• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę za półmetkiem

Maciej Naskręt
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace torowe w rejonie pętli Siedlce.
  • Nowa linia oczekuje na dowiązanie jej do pętli Siedlce.
  • Gotowy odcinek torowiska przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. Został on wykonany w 2011 r., a w 2013 r. zakończone prace przy zieleni. Tu pozostanie wykonawcy wykonanie sieci trakcyjnej.
  • Torowisko na estakadzie w ciągu ul. Rakoczego. Tu torowisko jest już w betonowej otulinie.
  • Przygotowania pod wykonanie betonowej otuliny torowiska.
  • Prace przy linii tramwajowej na wysokości ul. Warneńskiej.
  • Nowe torowisko tramwajowe na wysokości ul. Piecewskiej.
  • Budowa nowego skrzyżowania ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego.
  • Stąd dalej linia tramwajowa pobiegnie w kierunku ul. Myśliwskiej.
  • Budowa estakady przy przystanku PKM Brętowo.
  • Docelowo tramwaje mają zatrzymywać się równolegle do przystanku PKM Brętowo.

Prace na budowie linii tramwajowej z Siedlec na Morenę przekroczyły półmetek. Sprawdzamy, co udało się wybudować wykonawcy na 3,6-kilometrowej trasie. Tramwajem mieszkańcy pojadą tam we wrześniu 2015 r.



Budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę trwa już rok. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma MTM i Rajbud.

Przypomnijmy, że inwestycja za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Tak prace na budowie linii wyglądały jeszcze przed półmetkiem - pod koniec września tego roku.

Nowy tramwaj - Pesa Jazz Duo, który pojedzie nową linią na Morenę.

Prace torowe na budowie linii w kierunku Moreny w lipcu 2014 r.

Pierwsze prace na budowie linii tramwajowej na Morenę.

Półmetek za wykonawcą i inwestorem

- Za nami już ponad 55 proc. wykonanych prac. Aktualnie wykonujemy zadania na całej długości inwestycji i są to roboty nie tylko związane z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Aktualnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni na dojazdach do tzw. przystanku autobusowo-tramwajowego (PAT), który znajduje się między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska. Wspomniane prace poprzedzają wykonanie warstw bitumicznych. W pobliżu trwa ustawienie krawężników układu drogowego.

Roboty torowe na ul. Rakoczego obejmują teraz tzw. montaż "szyny w otulinie". Ponadto na wysokości ul. Bulońskiej prowadzony jest montaż rozjazdów na płycie podtorowej, gdzie docelowo na przejazdach planuje się nawierzchnię typu Strail.

Trwają też prace sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne - kontynuacja likwidacji wodociągu w ul. Nowolipie oraz montaż i regulacja odwodnień w torowisku w pobliżu ul. Jaśkowa Dolina.

Wykonawca powoli też buduje obiekt, który umożliwi tramwajom dojazd do wyniesionego przystanku PKM Brętowo. - Prowadzone jest sprężanie konstrukcji estakady, roboty ze względu na ich specyfikę wykonywane są odcinkami między podporami. Obecnie sprężanie prowadzone jest miedzy podporą 6 a 7. Oprócz tego prowadzone jest zbrojenie przęseł numer 8-10. Z kolei na etapie deskowania jest ustrój nośny przęsła numer 10 - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

- Całą inwestycję planujemy zakończyć do 30 września 2015 r. - dodaje rzecznik prasowy.

Co z budową odnogi na ul. Bulońskiej? zobacz na mapie Gdańska

Mieszkańcy denerwują się, że nie widać prac przy budowie ok. 800-metrowej linii na ul. Bulońskiej - tzw. odnogi budowanej linii między pętlą Siedlce a przystankiem PKM. Jej budowa pochłonie 23 mln zł i potrwa również do września 2015 r.

- 7 listopada firma Wprd Gravel podpisała umowę na budowę oraz przekazany został jej plac. Od tamtej pory nie została nawet "wbita łopata w ziemię". Minęło już 4 proc. z 10-miesięcznego kontraktu. Martwi mnie to - pisze pan Tomasz, nasz czytelnik.

Inwestor jednak uspokaja. - Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, organizuje zaplecze budowy, szukał odpowiedniego miejsca. Jesteśmy pewni, że niebawem prace ruszą, a mieszkańcy je zauważą - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (140) 8 zablokowanych

  • Łał (9)

    I co mamy się tym cieszyć, że na półmetku....?

    • 18 61

    • tak (7)

      • 21 2

      • cieszę się twoim szczęściem (6)

        jak ta linia tramwajowa tak cały nasz kraj jest na półmetku... tu nawet nie ma się co wykoleić....

        • 2 9

        • (4)

          Widać jesteś człowiekiem dla którego szklanka jest zawsze do połowy pusta, a kraj na półmetku :)

          • 10 3

          • (3)

            raczej pracuję jak wół by zawsze była dla mnie i dla moich dzieci pełna!!! I nie mam czasu by chwalić się... tym bardziej tym, że zrobiło się coś do połowy....
            Pozdrawiam

            • 3 3

            • (2)

              I dlatego jestes sfrustrowany. Harujesz jak wół i wszystko dookoła cie drazni. Zmien prace na lepiej płatna, od 8 do 16 a zale miej do siebie ze uczyc się nie chciałeś.

              • 5 8

              • 32latek (1)

                Zarabiam dobrze. Na pewno lepiej od ciebie heheh i za parę lat idę na emeryturę!!! Nie ma mnie co drażnić hehe

                • 2 6

              • Skoro za kilka lat idziesz na emeryturę

                to kit o pracowaniu jak wół możesz swoim dzieciom wciskać. Chyba że miałes na myśli inteligencje i szybkość tego stworzenia to wtedy wszystko się zgadza w 200%.

                • 4 0

        • Pomysł to nie boli !

          • 3 0

    • budyniowi kończą się pomysły na promocję.

      Otworzył już wszystko co się dało otworzyć przed ukończeniem budowy, to teraz chwali się półmetkiem robót. Niestety tramwajem nie da się pojechać bez torów, inaczej byłoby już huczne otwarcie.

      • 2 7

  • Będzie super. (3)

    Nie mogę się doczekać. Do roboty panowie czekamy :)

    • 94 5

    • super to sie jezdzi swoim samochodem... (2)

      Nie wiedzialem, ze tramwaj daje tez tyle frajdy...?

      • 3 30

      • super...samochodem... (1)

        normalnie, co w tym takiego super?

        • 10 2

        • Się dorobił szrota

          to teraz nawet do piwnicy po ziemniaki jeździ.

          • 13 1

  • znowu jakies wizualizacje

    nie zmieni to poglądu że Adamowicz to nierób i w II turze trzeba go wykopać

    • 12 15

  • Jaki odbiór będzie? (4)

    Tory na Havla były nagle krzywe? Może ci z magistratu przyłożą się tym razem? Skrzyżowanie Havla Świętokrzyska już powoli czuć koleiny i takie tam małe jeszcze niedoróbki.

    • 19 39

    • nikt

      Tu nie narzeka tylko stwierdza fakt,havla to nowa aleja a juz ubytki. Chyba ze wam taka maniana pasuje albo jestescie niepoczytalni bedac na ulicach nowych i nie widzicie fuszerki

      • 4 2

    • typowy polak, do narzekania pierwszy (1)

      • 9 8

      • raczej typowy wolak

        • 3 1

    • Czas zrobić przegląd zawieszenia, jechałem tamtędy nie dalej jak 2 dni temu i nic nie było czuć ;)

      • 2 5

  • Jak jeszcze powstanie nowa politechniczna to morena będzie miała naprawdę super komunikację (1)

    • 19 5

    • ale dresy zostaną w blokach ;-)

      • 6 3

  • :P czyli lepiej nic nie budować, zostawić jak jest (1)

    PKMka nie dubluje się z linią tramwajową.
    Autobusy stoją w korku tak samo jak samochody, tramwaj będzie ciekawą alternatywą. Wystarczy popatrzeć jak pozapychane są wjazdówki z moreny w godzinach szczytu. Tramwaj to dobra inwestycja w tym miejscu.

    Moim zdaniem obecna komunikacja miejska wymaga wiele pracy i budowa linii na morenie jest jednym z kroków w dobrym kierunku, by ludzi zachęcić do przesiadki z samochodu.

    • 27 3

    • Naprawdę wierzysz, że którykolwiek zmotoryzowany przesiądzie się do tego tramwaju ?

      Wybacz, ale musisz najpierw rozeznać się jak jest na Chełmie i w okolicach. Samochodziarze są wygodni, więc jak jakaś alternatywa wchodzi w rachubę, to tylko bezpośrednia. Był autobus 155 do centrum z Osiedla Świętokrzyskiego, to można było się przesiąść. Autobus skrócili do trzech przystanków i nakazali przesiadkę w tramwaj, który zbiera wszystkich z całej dzielnicy Chełm. Nikt nie jest z tego zadowolony. Również pasażerowie tramwaju, którzy muszą się tłoczyć z tymi, których spokojnie mógłby dowieźć autobus.

      • 5 8

  • Brawo! Vivat miłościwie nam panujący Prezydent !!!

    • 9 5

  • Będzie fajnie

    Wreszcie odpadnie stanie w korkach w drodze do centrum

    • 16 6

  • Tak właśnie wygląda...

    Tak właśnie wygląda Polska, która się, według prezesa, zwija?

    • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane