecież i**ota widzi z daleka jakie sygnały są wyświetlane i**ota w samochodzie nie wie że czerwone i strzalka to stój matole? Że to jest tylko jazda pod pewnymi warunkami? Nie wy d**ile w samochodach uważacie że przejazd można sobie taranem wymuszac

        • 32 10

        • (5)

          Od kiedy czerwone to stoj?

          • 0 6

          • (2)

            A niby co? Jedź? I jeszcze znajomość ortografii się kłania.

            • 3 1

            • Zawsze, jak widzisz coś czerwonego, to stoisz?

              • 0 0

            • A gdzie tu błąd ortograficzny?

              • 0 2

          • Od zawsze !!! (1)

            • 1 1

            • Nigdy !!!!

              • 0 1

      • kierowcy nie potrafią jeździć z zieloną strzałką

        TAK, należny ją usunąć!

        • 32 2

  • Krótkie zielone na Karwinach (5)

    Na Wielkopolskiej przy PKM Karwiny zielone dla pieszych pali się przez 19 sekund. Tylko młodzi, dziarscy i sprawni zdążą :-/
    Dla samochodów zielone przez 85 sekund.

    • 7 1

    • Tam jest dwuetapowe przejście.

      Bez problemu przejdziesz przez jedną jezdnię, nawet na czworakach, potem masz do pokonania szerokie przejście zanim dojdziesz do drugiej jezdni, którą też bezproblemowo dokonasz podczas kolejnego zielonego dla pieszych. Obie jezdnię pokonasz spokojnym krokiem, jeśli nie będziesz przy okazji przeglądać s..fona. Wielkopolska jest drogą dojazdową do obwodnicy i ruch jest tam duży. Piesi powinni pamiętać, że istnieją tam żółte przyciski. Po naciśnięciu szybciej zapala się zielone dla pieszych. Niestety, często piesi przebiegają spiesząc się do autobusu, by za chwilę psioczycz na czerwone dla samochodów, bo wstrzymuje ono autobus/trolejbus, w którym się znajdują.

      • 1 0

    • (3)

      No i co? Przebieraj szybciej nóżkami..

      • 0 5

      • powiedz to swojej teściowej (2)

        jeśli potrafisz pozostawać w trwałym związku (w co wątpię).

        • 0 0

        • A co mnie teściowa obchodzi? Ty swoją pewnie na rękach przenosisz? To biegaj szybko..

          • 0 0

        • Teściowa to i na czerwonym może przechodzić

          • 3 0

  • Jak zwykle. (4)

    • 48 19

    • tam spokojnie można było podczas ostatniego remontu, dołożyć w kierunku z i na obwodnicę (2)

      i pas do zjazdu i pas rozpędowy ... a przystanek autobusowy przenieść o 50m dalej pod samo przejście podziemne...

      • 3 6

      • jak zwikle jak zykle

        3 osoby i rowerzysta mają ku.... problem.
        Gdyby tutaj była pogoda jak np w Hiszpanii to rower przez cały rok ma sens (szczególnie elektryczny) żeby szybko i bez potu dojechać do i z pracy.
        Niestety jak ktoś jedzie o np 6 rano, a na zewnątrz zimno i pada to jak żyć bez samochodu lub sprawnej i czystej komunikacji miejskiej??? Ciągle tylko pier. o rowerach i komunikacji miejskiej. Zróbcie coś żeby była czysta i punktualna, bo pogody to nie zmienicie.

        • 1 1

      • Zlikwidować zielone strzałki !

        • 1 0

    • I bardzo dobrze.

      • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane