• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę za półmetkiem

Maciej Naskręt
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace torowe w rejonie pętli Siedlce.
  • Nowa linia oczekuje na dowiązanie jej do pętli Siedlce.
  • Gotowy odcinek torowiska przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. Został on wykonany w 2011 r., a w 2013 r. zakończone prace przy zieleni. Tu pozostanie wykonawcy wykonanie sieci trakcyjnej.
  • Torowisko na estakadzie w ciągu ul. Rakoczego. Tu torowisko jest już w betonowej otulinie.
  • Przygotowania pod wykonanie betonowej otuliny torowiska.
  • Prace przy linii tramwajowej na wysokości ul. Warneńskiej.
  • Nowe torowisko tramwajowe na wysokości ul. Piecewskiej.
  • Budowa nowego skrzyżowania ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego.
  • Stąd dalej linia tramwajowa pobiegnie w kierunku ul. Myśliwskiej.
  • Budowa estakady przy przystanku PKM Brętowo.
  • Docelowo tramwaje mają zatrzymywać się równolegle do przystanku PKM Brętowo.

Prace na budowie linii tramwajowej z Siedlec na Morenę przekroczyły półmetek. Sprawdzamy, co udało się wybudować wykonawcy na 3,6-kilometrowej trasie. Tramwajem mieszkańcy pojadą tam we wrześniu 2015 r.



Budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę trwa już rok. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma MTM i Rajbud.

Przypomnijmy, że inwestycja za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Tak prace na budowie linii wyglądały jeszcze przed półmetkiem - pod koniec września tego roku.

Nowy tramwaj - Pesa Jazz Duo, który pojedzie nową linią na Morenę.

Prace torowe na budowie linii w kierunku Moreny w lipcu 2014 r.

Pierwsze prace na budowie linii tramwajowej na Morenę.

Półmetek za wykonawcą i inwestorem

- Za nami już ponad 55 proc. wykonanych prac. Aktualnie wykonujemy zadania na całej długości inwestycji i są to roboty nie tylko związane z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Aktualnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni na dojazdach do tzw. przystanku autobusowo-tramwajowego (PAT), który znajduje się między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska. Wspomniane prace poprzedzają wykonanie warstw bitumicznych. W pobliżu trwa ustawienie krawężników układu drogowego.

Roboty torowe na ul. Rakoczego obejmują teraz tzw. montaż "szyny w otulinie". Ponadto na wysokości ul. Bulońskiej prowadzony jest montaż rozjazdów na płycie podtorowej, gdzie docelowo na przejazdach planuje się nawierzchnię typu Strail.

Trwają też prace sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne - kontynuacja likwidacji wodociągu w ul. Nowolipie oraz montaż i regulacja odwodnień w torowisku w pobliżu ul. Jaśkowa Dolina.

Wykonawca powoli też buduje obiekt, który umożliwi tramwajom dojazd do wyniesionego przystanku PKM Brętowo. - Prowadzone jest sprężanie konstrukcji estakady, roboty ze względu na ich specyfikę wykonywane są odcinkami między podporami. Obecnie sprężanie prowadzone jest miedzy podporą 6 a 7. Oprócz tego prowadzone jest zbrojenie przęseł numer 8-10. Z kolei na etapie deskowania jest ustrój nośny przęsła numer 10 - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

- Całą inwestycję planujemy zakończyć do 30 września 2015 r. - dodaje rzecznik prasowy.

Co z budową odnogi na ul. Bulońskiej? zobacz na mapie Gdańska

Mieszkańcy denerwują się, że nie widać prac przy budowie ok. 800-metrowej linii na ul. Bulońskiej - tzw. odnogi budowanej linii między pętlą Siedlce a przystankiem PKM. Jej budowa pochłonie 23 mln zł i potrwa również do września 2015 r.

- 7 listopada firma Wprd Gravel podpisała umowę na budowę oraz przekazany został jej plac. Od tamtej pory nie została nawet "wbita łopata w ziemię". Minęło już 4 proc. z 10-miesięcznego kontraktu. Martwi mnie to - pisze pan Tomasz, nasz czytelnik.

Inwestor jednak uspokaja. - Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, organizuje zaplecze budowy, szukał odpowiedniego miejsca. Jesteśmy pewni, że niebawem prace ruszą, a mieszkańcy je zauważą - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (140) 8 zablokowanych

  • Wszystkie skrzyżowania rozkopane

    Stanowczo za długo trwają pracę na najważniejszych skrzyżowaniach - w dodatku na wszystkich jednocześnie. Przejazd przez tory w okolicach Carrefura to PORAŻKA. Jak można coś takiego oddać do użytku?

    • 7 1

  • Dlaczego Gdańsk tak narzeka?

    Proszę do Gdyni przyjechać- tu nie buduje się żadnych nowych ulic, skrzyżowań, połączeń autobusowych-kompletny marazm. Za to nie wiem jakim cudem wybory kolejny raz wygrał prezydent, który zajmuje się budową nieprzydatnego nikomu lotniska, do którego nie ma żadnych dróg dojazdowych. Zapraszam do narzekania... Pozostawiam bez komentarza ewentualnych malkontentów...

    • 7 3

  • Piecki i Migowo!

    Proszę szanować tradycję miejsca.

    • 3 3

  • inwestor szukał miejsca czyli ulicy Bulońskiej?

    Dobre

    • 2 0

  • Za tydzień,

    rusza inicjatywa "Piecewska - ulica przyjazna mieszkańcom" Etap I, usuwane będą z niej linie autobusowe, które bezmyślny urzędnik tędy poprowadził. W Etapie II wspomniany urzędnik zostanie pociąnięty do odpowiedzilności karnej.

    PRZYŁĄCZ SIĘ DO NAS!!!

    • 3 2

  • JAKOŚĆ! co chwila widać, niedoróbki i kiepską jakość! Co z nadzorem?

    • 0 0

  • taka sobie inwestycja

    mieszkam na morenie i jak dla mnie tramwaje to zadne rozwiązanie. mogliby dolozyc pare autobusow i bylo by ok. Jakby pociągnęli trajtki do słowackiego i na wrzeszcz to było dopiero cos.

    • 0 0

  • Marudy

    A Polacy ciągle marudzą zamiast się cieszyć :)

    • 0 0

  • Cofamy się!!!

    Z czysto ekonomicznej przyczyny: tramwaj jest 10 razy droższy od np autobusu. Do tego trzeba policzyć bardzo drogą infrastrukturę, hałas i spore zanieczyszczenie środowiska (przeliczając ilość węgla spalanego do wytworzenia prądu potrzebnego na przejazd tramwaju na określonej długości). Po co komu w Polsce tramwaje? to przeżytek z XIX wieku. Współczesne autobusy są bardzo ekonomiczne i ekologiczne, dużo tańsze od tramwajów, znacznie bardziej mobilne. A korki? Skoro buduje się specjalne torowiska dla tramwai to dlaczego nie robić specjalnych jezdni dla busów? Kilkukrotnie tańsze to od budowy i utrzymania torowiska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane