• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • 45 minut z Malborka do Gdańska?!

    Na 100% niezgodnie z przepisami Panie redaktorze...co niestety w Polsce przyjmuje się za normę?! Jadąc zgodnie z przepisami jest równo 1 godzina.

    • 0 0

  • ładnie pięknie, ale... (2)

    Do podróży, która trwa ok 3 godziny, przydałyby się szersze siedzenia i nieco większa przestrzeń na nogi niż w SKM, w której ludzie odbywają zazwyczaj podróże nie przekraczające 30 minut.

    Brak klimatyzacji w średniodystansowym składzie niepodzielonym na przedziały to dyskomfort dla pasażerów. 1 ktoś otworzy okno i wiatr wieje na 30 osób w najblizszym sąsiedztwie

    • 4 1

    • To jedź InterCity

      • 0 0

    • 3 godziny, to winna trwać podróż pociągiem do Krakowa.

      Podczas fatalnych warunków atmosferycznych. Tylko wtedy taki szmat czasu jest uzasadniony.

      • 0 1

  • Dla warmiaków wracających do olsztyna i nnych dziur, tylko wagony bydlęce.

    • 0 4

  • Jak widzicie, nie ma żadnej różnicy między ciuchcią zmodernizowaną i ciuchcią nową. (3)

    Województwa, które kupują nowe, po prostu szpanują. Jakby wmawiano klientom zmodernizowanie, nie połapaliby się. Województwa kupujące nowe pociągi, zamiast modernizować są niegospodarne. Są jak Ukraińcy: Gdy mają do wyboru mieć supermieszkanie i liche auto, albo limuzynę i liche mieszkanie, wybierają to drugie. Więc, chwalmy modernizację. Jeden nowy skład, albo około dziesięciu zmodernizowanych nieróżniących się od nowego.

    • 2 2

    • Jest różnica. (1)

      Szyby są o 0.00001% bardziej przeźroczyste w nowych składach. To warte 10 razy wyższej ceny.

      • 1 0

      • No i jeszcze jedno:

        Jeżdżą z tą samą prędkością, ALE MOGĄ 2x szybciej. To jest warte swojej ceny !
        Kolesie w furach po 500 tys też stoją w korkach w źle rozwiązanym komunikacyjnie mieście, ale ta świadomość że mogą 300 na autobanie - bezcenna. Tylko że oni szpanują na własny koszt, a włodarze na nasz, to subtelna różnica.

        • 0 0

    • nowe

      Nie jechałeś nowym, prawda? Nie wiesz o czym piszesz, prawda?

      • 0 0

  • Klimatyzacja

    W tych pociągach jest klimatyzacja. Dla pana redaktora - te wielkie szare urządzenia na dachu każdego członu to są urządzenia klimatyzatora. Po drugie porównaj sobie te składy z poprzednimi tj niebiesko-żółtymi też mają takie same urządzenia na dachu.

    • 3 0

  • klimatyzacja - błąd w tekście

    We wcześniejszych postach wszyscy narzekają na brak klimy, co byłoby uzasadnione gdyby tak było. Rzecz polega na tym, że tekst przekazuje błędną informację. W tym pociągu klimatyzacja przedziału pasażerskiego JEST obecna. Te wielkie urządzenia na dachach wszystkich wagonów to są właśnie klimatyzatory. Na tym zdjęciu lepiej widać te klimatyzatory:
    Proszę o poprawę treści artykułu.

    • 2 0

  • One mają klimatyzację!

    Odnowione składy są całkowicie klimatyzowane, w artykule jest błąd.

    • 2 0

  • wszędzie ekrany tragedia (1)

    k.... gdzie ten pociąg wjechał ???

    • 3 1

    • Do miasta idealnego.

      Gdyby wszędzie składało się z takich komórek. Kocham nieduże, kameralne przestrzenie pod gołym niebem.

      • 0 0

  • Gdzie pociągi InterRegio ? (1)

    Pomorze jest czarną dziurą na mapie tego typu połączeń, a jest to najlepsza alternatywa dla PolskiegoBusa.

    • 2 0

    • Nie ma alternatywy dla pb to p b jest alternatywą

      • 0 1

  • Zakup i modernizacja kolejowego taboru...

    Tyle projekt. Z artykułu wynika, że zakupiono złom i zmodernizowano EZT. Nie można było kupić nowych?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane