• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • Kretynizm (2)

    Budujemy zelektryfikowana nowa linie PKM a lokomotywy mamy zamiar kupic spalinowe.
    To tylko w Polsce moze sie zdazyc. Mam nadzieje ze tylko w trojmiasto.pl i informacja ta nie ma nic wspolnego z rzeczywistoscia.

    • 3 3

    • Ma, gdyż PKM będzie również jeździć po już istniejących liniach.

      A te zelektryfikowane jeszcze nie są. Zakup taboru elektrycznego wykluczyłby połączenie z Gdynią.

      • 5 0

    • A gdzie masz napisane, że linia będzie zelektryfikowana

      Z tego co jest już wiadome od początku roku nie będzie zelektryfikowana.

      • 1 1

  • Ściema... (3)

    "W temacie" PKM to same ciekawostki : kupiliśmy komputery, biurka. papier etc. wiemy, jak będą się nazywały przystanki, jak będą wyglądały ściany osłonowe tych przystanków , mamy nawet kilka ładnych wizualizacji. I tylko jeden tylko drobiazg: jeszcze nie wbito pierwszej łopaty pod budowę, nie wyłoniono nawet wykonawcy !!!
    Ciekawe, po czym będzie jeździł ten nowy tabor?
    W sumie popieram opinię, że cały projekt pod nazwą PKM to jedna ściema i ciepłe posadki dla wybrańców.

    • 8 4

    • Człowieku, a widzisz terminy przetargów (1)

      Zanim się skończy przetarg i budowa tych wagonów to oddadzą linię PKM. Zrozum, że takie rzeczy trzeba robić z wyprzedzeniem. To nie jest sklep, aby można mieć wszystko na drugi dzień.

      • 2 1

      • terminy..

        coś mi się jednak wydaje, że prezej da się zrobić wagony niż wyudowac kilka km torów.

        • 0 0

    • Zapomniałeś o kolejnym wielkim konkursie tym razem na kształt dziurek (przepraszam, PERFORACJI)w tych obskurnych czerwonych blachach - na marginesie - ten badziewny projekt przystanków wygrał oficjalnie dlatego, że... nawiązuje do ECS. W inwestycji za tak grubą kasę bardziej liczy się właśnie to, niż komfort podróżnych - ważniejsze nawiązanie do ECS (czyli blaszana, czerwona buda ala przystanek PKS w Garczynie) niż całościowe przykrycie peronów i elegancka, stonowana, nowoczesna architektura - jak w przegranych koncepcjach. Oficjalnie projekt BPBK wygrał właśnie z uwagi na symbolikę, nieoficjalnie - z innego, bardzo popularnego ostatnio powodu... Ponadto osoby związane z PKM mówią też sporo nt przedsiębiorczych osób, które sporo wcześniej zainteresowały się gruntami na przebiegu PKM. Tak czy inaczej, cieszę się, że PKM powstanie

      • 0 1

  • Brak szczegółów. (1)

    W artykule jest na temat lokomotyw spalinowych ponieważ nastapiły zmainy w projekcie kolei metropolitalnej.
    Ze względów oszczędnościowych zrezygnowano z elektryfikacji i drugiego toru.
    Kolejki bedą sie mijały na stacjach.
    Pozytywnym jest, że nie zdecydowano sie na kolej wąskotorową.

    • 5 5

    • Bzdury piszesz, oj bzdury.

      • 2 1

  • trasa PKM

    to PKM nie bedzie jechalo do Gdanska Glownego? masakra - czemu nie moga po jednym torze z SKM jezdzic - od razu zwiekszyla by sie ilosc skmek z glownego do wrzeszcza!!!!! noi centrum zyskałoby bezposrendie polaczenie z lotniskiem!!

    • 4 5

  • DLACZEGO !!! ???????? ta kolej ma być niezelektryfikowana ????? (2)

    ..... co za DURNI !! inwestorzy. Elektryfikacja to same plusy - oczedności w budowie... jeden tor !??? - a gdzie przepustowość linii - składy spalinowe ( oszczędzamy na paliwie - ropie ?! :) - paranoja). Jak zwykle miało być fajnie i nowocześnie - a będzie ... do D+U+P+Y !! - cóż to polandia... i jeszcze jedno koszt tej linii taki jak koszt tego najpiękniejszego stadionu ???? !! - kurna... coś tu nie gra ! - i to ZDROWO. siema.

    • 6 7

    • A widziałeś NASYP po którym to ma jeździć? (1)

      Gdzie chcesz tam zmieścić 2 tory i trakcję?

      A nie sądzę, aby PKM było w stanie dźwignąć poszerzanie tego co jest od strony wykonawczej i prawnej (bo pojawi się tu i ówdzie problem cudzego gruntu).

      • 2 4

      • odpowiem starym kaszubskim przysłowiem :

        ... jak kaczka nie potrafi pływać - to kwacze że woda za rzadka ! - mam nadzieje,że wrodzona inteligencja pozwoli zrozumieć o czym mowa.

        • 0 0

  • ponad pół miliarda zł na PKM i spalinowa będzie??? To kasa będzie wydana na kupę! (1)

    • 4 1

    • Właśnie.

      Spalinowe to są autobusy. I akurat z Wrzeszcza na lotnisko będą miały swobodny przejazd dzięki Nowej Słowackiego. Na cholerę ta kolejka?

      • 1 2

  • a kiedy to będzie???? za 10 lat czy 20????

    bo to gadanie mnie strasznie w***wia, z tego co wiem, kolej metropolitarna miała powstac przed euro2012...tym miało sie z PL dojezdzać ....i co ??gÓw*o

    • 3 2

  • Pozostaje pogodzić się z tym, że PKM... (3)

    ...to nie będzie kolej MIEJSKA, zresztą takiego słowa nie ma nawet w nazwie.
    Dlaczego?
    - tabor spalinowy _zawsze_ charakteryzuje się niższym przyspieszeniem niż elektryczny
    - częstotliwość na poziomie 15 minut wprost oznacza, że nie są spodziewane potoki pasażerskie dla jakich buduje się kolej miejską. Kolej miejska pod względem zdolności przewozowej jest substytutem metra.
    - stacje rozmijają się z osiedlami. Sad but true. I to jest akurat masakra niezależnie od tego czy budujemy kolej miejską, podmiejską, wiejską. Przystanek Brętowo będzie pośrodku niczego, podobnie Jasień. PKM powstaje na dawnych nasypach bo tak jest taniej, pytanie tylko czy PKM ma ładnie wyglądać, czy służyć ludziom
    - aż boję się myśleć, jak będzie wyglądać integracja taryfowa PKM z innymi środkami transportu. Dla kolei _miejskiej_ oczywistością powinna być taryfa ZTM, ale skoro nawet dla SKM nie udało się tego osiągnąć to o czym rozmawiamy?

    • 4 4

    • PKM - Polska Kolej Malkontentów (2)

      - przyspieszenie mniejsze, ale i stacji mało więc nie ma takiej konieczności i dużej różnicy by nie było.
      - częstotliwość na poziomie 15 minut. jest początkowa i zapewne się wiąże z kasą, a nie ilością chętnych. Zakupić chcą 5 składów na tą trasę, a one się nie rozdwoją. Ilość składów zawsze można zwiększyć, gdy będzie taka potrzeba.

      - Stacje rozmijają się z osiedlami - to chyba dawno kolegi w tych miejscach nie było. Po drugie budowa ma być w systemie park&Ride. Po trzecie po wybudowaniu PKM linie autobusowe też zostaną dostosowane do jej przebiegu. Dla przypomnienia Pętla Chełm, a także nowa Świętokrzyska powstały także po środku niczego. Buduje się właśnie w ten sposób, aby zmieścić parkingi, pętle autobusowe itd. Węzły też gdzieś muszą powstać.

      - taryfa ma być identyczna jak w ZTM. Z SKM się nie udało, bo tu gminy nie mogą się dogadać co do finansowania SKM.

      • 4 0

      • Zadania na przyszłość!

        Nadaj jest bajzel z biletami! Są bilety metropolitalne i miejskie! Niech zrobią łatwy system taryfowy na cały region! Gdzie jest wola tam droga, w Trójmieście brakuje chęci. Związek Komunikacyjny Renu-Ruhry (VRR) wprowadził w roku 1980 wspólne bilety dla 5 powiatów i 19 miast na prawach powiatu. Dzisiaj VRR obejmuje teren 7300 km² na którym mieszka 8,1 milionów obywateli i przewozi codziennie 4 miliony pasażerów. Przejazd w jednym mieście to strefa A, do następnego miasta to B itd. Jazda na całym obszarze to bilet strefy E. Właściciele biletów miesięcznych mogą zabrać na swoim bilecie za darmo w dni powszednie po godzinie 19 i przez cały weekend drugą osobę dorosłą i 3 dziecie. Właściciele biletów miesięcznych przewożą rower za darmo. Bilet w weekendy i po godzinie 19 jest ważny na terenie całego związku komunikacyjnego. Jeżeli jako właściciel biletu miesięcznego chcę pojechać do miasta, w którym mój bilet nie obowiązuje, to rozszerzam zasięg mojego biletu specjalnym biletem i płacę maksymalnie 1/4 normalnej ceny w porównaniu do biletu jednorazowego. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej ma jeszcze dużo do czynienia żeby jego bilety były bardziej popularne. Pierwszym zadaniem jest likwidacja Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

        • 2 2

      • Proszę mi wierzyć, że nie należę do klasycznych malkontentów rodem z trojmiasto.pl. Bardzo mnie cieszy, że zobaczę za kilka lat pociąg na wiadukcie nad ulicą Wita Stwosza i w wielu innych miejscach, gdzie po szynach nic nie jechało od ponad 60 lat. Mam jednak nieodparte wrażenie, że charakterystyka PKM jest ukształtowana _głównie_ możliwościami finansowymi, a nie potrzebami mieszkańców miasta i regionu.

        "to chyba dawno kolegi w tych miejscach nie było" fakt, na poligonie mnie dawno nie było. Powstają już te osiedla w pobliżu (w strefie dojścia pieszego) przyszłej stacji?
        Rakoczego ostatnio jechałem. Nic się nie zmieniło względem tego co było rok i 10 lat temu (oprócz likwidacji stacji paliw).
        Park&Ride? I kto będzie praktykował to Park&Ride do stacji Brętowo? Mieszkańcy Piecek-Migowa pojadą tramwajem do Śródmieścia, a do Wrzeszcza tak jak teraz, bezpośrednim autobusem.
        Jeśli kolega twierdzi, że pętle Chełm i ŁŚ powstały po środku niczego to podejrzewam, że kolegi _nigdy_ nie było w tej okolicy ;)

        Kwestia taryfy cieszy, oby słowo ciałem się stało ;)

        • 1 1

  • Budyniowe pranie głowy

    Wizualizacje jedynie to będzie.

    • 7 4

  • proponuje wprowadzic na trase parowozy

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane