• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o ekranach: absurdów jest więcej. Teleportacje, zastoje...

Marcin, czytelnik
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule o błędnych komunikatach wyświetlanych na tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej skontaktował się z nami pan Marcin. Nasz czytelnik od dłuższego czasu przygląda się i dokumentuje wpadki systemu. Jak twierdzi, absurdalnych informacji jest więcej.



Oto list naszego czytelnika:

Nareszcie ktoś zwrócił jakąkolwiek uwagę na ten temat! A temat nie jest bezsensowny, bo dlaczego ma być przemilczane, że "system", który kosztował - z tego co wiem - kilka milionów złotych, tak naprawdę nigdy dotąd nie działał poprawnie? Dotyczy to wszystkich jego elementów - od błędów na ekranach w pojazdach i na przystankach, poprzez fatalnej jakości ekrany na przystankach, fatalne wykonanie wyświetlanych informacji (mapki każda z inną orientacją, nieczytelne mapki, napisy z błędami ortograficznymi itd. itp.), aż po podstawę systemu, która generuje te bzdury wyświetlane na ekranach. Ludzie już do tego dziadostwa się przyzwyczaili i wiedzą, że nie należy niestety traktować tych informacji poważnie. Wystarczy też spojrzeć na merytoryczne komentarze pod artykułem, z których praktycznie wszystkie mogę potwierdzić z własnych obserwacji.

Jeżdżę codziennie komunikacją miejską i praktycznie nie ma dnia, żebym nie zauważył jakichś kretynizmów. Niestety nie wszystko mam możliwość w danej chwili udokumentować, bo ostatecznie mam co robić, ale praktycznie gdyby jeden dzień porządnie poobserwować, wyszłaby naprawdę niezła kolekcja doszczętnie pogrążająca ten pożal się Boże system.

Szeroki wachlarz błędów i dziadostw, obejmuje np.:

Mapki. Fajnie, że na każdym przystanku w Swingach pojawia się fragment mapki okolicy, szkoda jednak, że na różnych przystankach mapka jest obrócona w inną stronę.


Ekrany w Swingach wyświetlające albo strzałkę bez przystanków, albo samo logo ZKM, albo przystanek docelowy. Czasem jeden ekran działa prawidłowo, a drugi (w tle) nie pokazuje nic lub np. przystanek docelowy. Wariacje przeróżne.



Mnóstwo błędów wyświetlają także tablice na przystankach. Na ekranie można więc zobaczyć np., że z danego przystanku jeździ tylko jedna linia autobusowa, komunikaty są też najeżone wieloma błędami, w tym ortograficznymi.



Nawet gdyby wyeliminować wszystkie powyższe mankamenty (w co póki co nie wierzę), to i tak głębiej, u podstaw systemu leży problem, którego nie widać na pierwszy rzut oka i pojedyncze zdjęcie tego nie odda: błędne określanie czasu przybycia pojazdu na przystanek. Aby to zauważyć, wystarczy przez kilka minut poobserwować, jak zmieniają się przewidywane czasy odjazdu. Proszę spojrzeć na te zdjęcia.



Wraz z upływem czasu można zaobserwować przynajmniej dwa rodzaje bzdur: teleportacje i zastoje.

Teleportacją nazywam to, że pojazd przykładowo "za 10 min" po dwóch minutach będzie "za 06 min", a po kolejnych dwóch być może już nawet podjedzie na przystanek. Teleportacje są domeną np. linii 210 w kierunku Oruni. Czekając na Dworcu Głównym, "za 12 min" potrafi się skrócić do dosłownie kilku minut. Czasami wg tablicy ma być za dwie minuty, a już jest na przystanku.

Zastoje to z kolei pojazd "za 02 min" przez kolejnych np. pięć czy więcej minut. Również można to obserwować na Dworcu Głównym w różnych kierunkach, jak np. Orunia.

Bardzo prawdopodobną przyczyną tych zjawisk jest prostackie "obliczanie" czasu przyjazdu na podstawie tylko lokalizacji, bez uwzględnienia prędkości pojazdu - nazwałbym to "w sposób statyczny".

Czyli jeśli 210 jest na przystanku dajmy na to Płowce, to do tego miejsca jest przypisana konkretna liczba minut, za które ma dojechać do Dworca Głównego - nieważne, czy będzie jechał 100 km/h, czy 5 km/h w korku, efekt na ekranie będzie taki sam. Z kolei jeśli kurs 151 stoi sobie na przerwie na Wałach Piastowskich i jest zalogowany do systemu, to nieważne, że kierowca sobie je śniadanko i odjeżdża za 10 minut - autobus będzie "za 02 min".

Ot i cała inteligencja systemu, który nazywam prześmiewczo Systemem dezInformacji Pasażerskiej... Te zdjęcia i opisy na pewno nie zamykają listy błędów. Swego czasu wrzucałem różne zdjęcia na profil ZTM Gdańsk na Facebooku, ale już jakiś czas temu zablokowali możliwość pisania postów. No cóż, może nie lubią krytyki, a wszystko jest pięknie i cacy.

Wykonanie całości jest na naprawdę miernym poziomie i w mojej ocenie grupa kilku zdolniejszych studentów z ETI PG zaprojektowałaby i wykonała taki system znacznie lepiej, a i zapewne znacznie taniej.

Moim zdaniem warto nękać ludzi odpowiedzialnych za tę fuszerkę, ponieważ to są nas wszystkich pieniądze i warto, aby ten system zaczął wreszcie działać, jak należy - sądzę, że nie ma wątpliwości co do zasadności istnienia tego projektu, tylko gdyby nie to wykonanie...
Marcin, czytelnik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • Komentarze pod tekstem autorstwa autora listu (1)

    Przynajmniej niektóre. autorowi listu życze sukcesów w zabawach jego organkami bo bardzo to lubi najwidoczniej, i oby tak grał by nikt go nigdy nie skrytykował. No i oczywiście maść na ból czterech liter.

    • 5 15

    • maść na ból czterech liter.

      A co, w ZTM już potrzebna?

      • 7 1

  • Obserwując tablice SIPu zawsze nie mogę zrozumieć jak się wyprzedzają tramwaje jadące po jednym torze w danym kierunku.
    Np. raz widzę kolejność 6 9 12, a po chwili 9 6 12, choć czasami to 12 6 9

    Oczywiście to błąd projektowy systemu, Ale kto by się takimi pierdołami przejmował.

    • 13 1

  • kto miał zarobić to zarobił

    Nie rozumiem oburzenia. Tak działa ten kraj

    • 12 1

  • System informacyjny

    Przedstawiciele ZTM Gdańsk powinni udać się do swoich kolegów w Krakowie. Ostatnio byłem tam i naprawdę ich system był tak perfekcyjny, że nie mogłem w to uwierzyć. Nasi włodarze oprócz tego chwalili się innowacyjnymi wspólnymi przystankami tramwajowo-autobusowymi na Morenie. Tam to jest norma, wymuszona również przez szerokość ulic w obrębie starego miasta.

    • 8 1

  • tristar

    Już mi się zdarzała jechać kilka razy od strony lotniska do Gdyni.Tablica pokazywała 13 min do centrum Gdyni.Po wjeździe na obwodnicę był już od dłuższego czasu korek,bo przed Owczarnią był wypadek.Były wszystkie służby-czyli już trochę czasu upłynęło a tablica Tristara wprowadzała w błąd.Na przystankach komunikacji potwierdzam spostrzeżenia pana z tekstu powyżej. Gdzie jest prawo ,aby wziąć tych d*pków z urzędów za taki skandal.

    • 6 1

  • Czytelność

    tych tablic, np przy locie i przy dworcu, jest żadna. Zwłaszcza kiedy słońce oświetla ekran. Wzrok mam dobry ale nie dla tych tablic, a ludzie ze słabszym wzrokiem mogą sobie darować i tak zresztą błędne info.

    • 6 0

  • I dlaczego informacja jest tylko w języku polskim. (1)

    powinna być jeszcze w angielskim, niemieckim, francuskim, szwedzkim, norweskim, chińskim, japońskim, esperanto i migowym.

    • 3 6

    • Jest w takim jaki jest urzędowy w tym kraju

      • 0 0

  • macie pretensje o tablice

    ZTM nie potrafi nawet opisać prawidłowo tablic papierowych na wiatach. A prostszego działania już nie można wymyślić. W górnej części tablicy nazwa ulicy lub znanego obiektu w dolnej wąskiej nazwa osiedla. A faktycznie bzdura goni bzdurę. Najnowszy pomysł to od kilku dni na uil. Witosa jest taka oto treść w górnej części Chełm Witosa 06 ?!? w dolnej Chełm Witosa. Prawda że idiotyczne a o co chodzi z tym 06 to wie tylko ten , który to napisał

    • 7 1

  • autor listu powinen z marszu otrzymać propozycje pracy w ZTM/ZKM !

    • 5 1

  • SKM i podobne problemy

    Sopot Wyścigi, wieczna minuta, która dla większości kolejek trwa od 2-5 min
    Za 1 min masz kolejkę do Lęborka, ale za rzeczywiste 4 minuty nadal się świeci Za 1 min masz kolejkę do Lęborka . To samo dotyczy pociągów do Wejherowa czy Gdyni.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane