• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • najważniejsze że PKM jest dostosowana dla niepełnosprawnych (5)

    • 6 0

    • tak to bardzo ważne (2)

      • 2 0

      • bardo fajnie

        • 2 0

      • bardo ale to bardzo ale to bardzo fajnie

        • 2 0

    • tak jeszcze nic nie ma poza zarzadem ale już wiadomo ze JEST dostosowana
      też się cieszę

      • 0 3

    • dziura musi być

      Obowiązkowa dziura między drzwiami a peronem, minimu taka jak na obecnej linii SKM - to obowiązkowa specyfikacja przetargu ;) Przecież ta dziura to jeden z większych, bardziej rozpoznawalnych atrybutów SKM - nie można z niej zrezygnować - dlatego wszystkie przetargi na remont starych kibli (teraz już na poważnie) nie uwzględniają likwidacji tej dziury (swoją drogą dziwię się, jak UE może finansować tak nieprzyjazny niepełnosprawnym, osobom starszym i matkom z dziecmi projekt - mam na myśli remont starych EN57)

      • 1 0

  • spalinowe?

    to PKM nie będzie zelektryfikowana?

    • 10 2

  • To chyba żart!

    Kolej metropolitalna ma być spalinowa? Przecież tu powinno wejść ABW bo to jawna dywersja! Może autor podałby ile kosztuje taki tabor i ile kosztowałaby ewentualna "przesiadka" na elektryczny jakby ktoś kiedyś zrealizował tzw. drugi etap. A może elektryczna kolej może się pojawić dopiero po budowie atomówki? Bo kasy na pewno nie zabrakło i nie została przepultana na pierdoły.

    • 14 4

  • A dlaczego spalinowe?

    Mało mamy smrodu? Z jednej strony "ekologiczne" Szadółki, z drugiej celuloza w Kokoszkach. Teraz jeszcze z trzeciej smród z PKM.

    • 10 6

  • Podatnik zapłaci za te POronione koleje.

    80% powietrza będą wozić...

    • 5 16

  • Tabor. (1)

    Nawet nie została wbita pierwsza łopata a oni już o taborze myślą.

    • 3 9

    • ??

      A co? Mają myśleć, jak już tory położą? To dopiero idioci Twojego pokroju by się darli...

      • 10 0

  • Spalinowe :D

    To zapewne będą super szybkie i pachnące :D

    • 3 6

  • Niech mi ktoś wyjaśni, proszę. (2)

    Gdzie jest Gdynia w tym projekcie?
    Od długiego czasu gdy poruszany jest tu temat PKM dotyczy on tylko rejonu gdańskiego a kolej miała przejeżdżać również przez Gdynię.
    O co chodzi???

    • 6 6

    • podziękuj swojemu Słońcu Skweru (1)

      za to że wystawił was do wiatru i się odwrócił plecami na resztę

      • 5 2

      • PKM będzie obsługiwać również Gdynię tylko tam trasa jest gotowa już od 72 lat.

        • 4 0

  • Weźcie takie szynobusy, jak w kolejach śląskich czy mazowieckich

    Komfortowo i z klimatyzacją, nawet toalety czyste.

    • 8 0

  • pociag spalinowy nie będzie oddawał odzyskany prąd z hamowania do sieci trakcyjnej. (4)

    Tylko jedna dobra opcja: PKM na prąd!

    • 8 5

    • a skąd wiesz? moze to będzie hybryda (3)

      po za tym ten prąd z hamowania może iść na klimę/ogrzewanie w wagonach.

      • 3 0

      • Dokładnie nie rozumię czemu ma oddawać do sieci trakcyjnej (2)

        Lepiej aby odzyskiwał i dzięki temu mniej spalał.

        • 2 0

        • Odzysk prądu w sieci trakcyjnej ~ mniejsze zużycie prądu PKM-u (1)

          • 1 0

          • również można zastosować na klimatyzację itd...

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane