• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bukmacherzy: przekop Mierzei Wiślanej nie powstanie do 2022 r.

Maciej Naskręt
17 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Medialny szum wokół budowy przekopu Mierzei Wiślanej i duża determinacja obecnego rządu w związku z jego realizacją sprawiły, że inwestycją zainteresowali się bukmacherzy. Sprawdziliśmy, co dokładnie można obstawić i ile zarobić na realizacji wspomnianego przedsięwzięcia.



Czy uda się rozpocząć budowę przekopu w 2018 r.?

Przypomnijmy, że rząd niedawno przyjął projekt ustawy, który zakłada budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Budowa przekopu ma zacząć się w 2018 roku, a zakończyć w 2022 r. Koszt inwestycji ma wynieść ok. 800 mln zł. Pomysł budzi ogromne kontrowersje i zainteresowanie opinii publicznej. Postanowili to wykorzystać bukmacherzy.

- Nie wierzymy, że nowa droga wodna powstanie w terminie, czyli w 2022 roku - mówi Łukasz Borkowski ze spółki Star-Typ Sport Zakłady Wzajemne.
Każdy, kto trafnie postawi 100 zł na to, że budowa przekopu rozpocznie się w 2018 może wygrać 127,6 zł - kurs 1,45. Jeżeli natomiast gracz zdecyduje się obstawić 100 zł na odwrotny scenariusz i okaże się on prawdziwy, to zdobędzie 206,8 zł - kurs 2,35.

Jeśli ktoś postawi 100 zł na to, że budowa przekopu zakończy się w 2022 roku - i tak się stanie w rzeczywistości - to wygra 211,2 zł - kurs 2,40. Gdyby ktoś zdecydował się jednak obstawić 100 zł, że budowa zakończy się później, to do zdobycia jest już tylko 124, 96 zł - kurs 1,42.

Takie typowanie na inwestycje to nic nowego. Przed rokiem bukmacherzy obstawiali zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Planowane lokalizacje przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane lokalizacje przekopów Mierzei Wiślanej.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Miejsca

Opinie (105) 2 zablokowane

  • Ludzie Putina w ostatnim punkcie

    • 0 2

  • (2)

    To teraz w zatoce będzie słodka woda z zalewu czy w zalewie będzie słona woda z zatoki?

    • 3 1

    • Będzie kompletna degrengolada (1)

      jak w kraju zresztą. A ryby, ptaki i inne życie w tym rejonie ucierpi najbardziej

      • 1 1

      • O to zapytałem

        • 0 0

  • to nie jest determinacja to jest obsesja metrowego konus...

    a już pisanie o przyszłym ruchu statków oceanicznych do Elbląga przypomina nomen omen o budowanej bazie rakietowej pierwszego uderzenia która ma chronić polandię przed Irańskimi rakietami . PISo - POwcy mają nas za niedorozwoje i bez krępacji realizują swoje fobie na nasz koszt.

    • 3 1

  • Brawo dla PISu za tę inwestycję. (3)

    Mnie bardzo dziwi ogromne kontrowersje PO w tym temacie.Dlaczego te d*pki nie chcą tej inwestycji.Robić i nie oglądać się na Amber-Goldowców z PO.Dlaczego PO stoi za Ruskimi ???

    • 4 8

    • A kogo to obchodzi? To inwestycja nie z naszego województwa. Niech się podniecają moherowe pały, ile to kajaków przepłynie przez to cudo.

      • 2 0

    • A podaj powód, dlaczego przekop powinien powstać?

      Jakie konkretne korzyści ten przekop da? Co tamtędy będzie mogło pływać? Bo ja nie rozumiem. Tylko kolejne niszczenie natury

      • 3 0

    • Wielokrotnie było mowione dlaczego nikt rozsądnie myślacy nie chce tej inwestycji

      A w zasadzie "inwestycji". Mnóstwo zmarnowanej kasy w zasadzie nie wiadomo po co - żeby rocznie 30 żaglówek więcej mogło do Elbląga dopłynąć.

      • 3 0

  • ten przekop ma kosztować ponad 800 milionów . Będą przepływały tam tylko żaglówki i barki. Żaden duży pełnomorski statek tam nie przepłynie, bo jest tam za płytko. Inwestycja bezsensowna. Miliony dla jachtów ?

    • 7 2

  • Ważna inwestycja (3)

    Mam jednak nadzieję że przekop mierzei wiślanej pójdzie zgodnie z planem. Jest to ważna inwestycja z punktu widzenia gospodarczego i politycznego dla Polski

    • 5 6

    • Konkretnie - jakie wymierne korzyści przyniesie?

      • 3 0

    • tobie ktoś płaci za powtarzanie dyrdymałów?

      "inwestycja" nie łączy się z żadnymi korzyściami - to, co zarobi Elbląg w życiu pokryje kosztów utrzymania przekopu, a politycznie to rusek się tylko będzie cieszył, że sprowokował nas do najbardziej absurdalnego wydatkowania kasy w dziejach państwa.

      • 3 0

    • To ważna inwestycja, ale nie gospodarczo ani politycznie.

      Jarosław K. realizuje swoje chore marzenia.
      Pisowski rządzie: zbudujcie lepiej solidny stacjonarny most (nie zwodzony) na Wyspę Sobieszewską. Wtedy, po wielu latach wyspa stanie się prawdziwą częścią Gdańska.
      W czasach WMG zbudowano solidny most przez Martwą Wisłę na Stogi. Nadszedł czas na Sobieszewo.

      • 0 0

  • Ruskie trolle wonn

    Ruskim trollom z tego forum, nie pasuje,by Polska się uniezależniła od nich.Czerwonym sobakom Putina,chodzi oto, by Polska zawsze była zależna od nich.Won sobaki,karaluchy

    • 2 4

  • Mam nadzieję, że jednak nie powtanie

    Ekonomiczny absurd

    • 5 0

  • Przekop to miliony złotych do wydania na jego budowę i na późniejsze utrzymanie.

    Mam pytanie do zwolenników przekopu.
    Jakie statki handlowe będą wpływały do portu w Elblągu, skoro średnia głębokość
    Zalewu Wiślanego to zaledwie 2,7 metra. Poza tym w Gdańsku i Gdyni są świetnie działające porty.
    Dla turystyki żeglarsko - kajakowej nie warto tego robić.

    Powstanie przekopów zwanych Kanałem Sueskim i Kanałem Panamskim miało sens ekonomiczny, ale nie to co planuje PiSowski rząd za nasze podatki.

    • 3 0

  • Kanał Panamski.

    Przez niego przepływają statki o dużym tonażu. Skracają drogę do portu docelowego. . Kanał przez Mierzeję Wiślaną to pieniądze wydane w "błoto".

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane