- 1 Trasa Kaszubska: półmetek ostatniego odcinka (155 opinii)
- 2 Trzy auta zaangażowały służby z trzech miast (48 opinii)
- 3 Urzędnicy skrupulatni czy nadgorliwi? (79 opinii)
- 4 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (363 opinie)
- 5 Gdańsk tuż przed wojną. Film w kolorze (175 opinii)
- 6 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (203 opinie)
Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy
Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.
- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.
Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.
Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.
Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.
W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.
Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.
Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.
Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.
Miejsca
Opinie (190) 3 zablokowane
-
2014-11-28 14:04
45 minut z Malborka do Gdańska?!
Na 100% niezgodnie z przepisami Panie redaktorze...co niestety w Polsce przyjmuje się za normę?! Jadąc zgodnie z przepisami jest równo 1 godzina.
- 0 0
-
2014-11-28 14:21
ładnie pięknie, ale... (2)
Do podróży, która trwa ok 3 godziny, przydałyby się szersze siedzenia i nieco większa przestrzeń na nogi niż w SKM, w której ludzie odbywają zazwyczaj podróże nie przekraczające 30 minut.
Brak klimatyzacji w średniodystansowym składzie niepodzielonym na przedziały to dyskomfort dla pasażerów. 1 ktoś otworzy okno i wiatr wieje na 30 osób w najblizszym sąsiedztwie- 4 1
-
2014-11-28 15:26
To jedź InterCity
- 0 0
-
2014-11-28 16:58
3 godziny, to winna trwać podróż pociągiem do Krakowa.
Podczas fatalnych warunków atmosferycznych. Tylko wtedy taki szmat czasu jest uzasadniony.
- 0 1
-
2014-11-28 15:00
Dla warmiaków wracających do olsztyna i nnych dziur, tylko wagony bydlęce.
- 0 4
-
2014-11-28 15:01
Jak widzicie, nie ma żadnej różnicy między ciuchcią zmodernizowaną i ciuchcią nową. (3)
Województwa, które kupują nowe, po prostu szpanują. Jakby wmawiano klientom zmodernizowanie, nie połapaliby się. Województwa kupujące nowe pociągi, zamiast modernizować są niegospodarne. Są jak Ukraińcy: Gdy mają do wyboru mieć supermieszkanie i liche auto, albo limuzynę i liche mieszkanie, wybierają to drugie. Więc, chwalmy modernizację. Jeden nowy skład, albo około dziesięciu zmodernizowanych nieróżniących się od nowego.
- 2 2
-
2014-11-28 17:04
Jest różnica. (1)
Szyby są o 0.00001% bardziej przeźroczyste w nowych składach. To warte 10 razy wyższej ceny.
- 1 0
-
2014-12-22 12:50
No i jeszcze jedno:
Jeżdżą z tą samą prędkością, ALE MOGĄ 2x szybciej. To jest warte swojej ceny !
Kolesie w furach po 500 tys też stoją w korkach w źle rozwiązanym komunikacyjnie mieście, ale ta świadomość że mogą 300 na autobanie - bezcenna. Tylko że oni szpanują na własny koszt, a włodarze na nasz, to subtelna różnica.- 0 0
-
2014-12-01 09:43
nowe
Nie jechałeś nowym, prawda? Nie wiesz o czym piszesz, prawda?
- 0 0
-
2014-11-28 15:05
Klimatyzacja
W tych pociągach jest klimatyzacja. Dla pana redaktora - te wielkie szare urządzenia na dachu każdego członu to są urządzenia klimatyzatora. Po drugie porównaj sobie te składy z poprzednimi tj niebiesko-żółtymi też mają takie same urządzenia na dachu.
- 3 0
-
2014-11-28 15:06
klimatyzacja - błąd w tekście
We wcześniejszych postach wszyscy narzekają na brak klimy, co byłoby uzasadnione gdyby tak było. Rzecz polega na tym, że tekst przekazuje błędną informację. W tym pociągu klimatyzacja przedziału pasażerskiego JEST obecna. Te wielkie urządzenia na dachach wszystkich wagonów to są właśnie klimatyzatory. Na tym zdjęciu lepiej widać te klimatyzatory:
Proszę o poprawę treści artykułu.- 2 0
-
2014-11-28 15:07
One mają klimatyzację!
Odnowione składy są całkowicie klimatyzowane, w artykule jest błąd.
- 2 0
-
2014-11-28 15:15
wszędzie ekrany tragedia (1)
k.... gdzie ten pociąg wjechał ???
- 3 1
-
2014-11-28 15:17
Do miasta idealnego.
Gdyby wszędzie składało się z takich komórek. Kocham nieduże, kameralne przestrzenie pod gołym niebem.
- 0 0
-
2014-11-28 15:33
Gdzie pociągi InterRegio ? (1)
Pomorze jest czarną dziurą na mapie tego typu połączeń, a jest to najlepsza alternatywa dla PolskiegoBusa.
- 2 0
-
2014-11-28 15:38
Nie ma alternatywy dla pb to p b jest alternatywą
- 0 1
-
2014-11-28 15:44
Zakup i modernizacja kolejowego taboru...
Tyle projekt. Z artykułu wynika, że zakupiono złom i zmodernizowano EZT. Nie można było kupić nowych?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.