• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • a kiedy to będzie???? za 10 lat czy 20????

    bo to gadanie mnie strasznie w***wia, z tego co wiem, kolej metropolitarna miała powstac przed euro2012...tym miało sie z PL dojezdzać ....i co ??gÓw*o

    • 3 2

  • pociag spalinowy nie będzie oddawał odzyskany prąd z hamowania do sieci trakcyjnej. (4)

    Tylko jedna dobra opcja: PKM na prąd!

    • 8 5

    • a skąd wiesz? moze to będzie hybryda (3)

      po za tym ten prąd z hamowania może iść na klimę/ogrzewanie w wagonach.

      • 3 0

      • Dokładnie nie rozumię czemu ma oddawać do sieci trakcyjnej (2)

        Lepiej aby odzyskiwał i dzięki temu mniej spalał.

        • 2 0

        • Odzysk prądu w sieci trakcyjnej ~ mniejsze zużycie prądu PKM-u (1)

          • 1 0

          • również można zastosować na klimatyzację itd...

            • 1 0

  • trasa PKM

    to PKM nie bedzie jechalo do Gdanska Glownego? masakra - czemu nie moga po jednym torze z SKM jezdzic - od razu zwiekszyla by sie ilosc skmek z glownego do wrzeszcza!!!!! noi centrum zyskałoby bezposrendie polaczenie z lotniskiem!!

    • 4 5

  • Że co ?! (6)

    Przecież pkm miała być budowana w najdroższym projekcie z elektryfikacją ?! Czyżby znowu władze przymydliły oczy mieszkańcom ?!
    przecież to jakaś paranoja ?!
    w ogóle co to za składy pociągów ?!
    pesa wyprodukowała dla warszawy fajne pociągi " elf "
    są bardzo nowoczesne i komfortowe !!
    a oni jak zwykle proponują jakiś badziew!!!
    po co w ogóle to budować ?!
    ja się pytam co jest z elektryfikacją tej lini ?! Kto za to odpowiada ?!
    za 10 lat okaże się że będą elektryfikować linie bo może kolej tam pojedzie ?!
    żenujące jest to co władze wyprawiają w tym mieście i województwie

    • 18 4

    • ale za to będzie kilometrowy tunel dla tirów do portu (2)

      za cenę wyższą niż kolej metropolitalna z taborem elektrycznym

      • 5 1

      • Nie dla tirów, ale dla całego Gdańska (1)

        Człowieku jeszcze zobaczysz, że sam będziesz z niego korzystał.

        • 1 3

        • taaa napewno...codziennie...;]

          • 2 1

    • Człowieku ty zimowałeś cały rok czy jak (2)

      Już na początku roku zdecydowano, że elektryfikacji na razie nie będzie.

      • 5 2

      • No a potem było że będzie elektryfikowana (1)

        PLK zapowiedziało że samo zelektryfikuje linie na Kościerzyne. Co oni nie mogą się dogadać? to sa za duże pieniądze, żeby się wygłupiać

        • 3 0

        • hmm było tylko, że to zrobią w projekcie 2013-2020

          A do tego czasu PKM będzie już dawno kursować.

          Po drugie to jest tylko w planach, a na PKP ciągle się coś zmienia.

          • 3 2

  • Brak szczegółów. (1)

    W artykule jest na temat lokomotyw spalinowych ponieważ nastapiły zmainy w projekcie kolei metropolitalnej.
    Ze względów oszczędnościowych zrezygnowano z elektryfikacji i drugiego toru.
    Kolejki bedą sie mijały na stacjach.
    Pozytywnym jest, że nie zdecydowano sie na kolej wąskotorową.

    • 5 5

    • Bzdury piszesz, oj bzdury.

      • 2 1

  • Kretynizm (2)

    Budujemy zelektryfikowana nowa linie PKM a lokomotywy mamy zamiar kupic spalinowe.
    To tylko w Polsce moze sie zdazyc. Mam nadzieje ze tylko w trojmiasto.pl i informacja ta nie ma nic wspolnego z rzeczywistoscia.

    • 3 3

    • A gdzie masz napisane, że linia będzie zelektryfikowana

      Z tego co jest już wiadome od początku roku nie będzie zelektryfikowana.

      • 1 1

    • Ma, gdyż PKM będzie również jeździć po już istniejących liniach.

      A te zelektryfikowane jeszcze nie są. Zakup taboru elektrycznego wykluczyłby połączenie z Gdynią.

      • 5 0

  • Desiro, nie jest "sztandarowym" produktem Siemens Mobility (2)

    Takowym jest Velaro, czyli najnowsza generacja ICE, ale to w sumie szczegol.
    Duzo istotniejsze jest dla mnie- czemu nie sa to sklady elektryczne?
    Przeciez takie byly planowane, ale...skonczylo sie tak, jak sie czesto konczy.

    • 4 3

    • Bo nie mogłyby dojechać do Gdyni.

      Niestety w ramach PKM nie można zelektryfikować już istniejących linii, wymóg UE. Tak więc najpierw trzeba zelektryfikować tamte, a nową w między czasie będzie można już po jej uruchomieniu, bez pośpiechu.

      • 2 0

    • Najgorsze, ze Niemcy dali astronomiczna sume 750 mln zl

      A nasze krwy znowu to zmarnuja i rozkradna. Lapy poucinac za wybor design peronow, brak elektryfikacji. Palanty durne niekompetentne i glupie...

      • 2 2

  • a gdzie tutaj Gdynia (1)

    gdzie nowa linia na Babie Doly i Oksywie, gdzie nowe stacje Karwiny, Maly Kack, Wzgorze.
    CO TU JEST GRANE I KTO TUTAJ KANTUJE

    • 6 2

    • Szczurek Gdynian.

      A grane jest lotnisko dla awionetek.

      • 3 1

  • Newag! (1)

    Jestem zdecydowanie za składami Newagu - miałem okazję podróżować nimi do Helu oraz Kościerzyny i przyznam szczerze że komfort był bardzo wysoki - zupełnie jakbym nie jechał Polską koleją;) Właściwie...wszystko aby nie dziadowska PESA:)

    • 2 2

    • Bombardier pietrus jest fajniejszy i wierze ze zwyczajnie lepszy

      W Niemczech mam te sklady i czesto nimi jezdze. fajne widoki na dodatek.

      • 1 0

  • apalinowa?? (1)

    PONIEWAZ UNIA DAJE KASE, A 2GA SPRAWA ZE TRAKCJI MIEDZIANYCH DRUTOW NIE BEDA KRASC

    • 6 0

    • to ukradną szyny :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane