- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (232 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (178 opinii)
- 3 W majówkę ruszają linie sezonowe (44 opinie)
- 4 Napad na bank miał być żartem (134 opinie)
- 5 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (161 opinii)
- 6 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (101 opinii)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-06 17:10
(1)
Szkoda, ze szybciej nie powstanie. To ozywi cale Srodmiescie.
- 7 5
-
2016-08-06 17:14
a dokładnie
- 4 1
-
2016-08-06 17:14
Mam wrażenie że ta cała sytuacja wygląda jak z kredytami. (3)
Ludzie biorą kredyty aby spłacać inne kredyty.
Tutaj trochę inna sytuacja. Rozpoczyna się wielkie inwestycje, jedna za drugą aby przykryć machloje w um.- 9 9
-
2016-08-06 17:15
ty to widzisz negatywnie (2)
a może warto spojrzeć pozytywnie?
- 2 5
-
2016-08-06 17:19
Pozytywnie mówisz? (1)
ecs, stadion, czy pkm? na co mam spoglądać pozytywnie.
* tak, na własne utrzymanie a w przyszłości przynosić zyski finansowe miastu- 4 5
-
2016-08-06 17:21
na siebie
- 3 3
-
2016-08-06 17:30
Panie budyń (4)
kiedy będzie tunel do Szwecji? Pytałem sie szczurka wypiął sie na mnie tylko w panu nadzieja! Znudziły nam sie promy za długo płyną !pozdrawiam serdecznie
- 11 4
-
2016-08-06 17:31
skoro się wypiął (2)
to trzeba było wsadzić.
- 4 1
-
2016-08-06 17:38
No tak masz racje (1)
otwor jest otwór ale co by powiedziała moja żona ???
- 4 1
-
2016-08-06 17:44
oj, mocniej.
- 6 1
-
2016-08-06 21:43
Bardzo śmieszne.
- 0 1
-
2016-08-06 18:00
super! (1)
a kiedy tunel pod Sopotem łączący bezpośrednio Gdańsk z Gdynią?
- 7 9
-
2016-08-06 18:51
kiedy?
nigdy.
- 5 1
-
2016-08-06 18:22
tunel po zbudowaniu trzeba będzie utrzymywać (2)
te 500 milionów, które ma kosztować, można by wydać bardziej efektywnie na inne cele - poprawę warunków komunikacji pieszej, rowerowej i publicznej w innych rejonach Gdańska.
Wpuszczanie kolejnej fali samochodów w nurt alei Zwycięstwa na wysokości bramy oliwskiej nie ma sensu.- 6 8
-
2016-08-06 19:54
a gdzie one teraz się kryją, te samochody - w nurcie Motławy? (1)
kto chce i musi to i tak jeździ, niczego to nie zmieni
- 0 4
-
2016-08-06 22:26
doświadczenia miast europejskich i amerykańskich pokazują
że budowa udogodnienia dla ruchu samochodowego zwiększa ruch na ulicach dojazdowych.
Likwidacja estakad i tuneli w wielu miastach świata doprowadziła do zjawiska tzw. wyparowywania ruchu - wiele przejazdów samochodem okazywało się niepotrzebnych i przestało być realizowanych.
To samo zjawisko występuje w miastach Polski: przekształcanie ulic w centrum na strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów redukuje skalę ruchu samochodów na sąsiednich ulicach i miasto odżywa.
Ostatni przykład: ulica 6 sierpnia w Łodzi przekształcona w woonerf. Kolejne przykłady pojawią się w Warszawie: ulica Chmielna i strefa tzw. pięciu rogów.
Żeby to ogarnąć wyobraźnią potrzeba pewnego wysiłku - na początek warto uznać prawdziwość prostej tezy, że samochód, zwłaszcza na małe odległości, nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
Prostota zaskakuje: dzięki niej miasto może być dużo tańsze w utrzymaniu i przyjemniejsze do życia.- 5 1
-
2016-08-06 18:42
A jak przepisy przeciwpowodziowe mówią w miejscach jak skrzyżowanie Słowackiego z Grunwaldzka i okolice Klinicznej? Tam prawie nie ma obniżenia terenu a zalewa systematycznie!!! Nie czas coś z tym zrobić czy właśnie oto chodzi by ciągle wydawać publiczne pieniądze w naprawy i blokować miasto? Coś mi się zdaje że ktoś z UM na tym zarabia!!!!?
- 6 2
-
2016-08-06 18:50
Gdańsk (2)
osiągnie mistrzostwo w budowie tuneli.
- 11 1
-
2016-08-06 19:12
TAK, czekam na to mistrzostwo z niecierpliwością oraz na tunel na Oruni (Smętna-Niegowska)
Obszar B na Gdańskiej Oruni (Smętna - Niegowska) to priorytet!
Zanim Samorząd wybuduje kolejny tunel pod kolejną rzeką Musi rozwiązać problem odciętych z każdej strony torami kolejowymi mieszkańców Gdańska!- 2 4
-
2016-08-07 21:45
I mistrzostwo w likwidowaniu istniejących.
- 0 0
-
2016-08-06 19:59
to i dobrze bo będzie obiekt do nazwania
tylko tym razem dla kogo? dla następnego biskupa czy dla marszałka?
- 1 2
-
2016-08-06 21:08
Jak dla mnie to REWELACJA, tylko szkoda że dopiero za ~10 lat......
Oczywiście, jak nie będzie jakiejś obsuwy.
- 6 2
-
2016-08-06 21:20
(1)
Pomijając pobożne życzenia tunel nie może mieć 140 metrów. Może mieć co najwyżej 140 metrów długości.
- 2 1
-
2016-08-06 21:44
Że chce ci się takie głupoty pisać?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.