- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (428 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (80 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (281 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (116 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (48 opinii)
- 6 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (18 opinii)
Zwiedziliśmy pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą
Do tej pory maszyna TBM wydrążyła 462 metry tunelu.
Weszliśmy do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM jest prawie w połowie pierwszej nitki tunelu i przechodzi prace serwisowe.
Wstrzymanie prac było niezbędne, by wykonać serwis maszyny przed najważniejszym etapem robót, czyli drążeniem tunelu pod korytem Martwej Wisły. W czasie tych prac wymieniane są m.in. zęby tarczy, zgarniacze, a także rolki. Wymiany wymagają głównie te elementy tarczy, które są zlokalizowane na jej obrzeżach. Nic dziwnego - podczas każdego obrotu wykonują najdłuższą drogę. W sumie wymieniono 250 elementów tarczy.
Jak przebiega wymiana elementów maszyny? Okazuje się, że zaangażowani w nią byli nurkowie.
- Wchodzili do przodka maszyny TBM, który w ok. 30 proc. wypełniony był powietrzem o ciśnieniu 2,5 atmosfery. Każdy z nich mógł przebywać tam przez dwie godziny. Przed wyjściem musiał przejść trwającą 1,5-godziny dekompresję. W pracach brało udział 40 osób. Z uwagi na wysokie ryzyko wszystkie prace były wykonywane w asyście zespołu medycznego - opowiada Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.
Do tunelu podczas pracy maszyny TBM trudno jest wejść. Po pierwsze istniejący odcinek zastawiony jest tubingami, czyli betonowymi obręczami, które potem tworzą szkielet tunelu. Po specjalnie poprowadzonym torowisku podawane są one na czoło maszyny. Po drugie wybierany jest urobek. Obsługa maszyny ma do dyspozycji wyłącznie wąski podest, przy którym wiją się różnego rodzaju kable i instalacje teletechniczne.
Do górnej części tunelu podczepiony jest ogromny żółty rurociąg. Wykonawca wtłacza nim powietrze do wnętrza tunelu, bowiem w trakcie pracy maszyny TBM jest w nim bardzo duszno.
We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu. Co jeśli dojdzie w nim do jakiegoś wypadku? Nad bezpieczeństwem osób podróżujących podwodną przeprawą będzie czuwać monitoring. Obraz z kamer trafi do obsługi tunelu, a ta będzie powiadamiać służby ratownicze.
Ponowny start maszyny zaplanowano za kilka dni. Jest szansa, że odtąd TBM będzie drążył tunel nieco szybciej.
- Dotychczasowe prace przy drążeniu odbywały się w trybie dwuzmianowym. Po zakończeniu robót serwisowych, obsługa zacznie prace na trzy zmiany - mówi Piotr Czech, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł. Inwestorem zastępczym jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Miejsca
Opinie (97) 10 zablokowanych
-
2013-09-10 16:39
przekroj (1)
Mam nadzieje ze rysunek przekroju tunelu ma skazona skale ...;)
- 2 0
-
2013-09-10 19:38
Telefony w stosunku do samochodów na pewno są za duże :)
- 1 0
-
2013-09-10 16:40
czy tunnelem beda mogly jezdzic TIR-y? (3)
- 3 0
-
2013-09-10 16:44
a tramwaje?
- 2 0
-
2013-09-10 17:48
Nie, TIRy, osobówki, dostawczaki absolutnie nie
rowery, furmanki, trolejbusy, tramwaje, dyliżanse, rydwany, taczki, hulajnogi, quady, wózki widłowe i suwnice portowe jak najbardziej. :-D
- 8 0
-
2013-09-11 11:59
Tak w tunelu bedą mogły się poruszać TIR-y w zasadzie głownie dla nich jest budowany
- 0 0
-
2013-09-10 19:06
W 1969 ludzie lądowali na Księżycu, a tu podnieta nędznym tunelikiem, dobre.
- 4 1
-
2013-09-10 19:13
no to tema to du...py
no to sobie pozwiedzalem jak nigdy co to za portal ktory wstawia 1minutowe filmiki ktore do mojego zycia wnosza tylka wqrwienie i nic wiecej
- 0 0
-
2013-09-10 21:56
Jeśli inżynier kontraktu mówi, że zatrzymali się tuż przed Wisłą to chyba nie w tym kierunku wiercą.
- 0 1
-
2013-09-11 16:10
Wiem , że górnicy fedrują i 800 metrów pod ziemią , wiem że drążą kilometrowe tunele wydobywając węgiel... (1)
Jaki problem był w tym by górnicy zrobili ten tunel ? Mają kambajny i potrafią robić takie rzeczy od pokoleń.
By górnicy wydobyli węgla za sumę którą kosztowała ta maszyna to powstają setki kilometrów tuneli...
COŚ mi tu nie pasuje.- 1 0
-
2013-09-11 21:11
Ciężko pracować pod wodą.
- 0 1
-
2013-09-12 17:57
czy w tunelu bedzie sciezka rowerowa???
sciezka dla pieszych rolkarzy i babc z wozkami??? Pytam sie.
- 0 0
-
2013-11-09 21:01
zeby to jeszcze placili za to ze tam pracujemy,zlodzieje
- 1 0
-
2013-12-09 13:37
Gdański tunel pod Martwą Wisłą
Zastanawiam się czy nie taniej byłoby wybudować most ?Niewątpliwie trasa skróci drogę do tej części Gdańska .Powodzenia.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.