- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (76 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (28 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
Zielone światło dla dworca w Sopocie
Za cztery lata obskurny dworzec PKP w Sopocie zmieni się w nowoczesne centrum handlowo-hotelowe z podziemnymi parkingami. W piątek prawie jednogłośnie decyzję w tej sprawie podjęli sopoccy radni, a chwilę potem podpisano porozumienie z PKP.
Dworzec PKP w Sopocie i tereny wokół niego od lat nie stanowią wizytówki miasta, a obsługa pasażerów pozostawia wiele do życzenia. Dlatego nic dziwnego, że uchwałę o rewitalizacji terenów przydworcowych sopoccy radni podjęli na piątkowej sesji jednogłośnie (jeden głos wstrzymujący się). W pogotowiu czekał także Paweł Olczyk, członek zarządu PKP z Warszawy, z którym zaraz po decyzji radnych prezydent Sopotu podpisał porozumienie o przebudowie dworca.
Porozumienie zakłada, że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na 17 hektarach terenów przy dworcu w Sopocie powstanie nowoczesne centrum handlowo-usługowo-biurowe, hotel turystyczny, parkingi podziemne, nowy tunel na peron dalekobieżny. Poważnie przebudowane zostaną także drogi wokół dworca.
- Dziś dworce nie są już tylko budynkami służącymi kolei. Nasza inwestycja ma bardziej przypominać Złote Tarasy w Warszawie. To nie ma być miejsce z jedną restauracją dworcową, ale co najmniej z kilkoma. Będzie to centrum z funkcjami handlowymi, usługowymi, biurowymi i hotelowymi. Jedynie na powierzchni ok. 300 m kw. PKP będzie obsługiwało pasażerów - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik prasowy prezydenta Sopotu.
Jak będzie przebiegać przebudowa? Najpierw zostanie rozpisany przetarg, który wyłoni doradców projektu: prawnego i biznesowego, którzy pomogą miastu i PKP wybrać przyszłego inwestora. Zostanie on wyłoniony również w drodze przetargu. Wraz z Sopotem i koleją stworzy spółkę celową, która zajmie się budową.
- Spółkę będą wspólnie kontrolować miasto, PKP i inwestor. Ten ostatni będzie musiał wyłożyć finanse i zorganizować prace. Nasz wkład w przedsięwzięcie to ziemia. Kosztami i zyskami rozliczymy się proporcjonalnie do wkładu. Damy wkrótce ogłoszenia do mediów na wyłonienie doradców. Powinniśmy ich poznać w połowie przyszłego roku - wylicza Paweł Olczyk z zarządu PKP.
- Myślę, że rozpoczęcie budowy to kwestia dwóch lat. Do tego czasu trzeba wybrać projekty i je zatwierdzić. Mam nadzieję, że inwestora wybierzemy już w przyszłym roku. Gdy wkrótce pociągiem z Warszawy będziemy jechać do Trójmiasta w niecałe trzy godziny, to do Sopotu będzie można przyjechać zarówno po wypoczynek, jak i na zakupy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu
Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln zł. Czy nowy dworzec powstanie przed Euro 2012? - Myślę, że to będzie trudne. Być może do tego czasu uda się stworzyć centrum komunikacyjne - zapowiada Karnowski.
Opinie (112) ponad 20 zablokowanych
-
2008-12-13 11:07
Zakupy na dworcu, oto marzenie Karnowskiego i rady miasta
Nic dodać nic ująć . Wszystko to za marne 200 mln. A co z "waszym zakazem sprzedaży alkoholu w centrum ?" Nie wyszło ?
- 0 0
-
2008-12-13 10:08
Niedawno
ledwie kilka lat temu czytałam, jak wszyscy się zapierali, że miasto Gdańsk czy Sopot NIC NIE MOŻE w sprawie dworca. Jak się okazało, że na wschodzie miasto może miec czysty i zadbany dworzec, a w metropolii gdańskiej nie może, to coś drgnęło i światło się zapaliło:) Rozumiem, że czas zajmie remont zabytkowego dworca w Gdyni, ale te budyneczki w Sopocie i Wrzeszczu czy PERON skm-ki rozłożony na kilka lat to długo...
- 0 0
-
2008-12-13 07:58
jest lepszy sposób
zamienić dworzec na przystanek sam peron wystarczy
- 0 0
-
2008-12-13 07:15
ogolnie chcialem powiedziec ze dobrze ze cos sie zmieni
szkoda ze tak pozno
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.