• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiedziliśmy pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Do tej pory maszyna TBM wydrążyła 462 metry tunelu.


Weszliśmy do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM jest prawie w połowie pierwszej nitki tunelu i przechodzi prace serwisowe.



Minęły trzy miesiące od rozpoczęcia drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM dotarła w ubiegłym tygodniu na 462. metr budowanego obiektu i zatrzymała się ok. 30 metrów przed wschodnim brzegiem Martwej Wisły.

Wstrzymanie prac było niezbędne, by wykonać serwis maszyny przed najważniejszym etapem robót, czyli drążeniem tunelu pod korytem Martwej Wisły. W czasie tych prac wymieniane są m.in. zęby tarczy, zgarniacze, a także rolki. Wymiany wymagają głównie te elementy tarczy, które są zlokalizowane na jej obrzeżach. Nic dziwnego - podczas każdego obrotu wykonują najdłuższą drogę. W sumie wymieniono 250 elementów tarczy.

Jak przebiega wymiana elementów maszyny? Okazuje się, że zaangażowani w nią byli nurkowie.

- Wchodzili do przodka maszyny TBM, który w ok. 30 proc. wypełniony był powietrzem o ciśnieniu 2,5 atmosfery. Każdy z nich mógł przebywać tam przez dwie godziny. Przed wyjściem musiał przejść trwającą 1,5-godziny dekompresję. W pracach brało udział 40 osób. Z uwagi na wysokie ryzyko wszystkie prace były wykonywane w asyście zespołu medycznego - opowiada Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tunelu podczas pracy maszyny TBM trudno jest wejść. Po pierwsze istniejący odcinek zastawiony jest tubingami, czyli betonowymi obręczami, które potem tworzą szkielet tunelu. Po specjalnie poprowadzonym torowisku podawane są one na czoło maszyny. Po drugie wybierany jest urobek. Obsługa maszyny ma do dyspozycji wyłącznie wąski podest, przy którym wiją się różnego rodzaju kable i instalacje teletechniczne.

Do górnej części tunelu podczepiony jest ogromny żółty rurociąg. Wykonawca wtłacza nim powietrze do wnętrza tunelu, bowiem w trakcie pracy maszyny TBM jest w nim bardzo duszno.

We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu. Co jeśli dojdzie w nim do jakiegoś wypadku? Nad bezpieczeństwem osób podróżujących podwodną przeprawą będzie czuwać monitoring. Obraz z kamer trafi do obsługi tunelu, a ta będzie powiadamiać służby ratownicze.

Ponowny start maszyny zaplanowano za kilka dni. Jest szansa, że odtąd TBM będzie drążył tunel nieco szybciej.

- Dotychczasowe prace przy drążeniu odbywały się w trybie dwuzmianowym. Po zakończeniu robót serwisowych, obsługa zacznie prace na trzy zmiany - mówi Piotr Czech, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł. Inwestorem zastępczym jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • przekroj (1)

    Mam nadzieje ze rysunek przekroju tunelu ma skazona skale ...;)

    • 2 0

    • Telefony w stosunku do samochodów na pewno są za duże :)

      • 1 0

  • czy tunnelem beda mogly jezdzic TIR-y? (3)

    • 3 0

    • a tramwaje?

      • 2 0

    • Nie, TIRy, osobówki, dostawczaki absolutnie nie

      rowery, furmanki, trolejbusy, tramwaje, dyliżanse, rydwany, taczki, hulajnogi, quady, wózki widłowe i suwnice portowe jak najbardziej. :-D

      • 8 0

    • Tak w tunelu bedą mogły się poruszać TIR-y w zasadzie głownie dla nich jest budowany

      • 0 0

  • W 1969 ludzie lądowali na Księżycu, a tu podnieta nędznym tunelikiem, dobre.

    • 4 1

  • no to tema to du...py

    no to sobie pozwiedzalem jak nigdy co to za portal ktory wstawia 1minutowe filmiki ktore do mojego zycia wnosza tylka wqrwienie i nic wiecej

    • 0 0

  • Jeśli inżynier kontraktu mówi, że zatrzymali się tuż przed Wisłą to chyba nie w tym kierunku wiercą.

    • 0 1

  • Wiem , że górnicy fedrują i 800 metrów pod ziemią , wiem że drążą kilometrowe tunele wydobywając węgiel... (1)

    Jaki problem był w tym by górnicy zrobili ten tunel ? Mają kambajny i potrafią robić takie rzeczy od pokoleń.

    By górnicy wydobyli węgla za sumę którą kosztowała ta maszyna to powstają setki kilometrów tuneli...

    COŚ mi tu nie pasuje.

    • 1 0

    • Ciężko pracować pod wodą.

      • 0 1

  • czy w tunelu bedzie sciezka rowerowa???

    sciezka dla pieszych rolkarzy i babc z wozkami??? Pytam sie.

    • 0 0

  • zeby to jeszcze placili za to ze tam pracujemy,zlodzieje

    • 1 0

  • Gdański tunel pod Martwą Wisłą

    Zastanawiam się czy nie taniej byłoby wybudować most ?Niewątpliwie trasa skróci drogę do tej części Gdańska .Powodzenia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane