- 1 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (146 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (620 opinii)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (94 opinie)
- 4 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (42 opinie)
- 5 Utwardzą prowizoryczny parking przy hali (6 opinii)
- 6 Nowy płot przy ul. Stolarskiej. Kto go postawił i po co? (37 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 21:42
coronavirus
Zamiast to przełożyć a skupić się na zarazie z Koronawirusem a szyldy reklamy niech wiszą i tak ludzie nie wychodzą najwyżej UFO .
- 0 0
-
2020-04-08 07:05
Fajnie bedzie. (9)
Estetycznie i elegancko.
Biedronka, lidl i żabki też zmienią logo ?- 265 53
-
2020-04-08 20:57
logo
nie zmieniają logo tylko wielkość
- 0 0
-
2020-04-08 07:32
Przeczytaj chociaż streszczenie ustawy a później zadawaj głupie pytania... (6)
- 18 21
-
2020-04-08 07:51
Tak bo to jest ulubiona lektura Polaków - ustawy (4)
- 39 4
-
2020-04-08 08:42
tak (2)
te czarno-białe to estetyka??? bueeeee
- 12 5
-
2020-04-08 18:40
bo mieszkamy w hipsterycznym miescie, gdzie trumna to samo creme de la creme piekna.
no chyba ze jednak palme pierwszenstwa dzierza te piekne wiaty przystankowe z nosnikami AMS
- 1 0
-
2020-04-08 10:14
Jak dla mnie to jest to bardziej czytelne niż takie kolorowe napisy.
- 4 4
-
2020-04-08 10:20
Ulubione lektury Polaków to
gazetki z biedronki, lidla i auchan. Z tego mogliby pisać nawet maturę.
- 8 1
-
2020-04-08 08:20
Przeczytałeś? Doradź
- 8 0
-
2020-04-08 08:18
Logo nie zmienią
Ale muszą dostosować szyldy zawierające logo
- 13 1
-
2020-04-08 20:41
niefortunnie akurat teraz to gdy brakuje kasy na płace to zbędny koszt;
wolicie miejsca pracy lub pensję, czy mam wydać kasę na zmianę szyldu?
- 0 1
-
2020-04-08 20:23
Kiedy zniknie ta szmata z Bastionu Sw Elzbiety !! Czy ich ten przepis omija ????
- 1 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2020-04-08 19:25
Swoi wiedzą gdzie co jest,
a obcych nam tu nie trzeba.
- 0 0
-
2020-04-08 19:09
Jak wylać dziecko z kąpielą...
To chyba nie o to chodziło najbardziej, jeśli chodzi o bałagan w przestrzeni reklamowej. Za komuny było podobno źle, bo szaro i buro. To teraz też tak będzie.
- 0 2
-
2020-04-08 18:52
To jest jakis i**otyzm jak z Barei!Zamiast likwidowac reklamy banery na rpzyczepach i te nieestetyczne to likwiduja nazwy sklepów i ich loga?!
- 9 1
-
2020-04-08 07:01
(20)
Super. Estetyka to jest to. DIs kazdy wie jak znalezc to czego szuka. Wielkie szyldy niepotrzebne.
- 358 107
-
2020-04-08 09:01
śmiać się, czy płakać? (2)
Zwłaszcza estetyka na wielkim, niebieskim blaszaku ikei, nieprawdaż?
- 7 9
-
2020-04-08 14:37
(1)
Prawdaż. Blaszak zostanie pomalowany i będzie jednolity.
- 2 1
-
2020-04-08 18:38
niesamowita roznica! jednolity, niebeski blaszak, szczytowanie estetyczne po gdansku...
- 2 0
-
2020-04-08 07:36
(6)
O.K. rozumiem w mieście itd. Niemniej ograniczenia w parkach handlowych poza miastem w zasadzie, to jakieś nieporozumienie i komunizm w czystej postaci.
- 25 41
-
2020-04-08 10:09
(1)
Tak, a rozkład jazdy pociągów to też komunizm! Precz z narzucaniem godzin przyjazdów i odjazdów!
- 9 4
-
2020-04-08 18:37
co to ma do rzeczy bystry misiu?
- 0 4
-
2020-04-08 08:59
Taki komunizm obowiazuje np. w Texasie. I to bez uchwał, malle i stripy same decyduja o tym, zeby bylo ladnie i wszystkie logotypy, szyldy na tle bezowych fasadach sa biale.
- 10 5
-
2020-04-08 08:08
(1)
PH Matarnia jest w mieście
- 25 7
-
2020-04-08 08:55
ale nie w mieście się reklamuje, a na własnym terenie "parku handlowego".
Wkraczacie w sowieckich buciorach coraz bardziej w obszary prywatności. Wkrótce będziecie chodzić w takich samych mundurkach, bo taki jest tego cel, chociaż wydaje się wam, że nie.- 16 22
-
2020-04-08 07:40
A czego spodziewałeś się po władzach Gdańska?
- 10 32
-
2020-04-08 08:02
po co dach ? przecież i tak go nie widać ? (3)
- 5 7
-
2020-04-08 08:17
Po co ci rozum (2)
I tak go nie widać
- 14 5
-
2020-04-08 10:54
A widziałeś rozum? (1)
Janusz Ch...
- 1 2
-
2020-04-08 15:10
Janusz Ch , ty nie mogłeś widzieć czegoś czego nie masz
- 2 0
-
2020-04-08 08:49
bardzo dobra zmiana.... (3)
przestrzen publiczna nigdzie nie byla tak zasmiecona jak u nas w kraju - jadac w gory np. zakopianka az mnie skrecalo gdy widzialem cale kilometry zastawione bilbordami..... w gdansku tez nie bylo lepiej co 2 elewacja w centrum to reklamy
- 25 2
-
2020-04-08 10:04
(2)
A co ci przeszkadzają reklamy? Można było je ograniczyć ale likwidować to absurd.
- 8 13
-
2020-04-08 14:34
Są ludzie bez potrzeb estetycznych, jak ty, ale większość je jednak ma. Dlatego państwa cywilizowane dbają o spójność wizualną. Brak takowej jest męczący. Dlatego domy nie powinny mieć jakiegokolwiek kształtu, tylko jakoś pasować do okolicy, a reklamy nie muszą być gigantyczne i we wszystkich możliwych kolorach naraz.
- 4 1
-
2020-04-08 10:47
likawidacja
to najlepsze ograniczenie
- 7 1
-
2020-04-08 09:13
Jak znaleźć to, czego szukam? (1)
Korzystając z aplikacji dostarczonej przez wielkie koncerny, które wykorzystują je do celów większych, niż wskazanie adresu.
- 6 2
-
2020-04-08 09:50
Jak już dojedziesz do sklepu
To nie zapomnij o folii aluminiowej do zrobienia czapeczki
- 8 2
-
2020-04-08 08:50
(11)
No to już jest szczyt! To co ja na własnym terenie nie moge sobie umiescic reklamy jakiej chce?
Teraz mam baner na firmie 4x5m i co mam go sciagnac niby? nie po to za niego placilem agencji! PO świeach specjalnie zrobie PISSSowi na zlosc i umieszcze na fasadzie swojego budynku baner wyborczy Kidawy! Na cala elewacje! Pisss recze precz od reklam!- 6 24
-
2020-04-08 18:37
toż to nie pis uchwalił tylko pełowcy w gdańsku
- 2 0
-
2020-04-08 11:43
(4)
Twoja reklama szpeci miasto. Szkoda, że nie masz świadomości, że o naszą wspólną przestrzeń się dba.
Płaciłeś agencji? Przecież od dłuższego czasu wiedziałeś, że te reklamy mają zniknąć - do tego długo trwał okres przejściowy, kiedy to stare reklamy jeszcze mogły sobie wisieć.- 7 0
-
2020-04-08 11:47
(2)
Nikt mi niczego nie bedzie zabranial. To moj teren i moja reklama! Niech ktos mi wkroczy na teren to wezwe policje i podam do sadu! Co te pisiory sobie mysla! Ze moga robic co chca? Gdzie jest prezydent Dulkiewicz i rada miasta? Ludzie zrobcie cos, bo to zamierza isc w zlym kierunku! Zablokujcie ich!
- 0 5
-
2020-04-08 13:43
(1)
Nie ma sprawy - ale postaw sobie reklamę tak, by osoby postronne jej nie widziały. Nie jesteś sam na tym świecie i musisz liczyć się z innymi, którzy żyją obok Ciebie.
- 3 0
-
2020-04-08 17:06
Zgodnie z Konstytucja on moze sobie robic i stawiac Na Swoim co Chce i nikt mu nie moze zabronic. Ty i inni w świetle prawa nie mogą mu nic zakazać. Chcesz państwa policyjnego - jedz do korei północnej.
- 0 1
-
2020-04-08 12:47
Słuchaj cieciu, dobrze mówi - jego teren i jego prawo co może na nim robić i żaden pisssdzielec nie moze mu nakazac co sobie moze robic a co nie! Tak stanowi konstytucja! Bedzie chciał postawić reklame 10x20m na swojej dzialce to postawi i nic wam do tego! Bedzie chciał wybudowac drugi budynek czy postawic drapacz chmur, to postawi i wszyscy won od tego! Tak stanowi konstytucja RP! prawo wlasnosci jest swiete! ale wy z soviet kołchozow tego nie wiecie! wypad do putina!
- 0 3
-
2020-04-08 09:36
Dzwony biją ale nie wiesz w którym Kościele. (2)
I tu się mylisz. Prezydent Komorowski podpisał tę ustawę a urzędy miast takich jak Gdańsk w pełni ją popierają i wprowadzają w życie pomimo protestów przedsiębiorców.
- 6 2
-
2020-04-08 12:52
wracaj katolu do swojego zasciankowego kosciolka. tylko sciagnij krzyz bo to reklama
- 1 1
-
2020-04-08 12:07
Komorowski teraz nie rzadzi! To pacynka Dudus podpisal!
- 1 2
-
2020-04-08 09:02
Problem w tym, że ta i**otyczną uchwałę wprowadzili właśnie ludzie Kidawy. (1)
- 11 2
-
2020-04-08 12:01
Za ta ustawa stal karakan z kotem.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.