- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (127 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 4 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-06 21:31
I znów BRG chce utopić w błocie kolejne miliony złotych (2)
BRG jest instytucją bardzo szkodliwą dla miasta i należy ją rozwiązać, najpierw zwalniając dyscyplinarnie pracowników.
- 8 8
-
2016-08-06 21:43
A ty debil jesteś i tyle. (1)
- 2 5
-
2016-08-06 23:16
to zablysles argumentem
- 2 0
-
2016-08-06 21:56
a może by tak tunel do Szwecji? (1)
nie musiałbym promem na zakupy jeździć co tydzień i tyle czasu marnować...
- 4 5
-
2016-08-06 22:10
ty egoisto.
- 0 1
-
2016-08-06 22:18
dopiero po budowie tej trasy mozna mysleć
z zwolnieniu ruch na Podwalu !
- 3 2
-
2016-08-06 22:34
Gdańsk Sobieszewo, nowy kurort
to dobre miejsce, warto inwestować, tunel górki oraz tunel świbno plus nowy most to dobry prognostyk, aby właśnie tam kręcić lody, inwestorzy, na sztorc kosa.
- 2 2
-
2016-08-06 23:00
tu się buduje ... 3M
- 3 3
-
2016-08-07 01:21
Skoro tak...
...to proponuję tunel pod Świętokrzyską.
- 2 0
-
2016-08-07 03:09
Pan Naskret
kupil sobie aparat fotograficzny czy moze (niestety) odkryl HDR i bawi sie suwakami w programie graficznym?
- 5 0
-
2016-08-07 05:20
W kolejnej dekadzie!!!
Ciekawe czy za minimum 5 lat firma budująca nie będzie już miała innej nazwy.
- 3 1
-
2016-08-07 06:58
za, ale szyyybciej!
ten akurat tunel ma sens
w przeciwieństwie do Dziury na Forsę pod Pachołkiem
inne przeprawy potrzebne pilnie, od zaraz, to porządny most lub tunel na Wyspę Sobieszewską, oraz prom lub most lub tunel na Oksywie
ten ostatni to az sie nóż w kieszeni otwiera, że ten dureń u władzy robi idiotyczne kolejeczki linowe, infupudła i estakady, a podstawowej przeprawy dla dużej dzielnicy jak nie ma tak nie ma!- 4 2
-
2016-08-07 07:27
tunel
Tunel ma powstać w 2057 roku w grudniu
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.