- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (122 opinie)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (320 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (276 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (91 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (121 opinii)
- 6 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (44 opinie)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-08 01:39
Kolejna dekada...
z czego sie cieszyć.... bzdura... kasiuta idzie w UE na emigrantów... wiec tunelu nie będzie.
- 1 3
-
2016-08-08 07:57
tunel z nikąd od nikąd
tunel z nikąd od nikąd
- 1 7
-
2016-08-08 08:16
A może zamiast jednego "kolekcjonerskiego" tunelu by tak z 10 wiaduktów strzelić?
- 0 4
-
2016-08-08 14:01
sopot to nędza
i walające się kondomy.
- 2 0
-
2016-08-09 16:27
wreści
brawo Pis.......i do robotyyyyyy
- 0 2
-
2016-08-09 21:55
Z dwóch planowanych na pewno lepszy od tego pod Pachołkiem.
Będzie służył w 100% gdańszczanom i turystom. Komu najbardziej zależy na odciążeniu Spacerowej każdy widzi.
Trasa tramwajowa zlikwiduje wąskie gardło na Długich Ogrodach - awaria pojazdu lub sieci odcina całą Wyspę Portową, a tak będzie można skierować tramwaje po północnym krańcu Śródmieścia. Do tego lepszy dojazd ze Stogów i Przeróbki do drugiego centrum, jakim od lat powojennych stał się Wrzeszcz.- 1 1
-
2016-08-10 12:39
A basen doczekamy siem coo ?
Cale poludnie gdanska czeka na 25 metrowy basen !
- 0 1
-
2016-09-30 10:51
toż to nie są Długie Ogrody
Bardziej ul. Angielska Grobla lub ul. Stary Dwór.
Pozdrawiam- 1 0
-
2019-08-13 15:23
Kurne chaty trza stawiać
Trza nam kurnych chat . Górnik niech wyrywa wengiel z ziemi własnymi rencyma . Rolnik niech piecze chleb, żeby wszystkim się żyło dostatnio. Nowoczesną zarazę przegonić. Rzond da piencet i tysiąc trzysta a niemcy nam bendom zadrościć. Jedyne wierzowce które som piękne to srebrna i Licheń i Miasto Ojca pod Toruniem
- 0 0
-
2021-08-07 12:29
Jest rok 2021. Minęło 5 lat od artykułu
Nic w rej sprawie się nie wydarzyło.
Tylko korki przy dworcu są dwukrotnie dłuższe- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.