• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zapłacimy więcej za parkowanie?

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej. Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej.

Niewykluczone, że już wkrótce stawka za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc. PiS pracuje nad odpowiednimi zmianami w przepisach, ale częściowo popiera go też opozycja. Z apelem do parlamentarzystów o urealnienie stawek za parkowanie wystąpił prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.



Czy opłaty za parkowanie w miastach powinny być wyższe?

Fatalne przepisy prawa

Obecnie opłaty za parkowanie reguluje ustawa o drogach publicznych. Zapis w dokumencie tak wysokiej rangi o maksymalnej stawce 3 zł za pierwszą godzinę parkowania blokuje możliwość prowadzenia faktycznej polityki parkingowej w miastach.

Wprowadzono go w 2003 r., kiedy minimalna pensja wynosiła ok. 800 zł, a najtańszy bilet na komunikację miejską oscylował wokół 1 zł (przykładowo bilet 10-minutowy w Gdańsku kosztował wówczas 1,20 zł, zaś bilet miesięczny do sześciu przystanków ważny w dni robocze 27,60 zł).

Po 13 latach mimo wzrostu praktycznie wszystkich opłat, w tym przejazdów komunikacją miejską, stawka za parkowanie nadal pozostaje na niezmienionym poziomie.

Bardzo niskie kary

Co więcej, w ustawie zapisano nawet maksymalną stawkę opłaty dodatkowej (kary) za brak uiszczenia opłaty za parkowanie.

Może ona wynieść nie więcej niż 50 zł (w Gdańsku dopuszcza się dwukrotne obniżenie jej w ciągu roku do 30 zł przy wpłacie w ciągu 7 dni od nałożenia), czyli wielokrotnie mniej niż maksymalne opłaty za brak ważnego biletu na przejazd tramwajem czy autobusem.

Opłata za parkowanie i komunikację miejską w największych polskich miastach
Create bar charts


Samorządowcy chcą zmian

Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych
Nic dziwnego więc, że samorządowcy od lat uskarżają się na fatalny system prawny regulacji cen za parkowanie.

Ostatnio z oficjalnym apelem do parlamentarzystów w tej sprawie wystąpił nawet Paweł Adamowicz.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentuje prezydent Gdańska.
Krytykuje nie tylko Adamowicz

Nie jest to oczywiście odosobniony przypadek krytyki. Pojawia się ona niemal zawsze podczas konferencji i debat dotyczących transportu w miastach. Temat ten poruszono chociażby na ostatnich targach Trako.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego - argumentował Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Nie inaczej było też na łódzkiej konferencji Parkingi 2015, organizowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

- Na pewno opłata 3-złotowa, to mniej więcej 50 proc. tego, co jest sensowne. Ale nie chcę podawać konkretnych liczb. Kiedyś próbowaliśmy to wyliczyć, przeciekło to do "mediów kolorowych" i skończyło się tym, że byłem na okładce z podpisem "To twój wróg!" - mówił Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy (relacja z konferencji - portal transport-publiczny.pl).
W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę. W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę.
Dwa możliwe rozwiązania

Parlamentarzyści wreszcie nie pozostali głusi na krytykę. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, rozważane są dwa rozwiązania.

Najbardziej prawdopodobne wydaje się zwiększenie maksymalnego pułapu cen na poziomie ustawy (czyli za kolejne 10-15 lat możemy spodziewać ponownie problemu z wysokością opłat). Alternatywnym rozwiązaniem jest całkowita deregulacja opłat i przeniesienie pełnej polityki cenowej do samorządów.

DGP podaje, że opłata za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc., a pozostawienie auta na cały dzień będzie mogło się wiązać z uszczupleniem portfela o 50 zł.

PiS za, część opozycji także

Zdaniem DGP, za podwyżkami mają optować jednak nie tylko posłowie Prawa i Sprawiedliwości, ale także część posłów opozycji, w tym Platformy Obywatelskiej.

Sprawa opłat za parkowanie ma być tematem prac Komisji Samorzadu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jeszcze w tym półroczu. Na razie analizami możliwych zmian zajmują się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu. Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu.
Drogowcy mówią "nie" parkowaniu na chodnikach

Niezależnie od prac rządu nad zmianami stawek za parkowanie, kilka dni temu wydana została Biała Księga Branży Drogowej. Jest to publikacja, w której zawarto szereg uwag i zaleceń do obecnej polityki transportowej państwa.

Wśród nich znaleźć można także rekomendację zmian w zakresie parkowania na chodnikach oraz sposobu oznakowania obszarów parkowania.

- Zasadą powinien być zakaz parkowania na chodnikach a wyjątkiem parkowanie dopuszczone za pomocą znaków ściśle wskazujących sposób organizacji postoju. Postulowana jest likwidacja zbędnych znaków D-44 i D-45 "strefa parkowania" z równoczesnym powrotem do oznakowania obszarów parkowania za pomocą znaków B-39 i B-40 "strefa ograniczonego postoju" - gdzie opłata za czas postoju jest jedną z form ograniczania tego czasu - wszystkie pojazdy zaparkowane w obszarze takiej strefy, w pasie drogi publicznej mają podlegać opłacie, a inne formy łamania przepisów drogowych winny być dodatkowo egzekwowane w standardowym postępowaniu mandatowym - piszą autorzy Białej Księgi.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Dokument powstał jako wspólna inicjatywa partnerskich organizacji branżowych: Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ "Solidarność", Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Biała Księga Branży Drogowej from Trojmiasto.pl

Opinie (333) 5 zablokowanych

  • posiadanie samochodu nie implikuje prawa do parkowania nim za darmo (4)

    w dowolnym miejscu miasta lub pasa drogowego w mieście

    • 22 19

    • (2)

      Posiadanie roweru nie implikuje obowiazku budowania obcislogacim lansiarzom sciezek rowerowych.

      • 14 12

      • jeżdżenie rowerem po jezdni powinno być w mieście bezpieczne

        będzie bardziej bezpieczne, jeśli wielu użytkowników samochodów zauważy, że na małe odległości nie ma potrzeby wsiadać do samochodu, by potem przez 20 minut szukać miejsca do zaparkowania swojego pojazdu

        • 3 5

      • ścieżki rowerowe w wielu miejscach są niepotrzebne

        wystarczy redukcja skali ruchu

        oraz/lub uspokojenie ruchu.

        Gdańsk pod tym względem idzie w dobrą stronę

        • 4 4

    • Posiadanie roweru nie implikuje prawa do bredzenia od rzeczy w komentarzach

      • 4 5

  • Jesse call (9)

    Trójmiasto zostało opanowane przez gejów, rowerzystów, wegetarian i innych oszołomów... Teraz abonament miesięczny w Gdyni to minimum 500 zł, będzie koło 1000 teraz... ROZWIĄZANIEM JEST BUDOWA PARKINGÓW BARANY!!!

    • 30 16

    • budowa wielopoziomowych parkingów w pobliżu centrum miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 9 7

    • (6)

      bierz łopatę i buduj. Jeden parking to 50 nowych autobusów, ale co tam. Stać nas.

      • 7 2

      • 50 autobusów przewiezie w godzinę 2000 pasażerów (lub więcej, zależy od linii) (5)

        10 długich tramwajów zrobi to samo

        • 4 3

        • Tylko pozostaje kwestia; w jakim czasie? (4)

          • 3 1

          • w podobnym (3)

            poranny korek potrafi zająć dojeżdżającym godzinę (lub dwie, jeśli elementem korka jest kraksa). Autobus czy tramwaj najdłuższą trasę pokonuje w niecałe 40 minut

            • 2 1

            • Pieprzysz (2)

              Komunikacją publiczną dojeżdżałem do pracy 75 minut, własnym samochodem jadę max 40 minut. Raz jak były straszliwe korki, że aż na tym portalu na czerwono o tym pisali, to zajęło mi to nieprawdopodobne 55 minut.

              • 7 5

              • dziwne, bo na mojej trasie samochodem jedzie się równo 30 minut więcej (1)

                kto tu pieprzy?

                • 2 4

              • Widocznie w mieście jest tylko jedynie słuszna twoja trasa...

                • 2 3

    • Budować "galerie", biurowce, stawiać plomby i łupić !

      • 0 2

  • (2)

    Ojej, Budyn ma za malo wplywow do budzetu, podniesmy oplaty, wspierajmy go, nie pozwolmy mu cierpiec. Mam tylko nadzieje, ze jesli zapome oplacic postoju to zostane potraktowany rownie ulgowo jak w przypadku gdy ktos zapomina uzupelnic oswiadczenia majatkowego zgodnie z prawda i stanem faktycznym :).

    • 29 2

    • budyń chodzi do pracy na piechotę (1)

      • 0 3

      • Wozi się służbowym autem z kierowcą.

        Czasami go widzę jak podwozi córkę do przedszkola na ul. Grobla IV.

        • 2 0

  • Zwykła bezczelność, (3)

    nie dość że okradają nas podatkami to jeszcze chcą na opłatach za parkowanie.
    Niestety to dopiero początek jak te t. h. dorwali się do władzy i chcą spełniać wyborcze obietnice.

    • 21 12

    • (1)

      Nie placz, bo po Twojej wypowiedzi widac, ze malo wiesz i malo rozumiesz, ale to za sprawa malego rozumku :).

      • 8 10

      • lekcje odrobiłaś?

        Grażynko, czy wazelinujesz dół pleców?

        • 3 6

    • A doczytałeś, kto wystąpił o podwyżkę?

      • 1 0

  • A kiedy auta elektryczne i hybrydy beda zwolnione z oplat za parkowanie? (6)

    • 15 13

    • (2)

      a co takie auto mniej miejsca zajmuje czy co ?

      • 11 3

      • Odezwał się właściciel gumowych gaci. Sam rowerem chce za darmo, bo niby nie zatruwa, a

        ekologicznym autom tego samego prawa odmawia.

        • 4 9

      • parking w centrum jest płatny aby spalin było mniej

        i odpowiadajć na pytanie, tak, elektryczny i hybryda ma mniej spalin lub wcale

        • 0 0

    • już są zwolnione (1)

      • 1 0

      • wow, brawo

        nie wiedziałem

        • 0 0

    • A czemu?

      Auta elektryczne są takim samym problemem w przestrzeni publicznej jak spalinowe. Co z tego że mniej palą, parkują tak samo.

      • 3 1

  • Opłata powinna zostać taka jak jest teraz. (3)

    Jeśli wzrosną opłaty za parkowanie, to miasto podniesie również ceny biletów jednorazowych w transporcie zbiorowym. Teraz tego nie może zrobić, bo więcej osób przerzuciłoby się na samochód. Jednak jak wzrosną ceny za parkowanie, to wzrosną też ceny biletów.

    • 25 6

    • na jakiej podstawie opierasz swoje "mądre" wywody? (2)

      • 1 10

      • Na podstawie powyższego artykułu: (1)

        "Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów , to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego - argumentował Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju."

        • 7 1

        • matematycznie wystąpi optimum

          ponieważ funkcja nagrody to będzie koszt eksploataji i użytkowania,
          jeśli zarówno parkowanie i bilety wzrosną
          to zacznie się opłacać jeździć autem
          bo wygodniej i najczęściej szybciej

          • 1 0

  • to nie jest prawda że "samorządowcy" mówią "nie" parkowaniu na chodnikach
    na przykład na wszystkich dzielnicach Sopotu chodniki są pozastawiane przez właścicieli aut i to w szczególności tych co mieszkają w willach i nie chce im się wprowadzić auta na posesję, tzw policja to mija i nic nie robi a straż jest chyba tylko siedzibie prezydenta...
    w Gdyni sytuacja wygląda podobnie np pod akademią morską w ogóle już nie ma chodnika jest tylko parking a to ścisłe centrum zresztą cały skwer to jeden wielki parking za zgodą władz bo parkometry są...

    • 18 0

  • Parkowanie powinno byc drozsze niz komunikacja publiczna (22)

    proponuje wiec podwyzszych oplaty za parkowanie 8zl/h i jednoczesnie znaczaco obnizyc ceny komunikacji publicznej 1zl za przejazd.

    Objac cale centrum, Wrzeszcz, Oliwe, Przymorze, Zaspe strefa platnego parkowania. Pozdwyzszych kary do 1000zl.

    Calkowity zakaz parkowania na chodnikach, trawnikach itp.

    Rejestracja pojadu tylko za udowodnieniem posiadania miejsca stalego garazowania. Mieszkancy trojmiasta (posiadajacy na wlasnosc niechuchomosci) powinni moc wykupic bilet miesieczny na cały transport publiczny w kwocie 15zl za miesiac.

    Wprowadzac coraz wiecej stref zamknietych dla ruchu kołowego.

    Sukcesywnie wydzielac na drogach typu Grunwaldzka pasy ruchu dla jednosladow tak aby ludzie przesiadali sie na skutery i mogli bezpiecznie sie poruszac. Klimat sie zmiania i niedlugo caly rok bedzie mozna jedzic skuterkiem z czasem beda to ciche skutery elektryczne.

    Miast przyjazne mieszkancom i rozwijane z myslą o nich.!!!!!!!!!!!

    • 23 31

    • (9)

      Niech zgadne, kolejny zakompleksiony rowerzysta w ciasnych gaciach? :)

      • 11 8

      • niech zgadne (8)

        kolejny Janusz w zdezelowanym golfie od Helmuta

        • 10 10

        • (7)

          Twoje przyciasne rajstopki rowerowe powoduja, ze nie potrafisz myslec racjonalnie, dlatego nie mam do Ciebie pretensji, po prostu nie wypisuj wiecej glupot :).

          • 9 7

          • czas zacząć się leczyc z fobii i nienawisci do rowerzystow (3)

            najwyrazniej masz z tym problem. W moim tekcie nawet 1 raz nie padło słowo rower!!!!!

            Przeciez nie pisze o rowerzystach. Naucz sie czytac ze zrozumieniem.

            • 10 8

            • (1)

              Nie musialo pasc takie stwierdzenie, widze o czym piszesz, to poglady tozsame z fanatycznymi rowerzystami i przeciwnikami samochodow. Przestan uzywac takiej ilosci wykrzyknikow w bezposrednim sasiedztwie, to nie podnosi rangi Twojej wypowiedzi, a sprawia, ze jestes odbierany jak typowy krzykacz :).

              • 6 7

              • o tym, jak odbierane są twoje "mądrości" zmilczę

                bo byś się sam przestraszył, a tego chcę uniknąć

                • 3 7

            • Czas zacząć się leczyć z fobii i nienawiści do samochodów...

              • 3 3

          • zweryfikuj stosowane przez siebie kryteria racjonalności (2)

            samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

            • 5 9

            • facet się przewraca na czymkolwiek dwukołowym

              a w samochodzie ma ABS, ESP, kontrolę trakcji, czuwak aktywny i sztuczną wagine pod kierownicą.

              • 3 9

            • jedynym nie, najlepszym? prawie zawsze tak!

              podnieście próg podatkowy
              i przejmijcie kontrolę nad religią,
              ludzie będą mądrzejsi i zamożniejsi
              zatem będą mieli więcej czasu i będą mniej zestresowani
              zatem wybiorą rekreacyjne metody podrózowania typu rower, autobus

              • 0 0

    • Idiotyzm... I to skrajny (4)

      Samochodem do pracy jadę, pomimo "korków" 45-60 minut. Autobusem jadę 1 godzine i 42 minuty według wskazania rozkładu jazdy, a w rzeczywistości jest to czasem nawet 2.5 godziny bo autobus nie ominie korka bocznymi drogami.

      Komunikacja jest złem koniecznym, a nie alternatywą.

      • 10 7

      • nikt ci nie zabroni jazdy autem po prostu bedziesz placił za parking

        za to ze trujesz innych i zabierasz przestrzen publicznaną swoj złom.

        • 7 3

      • Daj spokój, pedalarskie gimby nie znajo

        Jeżdżą rowerem do szkoły i myślą, że to wszystkim pasuje.

        • 2 4

      • (1)

        Widocznie znalazles sobie prace zbyt daleko od domu.

        Jak chcesz jezdzij samochodem, tylko wliczaj w koszty utrzymania - oplaty za parkowanie.

        • 1 2

        • zgadzam się i nie mam z tym problemu

          wliczam, jak będe kupował dom to też wliczę ile czasu czy człowiekogodzin będzie mnie to kosztowało, zważę wartość mojego czasu i podejmę decyzję
          i będą z nią musiał żyć, w końcu to moja, podjęta z całą moją intelektualną zdolnością, decyzja,
          jeżdżę autem, płacę za parking, tak wybrałem,
          kosztuje mnie to, owszem, ale tak wybrałem,
          tak wolę,
          nie rozumiem tylko tych, którzy mają z problem z konsekwencjami własnych decyzji

          • 1 0

    • Zatem można wysnuć takie wnioski, z tego co napisałeś:

      Aby klimat się ocieplał, trzeba więcej spalić paliw kopalnych. A najlepiej to osiągnąć, korzystając więcej z samochodów. Jak ludzie przestaną jeździć samochodami, to mniej się spali paliw, a klimat zacznie się ochładzać. To zaś sprawi, że zimą już nikt sobie nie pojeździ na skuterze :)

      • 4 2

    • Miasto przyjazne mieszkańcom (1)

      To miasto przyjazne także mieszkańcom zmotoryzowanym

      • 3 4

      • także zmotoryzowanym, nie - wyłącznie

        • 3 2

    • xxx (2)

      Psychiczny? ;)

      • 3 0

      • Jak każdy cyklista... (1)

        • 2 0

        • ja lubiłem jeździć na rowerze

          ale w obecnej atmosferze to będzie mi wstyd
          bo taką opinię ci ludzie robią rowerom,
          że naprawdę, gorzej niż BMW

          • 1 0

    • Lol

      Widać że komuś się marzy powrót do gospodarki centralnie planowanej

      • 1 0

  • Pensja Adamowicza! (2)

    Pensja Adamowicza a przeciętnego mieszkańca Gdańska.
    Kogo bardziej stać na podniesienie opłat?
    Swoim urzedasom z UM Gdańsk zafundował budyń darmowy parking pod urzędem a ci którzy płacą tutaj podatki mają mieć podniesione opłaty? To jakiś bezsens!

    • 21 6

    • jak stać cię na zakup samochodu i paliwa (1)

      to znaczy że stać cię na opłaty za parkowanie.

      Zauważ, że wprowadzenie sensownego systemu zarządzania popytem na parkowanie może przyczynić się do obniżki wydatków na budowę dróg publicznych, parkingów i utrzymanie komunikacji zbiorowej.

      W ten sposób może zaoszczędzisz na podatkach - to wymaga trochę bardziej złożonego myślenia.

      • 5 5

      • Na tym forum widać

        Że jak stać cię na zakup roweru to automatycznie powinno być cię stać na psychotropy.

        • 2 3

  • Pensja Adamowicza! (1)

    Pensja Adamowicza a przeciętnego mieszkańca Gdańska.
    Kogo bardziej stać na podniesienie opłat?
    Swoim urzedasom z UM Gdańsk zafundował budyń darmowy parking pod urzędem a ci którzy płacą tutaj podatki mają mieć podniesione opłaty? To jakiś bezsens!

    • 12 5

    • xxx

      Wszystkie zwierzęta są równe,ale.... :)

      • 1 0

  • to jest skandal (8)

    Niedawno krytykowalem wysokosc oplat a teraz jak czytam ze maja je podniesc to siedze i brechtam. Zlodziejstwo. Dla porownania w niemczech kosztuje 50centow za godzine. To przeliczcie sobie sami i porownajcie zarobki...

    • 24 17

    • (2)

      Chyba na wsi. "Ceny parkingów w centrum Berlina sięgają nawet do 3 Euro za pół godziny" - poradnik dla odwiedzających Berlin.

      • 14 6

      • gdzie danzig a gdzie berlin?

        Porownaj se

        • 3 1

      • Bym się nawet zgodził na stawki parkingowe jak w Berlinie

        Jeśli bilety km też będą kosztować tyle co w Berlinie.

        • 3 5

    • (3)

      "50 centów za godzinę". Ha,ha,ha. Już dawno tak się nie ubawiłem.

      • 7 5

      • (1)

        może on pomylił centy z euro?

        • 5 5

        • niestety

          Ale nie pomylil. Okradajom nas na kazdym kroku

          • 4 1

      • tak?

        Wyslac ci fotke z automatu do parkowania jako dowod? To sie razem posmiejemy

        • 3 1

    • W Rzymie 1 euro

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane