- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (97 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (42 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (311 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Znamy limity na kartach płatniczych urzędników
Mogą ich używać wybrani urzędnicy, a wykorzystują je np. podczas delegacji, do opłat za hotele czy za przejazdy PKP. Sprawdziliśmy, jakie środki na służbowych kartach płatniczych mają pracownicy trójmiejskich magistratów oraz jakie kwoty wydali w ten sposób w ostatnich latach.
Każda karta posiada odpowiednie limity, a wydatki - np. dzięki historii transakcji - łatwo można skontrolować.
Sprawdziliśmy, jakie kwoty opłacano służbowymi kartami w trójmiejskich urzędach.
Karty dla dziewiątki urzędników z Gdańska
W Gdańsku do korzystania ze służbowych kart płatniczych upoważnionych jest dziewięć osób.
To prezydent Aleksandra Dulkiewicz oraz urzędnicy pełniący (przeważnie) stanowiska kierownicze:
Uprawnieni urzędnicy do używania kart służbowych:
- prezydent miasta,
- dyrektor Biura Prezydenta,
- zastępca dyrektora Biura Prezydenta - Kierownik Referatu Spraw Zagranicznych,
- dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych,
- dyrektor Biura Prezydenta ds. Kultury,
- dyrektor Biura Rady Miasta,
- zastępca dyrektora Biura Prezydenta,
- radca prawny
- główny specjalista Wydziału Infrastruktury Referat Zaopatrzenia.
W tym roku, do 24 czerwca, kartami uregulowano wydatki opiewające na 55,3 tys. złotych. Wszystko wskazuje na to, że będzie to kwota większa niż w poprzednich latach:
- w 2019 - 29 249 zł,
- w 2020 - 31 976 zł,
- w 2021 - 57 074 zł.
Ile maksymalnie mogą wydać urzędnicy w Gdańsku?
Na kartach są określone limity.
- Na karcie, którą posługuje się prezydent Gdańska limit wynosi 10 tys. zł.
- Na karcie dyrektora biura prezydenta Gdańska limit obecnie wynosi 7 tys. zł
- Na karcie zastępcy dyrektora biura prezydenta (Kierownik Referatu Spraw Zagranicznych) limit wynosi 8 tys. zł.
- Na karcie dyrektora Wydziału Projektów Inwestycyjnych - limit to 12,5 tys. zł
- Na karcie dyrektora Biura Prezydenta ds. Kultury - limit wynosi 3 tys. zł
- Na karcie zastępcy Dyrektora Biura Prezydenta - limit to 7 tys. zł
- Na karcie radcy prawnego limit to 3 tys. zł
- Na karcie głównego specjalisty Wydziału Infrastruktury (Referat Zaopatrzenia) limit wynosi 5 tys. zł.
- Na karcie dyrektora Biura Rady Miasta limit wynosi 10 tys. zł.
W Sopocie karta wtedy, kiedy potrzebna
W tym roku (do końca maja) za pomocą kart płatniczych urzędnicy w Sopocie wydali 153,5 tys. zł. W skład tej kwoty wchodzą wydatki na pomoc uchodźcom, przybywającym do Centrum wsparcia Ukrainy.
Jak wydatki wyglądały w poprzednich latach?
- w 2019 - 198 tys. 350,92 zł,
- w 2020 - 120 tys. 881,47 zł,
- w 2021 - 136 tys. 534,09 zł.
Komu przysługuje uprawnienie do korzystania z takich kart płatniczych? W Sopocie odpowiedź nie jest jednoznaczna.
Izabela Heidrich z tamtejszego magistratu przekazała nam, że to osoba "dokonująca często zakupów, ponieważ jest to najbardziej transparentna forma zakupów".
Jakie są limity na kartach sopockich urzędników?
- Limit dla pracowników to 5 tys. zł na miesiąc, w uzasadnionych przypadkach większy limit do 20 tys. zł na miesiąc - doprecyzowuje Izabela Heidrich.
W Gdyni karty służą m.in. na opłacanie podróży służbowych
W 2022 r. w Gdyni wydano za pomocą kart płatniczych 46,6 tys. zł. W poprzednich latach wydatki kształtowały się na poziomie:
- w 2019 r. wydano : 79 687,98 zł,
- w 2020 r. wydano: 16 258,56 zł,
- w 2021 r. wydano: 16 912,96 zł.
- Karta płatnicza może być wykorzystywana jedynie w sytuacji, kiedy nie można dokonać płatności w formie przelewu i ma na celu ograniczenie obrotu gotówkowego oraz rozliczeń poprzez zaliczki gotówkowe. Wykorzystywana jest głównie na opłacanie kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych np. bilety PKP, hotel - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Uprawnienie korzystania z kart płatniczych posiadają prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydenci, Sekretarz Miasta oraz pozostali pracownicy Urzędu Miasta, których wniosek został zaakceptowany przez prezydenta oraz skarbnika miasta.
Jakie limity mają na kartach urzędnicy w Gdyni?
- Limit na karcie służbowej prezydenta Wojciecha Szczurka to 5 tys. zł.
- Limit na karcie służbowej wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały to 5 tys. zł
- Limit na karcie pracownika Samodzielnego Referatu Współpracy z Zagranicą to 25 tys. zł
- Limit na karcie wiceprezydenta Bartosza Bartoszewicza wynosi obecnie 5 tys. zł (w 2019 r. były to 3 tys. zł).
- Limit na karcie wiceprezydenta Marka Łucyka wynosi obecnie 15 tys. zł (od 2021 r., wcześniej limit wynosił 3 tys. zł)
- Limit na karcie pracownika Centrum Obsługi Inwestora wynosi 5 tys. zł.
- Limit na karcie Rafała Klajnerta, dyrektora Urzędu Miasta - obecnie wynosi 50 tys. zł (w 2021 r. było to 15 tys. zł, a wcześniej - 5 tys. zł).
Agata Grzegorczyk, rzeczniczka UM w Gdyni tłumaczy, że limity są bardzo rzadko wykorzystywane i są to limity miesięczne.
- Wiceprezydent Marek Łucyk i dyrektor Rafał Klajnert często dokonują opłat w delegacjach, czy to krajowych, czy to zagranicznych, za całą grupę osób delegowanych np. opłata za hotel lub bilety PKP za wszystkich delegowanych - mówi Agata Grzegorczyk.
W tym roku limit zwiększono dyrektorowi Klajnertowi w związku z kryzysem uchodźczym.
- Żeby w szczególnych, nagłych, kryzysowych sytuacjach, bezproblemowo móc dokonać zakupów na rzecz obywateli Ukrainy - podsumowuje.
Miejsca
Opinie (149) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-05 08:36
To fajnie że znacie.
- 3 0
-
2022-07-05 08:36
Chętnie bym zobaczył bardziej szczegółowe dane
Kiedy i w jakich sklepach te pieniądze były wydawane. Wyciągi powinny być dostępne, a to są publiczne pieniądze. Portalu, do dzieła!
- 10 1
-
2022-07-05 08:37
... (1)
normalne że robią zakupy, są odpowiedzialni za te karty i muszą się z tego rozliczać, nie zrobią zakupów dla siebie. wydatki są związane z pracą
- 2 8
-
2022-07-05 09:58
Przecież można zrobić zakupy dla siebie , przy okazji zakupów dla uchodźców ! Kto to sprawdzi nikt ! Jedna wielka ściema i okradanie podatnika !!!
- 1 1
-
2022-07-05 09:05
Ciekawe statystyki w Gdyni w 2019 i w tym roku
Średnio ponad 200 złotych dziennie. Wliczając w to weekendy i święta. Podobno to "głównie na opłacanie kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych np. bilety PKP, hotel". Ja chciałbym zapytać, gdzie tak kursujecie drodzy urzędnicy. I co z tego wynika dla naszego miasta?
- 8 0
-
2022-07-05 09:05
Limit na karcie Rafała Klajnerta, dyrektora Urzędu Miasta (3)
- obecnie wynosi 50 tys. zł (w 2021 r. było to 15 tys. zł, a wcześniej - 5 tys. zł) - komentarz zbędny
- 13 0
-
2022-07-05 09:13
z 15 tyś do 50 tyś... za rok będzie pół bańki
żle się dzieje w UM Gdyni
- 5 0
-
2022-07-05 09:15
można? można :)
- 5 0
-
2022-07-05 15:56
no inflacja idzie
- 0 0
-
2022-07-05 09:06
Ile by nie dostaly urzedy srodkow finansowych, zawsze potrafia wszystkie zagospodarowac i wykazac, ze byly absolutnie konieczne. To studnie bez dna. Tak to dziala.
- 6 0
-
2022-07-05 09:12
Zabawa trwa (1)
Zabawa urzędników trwa w najlepsze ! I teraz każdy kto ma kartę płatniczą urzędniczą ,będzie wydawał na tzw .pomoc na rzecz Ukrainy !!! Można wcisnąć każde kłamstwo .byle dobrze się bawić za pieniądze podatników ! Skandal , ciekawe ile by wydawali na zakupy jakby mieli ,robić to ze swoich kart !!! Wszystkie wydatki urzędników, powinny być regularnie sprawdzane !!,
- 8 1
-
2022-07-05 14:20
Są regularnie sprawdzane
- 0 2
-
2022-07-05 09:15
(2)
co to za śmieszne limity? Przecież i tak urzędnik musi się z tego rozliczać, to nie jest tak że może sobie wydać na co chce, karta służy tylko celom służbowym.
- 3 5
-
2022-07-05 09:35
Oczywiście. Obojętnie czy zapłaci kartą czy gotówką.
Do rozliczenia karty potrzebna jest faktura lub rachunek, na których widać jakiego zakupu dotyczy.
Nie rozumiem sensu tego artykułu.- 3 3
-
2022-07-05 09:57
Nie, to nie są śmieszne limity. Po to jest limit żeby ograniczyć wydatki, tak samo jest z paliwem, tak samo z netem w służbowych komórkach . Jest limit na paliwo, to starasz się mniej jeździć, bo potem trzeba pisać do Dyrektora o zwiększenie limitu, uzasadniać kto itd
- 0 2
-
2022-07-05 09:19
A Morawiecki ma limit 100 tys. zł. Głupio Wam ? (1)
- 3 10
-
2022-07-05 14:21
Nieszczególnie. A skąd te dane?
- 1 0
-
2022-07-05 09:21
A na świętowanie 1 września to też z karty poszło.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.