• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane lokomotywy będą kursowały do Helu

Rafał Borowski
16 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nowe lokomotywy, które będą wozić pasażerów do Helu już niebawem wejda do regularnej eksploatacji.

PKP Intercity przeprowadza właśnie największy w swojej historii projekt modernizacji i zakupu taboru na kwotę ponad 5,5 miliarda złotych. Jednym z jego elementów jest kompleksowa modernizacja 20 spalinowozów typu SM-42. Unowocześnione "stonki", jak żargonowo nazywają je kolejarze, będą obsługiwać m.in. trasę Gdynia-Hel.



Czy zamierzasz skorzystać w wakacje z połączenia kolejowego Gdynia - Hel?

Drugiego dnia jubileuszowych, X Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako", które odbyły się we wrześniu 2013 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. Kontrakt podpisany w gdańskim centrum AmberExpo dotyczył modernizacji 20 lokomotyw spalinowych typu SM-42. Spółka z Nowego Sącza otrzymała niemal 77 milionów złotych za wykonanie zlecenia.

Na peronie czwartym Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku odbyła się dziś prezentacja dwóch zmodernizowanych spalinowozów. W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim lokomotywy tego typu będą kursować na trasie Gdynia-Hel.

Zakres prac modernizacyjnych we wszystkich spalinowozach obejmował m. in. wymianę silników, naprawę główną innych podzespołów, przebudowę kabin maszynisty oraz instalację urządzeń pomiaru prędkości, drogi i parametrów jazdy.

W dziesięciu "stonkach" zamontowano dodatkowo przetwornice do zasilania w energię elektryczną wagonów oraz urządzenia do akumulowania energii elektrycznej (dzięki nim lokomotywa jest zdolna do manewrowania przy wyłączonym silniku).

Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej. Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej.
Lokomotywy typu SM-42, produkowane od połowy lat 60-tych do początku lat 90-tych przez Fablok Chrzanów, są najczęściej spotykanymi na polskich torach lokomotywami. Do dziś w użytkowaniu pozostaje ponad tysiąc egzemplarzy z około 1800 wyprodukowanych. Niestety, dla założonej w 1919 roku spółki z Chrzanowa los okazał się mniej łaskawy. W maju 2013 roku ogłoszono jej upadłość.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Gdynia ma aspirację do bycia ważnym miastem w regionie a nie może stworzyć siatki połączeń do gmin satelit!

    • 4 1

  • Miłośnicy (3)

    Przy stacji Gdynia Stocznia stoi ponad 18 sztk EU07 bądź EP07 i proszę o jakąś informacje o dalszy los tych loków.

    • 4 0

    • z tego co wiem to

      zostały one wyciągnięte z szopy, z powodu prowadzonych prac remontowych samej szopy, wizualnie te loki nie wyglądają dobrze, niektóre jeszcze z logiem pkp na burtach, na moje oko część z nich służy jako magazyn części do naprawy lokomotyw będących jeszcze w ruchu, najgorsze pójdą na złom, a te co sie da pójdą na sprzedaż.

      • 1 0

    • Napis P5 lub NG (1)

      namazany na maszynach oznacza, że maszyny wyjeździły określony w przepisach przebieg i muszą przejść Naprawę Główną, czyli taki kolejowy remont kapitalny maszyny. To kosztowna operacja.
      PKP Intercity (właściciel) może w tej sytuacji (1)skierować maszyny do naprawy, (2)pociąć na złom lub (3)sprzedać. Po wejściu Pendolino zapotrzebowanie na EU/P07 spadło, a po wejściu Flirtów na trasę Gdynia - Katowice od grudnia 2015 spadnie jeszcze bardziej, więc opcja nr (1) jest najmniej prawdopodobna.

      • 6 0

      • A jednak.Dzięki wielkie za odpowiedz.

        • 1 0

  • A co im szkodzi puszczać pociągi na Hel z Gdańska? (8)

    • 79 24

    • ??? (2)

      Przecież InterCity leci z miejscowości X przez Gdańsk na Hel. Nie rozumiem problemu. :/

      • 27 2

      • (1)

        tylko w redzie zmieniaja lokomotywe wlasnie na ta z artykulu, bo w redzie sie prad konczy.

        • 6 13

        • Mylisz sie Romanie

          lokomotywy zmienia się już w Gdynii. Głównym plusem zmodernizowanej SU42 jest to że posiada ona drugi agregat prądotwórczy do zasilania klimatyzacji w wagonach napięciem 3000V, nie będzie trzeba pożyczać od Czechów "nurków"

          • 11 0

    • (1)

      Najlepiej od samej Warszawy puścić dizle? Pomyśl!...

      • 9 5

      • Disel musi dymić.

        • 9 0

    • (1)

      Z tego co wiem w Gdańsku Głównym jest trochę problem z miejscem. Tylko dwa perony dalekobieżne i ciężko to wszystko upchnąć. No i chyba dlatego właśnie myślą o tym całym przystanku "Gdańsk Południe", może wtedy pociągi na północ będą ruszać stamtąd, nie tylko z Gdyni...

      • 8 6

      • A po co dalekobieżne? Miejsce jest.

        Otwarto Gdańsk Śródmieście. Do którego jedzie niemal 100% SKM. Perony ślepe w Gdańsku Głównym są właściwie niewykorzystywane. Zajmują co najmniej hektar. Tam winna kończyć PKM. I na pociąg do Helu też znajdzie się miejsce.

        • 12 0

    • Bo z budyniolanid zadaleko:)

      • 12 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowe lokomotywy dla podróżujących na Hel

    W końcu

    będą lokomotywy które będą mogły zasilać klimatyzację w pociągach IC i nie będzie trzeba pożyczać od Czechów "nurków"

    • 1 0

  • prędkość maksymalna została 90km/h (1)

    Na tej trasie to kolej powinna się poruszać przynajmniej z prędkością 120km/h a tymczasem modernizacja objęła wygląd i zużycie paliwa a prędkość maksymalna została 90km/h

    • 5 2

    • tym bardziej, ze wszystkie przejazdy

      i przejscia zostaly dobrze oznakowane.

      • 2 0

  • Wlaczyc trase HEL do PKM, połączyć z PKA i dać we władanie ZKM, a remonty taboru niech wykonuje PNTKM

    taki plan ma przyszłość

    • 6 1

  • Włączyć trasę na Hel do PKM!

    • 10 0

  • Na necie

    jest jeszcze inne zazewnictwo: SM42 (Wibrator/Smród)

    ;D

    • 2 1

  • a (1)

    A dlaczego trasa nie obejmuje gdanska? Czemu nie gdansk hel?

    • 2 5

    • Bo tuskolandia to nie Polska !!!

      • 3 3

  • Nie wiem ,ale jakoś nie wyglądają na nowoczesne jak dla mnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane