• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • Co jak co

    Moze jest i dobra modernizacja... Ale co to da jak i tak polskie bydlo spierdzieli wszystko i tyle z tego bedzie;))

    • 3 2

  • Wandaloodporne?

    To gniazdko u dołu, to zaraz z kopa połamiemy.

    • 1 2

  • Super

    Rewelacja, świetny pomysł żeby modernizować dotychczasowe składy, oby takich było coraz więcej, tylko ciekawe jak długo tak będą super wyglądać...bo zaraz w tv będzie że wc brudne, bo przecież same się brudzą, że śmierdzi itd itp, jak to u nas, to sprzeciw wszystkim malkontentom.

    • 1 1

  • Może powinny mieć jakieś nazwy ? (2)

    Do Olsztyna - Cebulak
    Do Bydgoszczy - Tyfus
    Do Elbląga - ?

    • 0 9

    • do gdańska - brunatna koszulka

      • 1 1

    • Do Elbląga - Zalewowy lub Zalany

      • 0 0

  • zdjęcie ukrywa drugie dno (1)

    Pociąg piękny na przystanku Gdańsk-Orunia po prawej widać zielony ekran. Tak, zielne brzydactwo które przy modernizacji linii E-65 w 2014r. zamontowano naprzeciw domu z oknami. Mieszkańcy są zrozpaczeni a PKP PLK ma to w du..e. Miasto nie podejmuje rozmów z Wojewodą który klepnął projekt, z obawy przed cofnięciem dotacji... takie mamy w tym kraju inwestycje, szeroko konsultowane bez poszanowania mieszkańców przyległych inwestycji. Gratulacje za brak wyobraźni dla PKP PLK za pozostawienie Szlabanów kolejowych w gęstej zabudowie mieszkalnej w Gdańsku zlokalizowanych na zdjęciu na końcu pięknego pociągu ...

    • 7 0

    • Znam ten budynek. Piękne,zielone podwórze PLK zamieniła w wąwòz,a mieszkania na parterze w sutereny!

      Tymczasem kilkaset metrów dalej przejrzyste ekrany stoją naprzeciw pustego placu... Ktoś źle przygotował projekt,a teraz sie nie przyznaje?

      • 4 0

  • Gdańsk Gł. - Malbork (IC 27 minut) REGIO od 43min do 1h6min, a nie 37 minut!!!

    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.11:11
    11:54 0:43 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.12:52
    13:35 0:43 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.05:39
    06:23 0:44 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.15:06
    15:51 0:45 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.15:38
    16:23 0:45 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.18:40
    19:25 0:45 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.20:40
    21:25 0:45 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.19:06
    19:52 0:46 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.05:04
    05:54 0:50 0
    Gdańsk Główny
    Malbork17.12.14odj.
    przyj.05:04
    05:54 0:50 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.14:40
    15:33 0:53 0
    Gdańsk Główny
    Malbork15.12.14odj.
    przyj.21:15
    22:09 0:54 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.16:39
    17:33 0:54 0
    Gdańsk Główny
    Malbork16.12.14odj.
    przyj.21:15
    22:09 0:54 0

    • 3 0

  • I znowu pan Naskret pieje z zachwytu, tymczasem inne wojewodztwa juz dawno jezdza pojazdami o epoke do przodu.

    • 4 0

  • ZDJĘCIA ZEGARÓW

    A jak wyglądają przedziały dla pasażerów. Co nas obchodzą zdjęcia zegarów. To pociągi dla PASAŻERÓW a nie dla zegarmistrzów i pasjonatów kolei!

    • 3 2

  • profeska (2)

    A to ciekawe.Klikając w plus na zdjęciu , zdjęcie się zmniejsza.To co będzie jak klikniemy minus?

    • 2 0

    • Zdjęcie klika plus?

      • 1 0

    • Zaktualizuj Flash Playera.

      U mnie pod FireFox'em działa bez problemu.

      • 0 0

  • kolorystyka zdecydowanie beznadziejna

    kto to wybierał?

    nie można było pójść droga mazowieckich - jak przyjeżdża słoneczny to człowiek od razu czuje się lepiej, to samo jak pokazują je w TV

    szkoda, że u nas bedzie znowu jak za komuny - szaro

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane