• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • co dalej ?

    proszę o artykuł co dalej z ta obwodnicą ? niepełnosprawni zabrali nam obwodnicę?

    • 0 0

  • Pomiąć Chwaszczyno

    trasa powinna od razu wbijać się w obwodnicę Słupska przez Kartuzy

    • 1 0

  • apel do pięciu bardzo ważnych obywateli (2)

    Mieszkam w domu, który ma być wyburzony, żyję jak w kraterze wulkanu; nie mam po co malować, remontować, moje życie jest tymczasowe;
    apeluję do pięciu bardzo ważnych obywateli o wycofanie wniosku z nsa-
    jak nie ma drogi, nie ma życia; zawsze lepsze drogi to lepsze życie;
    nie mogę się nadziwić, że pięć osób ma odwagę zablokować inwestycję, która by poprawiła jakość życia tysięcy osób; no i niech mi ktoś powie , że tu nie ma demokracji....Apeluję o wycofanie wniosku do owych pięciu ważnych obywateli....!!!!!!
    obwodnica będzie bo tego sie domaga rzeczywistość; jak nie z pieniędzy unijnych to z budżetu państwa i tyle ...
    .Apeluję o wycofanie wniosku- wyjdziecie z twarzą, ludzie będą wam wdzięczni....Dajcie spokój , okażcie nam miłosierdzie, nie blokujcie ważnej dla regionu inwestycji...

    • 7 5

    • to sprzedaj dom, weź kredyt, znajdź pracę. (1)

      • 1 1

      • chcesz kupić dom,przez który być może zostanie poprowadzona OMT? Zapraszamy!

        • 3 0

  • (1)

    OM jest konieczna, a fakt iż 5 osób potrafi skutecznie blokować tego typu inwestycje pokazuje problem polskiego prawa.

    • 23 7

    • nie 5 osób tylko Gmina Kolbudy i 4 osoby fizyczne z Jankowa i Żukowa.

      a po drugie to właśnie dowód że Polska jest krajem praworządnym. Naskręt nigdy w swoich łże-artykułach nie napisał dlaczego sprawa trafiła do sądu i dlaczego Sąd UCHYLIŁ decyzję środowiskową WCAŁOŚCI. Dlatego że projekt jest wadliwy a procedura została przeprowadzona Z NAROSZENIEM PRAWA! Naskręt nighdy tego nie napisał ani nie napisze bo jego mocodawcy z GDDKiA i PO mogliby przestać płącić darowizny czy tam inaczej jakoś wspierać "wolne media".

      • 0 0

  • (5)

    Przez najbliższych kilkanaście tygodni będzie dokładnie widać, czemu budowa OM jest koniecznością. Ruch turystyczny skutecznie zablokuje poruszanie się mieszkańców Trójmiasta obecną obwodnicą.

    Czy przeciwnicy budowy OM chcą, aby Trójmiasto jeszcze bardziej się zatkało?

    • 24 5

    • do rozładowania korków turystów jest potrzebny OPAT i Via Maris

      Spójrz na mapę: Czy jadąz z Łodzi nad morze będziesz odbijać na zachód do kolbud Zukowa i Cwaszczyna żeby wrócić na obecną obwodnicę w w Wielkim Kacku?

      • 0 0

    • (3)

      aha i turyści będą robić 100 km objazdy przez kaszubskie wioski?

      • 1 5

      • (2)

        100 km? OMT ma mieć koło 40km i o ile będzie wybudowana w standardzie drogi ekspresowej to dla kierowców udających się w kierunku Lęborka i dalej nad morze ma wielki sens.

        Odciąży się w ten sposób obecną obwodnicę, która w sezonie letnim zbiera ruch turystyczny znad morza na południe (A1) i wschód (S7) Polski.

        • 2 0

        • (1)

          nie ma żadnego sensu ponieważ wypchnie ten cały wielki ruch na drogi wojewódzkie czy gminne które są wąskie i niebezpieczne

          • 1 0

          • Ciekawe jak

            • 0 0

  • (2)

    Posłowie pisowscy z Pomorza to " sieroty "! Nie są w stanie nic załatwić dla regionu, tym bardziej Trójmiasta! Za mało klęczą przed prezesem?

    • 3 1

    • no tak bo własnie rusza przetarg na trasę kaszubską którą Tuska miał zbudować na euro

      no i wlasnie rozpoczęly się prace p[rojektowe nad OPATEM i Via maris. To wszystko jest wlasnie dowód że PiS nic nie robi na Pomorzu. Ach ta kodziarska logika!

      • 0 0

    • Idź do prezesa NSA który od pół roku nie potrafi popchnąć w sądzie odwołania od wyroku WSA, wtedy wypowiadaj się na forum.

      • 0 0

  • cały ten pomysł jest idiotyczny, dlaczego?? (1)

    przez conajmniej pół roku obwodnica Trójmiasta jest zakorkowana na maxa z powodu ruchu turystycznego głównie w kierunku Gdyni i Półwyspu. Nawet jeśli powstanie obwodnica metropolitalna to i tak na odcinku Karwiny-Chylonia nadal obwodnica pozostanie nie tknięta, nie zmodernizowana i tak samo wąska jak obecnie. Ciasne gardło spowoduje niedrożność i zakorkowanie całej obwodnicy. Obwodnica metropolitalna powinna sięgać dalej na północ, ale w kierunku Gdyni Cisowej (a nie Chylonii), tam przechodzić nad dk 6 i łączyć się z całą dzielnicą przemysłową i portem, a jednocześnie puszczać ruch turystyczny na północ omijając Rumię i Redę. I tak bym to widział.

    • 4 1

    • no to właśnie zaprojektowałeś OPAT i Via Maris

      Popieram i pozdrawiam

      • 0 0

  • (1)

    OM musi powstać. Poprostu musi.
    Ale zeby nie ładować ruchu w miasto to na kazdym zjeździe powinny być parkingi na 1-2 tys aut w zarządzie MZKZG. W cenie parkingu bilet na wszystkie środki komunikacji w całym 3city.

    • 4 3

    • Naprawdę wierzysz że tzw OM rozładuje korki?

      Spójrz na przebieg i zastanów się

      • 0 0

  • Pan Redaktor znowu lobbuje i kłamie

    1. Kłamstwem jest że odwołanie od decyzji środowiskowej złożyło 5 osób. Prawdą jest że złożyły 4 osoby fizyczne ORAZ GMINA KOLBUDY.

    2. Redaktor doskonale wie co dalej z obwodnicą Kolbud i Żukowa zwaną szumnie "metropolitalną" - GDDKia schrzanilo projekt, RDOŚ schrzaniło decyzję środowiskową Sąd Administarcyjny przyznał rację skarżącym, GDDKiA uniosło sie honorem I zamiast poprawić projekt poszło na wojenkę. Wiec teraz sobie czeka na wokandę i jeszcze sobie, Bóg da, poczeka.

    A Pan Naskręt doskonale wiedząc jaki jest stan spraw po raz kolejny robi burzę w szkalnce wody zadaje po raz kolejny natarczywe I manipulacyjne pytania I bije pianę i ludziom miesza w głowach sugerując że sprawa ma jakieś politryczne tło.

    Można się domyślać, że pewnie pare kolegów z jedynie slusznej partii ostrzylo sobie ząbki na milardowe zlecenia a tu klops I Pan Naskręt musi teraz grzecznie zarzucać czytelników pustosłowiem I bić pianę na polityczne zlecenie, strojąć sie w szaty obrońcy aglomeracji.

    Żałosne

    • 1 0

  • Wyrzucanie pieniędzy państwowych............ (29)

    Poprawienie przepustowości istniejącej obwodnicy poprzez dodanie kolejnego pasa ruchu, a nawet 2 pasów ruchu, oraz sprawne wyprowadzenie tego ruchu dalej, poprzez budowę OPAT i trasy do portu w Gdyni poprowadzonej za torami od Chyloni równie skutecznie rozwiąże problemy, ale wyjdzie 2 razy taniej. Do tego znacznie taniej wyjdzie rozbudowa istniejące trasy S6, niż przedzieranie się przez las z Trasą Kaszubską, która tak na prawdę jest drogą do nikąd. Symulacje komputerowe wskazują jednoznacznie, że takie rozwiązanie jest równie skuteczne, ale bardziej racjonalne ekonomicznie i mniej ingeruje w środowisko niż kosztowna budowa Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej. Czyżby firmy "znajomych króliczka" aż tak bardzo musiały się dorobić, że lansowany jest najdroższy wariant? Mam nadzieję że ktoś w Warszawie zweryfikuje te plany i jeszcze raz zastanowi się nad tym czy warto realizować najdroższy scenariusz, jak można 2 razy taniej a równie skutecznie.

    • 116 204

    • Popieram. OPAT ważniejszy niż dublowanie istniejącego, czyli budowa OM. (1)

      Ale z tymi 2 dodatkowymi pasami na OT to przesadziłeś. Nawet obwodnica Berlina nie ma tylu. Rozbudowa do 3 pasów - OK, zgadzam się.

      • 5 4

      • Burak że śledziowa

        • 0 1

    • (3)

      Dziś obwodnica powinna mieć po 3 pasy, ale jak powstanie Trasa Kaszubska to mamy dołożyć kolejne?

      To ile ma być pasów w jednym kierunku - po 4 czy 5?
      A co się stanie, gdy będzie wypadek i cały ruch pójdzie przez Gdansk?

      • 6 13

      • (2)

        Właśnie wtedy przyda się Metropolitalna, jako bypass z okazji wypadku lub remontu OT.

        • 16 7

        • Wow, wybudowanie trasy za kilkaset milionów z powodów, które podałeś to straszliwa bzdura.

          • 0 0

        • Nawet więcej, aby przebudować obecną obwodnicę konieczna jest najpierw OM.

          • 19 3

    • ...

      Ciekawe na jakiej podstawie twierdzisz ze poszerzenie obecnej obwodnicy wyniosłoby połowę mniej. Skąd te wyliczenia, masz jakieś choćby powierzchowne kalkulacje które mógłbyś przedstawić zanim się wypowiesz ?. Zdajesz sobie sprawę że przebudowa wiąże się z ograniczeniem ruchu a przecież go przybywa (czyt. artykuł). Powinieneś też kolerzko wysilić szare komórki i zdać sobie sprawę że problem nie polega na za wąskich drogach szybkiego ruchu tylko na ich braku!

      • 0 1

    • "Symulacje komputerowe wskazują jednoznacznie" (1)

      potrzebne źródło

      • 7 2

      • , każdą symulację robi człowiek, i wystarczy właściwie podkręcić parametry.

        • 1 0

    • matko swięta

      ale się gość rozpisał... ktoś streści ?

      • 0 0

    • Dobrze gada (7)

      Trasa Kaszubska to jeden z najbardziej debilnych pomysłów ostatnich lat, żeby autostradę do Żukowa robić ? Co to jakiś pępek świata ?

      • 13 52

      • (3)

        Nie. Ale jak będzie obwodnica Żukowa to nie będziesz musiał stać w gigantycznych korkach jadąc ze swojego dwudziestometrowego apartamentu na Szadółkach na Kaszuby.

        • 20 5

        • (2)

          jak debile jadą wszystkie o jednej godzinie to niech stoją

          • 2 7

          • (1)

            napisał debil o sobie

            • 2 1

            • coś gnoju nie pasuje?

              • 0 0

      • Trasa Kaszubska to inny kierunek.

        • 5 0

      • Żukago

        • 7 1

      • Ty głupi jesteś? Trasa Kaszubska biegnie w stronę Lęborka nie Żukowa.

        • 32 1

    • zgadzam sie calkowicie, szybciej taniej srodowisko duzo lepiej bo i tak wiekszosc ali napolmnoc a nie na zachod !!!

      • 0 3

    • słoiki z tego portalu potrzebują tych dróg

      • 2 1

    • OM absolutnie rozwali... Kaszuby ale i Trójmiasto (1)

      Ludzie zasiedlą obszar śmierci od Sulęczyna po Zatokę. Ze 100 tysięcy mieszkańców ucieknie i wytnie Kaszuby. Koszty obsługi i korki tylko się zwiększą. Morderstwo. Rozwój przez rozpiepszanie

      • 11 14

      • Masz jakiś problem z tym, iż ludzie wyprowadzą się pod Gdańsk?

        • 3 2

    • Donikąd?Pamiętaj, że mam Województwo Pomorskie a nie Trójmiejskie.

      • 1 0

    • Którędy objedziesz obwodnicę w przebudowie przez min. 2 lata??? (1)

      • 4 4

      • Przelecę.

        • 1 1

    • A za 5 lat kolejne 2 pasy a potem kolejne 2 (1)

      I tak bez końca.

      • 33 10

      • a za 10 kolejnych lat kolejna obwodnica obwodnicy?

        I tak bez konca.

        • 11 11

    • Żeby poszerzyć obwodnicę Trojmiasta trzeba "mieć" którędy puścić ruch samochodów. Inaczej nie pojedziesz kolego.

      • 43 6

    • "Trasa Kaszubska...drogą do nikąd"

      Odezwał się hrabia z Żabianki, co to świata poza swoim nosem nie widział

      • 55 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane