• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • coronavirus

    Zamiast to przełożyć a skupić się na zarazie z Koronawirusem a szyldy reklamy niech wiszą i tak ludzie nie wychodzą najwyżej UFO .

    • 0 0

  • Fajnie bedzie. (9)

    Estetycznie i elegancko.
    Biedronka, lidl i żabki też zmienią logo ?

    • 265 53

    • logo

      nie zmieniają logo tylko wielkość

      • 0 0

    • Przeczytaj chociaż streszczenie ustawy a później zadawaj głupie pytania... (6)

      • 18 21

      • Tak bo to jest ulubiona lektura Polaków - ustawy (4)

        • 39 4

        • tak (2)

          te czarno-białe to estetyka??? bueeeee

          • 12 5

          • bo mieszkamy w hipsterycznym miescie, gdzie trumna to samo creme de la creme piekna.

            no chyba ze jednak palme pierwszenstwa dzierza te piekne wiaty przystankowe z nosnikami AMS

            • 1 0

          • Jak dla mnie to jest to bardziej czytelne niż takie kolorowe napisy.

            • 4 4

        • Ulubione lektury Polaków to

          gazetki z biedronki, lidla i auchan. Z tego mogliby pisać nawet maturę.

          • 8 1

      • Przeczytałeś? Doradź

        • 8 0

    • Logo nie zmienią

      Ale muszą dostosować szyldy zawierające logo

      • 13 1

  • niefortunnie akurat teraz to gdy brakuje kasy na płace to zbędny koszt;

    wolicie miejsca pracy lub pensję, czy mam wydać kasę na zmianę szyldu?

    • 0 1

  • Kiedy zniknie ta szmata z Bastionu Sw Elzbiety !! Czy ich ten przepis omija ????

    • 1 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Swoi wiedzą gdzie co jest,

    a obcych nam tu nie trzeba.

    • 0 0

  • Jak wylać dziecko z kąpielą...

    To chyba nie o to chodziło najbardziej, jeśli chodzi o bałagan w przestrzeni reklamowej. Za komuny było podobno źle, bo szaro i buro. To teraz też tak będzie.

    • 0 2

  • To jest jakis i**otyzm jak z Barei!Zamiast likwidowac reklamy banery na rpzyczepach i te nieestetyczne to likwiduja nazwy sklepów i ich loga?!

    • 9 1

  • (20)

    Super. Estetyka to jest to. DIs kazdy wie jak znalezc to czego szuka. Wielkie szyldy niepotrzebne.

    • 358 107

    • śmiać się, czy płakać? (2)

      Zwłaszcza estetyka na wielkim, niebieskim blaszaku ikei, nieprawdaż?

      • 7 9

      • (1)

        Prawdaż. Blaszak zostanie pomalowany i będzie jednolity.

        • 2 1

        • niesamowita roznica! jednolity, niebeski blaszak, szczytowanie estetyczne po gdansku...

          • 2 0

    • (6)

      O.K. rozumiem w mieście itd. Niemniej ograniczenia w parkach handlowych poza miastem w zasadzie, to jakieś nieporozumienie i komunizm w czystej postaci.

      • 25 41

      • (1)

        Tak, a rozkład jazdy pociągów to też komunizm! Precz z narzucaniem godzin przyjazdów i odjazdów!

        • 9 4

        • co to ma do rzeczy bystry misiu?

          • 0 4

      • Taki komunizm obowiazuje np. w Texasie. I to bez uchwał, malle i stripy same decyduja o tym, zeby bylo ladnie i wszystkie logotypy, szyldy na tle bezowych fasadach sa biale.

        • 10 5

      • (1)

        PH Matarnia jest w mieście

        • 25 7

        • ale nie w mieście się reklamuje, a na własnym terenie "parku handlowego".
          Wkraczacie w sowieckich buciorach coraz bardziej w obszary prywatności. Wkrótce będziecie chodzić w takich samych mundurkach, bo taki jest tego cel, chociaż wydaje się wam, że nie.

          • 16 22

      • A czego spodziewałeś się po władzach Gdańska?

        • 10 32

    • po co dach ? przecież i tak go nie widać ? (3)

      • 5 7

      • Po co ci rozum (2)

        I tak go nie widać

        • 14 5

        • A widziałeś rozum? (1)

          Janusz Ch...

          • 1 2

          • Janusz Ch , ty nie mogłeś widzieć czegoś czego nie masz

            • 2 0

    • bardzo dobra zmiana.... (3)

      przestrzen publiczna nigdzie nie byla tak zasmiecona jak u nas w kraju - jadac w gory np. zakopianka az mnie skrecalo gdy widzialem cale kilometry zastawione bilbordami..... w gdansku tez nie bylo lepiej co 2 elewacja w centrum to reklamy

      • 25 2

      • (2)

        A co ci przeszkadzają reklamy? Można było je ograniczyć ale likwidować to absurd.

        • 8 13

        • Są ludzie bez potrzeb estetycznych, jak ty, ale większość je jednak ma. Dlatego państwa cywilizowane dbają o spójność wizualną. Brak takowej jest męczący. Dlatego domy nie powinny mieć jakiegokolwiek kształtu, tylko jakoś pasować do okolicy, a reklamy nie muszą być gigantyczne i we wszystkich możliwych kolorach naraz.

          • 4 1

        • likawidacja

          to najlepsze ograniczenie

          • 7 1

    • Jak znaleźć to, czego szukam? (1)

      Korzystając z aplikacji dostarczonej przez wielkie koncerny, które wykorzystują je do celów większych, niż wskazanie adresu.

      • 6 2

      • Jak już dojedziesz do sklepu

        To nie zapomnij o folii aluminiowej do zrobienia czapeczki

        • 8 2

  • (11)

    No to już jest szczyt! To co ja na własnym terenie nie moge sobie umiescic reklamy jakiej chce?
    Teraz mam baner na firmie 4x5m i co mam go sciagnac niby? nie po to za niego placilem agencji! PO świeach specjalnie zrobie PISSSowi na zlosc i umieszcze na fasadzie swojego budynku baner wyborczy Kidawy! Na cala elewacje! Pisss recze precz od reklam!

    • 6 24

    • toż to nie pis uchwalił tylko pełowcy w gdańsku

      • 2 0

    • (4)

      Twoja reklama szpeci miasto. Szkoda, że nie masz świadomości, że o naszą wspólną przestrzeń się dba.
      Płaciłeś agencji? Przecież od dłuższego czasu wiedziałeś, że te reklamy mają zniknąć - do tego długo trwał okres przejściowy, kiedy to stare reklamy jeszcze mogły sobie wisieć.

      • 7 0

      • (2)

        Nikt mi niczego nie bedzie zabranial. To moj teren i moja reklama! Niech ktos mi wkroczy na teren to wezwe policje i podam do sadu! Co te pisiory sobie mysla! Ze moga robic co chca? Gdzie jest prezydent Dulkiewicz i rada miasta? Ludzie zrobcie cos, bo to zamierza isc w zlym kierunku! Zablokujcie ich!

        • 0 5

        • (1)

          Nie ma sprawy - ale postaw sobie reklamę tak, by osoby postronne jej nie widziały. Nie jesteś sam na tym świecie i musisz liczyć się z innymi, którzy żyją obok Ciebie.

          • 3 0

          • Zgodnie z Konstytucja on moze sobie robic i stawiac Na Swoim co Chce i nikt mu nie moze zabronic. Ty i inni w świetle prawa nie mogą mu nic zakazać. Chcesz państwa policyjnego - jedz do korei północnej.

            • 0 1

      • Słuchaj cieciu, dobrze mówi - jego teren i jego prawo co może na nim robić i żaden pisssdzielec nie moze mu nakazac co sobie moze robic a co nie! Tak stanowi konstytucja! Bedzie chciał postawić reklame 10x20m na swojej dzialce to postawi i nic wam do tego! Bedzie chciał wybudowac drugi budynek czy postawic drapacz chmur, to postawi i wszyscy won od tego! Tak stanowi konstytucja RP! prawo wlasnosci jest swiete! ale wy z soviet kołchozow tego nie wiecie! wypad do putina!

        • 0 3

    • Dzwony biją ale nie wiesz w którym Kościele. (2)

      I tu się mylisz. Prezydent Komorowski podpisał tę ustawę a urzędy miast takich jak Gdańsk w pełni ją popierają i wprowadzają w życie pomimo protestów przedsiębiorców.

      • 6 2

      • wracaj katolu do swojego zasciankowego kosciolka. tylko sciagnij krzyz bo to reklama

        • 1 1

      • Komorowski teraz nie rzadzi! To pacynka Dudus podpisal!

        • 1 2

    • Problem w tym, że ta i**otyczną uchwałę wprowadzili właśnie ludzie Kidawy. (1)

      • 11 2

      • Za ta ustawa stal karakan z kotem.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane