• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmierzą temperaturę w tramwajach

Michał Brancewicz
22 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie zmierzą temperatury w tramwajach
Pasażerowie często narzekają na źle dopasowaną temperaturę w tramwajach. Dlatego w 20 pojazdach zostaną zamontowane urządzenia do pomiaru temperatury, by sprawdzić, czy nie należy jej ustawiać inaczej. Pasażerowie często narzekają na źle dopasowaną temperaturę w tramwajach. Dlatego w 20 pojazdach zostaną zamontowane urządzenia do pomiaru temperatury, by sprawdzić, czy nie należy jej ustawiać inaczej.

W 20 tramwajach kursujących po Gdańsku zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. Będą one zbierały dane o różnych porach dnia przez okrągły rok. Wyniki pozwolą ocenić, czy istnieje potrzeba regulacji temperatury w pojazdach.



Gdy podróżujesz tramwajem zwykle jest ci:

Zimą i latem, jak bumerang, wraca temat rzekomego nieużywania lub nadużywania klimatyzacji przez kierowców i motorniczych. Wytyczne dla prowadzących pojazdy należące do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (wcześniej ZKM Gdańsk) są jasne. Zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura ma być o dwa stopnie wyższa.

O tym, że wrażenia z odczuwania gorąca bądź zimna są subiektywne, świadczy chociażby strój pasażerów w komunikacji miejskiej. Zimą niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, że w tym samym pojeździe jedna osoba ma kurtkę zapiętą pod szyję, na głowie czapkę i jest opatulona szalem, a inna, nie dość, że pozbyła się już garderoby z głowy i okolic szyi, to jeszcze po pewnym czasie zdejmuje kurtkę, a na sam widok tej pierwszej zaczyna oblewać się potem.

Również latem nie brakuje skrajnych opinii, że klimatyzacja w tramwaju czy autobusie jest źle ustawiona i jednych zanadto chłodzi, a innym wciąż jest za gorąco.

- Rzeczywiście, zdarzają się skargi pasażerów na zbyt wysoką temperaturę zimą, a zbyt niską latem, dlatego chcemy sprawdzić, jak dokładnie wygląda rozkład temperatury w tramwajach - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W tym celu, w najbliższych miesiącach, w 20 wagonach zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. System zostanie zamontowany w każdym modelu tramwaju, jaki kursuje po Gdańsku i będzie zbierał dane przez 12 miesięcy. Wyniki trafiać będą na specjalnie w tym celu utworzony portal, ale nie będą niestety powszechnie dostępne.

- Pozwolą ustalić, czy istnieje potrzeba wyregulowania temperatury w pojazdach - mówi Mongird.
Oferty w przetargu można składać do 2 marca. Zwycięska firma będzie miała trzy miesiące na montaż urządzeń, stworzenie portalu i przeszkolenie pracowników GAiT. Potem, przez rok, dane będą zbierane i nastąpi demontaż urządzeń.

Miejsca

Opinie (149)

  • I dobrze

    Jade zima na stogi,zimno jak cholera, jadę latem na plaze-zar z nieba a w tramwaju grzanie...to nie jest normalne. Przypuszczam, że to wina zepsutej klimy,bo raczej nikt normalny nie grzeje jak za oknem 30na plusie prawie..takie sytuacje powtarzają się też na innych trasach.powinni to naprawić

    • 7 0

  • ciezko powiedzieć (1)

    To chyba troszkę nie tak, jeśli latem jest ciągle ta sama temperatura 20 stopni. Klimatyzacja powinna być dopasowywana do temperatury na zewnątrz i nie powinna być niższa niż chyba maksymalnie 5 stopni. Jeśli latem jest np. 30 stopni, a wsiadasz do tramwaju, gdzie jest 20 stopni i ta klima wieje ci prosto w twarz, to jednak może to grozić anginą lub chorymi zatokami. Chociaż 20 stopni to nie wydaje się tak mało. Jak sie tak zastanowić to brzmi to optymalnie. A jednak latem w tych nowych tramwajach nie da się czasem wystać bez okrycia na ramiona, a wychodząc na zewnątrz różnica temperatur jest wprost powalająca. Więc albo te 20 stopni to faktycznie za mało, albo temperatura jest niższa, tak jak zgłaszają pasażerowie.

    • 14 0

    • 20 st C to jest bardzo mało

      spróbuj posiedzieć na ławce latem przy 20 st C. zobaczysz jak długo wytrzymasz. nie więcej niż kilka minut

      • 0 4

  • Taka prawda

    W lato to jest za goraco. W zime jest za zimno. A w autobusach marki mercedes latem to jest sauna!zrobcie cos z tym!!

    • 3 0

  • Zapominają o najwazniejszej rzeczy!

    Nawet jeśli na zewnątrz jest mróz, to każda dodatnia temperatura w pojeździe będzie dobra! Przecież pasażerowie są osłonięci od wiatru, wiec już jest cieplej. Poza tym jest tłok, a każdy zdrowy podróżujący powinien mieć temperaturę własną w granicach 36,6C więc w grupie jest wręcz gorąco! Raczej mało kto zdejmuje kurtkę. Z resztą chyba nie o to chodzi żeby się w tramwaju rozbierać, zwłaszcza w tłoku. Do tego nadmuch gorącego powietrza z góry pojazdu, wyjście na chłód i przeziębienie gotowe! 18 stopni jest temperaturą optymalną ale w domu, do spania a nie w tramwaju, gdzie w ścisku paruje tłum ludzi odzianych w czapki, swetry i puchowe kurtki, którym pot spływa po przysłowiowej d*pie! Do do temperatur w lecie, to w pojazdach klimatyzowanych powinno się pomyśleć o blokowaniu możliwości otwierania okien i sprawa byłaby załatwiona - a klimatyzacja na 22-23 a nie na 16 czy 18 stopni.

    • 23 1

  • (1)

    haha 18C szczególnie w Dortmundach jest. ok 5C

    • 4 1

    • No i te 5 stopni jest w sam raz zimą.
      To znaczy byłoby, bo niestety robią saunę, a przecież wszyscy są ubrani w kurtki.

      • 4 3

  • Badania temperatury (1)

    Do takich badań trzeba odpowiedni zespół naukowców powołać.

    • 6 0

    • wyodrębnić w proceduzre zamówienia publicznego

      • 1 0

  • Jeżdżę codziennie tramwajem i ogrzewanie w tych pojazdach to porażka. Pesa ma nawiew tak gorący że parzy w głowę z trudem szukam chłodnego miejsca, z kolei w starych tramwajach gwiżdze, świszcze i kapie. Niech żyje ZTM.

    • 9 0

  • 18C Zima?!

    Kto w kurtce wytrzyma w 18C!!!
    A jak ja zdjac sciniety jak sledz.
    Szalenstwo!

    • 18 0

  • po co 18 stopni zimą?!

    Wszyscy wchodzą do środka z mrozu, opatuleni, szaliki, czapki, zimowe kurtki, w godzinach szczytu tłok, że nawet gdyby człowiek chciał się rozebrać, to nie ma na to warunków, bo ciasno i ledwo się czegoś trzyma. A tu na niego gorący nawiew, można zemdleć. Zapraszam "ekspertów" na taki kurs np. między 7 a 8 z południa do centrum.

    • 18 0

  • Tak naprawdę (3)

    To motorniczy powinien mieć możliwość regulowania temperatury, lub powinno być takie urządzenie samoregulujące.
    Temperatura w tramwaju powinna różnić się od tej na dworze odpowiednio: zimą +4-5stC a latem -4-5st C. A nie, na dworze -8stC a w tramwaju 18stC, bo tak i już - przecież od tego można w moment zachorować! To samo w lato, temp. ok 30stC a w tramwaju 20stC, ciało człowieka odczuwa to już jako lodówkę!
    To dotyczy PRZEDE WSZYSTKIM naszych jakże kochanych tramwajów Swing Pesy.

    • 16 1

    • P.S.

      Rozumiem, że jak na dworze będą temp. ujemne, to nie robić też ujemnej w tramwaju, ale te 4-5st na plusie już wystarczą, żeby było cieplej.

      • 6 0

    • rozumiem, że jak na dworze będzie -15stC to w tramwaju powinna być temp -10stC? (1)

      • 1 1

      • Czytamy

        Czytamy P.S. - tam jest napisane wyjaśnienie...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane