• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą ogradzać obwodnicę przed zwierzętami

Patryk Szczerba
18 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ogrodzenie leśnego odcinka ma zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i zwierzętom. Ogrodzenie leśnego odcinka ma zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i zwierzętom.

W najbliższych miesiącach powstanie sześciokilometrowe ogrodzenie wzdłuż gdyńskiego odcinka obwodnicy pomiędzy węzłem Chwarzno zobacz na mapie Gdyni a krzyżówką z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, które ma uniemożliwiać leśnym zwierzętom wchodzenie na jezdnię. To jeden z ostatnich odcinków drogi, gdzie płotu nie ma. Siatka będzie kosztowała ok. 600 tys zł.



Czy jadąc obwodnicą widziałeś kiedyś zwierzę na jezdni?

Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ostatnich latach na obwodnicy doszło do 55 kolizji z udziałem zwierząt. To oficjalne dane, ale jak przyznają urzędnicy, kierowcy nie wszystkie kolizje zgłaszają, więc wiele zdarzeń w ogóle nie trafia do rejestrów.

Nie wszystkie zwierzęta sobie radzą

Aby do kolizji nie dochodziło, na leśnych odcinkach drogi od kilku lat powstają specjalne siatki uniemożliwiające wejście na drogę. Warto pamiętać, że nie zawsze wystarczają. Przedstawiciele GDDKiA przyznają, że płot zawsze się w którymś miejscu zaczyna, to może być również węzeł z inną niewygrodzoną drogą, albo niedomknięta przez przechodzące osoby furtka.

Dodają, że zwierzęta mogą co prawda swobodnie przechodzić pod obwodnicą w wyznaczonych miejscach, ale sprawdza się to tylko w przypadku drapieżników i dzików. Jelenie i sarny z nich nie korzystają, więc to one są najbardziej narażone na potrącenia. Budowa przejść naziemnych jest z kolei kosztowna, więc pozostaje w rozważaniach.

Siatka ma zapewnić bezpieczeństwo zwierzętom, ale uspokoić też kierowców, którzy w jesienne i zimowe wieczory muszą zwracać baczniejszą uwagę nie tylko na to, co dzieje się na drodze.

Siatka od Chwarzna do Chyloni

W najbliższym czasie siatka o długości 5,8 km zostanie zamontowana na fragmencie obwodnicy w Gdyni, pomiędzy węzłem Chwarzno i węzłem z ul. Morską - jednym z ostatnich, który nie jest w ten sposób chroniony.

Przetarg w formule "projektuj i buduj" zostanie prawdopodobnie rozstrzygnięty za kilkanaście dni. Do GDDKiA, które na prace chce wydać nieco ponad 600 tys. zł wpłynęło pięć ofert firm z czasem wykonania 90 dni. Trwa sprawdzanie propozycji.

Na razie oficjalnego rozstrzygnięcia nie było, ale wiadomo już, że przynajmniej jedna z nich jest zbliżona do podanego przez zarządcę drogi szacunkowego kosztorysu. Jeśli umowa z wykonawcą zostanie podpisana w maju lub czerwcu, prace budowlane mogłyby się zakończyć jesienią.

Nie będzie utrudnień

W trakcie robót ruch nie powinien być utrudniony, jak chociażby podczas zeszłorocznego montażu ekranów akustycznych na wysokości Wielkiego Kacka, czy wcześniejszych podobnych prac na Chwarznie.

- To ostatni istotny fragment trasy, który nie posiadał ogrodzenia mimo przebiegu przez tereny leśne. Wygrodzenia powstaną na poboczu drogi, z dala od krawędzi jezdni, w związku z tym realizacja tego w terenie nie powinna wpływać na ruch na obwodnicy Trójmiasta - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj też: Uważajcie na dzikie zwierzęta. Co w razie kraksy?

Miejsca

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Wszystko moje :(

    "Budowa przejść naziemnych jest z kolei kosztowna, więc pozostaje w rozważaniach."

    To świństwo,na przejścia naziemne powinny znaleźć pieniądze. Zabieramy ich naturalne tereny,blokujemy przejścia :( Nie przejdą przez obwodnicę,to będą przechodzić przez osiedla.

    • 6 0

  • A można wygrodzić obwodnicę przed pieszymi, którzy codziennie czekają na VW T4 na rejestracjach GKA, GST,GWE itp? (1)

    • 2 1

    • a pózniej przebiegaja po obwdnicy lecz nie kążdy ćwok zdąrzy :P

      • 0 0

  • 600 tysięcy? Za co do ciula pana?! (1)

    Który znowu posmarował? Siatka leśna kosztuje około 180pln za 50 metrów. Łatwo policzyć że za 6 kilometrowy odcinek trzeba zapłacić niecałe 22 tysiące. Licząc razy dwa-po obu stronach obwodnicy- mamy 44 koła. Jeden stempel, którego używa się do montażu siatki to koszt max 5 złotych. Wkopując słupek co 3 metry-nierealne ale ok-koszt stempli to 20 tysięcy. To jest jedna dziesiąta tego co chce wydać miasto! Dodatkowo bankowo znaleźliby się wolontariusze czy tam inne zielone dziady do roboty za friko! Ten kto to wymyślił i pobrał taką kwotę od razu przed sąd.

    • 5 0

    • Jeszcze słupki, robocizna, geodezja

      • 0 1

  • Przydałoby się ogrodzenie

    Między zjazdem na otomin a węzłem karczemki na wysokości jeziora. Tam często dziki wchodzą na obw.

    • 2 0

  • sowy budują jelonkowi Danielowi tame

    sowy

    • 0 0

  • Co zwierzęta na to?

    A czy w naszej ojczyźnie kochanej ktoś w ogóle słyszał o niebezpieczeństwach płynących z fragmentacji ekosystemów? Korytarzach migracyjnych? Przejściach dla zwierząt?

    Nie, no ale po co, zabetonujmy wszystko, żryjmy plastik i oddychajmy spalinami...

    • 3 0

  • lepiej przed ćwokami co się zabierja o 6-7 rano z obwodnicy z pasa awaryjnego

    • 2 0

  • siatka ma chronić kierowców, a nie zwierzęta

    Skoro sarny i jelenie sobie nie radzą z przejściem podziemnym powinno się zbudować przejścia nadziemne. Las to ich środowisko życia, bez niego umrą. To ludzie wdarli się obwodnicą na ich teren. Skoro zwierzęta próbują przechodzić na drugą stronę obwodnicy to znaczy, że muszą, należy im stworzyć przejścia, a nie grodzić środowisko życia.
    Siatka nie ma chronić zwierząt, tylko kierowców szanowny panie autorze... Bez ściemy proszę!

    • 7 0

  • A dlaczego nie wybudowano przepustów dla turystów i zwierząt?

    Zostały zlikwidowane dawne turystyczne przejścia i korytarze ekologiczne dla zwierząt Obecnie trzeba nadłożyć kilka kilometrów, aby dostać się na druga stronę lasu. Turyści to też ludzie!

    • 3 0

  • Super,miałam wypadek na obwodnicy z psem szkody bardzo duże a pies nie zapłacił wiec z własnej kieszeni trzeba było robić.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane