- 1 Zmiana czasu z soboty na niedzielę (116 opinii)
- 2 Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł (166 opinii)
- 3 "Wydrapał" pół mln zł w Lotto (91 opinii)
- 4 Jak udrożnić Dąbrowę? Pomysły kierowców (111 opinii)
- 5 Wiosenne remonty gdańskich ulic (63 opinie)
- 6 Zorza polarna widoczna nie dla każdego (43 opinie)
Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni
Kończy się ustalanie przyszłego kształtu Trasy Kaszubskiej. Największe zmiany zaszły w Gdyni i jej sąsiedztwie. Będzie dużo większy Węzeł Wielki Kack niż pierwotnie zakładano, a także dwa nowe zjazdy z planowanej ekspresówki - do ul. Nowowiczlińskiej
i ul. Rdestowej
. Sprawdzamy także, jak pojedziemy przez ogromny węzeł w pobliżu Chwaszczyna i czy mieszkańcy tej licznej miejscowości nie zostaną odcięci od Trójmiasta.
- W efekcie rozmów z tymi podmiotami na obecnym etapie projektowym (Koncepcja Programowa) powstały całkiem nowe pomysły na organizację ruchu szczególnie na terenie Gdyni i w jej sąsiedztwie. W porównaniu z poprzednimi opracowaniami utworzono dwa nowe połączenia z układem lokalnym - z ulicą Nowowiczlińską oraz Rdestową i Krzemową. Mamy nadzieję, że są one na plus - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora ds. inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo zmieniły się założenia na tej trasie.
Dużo większy Węzeł Wielki Kack po zmianach
Pierwsza, podstawowa i zarazem duża zmiana objęła Węzeł Wielki Kack. Miał być podobny do splotu, który jest w Gdańsku na Karczemkach - ujęto tam półbezpośredni zjazd po wiaduktach z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku Lęborka. Po uzgodnieniach okazało się, że trzeba będzie wprowadzić tam nie jedną a dwa półbezpośrednie zjazdy i to na całkiem innych kierunkach
Pierwszy będzie obowiązywał w relacji Lębork - Chylonia. Kierowcy będą tam przejeżdżali po łuku najpierw nad obwodnicą, a potem ul. Chwaszczyńską. Drugi półbezpośredni zjazd powstanie na relacji ul. Chwaszczyńska - centrum Gdańska, wtedy kierowcy będą przejeżdżać od północy nad obwodnicą i Trasą Kaszubską.
Ponadto Obwodnica Trójmiasta w rejonie Węzła Wielki Kack będzie posiadać dwie główne jezdnie po trzy pasy każdy i dwie jezdnie prowadzące do zjazdów - częściowo jedno- lub dwupasowe.
W efekcie tych zmian Węzeł Wielki Kack rozrośnie się dwukrotnie. Z tego więc powodu kierowcy jadący od strony Lęborka do Gdyni nie będą mogli skręcić w lewo w ul. Nowowiczlińską. Zostanie tam zlikwidowany lewoskręt.
- Tego typu rozwiązanie ma zapobiec korkowaniu się Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Trójmiasta. W zamian tegoż lewoskrętu zaprojektowano dwa bezkolizyjne połączenia, o których wspomniałem wcześniej. By zjechać do ul. Nowowiczlińskiej, kierowcy jadący od strony Gdańska lub Słupska będą mogli skorzystać z nowych węzłów drogowych pn. Nowowiczlińska i Rdestowa. Rozwiązanie takie znacznie upłynni ruch w tym krytycznym dla nas miejscu, podobne rozwiązania zastosowaliśmy, budując węzeł Karczemki - mówi Waldemar Chejmanowski.
Nowe węzły z myślą o mieszkańcach Gdyni
Węzeł Nowowiczlińska powstanie dokładnie nad ul. Nowowiczlińską. Będzie on praktycznie kopią węzła, który obecnie funkcjonuje w Wielkim Kacku.
- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i władz Gdyni. By nie utrudniać przejazdu ul. Nowowiczlińską w rejonie nowego węzła, znajdzie się tam miejsce na buspas, gdzie praktycznie bez zbędnego postoju przejadą pojazdy komunikacji miejskiej. Nowy węzeł uporządkuje też ruch w tej części miasta - podkreśla zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
To nie koniec nowości węzłowych w tej części miasta. Na wysokości ul. Rdestowej powstaną kolejne zjazdy. Drogowcy przewidzieli tam Węzeł Rdestowa, który ma umożliwiać wjazd do dzielnicy Dąbrowa od zachodu. Jedynym kosztem budowy tego obiektu drogowego będzie rozebranie części zajezdni trolejbusowej nieopodal Polifarbu. W pierwotnych planach gdańskiego oddziały GDDKiA nie było takiego rozwiązania drogowego.
Duży węzeł drogowy między Gdynią a Chwaszczynem
Drugim największym wyzwaniem dla inżynierów będzie budowa Węzła Chwaszczyno. To tam mają się krzyżować Trasa Kaszubska (od zachodu i północy), Obwodnica Metropolitalna (od południa) i ewentualnie ul. Nowa Kielnieńska (od wschodu).
Co ważne, w pierwszej fazie projektowania w ogóle nie miało być tego węzła w tak ogromnych rozmiarach. Zakładano wyłącznie zjazdy do istniejącej drogi krajowej nr 20 - relacji Gdynia - Kościerzyna. Jednak pojawienie się na mapach innego projektu - Obwodnicy Metropolitalnej wymusiło na drogowcach daleko posunięte zmiany. Zdecydowano się, że Trasa Kaszubska powstanie właśnie z nowym splotem dróg.
Warto podkreślić, że jeśli miasto Gdańsk nie zdecyduje się na budowę Drogi Zielonej i w tym ul. Nowej Kielnieńskiej (jako jej części), to dalsza droga w kierunku Gdańska zostanie poprowadzona do drogi wojewódzkiej nr 218.
W dalszej perspektywie brak ul. Nowej Kielnieńskiej od Trasy Kaszubskiej przez północne tereny Osowy do Obwodnicy Trójmiasta może wywoływać korki na odcinku obwodnicy między Wielkim Kackiem i Osową. Ten odcinek już w wakacje mocno się korkował.
Utrudniony przejazd z Gdyni do Chwaszczyna?
Wraz z budową Trasy Kaszubskiej na dobre zniknie z mapy stara droga krajowa nr 20. Musiała ona ustąpić miejsca m.in. wspomnianemu wyżej węzłowi. To wywołało obawy wśród mieszkańców Gdyni i gminy Żukowo. Zastanawiano się, czy będzie można swobodnie przejechać jak dotychczas (nie biorąc pod uwagę korków) i czy nie będzie trzeba nadkładać kilometrów do najbliższego zjazdu, by wjechać na Trasę Kaszubską, a później nową trasą dotrzeć do Gdyni.
Niestety, droga się wydłuży. Jadąc w stronę Gdyni, tuż za rondem w Chwaszczynie objazdowa droga skręci na zachód. Kierowcy pojadą tam ok. 300 metrów do wiaduktu, po którym przejadą nad Trasą Kaszubską. Dalej nowa ulica poprowadzi kierowców do dzisiejszej ulicy Rdestowej, gdzie będą mogli wjechać na Trasę Kaszubską do Gdyni bądź w przeciwną stronę.
Cztery zadania na Trasie Kaszubskiej
Dalej przez Kaszuby Trasa Kaszubska pobiegnie do Lęborka - tam zaszło niewiele zmian. Najważniejsza to ta, że 60-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Jadąc od Trójmiasta, pierwsze zadanie (opisane już wcześniej), które obejmuje Gdynię kończy się w Szemudzie. Ten odcinek ma nieco ponad 18 km długości.
Kolejne zadanie to realizacja drogi ekspresowej od Szemuda do Luzina. Ten fragment ma w sumie ok. 10 km długości. W tej części powstanie Węzeł Szemud, a także miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami.
Kolejne zadanie to odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, który będzie miał ok. 15 km. To tam powstaną m.in. dwa węzły: Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie także uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole przewidziane jest połączenie z istniejącą droga krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych, które będzie miało drugą kategorię. Oznacza to, że powstanie tam nie tylko parking i toaleta, ale także stacja paliw, a może nawet gastronomia.
Ostatni odcinek, patrząc od strony Trójmiasta, to będzie obwodnica Lęborka. Na 17-kilometrowym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planową Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada na południe od Lęborka.
Inwestycja za 3 mld zł
Niedawno rząd wpisał inwestycję w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Realne wydatki na to przedsięwzięcie z budżetu państwa rozpoczną się w 2018 r. Wtedy ma się rozpocząć realizacja inwestycji. Całość ma kosztować niespełna 3 mld zł.
Pewne jest, że przedsięwzięcie będzie realizowane w formule projektuj i buduj. Oznacza to, że w przetargach wystartują konsorcja składające się z biur projektowych i firm budowlanych. Co ciekawe, na razie nie wiadomo, czy będą to przetargi na każde z czterech zadań. Możliwe, że drogowcy wybiorą wykonawcę na każde dwa zadania. Przetargi mają zostać ogłoszone w 2016 r. w trybie dwuetapowym.
2017 r. to czas projektowania nowej trasy. Rok później drogowcy pozyskają zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.
Zadanie 1. Leśnice - Łęczyce (PDF ok. 26 MB)
Zadanie 2. Łęczyce - Luzino (PDF ok. 15 MB)
Zadanie 3. Luzino - Szemud (PDF ok. 13 MB)
Zadanie 4. Szemud - Wielki Kack (PDF ok. 22 MB)
Miejsca
Opinie (135) 7 zablokowanych
-
2015-09-14 06:27
(5)
Współczuję ludziom z Chwaszczyna :) W Gdyni to nie wpłynie chyba negatywnie na jakość życia w tych dzielnicach.
- 41 17
-
2020-03-19 14:10
senior rafal
wspolczuje tobie jaki ty masz problem wes sie za siebie bo sie rozchorujesz na nerwice a wyobras sobie ze mieszkancy chwaszczyna i czekaja na ta droge zniecierpliwoscia
- 0 0
-
2015-09-14 11:24
Bezkolizyjny zjazd z obwodnicy (1)
i wszyscy staną 500m dalej na pierwszych światłach na Chwaszczyńskiej (w kierunku centrum).
Ciekawe też czy wyjazd z Dąbrowy nie będzie trwał dłużej przez to, że Chwaszczyńska będzie non-stop zapchana?- 3 3
-
2015-09-14 20:54
Będzie bus pas liczę że coś poprawi
- 0 1
-
2015-09-14 06:52
Chwaszczyno będzie miało kongo. Cena ziemi też spadnie zapewne.
- 11 8
-
2015-09-14 06:33
mówi się trudno
- 2 5
-
2015-09-14 13:25
Dobudowywanie dróg tylko pogarsza sytuację drogową! (3)
Badania naukowe już dawno dowiodły że dobudowywanie kolejnych dróg czy poszerzanie istniejących tylko wydłuża czas stania w korkach.
W celu unormowania sytuacji, bez bezpowrotnego niszczenia przyrody, należy z głównych arterii takich jak Wielkopolska czy Al. Zwycięstwa, Morska itp. wydzielić prawy pas jako buspas.
Wtedy komunikacja miejsca będzie mogła działać dużo swobodniej, a kierowcy naturalnie wybiorą ją jako po prostu opcję lepszą, szybszą i tańszą niż ciągnięcie wszędzie 1000kg samochodu służącego zazwyczaj do przewożenia jednej osoby co jest absolutnie chore.- 5 18
-
2016-08-04 00:00
komunikacja miejska
w trojmiescie to jedna wielka pomyłka.
nawet w lokalnych radiach, w warszawie i krakowie były o tym dyskusje więc nie ma o czym mówic.
dobudowywanie dróg nie przyniosło efektów w wielkich metropoliach szczególnie w USA. ale w takim los angeles gdzie aglomeracja miejska ma 15 milionów mieszkanców nawet darmowe przejazdy metrem nie skłoniły mieszkanców do korzystania z komunikacji miejskiej.
u nas po prostu brakuje dobrych dróg.- 0 0
-
2015-09-14 20:20
W pupie byłeś i kupkę widziałeś
A ja ciągam wszędzie ponad 1500 kg samochodu.
- 0 0
-
2015-09-14 15:30
juz armia z urzedu miejskieo klika na lapki w dol :/
za robote sie zabierzcie urzedasy!!!
- 0 3
-
2016-07-19 13:27
węzeł nowowiczliński.
Ludzie uciekajcie z Dąbrowy bo Mędrcy zgotują wam koszmar na ul.Nowowiczlińskiej,Przy zjazdach będą światła więc zatem korki wpiszą się w krajobraz tamtej dzielnicy
- 1 0
-
2016-01-08 07:19
projekt nowego Chwaszczyńskiego węzła to esencja generowania kosztów i polskich węzłowych makaronizmów i komplikacji.Pytanie dlaczego nie potrafią tworzyć prostych i ergonomicznych rozwiązań w postaci klasycznej koniczyny i jaki cel przyświeca twórcom tak rozległego węzła?
- 1 0
-
2015-09-14 06:58
(4)
Czy pis nie zablokuje budowy drog na Pomorzu?
- 16 8
-
2015-12-10 08:06
daz
Nie on będzie odbudowywał " zrujnowaną Polskę".....
- 0 0
-
2015-09-14 07:13
Nie (2)
PIS wybuduje jeszcze nam OPAT
- 5 13
-
2015-09-14 09:08
Prezydent Duda to człowiek niezłomny
Jak mówi, że da, to mówi...
- 10 3
-
2015-09-14 07:15
jezeli tak samo jak chcieli budowac A1 to ja dziekuje.
- 20 3
-
2015-12-05 21:55
rejon ulicy Rdestowej i Nowowiczlińskiej na Dą
Mieszkańcy Wiczlina, Dąbrowy, Chwaszczyna, Kielna i okolic nie zdają sobie sprawy,że aby dojechać do Gdyni, lub do obwodnicy będą musieli pokonać
zakorkowaną już dziś ul Rdestową i Nowowiczlińską. W tej chwili, aby wyjechać
z Dąbrowy w godzinach szczytu należy poświęcić około pół godziny.
W perspektywie budowy nowych osiedli na Wiczlinie i przekierowania ruchu
z Chwaszczyna na ulicę Rdestową i Nowowiczlińską na Dąbrowie czeka nas totalny paraliż komunikacyjny.- 2 0
-
2015-11-16 21:18
Podróżny
Jakoś nie widzę zjazdu z Chwaszczyńskiej w stronę Chyloni. Przez Nowowiczlińską?
- 0 0
-
2015-09-19 00:37
Brak jednego wjazdu (1)
Na rysunku brak możliwości wjazdu z Chwaszczyńskiej na S6 w kierunku Chyloni. Błąd w projekcie?
- 1 1
-
2015-11-16 20:51
jest
jest wjazd. trzeba skrecić w kierunku Dabrowy i wjechać nowym węzłem Nowowiczlińska
- 0 0
-
2015-09-18 10:29
Mnie tylko martwi jedno.
Co z tego, że obwodnica południowa, co z tego, że trasa lęborska jak lada chwila obwodnica na odcinku pomiędzy południem Gdańska a tą trasą stanie całkowicie. Mamy poważny problem a jakoś coś niemrawo idzie im z szukaniem rozwiązania. By nie było, fajnie, że ta trasa powstanie, ale na głowie mamy poważniejszy problem.
- 0 0
-
2015-09-14 06:16
Jeszcze wiele się zmieni nim zostanie to wybudowane - rządy, stołki... (6)
- 113 17
-
2015-09-14 19:45
zgadza się (1)
Wystarczy, że PIS dojdzie do władzy i dadzą takiego ministra jak mieli wcześniej niejakiego Polaka, który tylko wstrzymywał inwestycje węsząc wszędzie układy i korupcję, przez co kawałek A1 oddano z tego co pamiętam chyba o rok później.
- 2 3
-
2015-09-18 10:24
I sporo drożej.
Uznał, że przetarg wygrał nieuczciwie zły wykonawca, przez co rozpisał kolejny, w którym wygrał ten sam, po wyższej cenie. Skanska to chyba była o ile mnie pamięć nie myli.
- 0 0
-
2015-09-14 06:33
sam jesteś stołek. poza tym uważaj na słowa bo twoja ekipa napiera na te stołki (2)
- 14 13
-
2015-09-14 10:19
skoro ktoś napiera to ktoś się stołka kurczowo trzyma nieprawdaż?
tak - to ci od 'nie róbmy polityki'
- 2 1
-
2015-09-14 08:53
patrzcie, napisał ktoś "stołki" i już się nożyce znaczy platfusy odezwały
a przecież może gość nie chodzi na wybory
- 10 11
-
2015-09-14 09:29
O ile w ogóle zostanie zbudowane.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.