• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów mgła i znów problemy z lądowaniem w Rębiechowie

Michał Brancewicz
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie. Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie.

Problemy z pomagającym pilotom systemem ILS, który umożliwia lądowanie przy złej pogodzie, sprawiły, że kolejne samoloty nie mogły wylądować w czwartek wieczorem w Gdańsku. Czy lotnisko ponosi z tego tytułu duże straty, a pasażerowie lotów przekierowanych do innych miast mogą ubiegać się o odszkodowanie?



Ugiegałe(a)ś się o odszkodowanie za przekierowany lub odwołany lot?

Problemy związane są z obniżeniem systemu wspomagającego lądowanie (ILS) z II do I kategorii. Urządzenia naprowadzające należące do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przeszły w tryb awaryjny we wrześniu i do dziś w nim działają. Powodem były ptaki, które obsiadały anteny kierunkowe powodując zakłócenia.

Pisaliśmy o tym w artykule Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Po raz pierwszy tej jesieni mgła utrudniająca bezproblemowe lądowanie spowiła niebo nad portem lotniczym w Gdańsku w minioną w niedzielę. Wówczas trzy samoloty zostały przekierowane na inne lotniska. Sytuacja powtórzyła się jednak w czwartek wieczorem. Tego dnia w Gdańsku nie mogło wylądować sześć samolotów.

Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem. Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem.

Lotnisko traci od 1 do 3 tys. zł za samolot



O problemach z lądowaniami informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Taka sytuacja jest niekorzystna nie tylko dla pasażerów, ale także dla gdańskiego portu lotniczego.

Sprawdź czy samoloty latają prawidłowo

- Dla nas największą stratą jest dyskomfort pasażerów, a nie straty finansowe - przekonuje jednak Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Z drugiej strony każdy samolot, który powinien wylądować w Gdańsku, ale odleciał na inne lotnisko, można przeliczyć na konkretną kwotę, która nie trafi na konto portu lotniczego.

- Wszystko zależy od wielkości samolotu, jego masy i liczby pasażerów. Średnio jest to od 1 do 3 tys. zł za jeden lot - mówi osoba dobrze znająca branżę lotniczą.

Bez szans na odszkodowanie z powodu pogody



Czy osoby, którym pogoda pokrzyżowała plany podróży, mogą ubiegać się o odszkodowanie?

- Zakłócenia muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczej, dlatego takie
nadzwyczajne okoliczności, jak niekorzystne warunki pogodowe czy nagłe przypadki medyczne z reguły zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty rekompensaty - wyjaśnia Magdalena Bursa - Łapińska, radca prawny AirHelp, firmy świadczącej usługi prawne pasażerom.

Rekompensata przysługuje podróżnym w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów, a także odmowy przyjęcia na pokład. Wynosi ona od 250 do 600 euro i jest wyliczana w zależności od długości trasy.

Co istotne, odszkodowanie przysługuje w przypadkach, gdy korzystamy z usług linii lotniczej zarejestrowanej w Unii Europejskiej oraz startujemy i lądujemy na terenie UE.

Jak już wspominaliśmy, problemy techniczne na lotnisku w Gdańsku zostały spowodowane przez sprzęt, który należy i którym zawiaduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Czy władze gdańskiego lotniska zamierzają domagać się od niej jakichś odszkodowań?

- Problemy techniczne mogą się przydarzyć każdemu. Dlatego czekamy aż PAŻP upora się z tą sprawą. Nam zależy na jak najlepszej współpracy - studzi emocje Tomasz Kloskowski.

GPS jak ILS



Ostatni komunikat (tzw. NOTAM) PAŻP-u mówi, że lotnisko w Gdańsku będzie funkcjonowało w oparciu o ILS I kategorii do 30 stycznia 2019 roku. Przywrócić system do II kategorii można jedynie wówczas, gdy uda się uporać z problemem, czyli ptakami. Pomóc ma w tym montaż specjalnych elementów osłaniających anteny kierunkowe.

Nieoficjalnie mówi się, że stanie się to w połowie listopada.

Montaż osłon oznaczał będzie jednak całkowite wyłączenie systemu ILS na ok. 5-7 dni. Przy złej pogodzie może to, choć nie musi, oznaczać paraliż lotniska.

- Dziś wszystkie samoloty dużych przewoźników wyposażone są w system, który umożliwia wykonanie tzw. podejście LPV z wykorzystaniem systemu GPS. To jest tożsame z lądowaniem przy ILS I kategorii - wyjaśnia osoba z branży lotniczej.
10:46 11 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 11:22)

Mgła na lotnisku w Rębiechowie (17 opinii)

Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.
Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • Z tego powodu przełożyli mecz hokejowy w Gdańsku - Norwegia:Austria w ramach EIHC, bo sprzęt nie doleciał

    • 17 0

  • skandal
    Winnych ukarać

    • 20 1

  • dlaczego Warszawa? (11)

    Czy ktos moze mi wyjasnic, dlaczego samoloty sa przekierowane do Warszawy, a nie do Bydgoszczy? Przeciez na Okecie jest dwa razy dalej niz na bydgoskie lotnisko.

    • 27 9

    • Też mnie to zastanawiało. Sam zostałem kiedyś "odstawiony" do Warszawy. (2)

      Powrót ze stolicy do do Gdańska zajął 3x dłużej niż lot z Londyn - Gdańsk. Dobrze, że chociaż bez bagaży byłem, współczułem ludziom z małymi dziećmi i walizami.

      • 15 1

      • Pułap (1)

        Do Bydzi nie osiągniesz pułapu przelotowe z Gd, za blisko

        • 1 6

        • Z Lublina do Warszawy lataja rejsowe samoloty, a to taka sama odleglosc jak Bydgoszcz - Gdansk. To chyba jednak nie ten powod.

          • 6 0

    • (1)

      Bo samoloty przekierowuje się tam gdzie linia ma obsługę zapewnioną stosownymi umowami, co w praktyce oznacza lotnisko na które także lata. Swego czasu Air France zawracał do Paryża gdy nie mógł lądować w Warszawie, bo tak było dla nich wygodniej. Niekoniecznie dla pasażerów.

      • 21 0

      • Dziękuję za wyjaśnienie, ale Ryanair ostatnio został skierowany do Warszawy, mimo tego, że do Bydgoszczy też lata. Czy chodzi Ci, że na "lotnisko zapasowe" trzeba mieć stosowną umowę?

        • 8 0

    • odpowiedź (1)

      To zależy od umowy. Puste lotnisko w Gdyni mogłoby przejąć dzisiaj awaryjnie cały ruch, ale Gdańsk nie chciał podpisać umowy.

      • 11 7

      • nie fantazjuj
        aby lotnisko mogło przyjmować samoloty pasażerskie musi spełnić multum warunków i uzyskać tonę certyfikatów
        super byłoby mieć też dojazd do tego lotniska...

        • 6 5

    • Może w Bydgoszczy też jest mgła i taki marny ILS jak w Gdańsku?

      • 1 1

    • Smogowi świetlnemu stanowcze nie

      Bo w Bydgoszczy wszyscy już gaszą światła i idą spać.

      • 1 0

    • Przewoznik

      Przewoznik a nie lotnisko zapewnia pilotom liste lotnisk rezerwowych.

      • 0 0

    • Ludzie!

      Przecież ci wszyscy przewoźnicy mają głęboko w d*pie potrzeby i wygodę pasażerów!!! Czy wy na prawdę myślicie że ktoś w zarządzie tych linii lotniczych się zastanawia jak wygodzić pasażerom?!?!?! Z Bydgoszczy by musiał samolot pusty odlecieć gdzieś na "przyzwoite" lotnisko po nowych pasażerów. A w Wa-wie jest kupa połączeń, coś zamieszają, poprzesuwają i samolot pełny poleci. I kasa gra.... A ty możesz dymać autobusem następne pól dnia bo przecież z powodu złych warunków pogodowych żadne odszkodowanie się nie należy ;)

      • 3 0

  • Moje osobiste podziękowania dla szefostwa lotniska (2)

    Za możliwość oglądania lotniska o pólnocy w oczekiwaniu na samolot i frajdę powrotu na nie po 4 rano - tym razem na przyjazd autobusu.

    • 36 1

    • Mewa 5

      Następnym razem gwarantujemy zwiedzanie Bydgoszczy lub Poznania.

      • 3 0

    • Zawsze mogli odwołać i mieć wywalone

      A poza tym co ma lotbisko do decyzji lini lotniczych?

      • 1 2

  • (3)

    To nie mozna wlaczyc z powrotem i postawic armate by odstrasztc ptaki hukiem? Armaty nie ma w Gdansku? Przeciez sa ... Nie moge sluchac o tym ze lotnisko nie dziala bo ptaki , bo brak oslon...

    • 31 2

    • Wystarczą sokoły :) (1)

      • 3 0

      • Nie no

        sokoły to nie są ptaki.

        • 1 0

    • wystarczy strach na wroble

      Zalozyc na niego koszulke z napisem K O N
      S T Y
      T U C
      J A

      Wszystkie ptaki obsr*ja tego szmatlawca

      • 3 2

  • Zbyt dobrze prosperowało, ktoś się o to postarał. Co ma do powiedzenia PAŻP ? (2)

    • 12 5

    • Papuga

      W dziedzinie wyposażenia telekomunikacyjnego - prawie wszystko.

      • 1 0

    • Podium

      Lotnisko gdańskie systematycznie spada w rankingu przewozów. Zawsze byliśmy tuż za Warszawą, teraz przegoniły nas Kraków i Katowice. Zapewne wkrótce przegoni Radom.

      • 5 1

  • 65% jest zadolowonych!

    • 19 4

  • refleksja (2)

    A wystarczyłoby podpisać umowę z lotniskiem w Gdyni i w czasie problemów kierować tam samoloty.

    • 39 7

    • znawco...

      to nie lotnisko decyduje dokad odeslac przekierowany samolot tylko linia lotnicza (na podstawie zawartych umów) i ostatecznie pilot.

      • 2 1

    • Rozumiem że lotnisko w Gdyni jest przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich i ma całe zaplecze niezbędne do takich operacji?

      • 2 2

  • Niech tristara zamontują wtedy nawet w tunelu pod martwą wisłą wylądują ;)

    • 25 2

  • Niech Adam Pawłowicz odgania te ptaki (1)

    skoro ludzie go wybrali , a nie tylko samoloty ciąga

    • 43 10

    • Matoł z PiS wypuścił dzikie Kaczki

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane