• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy rondo pomoże odkorkować Czarny Dwór?

Maciej Naskręt
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku. Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku.

Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska korki u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska to codzienność. Rozwiązaniem tych problemów zdaniem naszego czytelnika może być rondo. Urzędnicy wskazują na pewne problemy tego pomysłu, ale przeanalizują go.



Jak oceniasz pomysł budowy ronda na Zaspie?

Nie ma praktycznie dnia, by kierowcy nie tracili cennego czasu na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na Zaspie. W godzinach szczytu przejazd tędy zajmuje nawet 30 minut. Za ten stan rzeczy odpowiada tunel pod Martwą Wisłą, który jest świetnym objazdem dla korków w centrum Gdańska, ale skierował potoki kierowców właśnie do nadmorskich dzielnic miasta.

Jedyne co mogli zrobić drogowcy na tym skrzyżowaniu, to wydłużyć fazę zielonego światła dla jadących na wprost. Nic to jednak nie zmieniło. Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

Kierowcy chyba nie wierzą w to rozwiązanie i dlatego nadsyłają kolejne propozycje. Tym razem pan Wojciech zasugerował wykonanie w tym miejscu ronda.

- Skrzyżowania z ruchem okrężnym są znakiem rozpoznawczym Gdańska, więc czemu takiego rozwiązania nie zastosować na Zaspie? Nie dość, że uspokoiłoby to ruch i poprawiłoby bezpieczeństwo to na dodatek przejazd odbywałby się nieustannie - nie byłby ograniczany przez sygnalizację - mówi pan Wojciech.
Ponieważ dziś do skrzyżowania z praktycznie wszystkich stron prowadzą po dwa pasy ruchu, na ewentualnym rondzie należałoby zrobić tzw. turbinę. Podobne rozwiązanie zastosowano u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, czy też na rondzie przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu zobacz na mapie Gdańska.

Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II. Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II.
Urzędnicy: rozwiązanie jest drogie, ale przeanalizujemy je

Trzeba jednak podkreślić, że przebudowa skrzyżowania pochłonęłaby z kasy miasta kilka a nawet kilkanaście milionów złotych. Dla porównania: rondo turbinowe u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 7 mln zł.

Ale pieniądze to nie jedyny problem.

- Wstępnie można powiedzieć, że po uruchomieniu ronda trudno byłoby zachować płynność przejazdu samochodów. Zlikwidowalibyśmy światła, więc piesi przechodziliby przez jezdnię dowolnej chwili tamując ruch aut - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ponadto ronda projektuje się tam, gdzie natężenie aut na wlotach jest podobne. Tymczasem na Zaspie duży ruch jest w obu kierunkach w relacji Przymorze - tunel. W tej sytuacji kierowcy wyjeżdżający z pobliskiego parkingu lub z al. Jana Pawła II mieliby poważne problemy by się włączyć do ruchu - dodaje Kotłowski.
Szef gdańskich drogowców zgadza się jednak, że pomysł wart jest głębszego przeanalizowania. Warto to zrobić tym bardziej, że przebudowa Drogi Zielonej wciąż nie ma zapewnionego finansowania.

Czytaj także: Trzy wizje zabudowy terenów przy Drodze Zielonej

Opinie (303) 1 zablokowana

  • Urzędnicy mają dużo czasu do przeanalizowania poprawek i przebudowy, (4)

    w wielu miejscach, począwszy od obwodnicy po najbliższą ulicę przy plaży można znaleźć rozwiązania poprawiające ruch uliczny, ale urzędnicy to osoby które o tym mają małe pojęcie. Dołożenie jednego krótkiego pasa dla zjazdu , wyjazdu czy wjazdu na drogę za skrzyżowaniem to nie taka filozofia, ale to urzędnikom idzie najbardziej opornie. W wielu miejscach krótka zatoczka łącząca rozwiązałaby problem ale nie, bo procedury, przetargi a przede wszystkim dobra wola, której nie ma. Jednak wytłumaczenie zawsze to samo, kasa.

    • 61 10

    • Kasa to rzeczywiście problem, ale tylko jeden z kilku (3)

      jak ci krytykowani przez ciebie urzędnicy chcą zbudować ulice Zielony Bulwar, to wszyscy protestują. Ale ty pewnie przed kompem byś wszystkie problemy rozwiązał.

      • 5 8

      • Prosty przykład zza kompa,

        wjazd z JP II na Zasie na Al.Rzeczypospolitej w stronę Przymorza, na wjeździe jest znak stop, a jeśli tam przedłużyć ten odcinek o 50 - 100 m to wjazd byłby bardziej płynny, a tak na tym stopie co piąty wjeżdża bez zatrzymania się. Byłoby ułatwienie ? to tak zza kompa.

        • 0 0

      • w tym sęk, ze wielu z nas - "siedzących przy komputerach" ... (1)

        ... rozwiązałoby wiele problemów komunikacyjnych lepiej od urzędników przyspawanych do krzeseł i uzależnionych od "powiązań biznesowych", znających układ komunikacyjny z planów (bywa, że nieaktualnych) i nie rozumiejących specyfiki miejsc, które mają "naprawić". Sam zetknąłem się z sytuacją kiedy urzędnik podjął decyzję opierając się na planie , na którym nie było drogi (faktycznie istniejącej od kilkudziesięciu lat), a wiata śmietnikowa - istniejąca od zawsze - była w innym miejscu niż śmietnik na planie urzędnika. Trzeba prowokować sytuacje zmuszające decydentów do "wyjścia w teren" i zapoznania się z faktycznym stanem nie tylko z boku, ale w przypadku rozwiązań komunikacyjnych zza okien samochodu, jadąc rowerem czy próbując pokonać skrzyżowanie na piechotę.

        • 6 0

        • i mądrze, i politycznie.

          • 2 0

  • Myślę, że może być ciężko, ale to kwestia przyzwyczajenia

    Polacy nie potrafią jeździć po rondach, dużo osób się pcha na chama, albo jadą szybko, bo mają pierszeństwo zamiast czasami puścić kogoś, aby to szło płynnie. Ale sam pomysł ma sens; po jakimś czasie kierowcy się przyzwyczają. Na pewno przydałyby się bezkolizyjne pasy do skrętu w prawo w Jana Pawła II i w Czarny Dwór w stronę tunelu, a wydłużeniami tych pasów mogłyby być przystanki autobusowe, gdzie kierowcy musieliby zjechać na inne pasy do dalszej jazdy. Myślę, że to dodatkowo upłynniłoby ruch. Pozdrawiam

    • 1 1

  • Rondo jest bezpieczne i bardziej plynnie przebiega ruch.

    • 1 1

  • już widzę jak kierowcy będą się gubić, którym pasem mogą zjeżdzać :)

    • 2 0

  • Nikt nie przemyślał sprawy (1)

    Osoby odpowiedzialne za budowę tunelu nie pomyślały, że do tunelu nie ma innego dojazdu od strony Przymorza, Oliwy, Wrzeszcza i wszyscy teraz jadą Czernym Dworem i Jana Pawła. Pan Redaktor nie napisał, że w godzinach szczytu na Jana Pawła również robią się korki. Na pewno dodatkowy pas ruchu na Czarnym Dworze by pomógł. Choć z drugiej strony to tylko przesunie problem dalej, bo korkuje się już od skrzyżowania z Dąbrowszczaków.

    • 3 1

    • a kto maił myśleć ?

      Tunel był budowany z myślą o porcie ( transport ciężarowy),a nie z myślą o mieszkańcach aby upłynnić ruch samochodów osobowych.

      • 0 0

  • korki

    rondo moze byc zamiast pasow kladki dla pieszych podjazdy dla wozkow i wozkow inwalidzkich i czarny dwor poszerzyc o 2 pasy do obracow wyb. miejsca jest dosc i chodniki z alejka rowerowa

    • 1 0

  • proponuje wreszciw zajac sie prawidlowym ruszaniem razem z pod swiatel,a nie wszyscy prawie spoznieni..

    i robia sie odstepy miedzy autami na kilaknascie metrow!czy ktos wreszcie zacznie przed egzaminem uczyc ludzi jak sie prawidlowo rusza ..

    • 4 0

  • (8)

    dwupasmowa jezdnia dużo poprawi. Pojedyncze nitki w każdym kierunku są dobre na osiedlowym skrzyżowaniu, a nie na jednym z największych w mieście. Czas na przebudowę.

    • 170 58

    • na gospody byl sznur jak byla jednopasmowa io wdychanie spalin ,a teraz jak sa dwa pasy orazu lepiej

      ..tu tez musza byc dwie nitki w kazda strone

      • 2 1

    • głos lobbysty

      wydaje się, że wszyscy zapomnieli, iż jest tam jeszcze projektowana linia tramwajowa. W tym kontekście, to rondo jest rozwiązaniem wręcz niedopuszczalnym. Korkowanie Czarnego Dworu jest w godzinach szczytu nieuniknione, a cały ten artykuł, to początek batalii o przebudowę całego ciągu nadmorskiego z punktu widzenia mieszkańców - degradujące ten teren i nie rozwiązujące problemu "korków" - zostaną one tylko przesunięte o kilkaset metrów.

      • 4 1

    • Wygoogluj: Prawo Lewisa-Mogridge’a

      • 10 1

    • (3)

      Bredzisz. Nie robi się dwupasmowej obwodnicy w takim miejscu.

      • 22 25

      • Wolisz za tem (1)

        Sznur smrodzacych, stojących w korku samochodów?

        • 20 18

        • i tak będzie śmierdzący sznur stojących w korku.
          Tylko szerszy i wcale nie krótszy

          • 29 12

      • Szersza droga spowoduje tylko jeszcze większe przerzucenie ruchu na tą drogę i spowoduje ponowne korki. I wtedy rozumiem ponownie poszerzyć? A i tak w innym miejscu będzie wąskie gardło i korek.

        • 29 10

    • dwupasmową sobie buduj za miastem.

      • 28 32

  • na nic propozycje

    Podpowiadam dla orłów od inżynierii ruchu,odblokujecie Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w kierunku Wrzeszcza , zakorkuje się al. Jana Pawła II z ul. Hynka dalej Braci Lewonieckich ( przez Zaspę Młyniec) oraz Hynka i al. Żołnierzy Wyklętych.
    Wiem wszystko się da, np. ul. Kołobrzeska od skrzyżowania z al. Rzeczpospolitej( w kierunku Czarnego Dworu) zwęzić do jednego pasa( oni nazywają taki zabieg uspokojeniem ruchu) .
    Wprowadzić dopuszczalna prędkość np. do 10 km/h.też uspokojenie ruchu, jakie to proste!
    Te i inne zabiegi nie udrażnia ruchu na nic się zdają, trzeba budować ,rozbudowywać i poszerzać jezdne. Przykład zagęszczenie zabudowy były pas startowy na całej długość, można , można!

    • 3 0

  • Nic nie zmieni ,,,, musi powstac jak najszybciej Droga Zielona i brakujacy 1 km Trasy Słowackiego

    inaczej żadna ulica nie wchłonie aut wyjeżdzających z tunelu... zbudowano tunel ale nie pomyslano co dalej ......

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane