- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (129 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (228 opinii)
- 3 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (64 opinie)
- 4 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (67 opinii)
- 6 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostaną rozebrane podczas budowy Kolei Metropolit.
Prezentujemy panoramy sześciu wiaduktów, wznoszących się do dziś na szlaku Kolei Kokoszkowskiej, które przejdą do historii wraz z początkiem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestor budowy zamierza zlecić ich rozbiórkę.
Udaliśmy się na teren dawnej Kolei Kokoszkowskiej, by zatrzymać w kadrze istniejące - niewyburzone działaniami wojennymi i wykonane w latach 60. - wiadukty. Prezentujemy panoramy (360 stopni) obiektów, które niebawem znikną z krajobrazu Gdańska za sprawą budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Co ciekawe, na szlaku dawnej Kolei Kokoszkowskiej, który niebawem zostanie zajęty przez budowlańców, wciąż spaceruje wielu gdańszczan. Atmosfera tam jest identyczna do tej na szlakach górskich. Wiele osób mówi sobie: "Cześć!", "Dzień Dobry!". Pozostali rozmawiają o tym, jak zmieni się krajobraz, gdy powstanie linia kolejowa PKM, łącząca dwoma torami Osowę z Wrzeszczem.
By uruchomić poniższe panoramy, przeglądarka internetowa musi posiadać zainstalowaną wtyczkę Sliverlight.
1. Wiadukt w ciągu ul. Szczęśliwej .
Obiekt z lat 60. w trakcie prac budowlanych przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany. Przez lata służył on za dojazd do mieszczącej się nieopodal bazy paliwowej poligonu wojskowego. Wiadukt posiada konstrukcję betonową i wznosi się na wysokość ok. 4 metrów. Jego przyczółki są zbyt blisko, by mogły zmieścić dwa tory nowej linii.
2. Wiadukt przy ul. Marzeń .
To jeden z najgorzej zachowanych wśród wszystkich obiektów, które przetrwały działania wojenne prowadzone w ciągu Kolei Kokoszkowskiej. Jaka jest przyszłość tego obiektu w związku z budową nowej linii? Również rozbiórka. Z obiektu korzystają głównie spacerowicze i rowerzyści.
3. Wiadukt w ciągu ul. Wołkowyskiej .
Wykonany ok. 1912 r. ceglany wiadukt kolejowy czeka podobny los w trakcie planowanej budowy PKM. Wykonawca będzie musiał go rozebrać. Jest on zbyt wąski, by mógł pomieścić dwa tory planowanej linii. Poszerzeniu i wzmocnieniu będą też podlegać nasypy.
4. Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo .
To pierwszy tak malowniczy obiekt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, idąc od obwodnicy. Miejsce to było jeszcze piękniejsze, gdy wiadukt otaczała liczna roślinność. Obiekt ten za parę miesięcy przejdzie do historii - inwestor PKM postanowił go rozebrać z uwagi na małą przestrzeń pod przęsłem.
5. Wiadukt przy dawnej stacji paliw w Brętowie .
Wiadukt kolejowy z 1912 r. przetrwał działania wojenne na terenie Gdańska w 1945 r. Jego ceglana - solidna - konstrukcja sprawiła, że przejazd lub przejście pod nim możliwe jest do teraz. Niestety, po rozpoczęciu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany.
6. Wiadukt nad ul. Ogrodową .
Obiekt nad ul. Ogrodową ma podobną historię jak ten powyżej. W jego pobliżu w 2011 r. saperzy odnaleźli szczątki ludzkie.
7. Wiadukt Weisera przy ul. Gomółki .
A w zasadzie kładka dla pieszych, prowadząca do nieistniejącej już zagrody i dawnego żwirowiska. Obiekt został upamiętniony na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek". Obiekt o konstrukcji betonowej został oddany do użytku w 1913 r., czyli rok przed uruchomieniem linii. W czasie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 100-letni obiekt zostanie wysadzony. Nowa kładka będzie konstrukcyjnie nawiązywać do dzisiejszego obiektu.
Miejsca
Opinie (110) 3 zablokowane
-
2013-05-21 13:54
A ja żałuje że to likwidują. (1)
Niby ruiny, ale ja mam do nich wielki sentyment.
Niedzilne spacery z babcią, jej historie o tym jak kiedyś dawno temu jeździł tamtędy pociąg.
A to wszystko takie tajemnicze, zapomniane... dla dzieciaka stary ceglany wiadukt na zad**iu za cmentarzem jest bardzo interesujący (co to było, do czego służyło, kto, kiedy i po co to wybudował... a nie było wtedy internetu - tylko informacje od babci).
Ciekawe czy te wiadukty w ogóle są wpisane do rejestru zabytków.
Jeśli muszą, to niech chociaż ta nowa kolej przypomina starą...- 15 9
-
2013-05-21 14:06
Lewica
na pewno by je wpisała do rejestru zabytków ale nie były zbudowane za czasów realnego socjalizmu przez towarzyszy radzieckich jako dar dla narodu polskiego.
- 0 1
-
2013-05-21 14:02
Tam, gdzie liczy się szmal, sentymenty idą do lamusa.
Jedna z piosenek dobrze uchwyciła gdańskie realia:
"To jest komedia, bez sali, bez sceny, bez lamp. Scenariusz przepadł, zabawa nie klei się nam".
Chylę głowę przed autorem tej przepowiedni.- 4 9
-
2013-05-21 15:04
Plebs nie ma sentymentow: liczy sie tylko szklo i beton (2)
Stacje kolejowe wygladajace jak stadion i kolejka wygladajaca jak statek kosmiczny.
Co tam ponad 100 letnie zabytkowe wiadukty.
Ciekawe kto w ogole ta kolejka bedzie jezdzil, akurat te rejony sa najslabiej zaludnione w calym miescie.
Na Osowie sami bogaci z autami, a autobus spod galerii do lotniska jedzie 20-25 min trasa slowackiego.
Po tygodniu stacje beda pobazgrane, zniszczone, zasmiecone, a kolejki puste.
Kto to bedzie utrzymywal?
My.- 8 10
-
2013-05-21 15:08
taka prawda "gdanszczanie" z blokowisk, z zabytkow znaja tylko bazylike mariacka, ratusz i zuraw.
nie wiedza czy to wybudowal niemiec, czy polak, ani czy to oryginal czy replika.
juz przecietny szwab wie wiecej niz przecietny "gdanszczanin".
malo kogo obchodza zabytki.
najlepiej je wyburzyc i pootwierac same markety, stadiony i inne badziewne szklane obiekty, ktore za 30 lat beda straszyc tak jak dzis straszy Lot czy dworzec PKS.- 4 6
-
2013-05-22 06:38
Plebs i pan prezydent Adamowicz nie lubią zabytków. One im przeszkadzają...
- 2 3
-
2013-05-21 15:41
te panoramy to chyba kalkulatorem były robione.
- 1 0
-
2013-05-21 15:57
Obawiam się że to kolejna inwestycja po stadionie i ECS
która na siebie nie zarobi, a będzie tylko ciągnąć kasę z budżetu miasta.
- 3 2
-
2013-05-21 17:28
Nie mogli puscic pociągu w podkopanym rowie pod mostem?
Po co rozwalac ten zabytkowy most? Jezdzilem tam rowerem z tatą 25 lat temu. Czy w Polsce budowa = niszczenie wszystkiego? Zeby jeszcze tam byl nowoczesny pociag, ale oczywiscie musieli spprzyc i drezyne na paliwo puszcza za takie pieniadze otrzymane z UE.
- 7 6
-
2013-05-21 17:31
Niemcy zaprojektowali, natrudzili się, wybudowali, Polacy zniszczą do gruntu. (1)
Tak było zawsze. Zostawic ten most w spokoju kurde. Mozna obudowac, podkop zrobic pod nim i puscic kolej pod nim.
- 8 9
-
2013-05-22 00:51
Niemcy najbardziej sie natrudzili przy wysadzaniu tych mostów w 2WŚ.
Te których nie ma dzisiaj: wysadzali niemcy w 1945, jeden z wiaduktów wysadzili razem z lokomotywą która tam stała. Uciekali przed armią czerwoną i polską.
m.trojmiasto .pl/news/Szlakiem-wiaduktow-Kolei-Kokoszkowskiej-n67594 .html- 4 0
-
2013-05-21 18:11
z wiaduktu dawidka zrzuciliśmy kiedyś spalony wrak małego fiata;p wcześniej (1)
wtoczyliśmy go po zboczu;] pozdrowienia dla kolegów ze SP nr 66 :D
- 1 5
-
2013-05-21 20:19
no tak
Cudowne, pomyslowe zabawy...
- 3 0
-
2013-05-21 20:10
(1)
najlepsze imprezy i ogniska picie piwka i śpiewy do rana szkoda tego wiaduktu .TO SE NE WRATI.
- 1 0
-
2013-05-21 20:20
czyli
Wycie i picie
- 1 0
-
2013-05-21 20:39
Już widzę, jak zimą ludzie z moreny idą na nasyp...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.