• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: komunikacja miejska w Gdańsku wymaga zmian

Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl
1 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach. Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach.

Zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzone od września 2015 r. poskutkowały wieloma problemami i protestami pasażerów, którzy przyzwyczajeni byli do dotychczasowego modelu. Dotyczy to zwłaszcza podróżujących wzdłuż ciągu Kartuska-Jasień-Karczemki-Kiełpino/Bysewo. I choć zmiany polegające na likwidacji linii autobusowych kursujących wzdłuż komunikacji szynowej to co do zasady słuszny kierunek (tak funkcjonuje od lat komunikacja miejska w Poznaniu, Krakowie, Szczecinie czy Warszawie i w wielu miastach w Europie), to w przypadku Siedlec coś ewidentnie poszło nie tak. Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, proponuję zmiany, które w moim przekonaniu pozwolą na znaczną poprawę sytuacji.



Na początek diagnoza problemów, którą można wyłuskać z postulatów mieszkańców:

Problem 1: niewygodne przesiadki na pętli Siedlce,
Problem 2: wydłużenie czasu przejazdu w relacji Bysewo/Kiełpino-Jasień-Śródmieście
Problem 3: tłok w tramwajach 10 i 12 na odcinku Siedlce-Śródmieście

Mam nadzieję, że powyższa diagnoza jest kompletna. Nawet jeśli nie jest, to wprowadzenie postulowanych zmian z pewnością poprawi sytuację. Moja propozycja wprowadzenia rozwiązań opiera się na powyższej diagnozie problemów i stanowi systemowy pakiet zmian także na liniach z pozoru nie mających związku ze zmianami organizacji ruchu na Siedlcach. Zakładam też, że władze miasta nie zdecydują się na radykalne zwiększenie liczby wozokilometrów, stąd oszczędności należy szukać w racjonalnym wykorzystaniu tego, co mamy obecnie.

Pozytywy

Warto podkreślić pozytywy: pozytywne jest to, że władze miasta zapowiedziały wprowadzenie jakiejś formy przyspieszenia tramwajów na odcinku Siedlce-Śródmieście, co częściowo rozwiąże problem 2. Wrześniowe zmiany dały mieszkańcom Jasienia i Kiełpina pozytywną zmianę: bezpośrednie połączenie z kampusem PG i Wrzeszczem (mimo uciążliwego zajazdu na pętlę Siedlce). Pasażerowie autobusów 167/168 i tych jeżdżących dawniej w stronę "Moreny" muszą też przyznać, że już przed zmianami istniało zjawisko wysiadania na Kartuskiej i przesiadki na linię 10 lub 12 jadącą w stronę Centrum. Analogicznie nie każdy wsiadał do 167/168 od razu w Centrum, ale właśnie na Siedlcach. Przejdźmy jednak do zmian, proponuję:

Linia 4: skierowanie do pętli Chełm Witosa

Uważam, że nie ma sensu wysyłać jej w prawie najdalszy zakątek sieci tramwajowej (do Jelitkowa), co powoduje zbyt niską częstotliwość kursowania i narażenie na spóźnienia (szczególnie że "czwórka" musi pokonać odcinek Kliniczna-Opera i al. Zwycięstwa). Na Zaspie-Przymorzu są i tak dwie mocne linie (2 i 8), które do otwarcia "Siedlec" zapewniały wystarczającą podaż miejsc. Po przywróceniu możliwości przejazdu przez Hucisko, co ma niebawem nastąpić, proponuję skierowanie do najbliższej możliwej pętli w sieci tj. Chełm Witosa.

Zalety takiego rozwiązania to:

- umożliwienie dojazdu w rejon Bramy Wyżynnej i Głównego Miasta (Siedlce przed zmianami na Hucisku taką możliwość miały; na Targu Siennym kończyły linie 142 i 183),
- umożliwienie dojazdu do SKM Śródmieście, Urzędu Marszałkowskiego i innych instytucji położonych w tym rejonie,
- rekompensata dla Chełmu i ciągu Armii Krajowej po utracie "1",
- szybsza przesiadka na Bramie Wyżynnej na tramwaje w kierunku Dolnego Miasta, Przeróbki i Stogów.

Dzięki temu, nawet jeśli linia 4 nie będzie mogła mieć statusu całodziennej, to będzie ona mogła jeździć z Siedlec co 10 minut. Przesiadkę na Dworcu Głównym zapewnią i tak linie 10 i 12, które, jak sądzę, wrócą na Podwale Grodzkie. Wielokrotnie podkreślano, że w tramwajach w Śródmieściu występuje prawie całkowita wymiana pasażerów (np. gdy postulowano zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 kosztem linii 14, która kursowała na trasie Nowy Port-Śródmieście) - nie ma zatem sensu patrzeć na sensowność relacji Siedlce-Chełm (sama w sobie nie ma ona sensu), tylko na możliwość dowozu pasażerów do Centrum z obu krańców, przy pełnej wymianie pasażerów pomiędzy przystankami Śródmieście SKM a Powstańców Warszawskich.

Wiem, że początkowy wariant linii 1 z 2007 roku (tylko do Huciska) okazał się porażką, ale wydaje się, że było tak dlatego, że wówczas nie było alternatywy - dziś Chełm i Łostowice mają jeszcze 2,6,7 i 11. Zapewne część pasażerów wysiada szybciej niż na Dworcu Głównym. Być może "od zaraz" warto zamiast 4 wprowadzić tymczasową linię 94 kursującą do innej najbliższej pętli wolnej w sieci tj. Klinicznej. Rozwiązanie dość problematyczne, ale mimo wszystko na Kliniczną bliżej niż do Jelitkowa - 94 będzie mógł kursować częściej w stronę Siedlec.

Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki

Obecnie tracą one czas na okrążaniu Węzła Karczemki (powiedzmy około 5-6 minut) zaprojektowanego całkowicie pod potrzeby samochodów. Proponuję zatem "wyprostować" trasę tych linii, by zjeżdżały na Kartuską do Jasienia na pierwszym zjeździe za Karczemkami i kierowały się prosto w kierunku Siedlec, a nie wracały jeszcze do Wiszących Ogrodów - te mają 164 (o tym poniżej) i PKM. To pozwoli na odzyskanie kilku minut, które dzisiaj tracą pasażerowie na przesiadkę na Siedlcach.

Linia 164: przez Jasień do Siedlec

Zmiana dla 167/168 pozbawiłaby Wiszące Ogrody komunikacji autobusowej, zatem proponuję, aby linia 164 stała się główną linią autobusową w tym rejonie. Wymagać to będzie zdecydowanego zwiększenia częstotliwości i rozszerzenia zakresu jej kursowania, przyznaję
- to największa zmiana. Jak tego dokonać?

Moje propozycje to:

- skrócenie linii 164 do Siedlec i "wyprostowanie" jej trasy od Wiszących Ogrodów przez Kartuską północną i Jasień do Siedlec. To pozwoli na oszczędzenie wozokilometrów, które mogą być przeznaczone na częste kursowanie do Kiełpinka PKM. Wydaje się, że obecna nikła częstotliwość kursowania 164 nie spowoduje protestów wobec zmian na tej linii. Linia 164 powinna kursować co 20 minut w szczycie (a najlepiej co 15 minut, by można było ją zsynchronizować z PKM) i 30 minut poza szczytem i w soboty, niedziele i święta. Poza tym na Sobieskiego-Do Studzienki od września kursuje 168.

- rozważyć zmniejszenie częstotliwości 167/168 do 20 minut w szczycie i 30 minut poza szczytem i w soboty-niedziele. Dzięki temu trzy linie o tej samej częstotliwości mogą kursować na wspólnym odcinku Jasień-Siedlce z tą samą częstotliwością, jak dotychczas 167/168. W porównaniu z czasami przed zmianami mieszkańcy Bysewa i Kokoszek i tak mają lepiej, bo szybciej dojadą niż dawną 367 do Siedlec w soboty i niedziele - ich autobus będzie jednak jeździł rzadziej.

Linie 118 i 262: synchronizacja na Wilanowskiej

W przypadku wycofania 164 z Ujeściska należy zsynchronizować linie 118 i 262, co pozwoli na zachowanie relacji Ujeścisko-Wrzeszcz. Częstotliwość kursowania linii jest taka sama (15 minut w szczycie/20 poza szczytem), a ich wspólny odcinek wzdłuż ul. Wilanowskiej dość krótki. Nie będzie to dotyczyć sobót i niedziel, bo 262 kursuje tylko w dni powszednie, ale dziś w soboty i niedziele 164 i tak nie kursuje.

Linie 156, 174 i 175: skierowanie do Chełmu Witosa


W tej chwili ciąg Rębowo-Jabłoniowa-Warszawska obsługują ww. dwie linie: 156 jeżdżąca często do Siedlec i 174 jeżdżąca rzadko do Chełmu Witosa. Przed wrześniowymi zmianami było na odwrót (przy czym 174 dublowała tramwaje na Kartuskiej). Aby "rozluźnić" tłok na pętli Siedlce, proponuję linię 156 wysłać starą trasą na Chełm Witosa, gdzie jest dużo miejsca, zaś rzadko jeżdżącą linię 174 skierować na Siedlce. Ewentualnie można pozostawić 174 na Chełmie, aby pasażerowie zmierzający w kierunku Szadółek i Rębowa mieli oba "swoje" autobusy w jednym miejscu. Jeśli linia 4 zacznie jeździć na Chełm, dojazd do przesiadki będzie jeszcze łatwiejszy.

Podobnie jak 156, 175 może docierać na Chełm Witosa, gdzie po otwarciu pętli na Łostowicach jest wystarczająco dużo miejsca (nawet przy założeniu, że kończą tam także 156 i 174). Dogodny dojazd do Śródmieścia zapewnią linie 4 i 11 oraz jadące przez Stary Chełm 108 i 118, zaś utratę połączenia z Siedlcami synchronizacja z linią 162 na al. Havla lub z linią 227 na Witosa.

Podsumowanie

Zakładam, że zmniejszenie liczby linii autobusowych kończących na Siedlcach wyłącznie do tych, które muszą jechać ul. Kartuską w stronę Jasienia zmniejszy tłok na pętli Siedlce (rozwiązanie problemu nr 1). Skierowanie ciągu w kierunku Szadółek pozwoli zaś na lepsze zagospodarowanie pustawej obecnie pętli Chełm Witosa.

Modyfikacje tras i rozkładów linii 164/167/168 + planowane przyspieszenie tramwajów na Kartuskiej pozwoli na skrócenie czasu dojazdu do Śródmieścia (rozwiązanie problemu nr 2).
Skierowanie 4 na Chełm pozwoli na zwiększenie jej częstotliwości, co z jednej strony zmniejszy tłok w tramwajach 10 i 12 i da nowe możliwości pasażerom podróżującym z Siedlec (rozwiązanie problemu nr 3).

Na koniec chciałbym wyrazić radość z faktu tak wielkiego zainteresowania kwestiami transportu zbiorowego ze strony pasażerów w Gdańsku. 3 lata temu, gdy komplikowano trasę 167 i 168 zawijasami na Węźle Karczemki zmiany te przeszły bez echa. Słabe były również protesty przeciw zmianom podczas oddawania pętli na Łostowicach, a wcześniej na Chełmie.
Dziś niekorzystne zmiany spowodowały znaczny sprzeciw, co oznacza, że poszkodowani mieszkańcy nie chcą przesiąść się do samochodów, tylko nadal korzystać z komunikacji. A to już bardzo wiele.

Wydaje mi się, że na proponowanych powyżej korektach żadna grupa istotnie nie straci, za to uda się rozwiązać wskazane 3 problemy. Miasto zaś zachowa twarz i obroni koncepcję oparcia komunikacji na dolnym odcinku Kartuskiej na tramwajach. Dla wszystkich jest chyba jasne, że powrotu do sytuacji z sierpnia 2015 r. nie będzie. Nie dałoby się obronić powrotu jednego tylko 167 do Centrum przy jednoczesnym utrzymaniu zmian dla Niedźwiednika i Piecek-Migowa. Wycofanie 168 z Sobieskiego i spod PG też wydaje się nie być szczególnie korzystnym rozwiązaniem.

Powyższy projekt jest oczywiście materiałem do dyskusji. Zachęcam więc to podawania swoich propozycji zmian w komentarzach. Wszak wszystkim zależy na jak najlepszej komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (273) 6 zablokowanych

  • imbecyle z ztm (1)

    W języku polskim brak słów krytyki na waszą bezmyślność.
    Was trzeba leczyć.
    Przywrócić dawny ład lini autobusowych.
    Nie róbcie z ludzi idiotów

    • 17 1

    • nie leczyc a zwolnic

      • 11 1

  • 174 (1)

    Przywrócić polaczenie 174 na starej linii. Jak dostać się do szkoły np. na Kartuskie? 2 przesiadki ( bez korelacji, więc długie oczekiwanie wydłuża dojazd).

    Do szpitali lub przychodni na Kartuskiej i Nowych Ogrodach? 2 przesiadki, j.w.

    Całkowita bezmyślność przy układaniu rozkładów.

    Np. 156 z Rembowa jedzie minutkę przed 174. Nie można się na niego przesiąść, aby dojechać na pętlę- horror na Siedlcach. Czekać na inny autobus z reguły trzeba ok. 20 min., potem jeszcze ze 20 na pętli. I tak droga się wydłużą o dobre 40 min. tylko czekania.

    Kiedy 174 przyjeżdża na pętlę przy ul. Witosa, tramwaj 11 odjeżdża, bo 174 z reguły jest tu spóźniony, a brak korelacji rozkładów. Następny tramwaj za 20 min.
    Łącznie z oczekiwaniem na tramwaj droga przejazdu w stosunku do starej trasy 174 wydłużyła się o ok. 45 min.

    Tramwaje jeżdżą wolno, a zwłaszcza mają ciągle długie postoje na światłach.
    Wjazdy autobusów na pętle Siedlce i Witosa makabra.
    Pętla Siedlce zaprojektowana przez ignorantów, wbrew zdrowemu rozsądkowi, albo pierwotnym założeniom natężenia ruchu. Łaska Boska, że jeszcze nie było wypadku!

    A ZTM zadowolony i pewnie jakieś premie były, bo taka rewolucja, że aż strach.

    • 18 2

    • a propo 11 odjezdzajacej przed 174

      panie kolego chciabym panu przypomniec ze wystarczy przejsc przez skrzyzowanie na przystanek sikorskiego i tam masz az dwie linie ktore jezdza min do centrum i dalej tj ( 2 i 6) a w szczycie jeszcze 7 wiec nie narzekaj na 11 tylko placz nad swoim lenistwem i brakiem logicznego myslenia.

      • 6 0

  • 158

    Linia 158 powinna zostać uruchomiona również w weekendy. Przecież nie ma jak dojechać w te dni do Wrzeszcza!!!

    • 4 1

  • Nie zajmuj się 175 ponieważ nie masz pojęcia!

    175 należy przywrócić do Dworca Głównego dwa kursy na godzinę i wyrówna się wożenie powietrza 4-rema kursami do Siedlec.. Na Chełm czytelnik niech wozi swoją rodzinę i zorganizuje grilla. Cofa się i wydłuża trasa i idiotycznie pojechać na Chełm bez sensu skoro leci 7-ka ze Świętokrzyskiej.

    • 9 0

  • bzdura. z liniami 174 i 156

    Witam. Bzdura jest zlikwidowanie dojazdu do petli na siedlcach dla autobusow z kierunku Rebowa. Propozycja widac osoby ktora nie mieszka w tych okolicach i nie zna ich realiow. Moze niech autobusy 167, 168 i inne skierować na witosa wtedy nikt nigdzie nie dojedzie.

    • 8 1

  • prosba do pana kajetana (1)

    a moze pan porozmawialby z motorniczymi i kierowcami autobusow odnosnie rozkladow. skoro ma pan takie pomysly co do ukladu linii. te rozklady ktore sa teraz sa bez sensu i w godzinach szczytu po prostu nie wykonywalne. ( szczegolnie tramwajowe). mial byc tristar i miala byc zielona fala dla komunikacji a jest czerwona fala. co kazde swiato trzeba stawac. najgorzej jest w popoludniowym szczycie i wieczorami. powinien zaglebic sie w ten temat skoro pan tak madrze pisze i moze cos by z tego wyszlo. bo jesli codzi o rozklady to jest tragedia.

    • 8 2

    • Tristar i tzw zielona fala nic nie zmienią. Fakt jest taki, że tramwaj jadący Kartuską zatrzymuje się co kilka metrów. Tramwaj nie ma szans, żeby się rozpędzić. Poza wszystkim likwidacją prawie wszystkich autobusów jadących Kartuską doprowadziła do tego, że wszyscy ludzie z Chełmu, Rębowa, Moreny, Karczemek są zmuszeni jechać tramwajem, który nie jest przystosowany, żeby zmieścić taki natłok pasażerów. Kończy się to tak, że nawet jak tramwaj jedzie co kilka minut nie jest w stanie rozładować ruchu ludzi w kierunku Śródmieścia. Tramwaj jedzie za wolno, a ja nie potrzebuję wycieczki krajoznawczej tylko sprawnego przemieszczania się.

      • 5 0

  • 10 / 12 (2)

    Moja propozycja dotyczy linii tramwajowych z Moreny. Proponuję, aby jedną z tych linii (10 lub 12) "puścić" z Kartuskiej na ul. 3 maja w prawo i potem w Armii Krajowej i dalej Podwalem. Bardzo wielu ludzi pracujących w Śródmieściu jest zmuszonych wysiadać na Nowych Ogrodach i dygać z buta z 10 min, bo nawet nie ma na co i gdzie się przesiąść.
    Drogie ZTM, nie po to wybieramy komunikację miejską, żeby połowę drogi pokonywać na pieszo.

    • 3 3

    • do m. (1)

      niestety ale musze cie m zmartwic . brak w ukladzie torowym skretu w 3 maja w kierunku do armii krajowej w prawo z kartuskiej . uklad torowy z kartuskiej pozwala na jazde prosto w kierunku huciska lub w lewo w kierunku nowe ogrody > pks> brama oliwska . najpierw radzilbym pomyslec i zapozna c sie z ukladem torowiska a nie pisac bzdury.

      • 3 2

      • komentarze

        nie minusuj jesli sie na czyms nie znasz

        • 1 1

  • do m. (4)

    a moze chcialbys jeszcze komunikacje pod samo twoje biurko co? i najlepiej zeby jeszcze za nia nie placic co?

    • 0 17

    • why

      skoro komus sie nie podoba niech ma odwage napisac dlaczego

      • 1 2

    • odp. (1)

      Bez przesady mesio79. Nie chodzi mi o to, żeby podjechać pod same drzwi mojego biura - ja mogę się przejść - mam dwie zdrowe nogi, za co dziękuję Bogu i krótki spacerek z rana mi nie zaszkodzi. Zauważam jedynie, że rzeczywiście wielu ludzi towarzyszy mi na tym pieszym dystansie (osoby pracujące, matki prowadzące dzieci do przedszkola itp.). Fakt jest taki, że przez remont Huciska naprawdę nie ma jak się dostać do Śródmieścia od Kartuskiej. O braku możliwości z przyczyn technicznych skrętu tramwaju w prawo w 3 maja nie wiedziałam i tu za wyjaśnienia dziękuję. Ale jeżeli tak, to może byłaby możliwość przesiadki na przystanku Nowe Ogrody na tramwaj, który jechałby przez 3 maja prosto w stronę Armii Krajowej i potem w lewo. Albo na jakiś autobus, no nie wiem...
      Apeluję tylko do ZTM o usprawnienie komunikacji na odcinku Kartuska - Śródmieście, to wszystko...
      Ps. Nie zwykłam minusować komentarzy. Im mniej negatywów, tym lepiej. Jeżeli czyjąś wypowiedź popieram (w tym np. Twoją wcześniejszą), to "klikam" i tyle.
      Pozdrawiam.

      • 4 0

      • spoko

        ja rowniez pozdrawiam tylko z ta linia nowe ogrody srodmiescie podwale moze byc ciezko bo nigdy nie mieli takiej linii ani nie bylo jej nigdy w planach

        • 0 1

    • przecież płacimy!!!!!

      To nie rower, który kupisz i jedzie za free . Każdego miesiąca każdy z Nas doładowuje kartę miejską i za bilet-przejazd płaci (nie muszelkami, ale pieniędzmi- walutą polską;polski złoty). Argument w stylu "pod twoje biurko co ?"-jest tak oględnie mówiąc żenujący, że nie zamierzam się odnosić....

      • 5 0

  • moim zdaniem (1)

    można by np przykład przywrócić linie1 i dac ją na odcinku pętla kliniczna -siedlce
    175 do gdanska głównego
    przydała się by sie tez dodatkowa linia do Brzezna.np brzezno-gdansk głowny

    • 3 0

    • po co kolejna linia.

      czlowieku kolejna linia z brzezna do glownego?no to wyjasnie tobie jedno. do przystanku mickiewicza w kier glowny jada dwie linie (3 i 5) od mickiewicza wlaczaja sie kolejne (2 i 8 )od wyspianskiego w kierunku glownego pozostaja 3 linie 8 przez jana z kolna i 2 i 3 przez opere . wiec nie narzekaj na to ze za malo linii jest tylko zacznij madrze korzystac z systemu przesiadek i rozkladu . pozdrawiam

      • 0 3

  • Przywrócić 142 i 183!

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane